Jump to content

Ais, hva bruker dere det til?

Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Fikk satt opp Ais mottaker mot Opencpn på pc nede i båten. Flotte greier. Kommer til å speile pcen til nettbrett i cockpit. 

Men dere som har ais, hva bruker dere det til? Er det noe særlig nytteverdi utover mørke/tåke og setter dere da opp alarmer osv?

--------

Jeg ser at de vil være nyttig dersom jeg skal ut på nattseilas eller kommer ut for tåke, men sånn til vanlig...? Jo, det er jo kjekt å vite hastigheten på større båter og vite sånn ca når de er hvor frem i tid på en måte.

Men er det noen annen praktisk nytte ved vanlig dagseilas?

Et eksempel på bruk av AIS:

Dro på påsketur Torsdag før Palmesøndag. Veldig tykk tåke, dårlig sikt. Brukte radaren aktivt. da få fritidsbåter var ute, hadde de fleste radarekkoene også AIS symboler (de som var båter, selvfølgelig). Ved å klikke på disse kunne jeg se informasjonen om båtstørrelse ++. Denne informasjonen sammen med radarinformasjonen gjorde meg tryggere på omgivelsene.

Veldig greit å sjekke om hurtiggåande rutebåter er på vei til/fra kai eller nermer seg eit trangt sund f.eks. Så kan man jo planlegge egen seglas så man holder seg unna til dei har fått passert, eller iallefall ikkje møtes på det aller smalaste.

Fordelene med AIS er at man også ser "rundt hjørnet". Ellers synest eg det er greit å bruke AIS som hjelpemiddel til å beregne om man må legge om for å passere bak større skip. Peiler jo sjølvsagt "for hand" og men har god støtte i det ekstra hjelpemiddelet AISen er for å backe opp om mi ega vurdering. Spesielt med saktegåande båt (som seilbåt) synest eg det er verdifullt. Kvidde meg på å krysse den engelske kanal med all trafikken der, då var AISen god å ha!

Faren er om ein blir litt for komfortabel med AISen, og stoler på at det IKKJE er nokon rundt svingen om det ikkje viser på skjermen.

Større båter på (relativt) fast kurs er det greit å ha kontrollen på via AIS. Typisk rutebåter, frakteskip og andre som trenger tid på å svinge og/eller stoppe. Med indikatorer for hvor både de og jeg vil være om 5-10-15 minutter blir det enklere å beregne egen kurs for å unngå forviklinger uten å avvike for mye fra egen kurs. Men fremdeles er det T-T-T som gjelder.

Ellers er AIS et godt verktøy hvis man vil stjele teiner utenfor Hvaler. Passerte flere teiner med AIS-signal sommeren 2015.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Som sagt et fint hjelpemiddel. særlig kjekt i grått vær da en får beskjed om at en hurtigferge kommer bakfra i 30 knop og skal forbi.

Ved kryssing av skipsleia er den fin å ha. 

AIS`n varslet om en lastebåt  ville komme ubehagelig nærme så jeg slakket la meg på 4 knop

Ser  at han forandret kurs  så de 25 min det tok han å passere, lå jeg nesten stille for å holde passelig avstand.

En 1 time senere varslet  Stena line  sin ankomst om 60 mim så jeg la på et par knop og hun

la om en grad  så det  ble himla klaring. et skoleeksempel av Stena line.

Det er i slike situasjoner en blir glad i AIS`n  når  fergne virrer fram og tilbake som sinte veps hvert 15 min begge veier og fergetiden er 20min og en selv går i 7 knop, da kan en planlegge litt.

bilde

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Guest Avmønstret#

Mange gode innspill jeg ikke hadde tenkt på :-) Veldig bra. 

Jeg så muligheten for slepestreker og det slo meg at det må være veldig praktisk i trange farvann hvor ferjer osv går i faste ruter. Da vet man plutselig hva som er standard rute. 

Jeg fikk inn Strømstadferja 12nm fra båsen etter at jeg koblet opp, så i praksis vil jeg få godt med slepestreker før jeg er inne i ett område iom at jeg går så sakte som jeg gjør. En slepestrek gir jo også et godt hint om hvor båten har tenkt seg hen i kombinasjon med "peker foran". 

