Jump to content

Ais, hva bruker dere det til?

Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Vi har vel vært innom dette i andre tråder også, men ved foreløpig lett research ang forventet kostnad:

Er jeg så "heldig" å ikke ha noe fra før annet enn plotter (Raymarine C120W)...ser ikke ut som jeg klarer å få montert transceiver og ny VHF med tilbehør for under 10-12.000,- ? Mulig prisene har gått noe ned over tid, men innspill til rimelig løsning?

Ser for meg VHF med DSC, egen transceiver og enten splitter eller hver sin antenne...

Jeg har denne http://www.benns.se/instrumentnav/ais/ais-seapilot-m-splitter-gpsan?externalsearch=1

samt en vanlig VHF-radio. I tillegg trenger du en VHF-antenne. Så du kommer vel noe under 10.000.

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

I hvor stor grad kan man lite på at yrkes/nyttefartøy har AIS påskrudd?

Hvordan er regelverket om det?

litt kortfattet

Alle fartøy over 300 brutto, + alle passasjerer skip i internasjonal fart, som følger SOLAS

har krav om AIS.

(men...visse fartøy kan slå av AISn eksempel politi, kystvakt etc 

tror dette beror på att de ikke er SOLAS-pliktige ?!  :smiley: )

S/Y Gunga Din

Ja, for ikke å snakke om etter en kolisjon... Trafikken blir jo lagret en stund, så den skyldige har dårlige odds ....

Opplevde en gang og ikke se Danskebåten en mørk og regntung kveld på byfjorden, på min vei til byen... lanternen dens formelig "druknet " i alt lyset fra byen bak den, men Ais, avslørte den..

Jeg har alltid AIS på  i mørke og i tåke, et fantastisk hjelpemiddel..

Marin Traffic er ikke ment å seile etter, det er i beste fall underholdning, og kan ha opptil timer med forsinkelse...

AIS er jo selve inngangen til det papirløse samfunn. Uten papirkart, radiopeiling, astronavigasjon, og dets like. Løp og kjøp. Sikrere, bedre, billigere og lettere. Klarere kan jeg ikke si det! Alt annet er Zemmelweiss, og overtro. Hvis du tror du kan snu verden med å holde fire funksjonærer unna NAV, ved å betale for blåkopier og 350år gammel teknologi, til Nautisk Forlag, kan du like gjerne tro på julenissen. Røde Khmer hadde ett interessant forsøk på å snu klokka. Bilder derfra ble bare sjørøverflagg.

Løp og kjøp, så raser prisene......

Når min far vokste opp, lo man av mannen på månen. Det kom aldri til å skje. Idag er du siste generasjon som kommer til å husker noe annet enn at du tørket deg i rumpa med en Ipad. Om 10 år vil det ansees som uforsvarlig å forlate havnen uten AIS sender og mottaker. Sanne mine ord.

Jeg har denne http://www.benns.se/instrumentnav/ais/ais-seapilot-m-splitter-gpsan?externalsearch=1

samt en vanlig VHF-radio. I tillegg trenger du en VHF-antenne. Så du kommer vel noe under 10.000.

Er en her på bp som har denne i bestilling. Er jo så billig at det nesten blir dumt å i det minste ikke ha en mottaker...

https://www.tindie.com/products/astuder/daisy-ais-receiver/

Pleier å unngå nattseilas og tåke, men får vurdere litt og håpe det kommer noe rimeligere løsninger imens.

Ser jo nytteverdien uansett, tvinger seg kanskje frem når jeg tar stilling til VHF-løsning ;) Takk for innspill, greit å vite at man ikke har gått glipp av en god og rimelig løsning bare fordi man ikke visste bedre :)

Guest Avmønstret#

Når jeg var liten, på begynnelsen av 70 tallet, gikk ofte foreldrene mine om natta for å kunne gå på fyrsoner, pluss at det ofte var stillere om natta. 

Dette var jo lenge før gps og dets like (når kom decca til Norge, og når ble det billig nok for vanlige folk?). 

Nattseilas er noe jeg ser frem til å gjøre. Foreløpig har jeg bare vågd meg ut et par timer før soloppgang når jeg har gått lengre etapper. Soloppgang i sjøen er verdt litt innsats for det er helt spesielt og flott, syns jeg. 

Så alle redskaper som gjør det mulig er velkommen. Og mente jeg leste en plass at de skal begynne å slokke fyrene, ikke bruk for de lengre, er det feil?

Når jeg var liten, på begynnelsen av 70 tallet, gikk ofte foreldrene mine om natta for å kunne gå på fyrsoner, pluss at det ofte var stillere om natta. 

Dette var jo lenge før gps og dets like (når kom decca til Norge, og når ble det billig nok for vanlige folk?). 

Nattseilas er noe jeg ser frem til å gjøre. Foreløpig har jeg bare vågd meg ut et par timer før soloppgang når jeg har gått lengre etapper. Soloppgang i sjøen er verdt litt innsats for det er helt spesielt og flott, syns jeg. 

Så alle redskaper som gjør det mulig er velkommen. Og mente jeg leste en plass at de skal begynne å slokke fyrene, ikke bruk for de lengre, er det feil?

At de skal slukke fyrene har jeg aldri hørt, og tviler sterkt på at det vil skje i nærmeste fremtid..

Er vel designet nye fyr/lykter som skal ersatte de gamle, om jeg ikke husker feil..

Guest Avmønstret#

Jeg kjøpte min AP-navigator basert på Deccasignaler i 1987, da var den blitt billig og "liten" nok til å kunne monteres i en 30-foter

Sånn ca samtidig som jeg tok båtførerprøven da. Tror fortsatt jeg skulle klare å navigere sånn ca ved hjelp av et papirkart og bestikk. Men nintendonavigering er jo stas det også :-) Og AIS er en ting til i Nintendouniverset som er kjekt å ha :-)

Er en her på bp som har denne i bestilling. Er jo så billig at det nesten blir dumt å i det minste ikke ha en mottaker...

https://www.tindie.com/products/astuder/daisy-ais-receiver/

Er det noen av dere som har brukt denne sammen med en kartplotter? Kan den kobles til en Garmin GPSMAP® 721xs? Den skal iallefall være NME0183-kompatibel.

Antenna bør vel monteres på utsiden?

Er det ikke gulesider og eniro det samme? er denne jeg har kjøpt https://play.google.com/store/apps/details?id=com.gulesider.nautical&hl=no

Brukte den i fjor og virker ok til hjelpemiddel. Men AIS finner ingen båter nord for Bergen.. Mulig den må stå på en stund. Ander som har erfaring?

Nå har ikke jeg hverken smartelefon eller nettbrett, men jeg lurer på hvilke basestasjoner som brukes til å ta imot AIS-signalene. Marine Traffic bruker jo private stasjoner der hvem som helst kan sette opp en AIS-mottaker av hvilken som helst kvalitet og formidle dette via internett til MT. Dette sier seg selv at er et upålitelig system. Hadde en fått tilgang til Kystverket sine basestasjoner, hadde det vært noe helt annet. Så slike systemer bruker jeg kun til underholdning hjemme. I båten er det kun AIS-transponder som duger.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...