Grampa simpson Startet 26.April.2016 Link til dette innlegget Startet 26.April.2016 Har kjøpt en 14' jolle med en 30 HK Mariner som ser litt eldre ut. Desverre er jeg total komplett motorblind .. Er det noen som kan forklare på smurfenivå hvodan jeg finner ut om den er 2 eller 4 takt .. 4 takt gir 4 støt i stedet for 2 om man stikker fingern inn i den .. Eller likn .. Kan jeg automatisk regne med den kan kjøre på 95 blyfri(+ evt oljeblanding) På forhånd takk Sitér dette innlegget Link to post
Andboats Svart 26.April.2016 Link til dette innlegget Svart 26.April.2016 Går det ann å peile olje på den er det 4-takt. Er det to-takt er det ofte en egen separat tank for totaksolje vist ikke den er fjernet. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 26.April.2016 Link til dette innlegget Svart 26.April.2016 Ta et bilde av motoren så blir det enklere Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Hakkannen Svart 26.April.2016 Link til dette innlegget Svart 26.April.2016 Et bilde av motoren hjelper på Er motoren gammel et det stor sannsynlighet for at den er en totakts motor, da må totaktsolje tilsettes enten i bensinen eller i egen tank (olja blir brukt opp når motoren sviver, tanken må derfor følges med og olje etterfylles). Enkelt forklart smeller det hver gang stempelet er på topp i sylinderen ved totakt, mens ved firetakt smeller det annen hver gang (se linkene for animasjoner av de to ulike motortypene). Du kan si at en takt er stempelets bevegelse en vei (opp eller ned mot tennpluggen). Så ved totakt går det to takter for hver gang tennpluggen gnistrer, mens det går fire for firetakts. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 27.April.2016 Link til dette innlegget Svart 27.April.2016 Jeg må arrestere deg litt der Hakkanen, men bare litt. På en del eldre 4-takt båtmotorer, ikke påhengere riktignok, så avgir tennpluggen gnist hver gang stempelet er på topp. Årsaken er at det gir en enklere motorkonstruksjon og at det ikke spiller så stor rolle om man har tenning på utblåsningstakten. Sitér dette innlegget Link to post
tronds63 Svart 27.April.2016 Link til dette innlegget Svart 27.April.2016 Jeg må arrestere deg litt der Hakkanen, men bare litt. På en del eldre 4-takt båtmotorer, ikke påhengere riktignok, så avgir tennpluggen gnist hver gang stempelet er på topp. Årsaken er at det gir en enklere motorkonstruksjon og at det ikke spiller så stor rolle om man har tenning på utblåsningstakten. Om det er en gnist fra pluggen for hver gang stemplet er på topp eller hver annen gang har null og niks å si for om det er totakt eller firetakt. Det som er viktig er forbrenningen. Den skjer en gang for hver andre omdreining for firetakt og en gang for hver omdreining for totakt. Når det er sagt så er det slik at ganske så mange motorer, også nye bilmotorer har "wasted spark" systemer der det gnister hver gang stemplet er på topp. En god del utenbordsmotorer, spesiellt tosylindrede har også systemer der det gnister samtidig på begge sylindrene (felles coil), altså når en er like før topp og den andre når den er like før bunn. Fungerer utmerket siden sylinderen er i ferd med å tømmes for eksos når den gnistes like før bunn. Eksos brenner jo veldig dårlig som kjent, så det utgjør ikke noe problem. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 27.April.2016 Link til dette innlegget Svart 27.April.2016 Arrester den som arresteres bør sier jeg bare og beklager feilinformasjonen Poenget mitt er at eksplosjonen som driver stempelet skjer hver omdreining for totakts motorer og annen hver omdreining for firetakts motorer Sitér dette innlegget Link to post
Grampa simpson Svart 27.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2016 Hei og tak for svarene så langt .. Her er lidt bilder av monstret .. Fint om det (i tilfelle 2 takt) kunne fortalt om den Oljetanke noen av dere snakker om er å se ? På forhånd takk Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 27.April.2016 Link til dette innlegget Svart 27.April.2016 definitivt 2T. Bygd av Yamaha. 2% oljeblanding anbefales på 25 hesteren om jeg ikke husker feil Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Andboats Svart 27.April.2016 Link til dette innlegget Svart 27.April.2016 Oljetanken er ofte fjernet. Dette fordi de blander for sterk blanding og blir ofte tett etter noen år. Sitér dette innlegget Link to post
tronds63 Svart 27.April.2016 Link til dette innlegget Svart 27.April.2016 Yamaha ja, som tidligere nevnt. Knallgod motor, Miks 2% outboardolje i bensinen. Blyfri 95 oktan går helt fint ja.Denne har forøvrig en felles coil for begge sylindrene og har dermed gnist på begge pluggene samtidig, både med stempel like før bunn og like før topp. Sjekk at du har god kjøling ved å kjenne på motoren ved termostaten over øverste plugg når du har startet den opp. Hvis du ikke vet at impeller er byttet så bør du egentlig bytte den slik at du er sikker på at kjøling er i orden. Sitér dette innlegget Link to post