Mycket bra hjälpmedel speciellt i tätt trafikerade vatten som t ex Öresund.

Alarmet använder jag inte, men om man lägger en kurspil på 6 minuter framför det egna fartyget och likadant framför andra synliga /AIS/fartyg så ser man väldigt lätt om man kommer att gå klar för 'conflicting traffic' och om det blir CPA framför eller bakom. Då kan man som RogerJo skriver anpassa farten eller kursen så att CPA blir enligt sin 'company standard'.

:thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

Marine Traffic visar situationen med alldeles för stor fördröjning enligt min erfarenhet plus att det är beroende av internet täckning.

Redigert av ebonita (see edit history)
  ebonita skrev On 27.4.2016 at 7.54:

Marine Traffic visar situationen med alldeles för stor fördröjning enligt min erfarenhet.

Opplever flere ganger fordrøjning på en time eller faktisk ikke visning i det hele tatt på Marinetraffic. Jeg ser på Marinetraffic mye (hele dagen .. :giggle: ), men bruker det aldri som navigasjonshjelpemiddel / sikkerhetssystem.

Guest Avmønstret#
  jotto skrev On 27.4.2016 at 7.53:

Gir en AIS-mottaker noe utover det en app som f.eks. MarineTraffic gir?

Fungerer uten dekning. Og det er vesentlig ved overfarter. Pluss at det er realtime og kanskje mer pålitelig? Syns også det er greit å få det rett inn i ordentlig kartverk og software. Syns marinetraffic appen er dårlig...

I hvor stor grad kan man lite på at yrkes/nyttefartøy har AIS påskrudd?

Hvordan er regelverket om det?

Her i Ålesund er det et hotell/eventselskap som har 2-3 store RIBer og en 40 foter som er mere som en skyssbåt mellom Ålesund og hotellet i en fjord.

Båtene går i all slags vær, mørket og tåke og passerer nedenfor huset, så jeg hører de før de kommer i 30 knop.

Jeg har til gode å se de på AIS. (Området er forøvrig merket sakte fart)

Når disse båtene ikke har på AIS, gjør de det for ikke å bli sett? -kontrollert?

At de ikke har på AIS, så er det en påminner om at AIS faktisk bare viser båter som har den påskrudd.... Og kun det.

Det er vel sjelden realtime, det står alltid received "x" minutes ago.

Og kilden til ais signalet er andre som videresender og vil alltid være variable, eller har jeg misforstått.

Og det er som nevnt mange som ikke har ais. Så man bør nok følge med forut uansett.

Jeg følger et containerskip på vei til Europa og som i øyeblikket befinner seg i sør-kina havet og der har signalet vært borte i et par døgn.

Kommer tilbake gjerne når det nærmer seg land eller en havn.

Redigert av Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

AIS er fra båt til båt, dvs at du ser båter med AIS som er så langt fra land at sender ikke når land og som videreformidles til feks Marine Traffic. Små båter som har AIS med sender har ikke så høy styrke. Det betyr at deres signal ikke formidles til Marine traffic (me dmindre andre større båter relayer videre etc men glem nå det)

Marine Traffic er for skrivebordet, AIS er til bruk i båt....

Guest Avmønstret#
  Chris284 skrev On 27.4.2016 at 8.47:

Det er vel sjelden realtime, det står alltid received "x" minutes ago.

Og kilden til ais signalet er andre som videresender og vil alltid være variable, eller har jeg misforstått.

Hvis en regner litt på det så kommer et skip i 20-25 knop veldig kjapt på om det er litt dis eller mørkt. 

En gang vi kryssa Oslofjorden gikk jeg ned og la meg. Kona og ungene satt ute, men alle satt på samme siden i cockpit. Jeg lå nede og slumra men følte at det var "noe" og tok en kikk. Ja der var danskebåten gitt, bak ryggen til "vaktene" :-) Den måtte faktisk endre kurs og gå bak oss. 

Med litt dis osv er vel danskebåten over en på 10-15 minutter selv om en "midt utpå". 

Så noen forsinkelser vil jeg ikke ha...

mange gode innspill over. Her vil jeg legge til ytterligere fordeler en får ved å anskaffe en transceiver i stedet for kun mottaker.

