Eureka Svart 28.April.2016 Link til dette innlegget Svart 28.April.2016 Nei, i båten er det kun papirkart, passer, parallellforskyver, peilekompass og deviasjonstabell som duger.... Ja, for dere har vel laget deviasjonstabell? :) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 28.April.2016 Link til dette innlegget Svart 28.April.2016 Du glemte slepelogg og klokke. Kompasset mitt er godt nok med alle kurser innenfor +/- 15 grader. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 28.April.2016 Link til dette innlegget Svart 28.April.2016 Nå mente jeg egen AIS transponder kontra feks. Marine Traffic. Radar er utmerket, men her diskuteres det AIS. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars H. Svart 28.April.2016 Link til dette innlegget Svart 28.April.2016 Nei, i båten er det kun papirkart, passer, parallellforskyver, peilekompass og deviasjonstabell som duger.... Ja, for dere har vel laget deviasjonstabell? :) Selvfølgelig har jeg dette på plass, dog ikke eget peilekompass. Jo, forresten, så har jeg et håndholdt turorienteringskompass liggende et eller annet sted ombord. De første årene jeg hadde båt fra 1987 var det dette utstyret jeg brukte til navigasjon. Deviasjonstabellen min er dessverre utdatert, så det er på tide å lage en ny. Jeg har oppskriften for hvordan sette den opp for Silva-kompasset mitt. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Eureka Svart 28.April.2016 Link til dette innlegget Svart 28.April.2016 .... Jeg sa det med et smil.... Som nyeksaminert ,sertifisert båtfører, med en sjøkaptein på ferge som instruktør. Radar har jeg, men har enda ikke fått noen til å vise meg hvordan den brukes.... Men det er nu på tide. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 28.April.2016 Link til dette innlegget Svart 28.April.2016 Jeg så smilefjeset, men det er nå greit å ha noe i reserve om elektronikken svikter. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Eureka Svart 28.April.2016 Link til dette innlegget Svart 28.April.2016 Nettopp :) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 28.April.2016 Link til dette innlegget Svart 28.April.2016 Og å kunne bruke tingene. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
lano2 Svart 28.April.2016 Link til dette innlegget Svart 28.April.2016 Jeg så smilefjeset, men det er nå greit å ha noe i reserve om elektronikken svikter. Neida, da logger jeg bare inn her på forumet og får hjelp fra både nær og fjern ! Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 28.April.2016 Link til dette innlegget Svart 28.April.2016 Får håpe du har nettilgang og batteri som ikke er tomt på smarttelefon/nettbrett/PC! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars H. Svart 28.April.2016 Link til dette innlegget Svart 28.April.2016 Men for all del, det er langt mellom hvergang jeg navigerer helt "manuelt". Sjøkartene i papir er imidlertid alltid fremme for planlegging. Nå bruker jeg elektronikk og egne øyner. Min første GPS-mottaker en Garmin GPS75 (som fremdeles funker) kjøpte jeg i 1994. I 1995 kjøpte jeg diffmottaker (Garmin) for å forbedre posisjonen fra rundt 100m til 10m nøyaktighet, og i 1997 ble det en 10" svart/hvit Cetrek 345 kartplotter osv osv. . . Mellom disse ble det også en Autohelm autopilot som funker og brukes den dag i dag. Og selvfølgelig AIS sender/mottaker. Det eneste jeg dessverre ikke har er radar. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
lano2 Svart 28.April.2016 Link til dette innlegget Svart 28.April.2016 Det viktigste har du ikke...fyyy Lars!! Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 28.April.2016 Link til dette innlegget Svart 28.April.2016 Trude, hvis du leser dette, så ønsker Lars seg radar til sin 29 årsdag! ⛵ Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 28.April.2016 Link til dette innlegget Svart 28.April.2016 (redigert) Vel, jeg sluttet med "nattseilas" da jeg fylte 70 år, og er det antydning til så mye tåke at jeg ikke kan følge synlig land, holder jeg meg i ro. Men en baugpropell kan du foreslå for Trude at jeg får til min neste fødselsdag når jeg fyller 29 + 44 år i høst! Redigert 28.April.2016 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 28.April.2016 Link til dette innlegget Svart 28.April.2016 Nintendonavigering syns jeg er topp. Men jeg tror jeg har igjen for å kunne "manuell navigering" fra før. Det ligger inne en del greier som er automatisert ifht å kryssjekke ifht andre ting enn kun nintendoen. Nintendoen blir bare en av flere ting for å bekrefte posisjon og kurs. Og når jeg legger opp ruter på nintendoen så legger jeg alltid waypoints slik at jeg får en kryssreferanse ifht virkeligheten, være seg et sjømerke eller hva som helst. Ruter legges opp med margin i forhold til både det ene og det andre så tar jeg heller en snarvei hvis det ser greit ut når jeg faktisk er der. Har testet autoroute i Navionics og det er helt på bærtur ifht alle referanser om å legge en "god rute". En god rute for meg er med gode marginer, den skal være enklest mulig, ha gode referanser og styre unna potensielt trøbbel. Ikke kline seg opp i ting og tang, gå sikksakk mellom masse dritt for å spare noen hundre meter osv. Kanskje greit om man har en jolle eller noe, men blir litt urolig over tanken at folk i "ordentlige" båter trykker autoroute og gir gass uten å kunne noe mer.. men for all del, går sikkert bra i de fleste tilfeller, alle kan jo ikke være like trygghets-søkende og redd som jeg ;-) Pluss at når jeg går lengre strekk så kan jeg være så vill å gal at jeg slår av alle nintendodingser og går på kompasskurs i x tid før jeg sjekker om det må korrigeres eller til jeg kommer til et waypoint hvor jeg må endre kurs. ------------- Har mange kart og paralellforskyver liggende i båten. Kan vel snart rammes inn og brukes som dekorative gjenstander. :-) Men jeg kan bruke det om det kniper, og det er da noe. Så det skal få ligge ombord. Men AIS trumfer på mange måter alt det manuelle med sine egenskaper, så det er kun et pluss. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.