Guest Avmønstret# Startet 27.April.2016 Link til dette innlegget Startet 27.April.2016 Fikk satt opp Ais mottaker mot Opencpn på pc nede i båten. Flotte greier. Kommer til å speile pcen til nettbrett i cockpit. Men dere som har ais, hva bruker dere det til? Er det noe særlig nytteverdi utover mørke/tåke og setter dere da opp alarmer osv? -------- Jeg ser at de vil være nyttig dersom jeg skal ut på nattseilas eller kommer ut for tåke, men sånn til vanlig...? Jo, det er jo kjekt å vite hastigheten på større båter og vite sånn ca når de er hvor frem i tid på en måte. Men er det noen annen praktisk nytte ved vanlig dagseilas? Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 27.April.2016 Link til dette innlegget Svart 27.April.2016 Et eksempel på bruk av AIS: Dro på påsketur Torsdag før Palmesøndag. Veldig tykk tåke, dårlig sikt. Brukte radaren aktivt. da få fritidsbåter var ute, hadde de fleste radarekkoene også AIS symboler (de som var båter, selvfølgelig). Ved å klikke på disse kunne jeg se informasjonen om båtstørrelse ++. Denne informasjonen sammen med radarinformasjonen gjorde meg tryggere på omgivelsene. Sitér dette innlegget Link to post
Tempest Svart 27.April.2016 Link til dette innlegget Svart 27.April.2016 Veldig greit å sjekke om hurtiggåande rutebåter er på vei til/fra kai eller nermer seg eit trangt sund f.eks. Så kan man jo planlegge egen seglas så man holder seg unna til dei har fått passert, eller iallefall ikkje møtes på det aller smalaste. Fordelene med AIS er at man også ser "rundt hjørnet". Ellers synest eg det er greit å bruke AIS som hjelpemiddel til å beregne om man må legge om for å passere bak større skip. Peiler jo sjølvsagt "for hand" og men har god støtte i det ekstra hjelpemiddelet AISen er for å backe opp om mi ega vurdering. Spesielt med saktegåande båt (som seilbåt) synest eg det er verdifullt. Kvidde meg på å krysse den engelske kanal med all trafikken der, då var AISen god å ha! Faren er om ein blir litt for komfortabel med AISen, og stoler på at det IKKJE er nokon rundt svingen om det ikkje viser på skjermen. Sitér dette innlegget Tempest på Instagram Link to post
Popeye70 Svart 27.April.2016 Link til dette innlegget Svart 27.April.2016 Større båter på (relativt) fast kurs er det greit å ha kontrollen på via AIS. Typisk rutebåter, frakteskip og andre som trenger tid på å svinge og/eller stoppe. Med indikatorer for hvor både de og jeg vil være om 5-10-15 minutter blir det enklere å beregne egen kurs for å unngå forviklinger uten å avvike for mye fra egen kurs. Men fremdeles er det T-T-T som gjelder. Ellers er AIS et godt verktøy hvis man vil stjele teiner utenfor Hvaler. Passerte flere teiner med AIS-signal sommeren 2015. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Roger jo Svart 27.April.2016 Link til dette innlegget Svart 27.April.2016 Som sagt et fint hjelpemiddel. særlig kjekt i grått vær da en får beskjed om at en hurtigferge kommer bakfra i 30 knop og skal forbi. Ved kryssing av skipsleia er den fin å ha. AIS`n varslet om en lastebåt ville komme ubehagelig nærme så jeg slakket la meg på 4 knop Ser at han forandret kurs så de 25 min det tok han å passere, lå jeg nesten stille for å holde passelig avstand. En 1 time senere varslet Stena line sin ankomst om 60 mim så jeg la på et par knop og hun la om en grad så det ble himla klaring. et skoleeksempel av Stena line. Det er i slike situasjoner en blir glad i AIS`n når fergne virrer fram og tilbake som sinte veps hvert 15 min begge veier og fergetiden er 20min og en selv går i 7 knop, da kan en planlegge litt. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 27.April.2016 Link til dette innlegget Svart 27.April.2016 Mange gode innspill jeg ikke hadde tenkt på :-) Veldig bra. Jeg så muligheten for slepestreker og det slo meg at det må være veldig praktisk i trange farvann hvor ferjer osv går i faste ruter. Da vet man plutselig hva som er standard rute. Jeg fikk inn Strømstadferja 12nm fra båsen etter at jeg koblet opp, så i praksis vil jeg få godt med slepestreker før jeg er inne i ett område iom at jeg går så sakte som jeg gjør. En slepestrek gir jo også et godt hint om hvor båten har tenkt seg hen i kombinasjon med "peker foran". Sitér dette innlegget Link to post