TB22 Svart 27.April.2016 Link til dette innlegget Svart 27.April.2016 Okeey, hva tenker der da rundt en 30 år gammel tohatsu 2t med selvblaning. Burde jeg begynne å blande selv??? Motoren går som en kule og like stabil som fruen Sitér dette innlegget Drivstoffpriser V2.0 Link to post
Grampa simpson Svart 27.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2016 Flott takker for alle svarene. Det impellerbytte tror jeg jeg skal skaffe meg hjelp til .. He he fandt en video på you tube .. Kommer til å sne grønt innen mine ti tommeltotter får satt den sammen igjen. Tak igjen å fin kveld til alle dere fine folk. Sitér dette innlegget Link to post
simon_a Svart 27.April.2016 Link til dette innlegget Svart 27.April.2016 Oljetanken er ofte fjernet. Dette fordi de blander for sterk blanding og blir ofte tett etter noen år.Denne motoren har aldri hatt noen ekstern oljetank som er blitt fjernet. Den ble levert fra fabrikk som "blande i bensinenmotor. Jeg har akkurat samme motor selv, og har flere Yamahabaserte Marinermotorer. Dette er gode pålitelige motorer, og ja. Det er en totakter. Jeg blander 2% totaktsolje rett i bensinen. Rene Yamahamotorer er ofte oppgitt til 1% oljeblanding. Mariner skal ha 2%. Sitér dette innlegget Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-.. Link to post
Andboats Svart 27.April.2016 Link til dette innlegget Svart 27.April.2016 Denne motoren har aldri hatt noen ekstern oljetank som er blitt fjernet. Den ble levert fra fabrikk som "blande i bensinenmotor. Jeg har akkurat samme motor selv, og har flere Yamahabaserte Marinermotorer. Dette er gode pålitelige motorer, og ja. Det er en totakter. Jeg blander 2% totaktsolje rett i bensinen. Rene Yamahamotorer er ofte oppgitt til 1% oljeblanding. Mariner skal ha 2%. Okey, da lærte jeg det ! Ekstern oljetank kom muligens på nyere modeller? Sitér dette innlegget Link to post
simon_a Svart 27.April.2016 Link til dette innlegget Svart 27.April.2016 Det har du rett i.. Avbildet motor er nok fra slutten av 80 tallet:-)). Min går som en klokke, og starter etter et sekund på starteren.. Sitér dette innlegget Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-.. Link to post
Teerex Svart 27.April.2016 Link til dette innlegget Svart 27.April.2016 Mariner 30EL Japan med motornr 689-414171 er faktisk en 1985-modell https://www.ravnsgarage.no/content/mma/publish/01/100/10090/Mariner%20(Yamaha)%201974-1992%20modell%20forklaring%20(2).pdf Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
simon_a Svart 28.April.2016 Link til dette innlegget Svart 28.April.2016 Ja, der kan en se. Gammel og god.. Betyr skjemaet ditt at Yamahabaserte Marinermotorer ikke ble produsert ette 1992? Sitér dette innlegget Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-.. Link to post
Taremakken Svart 28.April.2016 Link til dette innlegget Svart 28.April.2016 Du kan se om innsuget sitter i toppen eller på sylinderen. En 2-takter suger inn i veivhuset og opp i sylinderen via kanaler i sylinderen mens en 4 takter suger inn i toppen. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 28.April.2016 Link til dette innlegget Svart 28.April.2016 en utfordring mtp. impellerbytte på over 30 år gamle motorer er bolter som setter seg og kan være vanskelige å få ut uten å knekke.. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
nomen Svart 28.April.2016 Link til dette innlegget Svart 28.April.2016 Og i de tilfellene hvor man har kjøling, men vil bytte impeller for sikkerhets skyld. Bør man la de skruene være og håpe på det beste, begynner man å plukke på dette, får du garantert en masse ekstrajobb og ofte kostnader, og kan ende opp med en ubrukelig motor. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Teerex Svart 28.April.2016 Link til dette innlegget Svart 28.April.2016 (redigert) Ja, der kan en se. Gammel og god.. Betyr skjemaet ditt at Yamahabaserte Marinermotorer ikke ble produsert ette 1992? Tabellen er plutselig borte. Kanskje den ikke skulle være tilgjengelig... eller Ravn Garage bare har flyttet på den. Mercury og Mariner ble vel etterhvert identiske motorer, produsert i USA. Men Yamaha leverte jo motorer til Mercury i nyere tid også. Særlig 4-taktsmotorer. The new Mercury engine brand was named “Mariner” to invoke a reliable, durable outboard that would appeal to a different customer than the fast, high-performance image of the Mercury brand. Introduced in Australia in 1974 and two years later in the U.S. and Europe, Mariner instantly doubled the distribution potential for Mercury Marine. The new outboard brand established a foothold in Europe, thanks in part to a decision by OMC to sell direct to dealers, eliminating the loyal, long-term distributors. Mariner was originally built under a joint venture with Yamaha, which was ended by the Federal Trade Commission’s ruling that the agreement hindered competition. By the early ’80s, Mariner and Mercury were becoming more similar than different. When electronic fuel injection was introduced in 1986, the transition was complete; the two outboards were mechanically the same. Redigert 28.April.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.