Andre fartøy med mottaker kan se deg, og de vet hvem du er om de ønsker kontakt

VTS kan se deg

Det hender du vises på Marinetraffic/Vesselfinder slik at venner og andre kan se deg

Man får opplysning om din kurs og fart, det kan være til stor hjelp for andre å skjønne hvor du skal. I en nødsituasjon kan det være at denne informasjonen vil være til nytte for søk eller annen vurdering av hva som has skjedd, hvem som har gjort feil osv. Man kan til og med spore båten om den skulle bli stjålet (om ikke skurken er glup nok til å slå den av). Det er moro å se hvilke andre båter som seiler i samme farvann, og for seilere kan det være til nytte for å vurdere egen strategi, fart osv i regatta. 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Pinkvin skrev On 27.4.2016 at 8.01:

Fungerer uten dekning. Og det er vesentlig ved overfarter. Pluss at det er realtime og kanskje mer pålitelig? Syns også det er greit å få det rett inn i ordentlig kartverk og software. Syns marinetraffic appen er dårlig...

Jeg tror ikke mobildekningen er noe problem i indre-indre Oslofjord, men forsinkelsen er jo helt klart et poeng.

Jeg elsker gadgets og kunne egentlig tenkt meg å koble en AIS-mottaker (eller tranciever) til kartplotteren. Det er vel litt overkill for en 18-fots skjærgårdsjeep i indre-indre Oslofjord... men pytt!

Kanskje jeg blir den minste båten i Oslofjorden med AIS-sender? Moro!  :giggle:

Vi har vel vært innom dette i andre tråder også, men ved foreløpig lett research ang forventet kostnad:

Er jeg så "heldig" å ikke ha noe fra før annet enn plotter (Raymarine C120W)...ser ikke ut som jeg klarer å få montert transceiver og ny VHF med tilbehør for under 10-12.000,- ? Mulig prisene har gått noe ned over tid, men innspill til rimelig løsning?

Ser for meg VHF med DSC, egen transceiver og enten splitter eller hver sin antenne...

Guest Avmønstret#
  Framtia skrev On 27.4.2016 at 13.06:

mange gode innspill over. Her vil jeg legge til ytterligere fordeler en får ved å anskaffe en transceiver i stedet for kun mottaker.

Andre fartøy med mottaker kan se deg, og de vet hvem du er om de ønsker kontakt

VTS kan se deg

Det hender du vises på Marinetraffic/Vesselfinder slik at venner og andre kan se deg

Man får opplysning om din kurs og fart, det kan være til stor hjelp for andre å skjønne hvor du skal. I en nødsituasjon kan det være at denne informasjonen vil være til nytte for søk eller annen vurdering av hva som has skjedd, hvem som har gjort feil osv. Man kan til og med spore båten om den skulle bli stjålet (om ikke skurken er glup nok til å slå den av). Det er moro å se hvilke andre båter som seiler i samme farvann, og for seilere kan det være til nytte for å vurdere egen strategi, fart osv i regatta. 

Helt klart bedre med en sender. Men det koster noen lapper fortsatt. Brukte mottakere får man på finn osv for småpenger og så var det vel den amerikanske som koster under femhundre ny. Grådig billig ;-)

Vet ikke men av de to egenskapene ser jeg for meg at muligheten til å "se" større skip om man kommer i tåka, eller går i mørket, er det viktigste. 

For å snu det rundt, om man bare hadde sender.... en fordel det også men... ja.. ville foretrukket bare mottaker, og best er begge deler. 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Guest Avmønstret#
  oberst1 skrev On 27.4.2016 at 13.33:

Vi har vel vært innom dette i andre tråder også, men ved foreløpig lett research ang forventet kostnad:

Er jeg så "heldig" å ikke ha noe fra før annet enn plotter (Raymarine C120W)...ser ikke ut som jeg klarer å få montert transceiver og ny VHF med tilbehør for under 10-12.000,- ? Mulig prisene har gått noe ned over tid, men innspill til rimelig løsning?

Ser for meg VHF med DSC, egen transceiver og enten splitter eller hver sin antenne...

Er en her på bp som har denne i bestilling. Er jo så billig at det nesten blir dumt å i det minste ikke ha en mottaker...

https://www.tindie.com/products/astuder/daisy-ais-receiver/

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...