goggen000 Svart 27.April.2016 Link til dette innlegget Svart 27.April.2016 Glem ikke at det finnes mange båter på sjøen som ikke har AIS, og som man også må ta hensyn til. Sitér dette innlegget Link to post
jotto Svart 27.April.2016 Link til dette innlegget Svart 27.April.2016 Gir en AIS-mottaker noe utover det en app som f.eks. MarineTraffic gir? Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 27.April.2016 Link til dette innlegget Svart 27.April.2016 (redigert) Mycket bra hjälpmedel speciellt i tätt trafikerade vatten som t ex Öresund. Alarmet använder jag inte, men om man lägger en kurspil på 6 minuter framför det egna fartyget och likadant framför andra synliga /AIS/fartyg så ser man väldigt lätt om man kommer att gå klar för 'conflicting traffic' och om det blir CPA framför eller bakom. Då kan man som RogerJo skriver anpassa farten eller kursen så att CPA blir enligt sin 'company standard'. :thumbsup: Marine Traffic visar situationen med alldeles för stor fördröjning enligt min erfarenhet plus att det är beroende av internet täckning. Redigert 27.April.2016 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 27.April.2016 Link til dette innlegget Svart 27.April.2016 Marine Traffic visar situationen med alldeles för stor fördröjning enligt min erfarenhet. Opplever flere ganger fordrøjning på en time eller faktisk ikke visning i det hele tatt på Marinetraffic. Jeg ser på Marinetraffic mye (hele dagen .. ), men bruker det aldri som navigasjonshjelpemiddel / sikkerhetssystem. Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 27.April.2016 Link til dette innlegget Svart 27.April.2016 I tillegg til det allerede nevnte: greit å kunne kalle opp andre båter med navn. Selv om vi prøver å være flinke på å holde utkikk tar jeg gjerne imot all den hjelp jeg kan få fra automatikken; bruker også belte i bilen selv om jeg prøver å holde meg på veien. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 27.April.2016 Link til dette innlegget Svart 27.April.2016 Gir en AIS-mottaker noe utover det en app som f.eks. MarineTraffic gir? Fungerer uten dekning. Og det er vesentlig ved overfarter. Pluss at det er realtime og kanskje mer pålitelig? Syns også det er greit å få det rett inn i ordentlig kartverk og software. Syns marinetraffic appen er dårlig... Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 27.April.2016 Link til dette innlegget Svart 27.April.2016 Har den på når vi dykker. Har etpar vrak nær/i skipsleia vestover fra Kristiansand og ser at skipene legger kursen godt klar på lang avstand. Har også brukt den til å kalle opp skip på kurs rett imot oss. Virker bedre å kalle opp med navn enn "du som kommer imot oss i vestergapet" Sitér dette innlegget Mons Link to post
Eureka Svart 27.April.2016 Link til dette innlegget Svart 27.April.2016 I hvor stor grad kan man lite på at yrkes/nyttefartøy har AIS påskrudd? Hvordan er regelverket om det? Her i Ålesund er det et hotell/eventselskap som har 2-3 store RIBer og en 40 foter som er mere som en skyssbåt mellom Ålesund og hotellet i en fjord. Båtene går i all slags vær, mørket og tåke og passerer nedenfor huset, så jeg hører de før de kommer i 30 knop. Jeg har til gode å se de på AIS. (Området er forøvrig merket sakte fart) Når disse båtene ikke har på AIS, gjør de det for ikke å bli sett? -kontrollert? At de ikke har på AIS, så er det en påminner om at AIS faktisk bare viser båter som har den påskrudd.... Og kun det. Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 27.April.2016 Link til dette innlegget Svart 27.April.2016 (redigert) Det er vel sjelden realtime, det står alltid received "x" minutes ago. Og kilden til ais signalet er andre som videresender og vil alltid være variable, eller har jeg misforstått. Og det er som nevnt mange som ikke har ais. Så man bør nok følge med forut uansett. Jeg følger et containerskip på vei til Europa og som i øyeblikket befinner seg i sør-kina havet og der har signalet vært borte i et par døgn. Kommer tilbake gjerne når det nærmer seg land eller en havn. Redigert 27.April.2016 av Chris284 (see edit history) Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Maika Svart 27.April.2016 Link til dette innlegget Svart 27.April.2016 Kjøpte AIS mest for å kunne peile ved MOB, dvs jeg kjøpte også Ocean Signal MOB 1 AIS Sart til kona og meg. Ideelt sett skulle barna også hatt hver sin, men siden de ikke bruker oppblåsbare redningsvester og kona uansett hopper uti dersom de går over bord, så får jeg peilet henne. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 27.April.2016 Link til dette innlegget Svart 27.April.2016 AIS er fra båt til båt, dvs at du ser båter med AIS som er så langt fra land at sender ikke når land og som videreformidles til feks Marine Traffic. Små båter som har AIS med sender har ikke så høy styrke. Det betyr at deres signal ikke formidles til Marine traffic (me dmindre andre større båter relayer videre etc men glem nå det) Marine Traffic er for skrivebordet, AIS er til bruk i båt.... Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 27.April.2016 Link til dette innlegget Svart 27.April.2016 Det er vel sjelden realtime, det står alltid received "x" minutes ago. Og kilden til ais signalet er andre som videresender og vil alltid være variable, eller har jeg misforstått. Hvis en regner litt på det så kommer et skip i 20-25 knop veldig kjapt på om det er litt dis eller mørkt. En gang vi kryssa Oslofjorden gikk jeg ned og la meg. Kona og ungene satt ute, men alle satt på samme siden i cockpit. Jeg lå nede og slumra men følte at det var "noe" og tok en kikk. Ja der var danskebåten gitt, bak ryggen til "vaktene" :-) Den måtte faktisk endre kurs og gå bak oss. Med litt dis osv er vel danskebåten over en på 10-15 minutter selv om en "midt utpå". Så noen forsinkelser vil jeg ikke ha... Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 27.April.2016 Link til dette innlegget Svart 27.April.2016 Nei, det er marinetraffic jeg refererte til, den er ikke til noe mer enn for moro skyld til bruk på pc. Med ais mottager/sender er det vel mer "realtime". Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
BØstrøm Svart 27.April.2016 Link til dette innlegget Svart 27.April.2016 CPA er kjekt, så slipper man å vike mer enn nødvendig. Har også vester med sender. Hvis man mister noen på sjøen, eller i mørket, skal man ha bra mye flaks for å finne dem igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 27.April.2016 Link til dette innlegget Svart 27.April.2016 mange gode innspill over. Her vil jeg legge til ytterligere fordeler en får ved å anskaffe en transceiver i stedet for kun mottaker. Andre fartøy med mottaker kan se deg, og de vet hvem du er om de ønsker kontakt VTS kan se deg Det hender du vises på Marinetraffic/Vesselfinder slik at venner og andre kan se deg Man får opplysning om din kurs og fart, det kan være til stor hjelp for andre å skjønne hvor du skal. I en nødsituasjon kan det være at denne informasjonen vil være til nytte for søk eller annen vurdering av hva som has skjedd, hvem som har gjort feil osv. Man kan til og med spore båten om den skulle bli stjålet (om ikke skurken er glup nok til å slå den av). Det er moro å se hvilke andre båter som seiler i samme farvann, og for seilere kan det være til nytte for å vurdere egen strategi, fart osv i regatta. Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
