Jump to content

Mangler ventilløfter til BMC 1.5

Grimme Elling

Recommended Posts

Hallo.

Er igang med en overhaling av topplokket på en 40 år gammel BMC captain, samt skifte av registerkjede. Arbeidet er utført uten å plukke motoren ut av båten, kun demontering av toppen og deksel i fremkant av motoren.

Etter litt forskning på ventilløfterne, fant jeg en som hadde grop-dannelser på undersiden. Denne har nok rustet en gang i tiden. Jeg har fått råd om å skifte denne, men det viser seg å være litt utfordrende å skaffe. De er ikke på lager hos hverken Asap-supplies i England eller Kd- Trading i Bergen, og tar 4-6 uker å skaffe.

Jeg tenkte at det fort kan ligge en slik motor som delemotor et sted, som jeg kanskje kunne få kjøpt en slik ventilløfter i funksjonsdyktig stand fra? Er det noen som har noe slikt, eller kan sette meg i kontakt med noen som har det? 

Hadde vært veldig kjekt.....   :smiley:

Takk for tips, hadde ikke tenkt på ebay. Men det er ikke ventilløftere til riktig motor ute til salgs der så vidt jeg kan se. Det er ikke vippestellet jeg tenker på, men ventilløfteren ved kam-akselen. På engelsk heter det vel tappet eller cam follower. Og man kan ikke bruke den fra 1.8 literen på 1.5 literen, og jeg tror ikke de fra bensinmotorene går om hverandre til diesel heller (uten at jeg vet det sikkert).

Siden 1.5 liter diesel ikke er vanlig på bil-modeller, blir det vel lite å hente fra Land Rover klubben, med mindre de også driver med traktorersom Leyland 154 og Nuffield? Har ellers prøvd litt på økonomideler.no og traktordelar.se uten å finne noe.

Så hvis noen har en dele-motor, som jeg kunne kjøpe en slik en fra, så hadde det vært knall.  :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...