Jump to content

2 takt 4 takt for dummies

Grampa simpson

Recommended Posts

Har kjøpt en 14' jolle med en 30 HK Mariner som ser litt eldre ut.

Desverre er jeg total komplett motorblind .. Er det noen som kan forklare på smurfenivå hvodan jeg finner ut om den er 2 eller 4 takt .. 4 takt gir 4 støt i stedet for 2 om man stikker fingern inn i den .. Eller likn ..

Kan jeg automatisk regne med den kan kjøre på 95 blyfri(+ evt oljeblanding)

På forhånd takk

Et bilde av motoren hjelper på :wink: Er motoren gammel et det stor sannsynlighet for at den er en totakts motor, da må totaktsolje tilsettes enten i bensinen eller i egen tank (olja blir brukt opp når motoren sviver, tanken må derfor følges med og olje etterfylles).

Enkelt forklart smeller det hver gang stempelet er på topp i sylinderen ved totakt, mens ved firetakt smeller det annen hver gang (se linkene for animasjoner av de to ulike motortypene). Du kan si at en takt er stempelets bevegelse en vei (opp eller ned mot tennpluggen). Så ved totakt går det to takter for hver gang tennpluggen gnistrer, mens det går fire for firetakts.

Jeg må arrestere deg litt der Hakkanen, men bare litt. På en del eldre 4-takt båtmotorer, ikke påhengere riktignok, så avgir tennpluggen gnist hver gang stempelet er på topp. Årsaken er at det gir en enklere motorkonstruksjon og at det ikke spiller så stor rolle om man har tenning på utblåsningstakten.

Om det er en gnist fra pluggen for hver gang stemplet er på topp eller hver annen gang har null og niks å si for om det er totakt eller firetakt. Det som er viktig er forbrenningen. Den skjer en gang for hver andre omdreining for firetakt og en gang for hver omdreining for totakt.

Når det er sagt så er det slik at ganske så mange motorer, også nye bilmotorer har "wasted spark" systemer der det gnister hver gang stemplet er på topp. En god del utenbordsmotorer, spesiellt tosylindrede har også systemer der det gnister samtidig på begge sylindrene (felles coil), altså når en er like før topp og den andre når den er like før bunn. Fungerer utmerket siden sylinderen er i ferd med å tømmes for eksos når den gnistes like før bunn. Eksos brenner jo veldig dårlig som kjent, så det utgjør ikke noe problem.

Yamaha ja, som tidligere nevnt. Knallgod motor, Miks 2% outboardolje i bensinen. Blyfri 95 oktan går helt fint ja.
Denne har forøvrig en felles coil for begge sylindrene og har dermed gnist på begge pluggene samtidig, både med stempel like før bunn og like før topp. :smiley:

Sjekk at du har god kjøling ved å kjenne på motoren ved termostaten over øverste plugg når du har startet den opp. Hvis du ikke vet at impeller er byttet så bør du egentlig bytte den slik at du er sikker på at kjøling er i orden.

Oljetanken er ofte fjernet. Dette fordi de blander for sterk blanding og blir ofte tett etter noen år.

Denne motoren har aldri hatt noen ekstern oljetank som er blitt fjernet. Den ble levert fra fabrikk som "blande i bensinenmotor.

Jeg har akkurat samme motor selv, og har flere Yamahabaserte Marinermotorer. Dette er gode pålitelige motorer, og ja. Det er en totakter. Jeg blander 2% totaktsolje rett i bensinen.

Rene Yamahamotorer er ofte oppgitt til 1% oljeblanding. Mariner skal ha 2%.

Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-..

Denne motoren har aldri hatt noen ekstern oljetank som er blitt fjernet. Den ble levert fra fabrikk som "blande i bensinenmotor.

Jeg har akkurat samme motor selv, og har flere Yamahabaserte Marinermotorer. Dette er gode pålitelige motorer, og ja. Det er en totakter. Jeg blander 2% totaktsolje rett i bensinen.

Rene Yamahamotorer er ofte oppgitt til 1% oljeblanding. Mariner skal ha 2%.

Okey, da lærte jeg det !  :thumbsup:

Ekstern oljetank kom muligens på nyere modeller? 

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Ja, der kan en se. Gammel og god..

Betyr skjemaet ditt at Yamahabaserte Marinermotorer ikke ble produsert ette 1992?

Tabellen er plutselig borte. Kanskje den ikke skulle være tilgjengelig... eller Ravn Garage bare har flyttet på den.

Mercury og Mariner ble vel etterhvert identiske motorer, produsert i USA.

Men Yamaha leverte jo motorer til Mercury i nyere tid også. Særlig 4-taktsmotorer.

The new Mercury engine brand was named “Mariner” to invoke a reliable, durable outboard that would appeal to a different customer than the fast, high-performance image of the Mercury brand.

Introduced in Australia in 1974 and two years later in the U.S. and Europe, Mariner instantly doubled the distribution potential for Mercury Marine. The new outboard brand established a foothold in Europe, thanks in part to a decision by OMC to sell direct to dealers, eliminating the loyal, long-term distributors.

Mariner was originally built under a joint venture with Yamaha, which was ended by the Federal Trade Commission’s ruling that the agreement hindered competition. By the early ’80s, Mariner and Mercury were becoming more similar than different. When electronic fuel injection was introduced in 1986, the transition was complete; the two outboards were mechanically the same.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...