jotto Svart 27.April.2016 Link til dette innlegget Svart 27.April.2016 Fungerer uten dekning. Og det er vesentlig ved overfarter. Pluss at det er realtime og kanskje mer pålitelig? Syns også det er greit å få det rett inn i ordentlig kartverk og software. Syns marinetraffic appen er dårlig... Jeg tror ikke mobildekningen er noe problem i indre-indre Oslofjord, men forsinkelsen er jo helt klart et poeng. Jeg elsker gadgets og kunne egentlig tenkt meg å koble en AIS-mottaker (eller tranciever) til kartplotteren. Det er vel litt overkill for en 18-fots skjærgårdsjeep i indre-indre Oslofjord... men pytt! Kanskje jeg blir den minste båten i Oslofjorden med AIS-sender? Moro! Sitér dette innlegget Link to post
oberst1 Svart 27.April.2016 Link til dette innlegget Svart 27.April.2016 Vi har vel vært innom dette i andre tråder også, men ved foreløpig lett research ang forventet kostnad: Er jeg så "heldig" å ikke ha noe fra før annet enn plotter (Raymarine C120W)...ser ikke ut som jeg klarer å få montert transceiver og ny VHF med tilbehør for under 10-12.000,- ? Mulig prisene har gått noe ned over tid, men innspill til rimelig løsning? Ser for meg VHF med DSC, egen transceiver og enten splitter eller hver sin antenne... Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 27.April.2016 Link til dette innlegget Svart 27.April.2016 (redigert) mange gode innspill over. Her vil jeg legge til ytterligere fordeler en får ved å anskaffe en transceiver i stedet for kun mottaker. Andre fartøy med mottaker kan se deg, og de vet hvem du er om de ønsker kontakt VTS kan se deg Det hender du vises på Marinetraffic/Vesselfinder slik at venner og andre kan se deg Man får opplysning om din kurs og fart, det kan være til stor hjelp for andre å skjønne hvor du skal. I en nødsituasjon kan det være at denne informasjonen vil være til nytte for søk eller annen vurdering av hva som has skjedd, hvem som har gjort feil osv. Man kan til og med spore båten om den skulle bli stjålet (om ikke skurken er glup nok til å slå den av). Det er moro å se hvilke andre båter som seiler i samme farvann, og for seilere kan det være til nytte for å vurdere egen strategi, fart osv i regatta. Helt klart bedre med en sender. Men det koster noen lapper fortsatt. Brukte mottakere får man på finn osv for småpenger og så var det vel den amerikanske som koster under femhundre ny. Grådig billig ;-) Vet ikke men av de to egenskapene ser jeg for meg at muligheten til å "se" større skip om man kommer i tåka, eller går i mørket, er det viktigste. For å snu det rundt, om man bare hadde sender.... en fordel det også men... ja.. ville foretrukket bare mottaker, og best er begge deler. Redigert 27.April.2016 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 27.April.2016 Link til dette innlegget Svart 27.April.2016 Vi har vel vært innom dette i andre tråder også, men ved foreløpig lett research ang forventet kostnad: Er jeg så "heldig" å ikke ha noe fra før annet enn plotter (Raymarine C120W)...ser ikke ut som jeg klarer å få montert transceiver og ny VHF med tilbehør for under 10-12.000,- ? Mulig prisene har gått noe ned over tid, men innspill til rimelig løsning? Ser for meg VHF med DSC, egen transceiver og enten splitter eller hver sin antenne... Er en her på bp som har denne i bestilling. Er jo så billig at det nesten blir dumt å i det minste ikke ha en mottaker... https://www.tindie.com/products/astuder/daisy-ais-receiver/ Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.