Jokkish Startet 27.April.2016 Link til dette innlegget Startet 27.April.2016 Hei! Kjøpte meg en motorseiler for noen år siden og etter et år med helt fantastisk sommer, og en ikke fult så fin sommer så er sesongen her igjen og båten ligger på vannet.Nå har det seg slik at jeg har oppdaget jeg synes det å faktisk kjøre båten er drit kjedelig, for å si det mildt. Seiling var ganske morsomt (Ikke at jeg er noe proff på noe som helst vis) Men selv med god vind og fart i seilene så byttet jeg ofte til motor for å presset ut den ekstra knopen jeg fikk på motor kontra seil. Bare for å komme frem til ditt jeg skulle.Jeg liker de fleste aspektene av det å ha båt, vedlikehold/oppgradering syntes jeg er helt ok å pulse med, det sosiale på marinen/båtfolk generelt er også koselig. Og det å ha en mobil hytte i skjærgården med komforter som ikke telt kan tilby er også veldig deilig. Men når det kommer til å flytte fra a til b så får jeg null glede og det føles bare ut som en kjedelig jobb som må bli gjort. Dette setter naturligvis en demper på det å bruke båten. Når helgen kommer og båt vennene sier "Vi ligger her, kommer du i helga?" Så tenker jeg først ugh, ditt tar det jo 4 timer å kjøre. Skal jeg gidde ta turen, også kan det se ut som regn, bla bla bla bla)Er det noen som har opplevd noe lignende? Og egentlig til kjernen av problemet. Kan denne holdingen kureres med en cabinkruser? Som går i 20 knop og ikke 5-6 som motorseilern ligger komfortabelt i? Evt er det noen som har gått i fra seilbåt til motorbåt å vil dele erfaringer? Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 27.April.2016 Link til dette innlegget Svart 27.April.2016 Vel jeg nyter livet når båten pløyer "blåmyra"... men vi er alle ulike, og i ditt tilfelle er seiler defintivt feil fartøy.. Jeg får maks 18 knop på min skute, men som oftest tusler vi i mellom 8 og 10 knop... det er i denne hastigheten en svinger innom ukjente steder uten for mye stress, og oppdager nye perler/uthavner en kan overnatte i.. Du får forsøke med en hurtig gående båt, kanskje helst minst 30 knop, da blir avstandene nesten som på land... Sitér dette innlegget Link to post
kipp36 Svart 27.April.2016 Link til dette innlegget Svart 27.April.2016 hei :) jeg kan jo bare dele min erfaring,Jeg begynte med en diana 19,snekke som min første båt.Med toppfart på 5,5 knop ble det jo langt til tider,oppgraderte til en hanto 24 med hele 8 knop som maks å det er jo heller ikke no å skrive hjem etter...Følte litt av det samme som deg,at en aldri kom frem osv,jeg kjedet meg vel aldri,tok det helt med ro med beina høyt og kaffekoppen i fanget,så kjørte mye hver gang jeg var ute.Fikk så en nordan fammily 27 med toppfart på 17 knop å frydet meg over hvor kort det ble til forskjellige plasser å så lyst på ting...Men vil vel kalle meg for en hensynsfull båtfører,å det begrenset seg jo veldig på hvor jeg kunne holde 12-13 knop uten og hele tiden være redd for å gjøre båtlivet surt for andre.Vil vel si jeg hadde bruk for den farta en gang og det var fra langesund til strømstad på åpent hav...Ble også drittlei av å fylle diesel hele tiden,enda den brukte jo forholdsvis lite uansett...Så alt i alt savnet jeg snekka mi med et forbruk på 5 liter i timen.Nordanfammilyen ble solgt og nå sitter jeg med en snekke på 26 fot med toppfart på hele 9-10 knop :) Sånn på helgeturer er det vel ikke veldig mye å hente tidsmessig om man ikke er typen som gir f.... i alt å holder marsjfart over alt tror jeg...er nok mere den psykiske greia at en har muligheten,men lå for det meste i 8 knop uansett... Sitér dette innlegget http://kipp36.123hjemmeside.no/181207437 Link to post
Cissaman Svart 27.April.2016 Link til dette innlegget Svart 27.April.2016 Jeg koser meg voldsomt underveis, men liker ikke å kjøre sakte..Cruiser stort sett I 20-25 knop, jo lengre jeg skal jo kjekkere er det, 2 av mine vanlige mål om sommeren er hhv. 40-60 nm borte, blir 3-4 timer tur, ofte med en liten fiskestopp underveis.. Samme turene I 6-8 knop hadde jeg ikke giddet... Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 27.April.2016 Link til dette innlegget Svart 27.April.2016 Kanskje bobil er tingen for deg? Da kan du kjøre fra havn til havn, by til by, treklynge til treklynge på null komma niks. For oss så starter ferien/helgen i det vi går ombord og vi tusler avgårde i 5-6 knop. Som mål for sommerferien fra Oslo, har vi at vi skal forbi drøbak i løpet av 3-4 uker. (ca 3 timer i 5 knop) Som regel ender vi opp i Blindleia et sted og har hatt en del stopp underveis hvor vi bare har nytt livet. Vi krysser ikke i ferien (Fenderinnen mener at jeg kan bedrive seiling på fritiden), så det blir noen timer for motor på vei sørover om seilene heller ikke skal skygge for solen. Vi bare koser oss når vi tusler frem i vår feriebolig og jeg blir bare trist av å se folk som endelig har ferie frese forbi i 30 knop for å få plass i neste by så de rekker shopping og internett.... Som sagt... med Bobil, kommer du kjapt mellom byene. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Navic II Svart 27.April.2016 Link til dette innlegget Svart 27.April.2016 Kanskje bobil er tingen for deg? Da kan du kjøre fra havn til havn, by til by, treklynge til treklynge på null komma niks. For oss så starter ferien/helgen i det vi går ombord og vi tusler avgårde i 5-6 knop. Som mål for sommerferien fra Oslo, har vi at vi skal forbi drøbak i løpet av 3-4 uker. (ca 3 timer i 5 knop) Som regel ender vi opp i Blindleia et sted og har hatt en del stopp underveis hvor vi bare har nytt livet. Vi krysser ikke i ferien (Fenderinnen mener at jeg kan bedrive seiling på fritiden), så det blir noen timer for motor på vei sørover om seilene heller ikke skal skygge for solen. Vi bare koser oss når vi tusler frem i vår feriebolig og jeg blir bare trist av å se folk som endelig har ferie frese forbi i 30 knop for å få plass i neste by så de rekker shopping og internett.... Som sagt... med Bobil, kommer du kjapt mellom byene. RSL Du har et rimelig snevert syn på båtlivet RSL... Sitér dette innlegget Link to post
oberst1 Svart 27.April.2016 Link til dette innlegget Svart 27.April.2016 Vi hadde for noen år tilbake tre sesonger i motorseiler. Tidligere vant med day/weekendcruiser.. Reisen er målet har du hørt, men lurer på om det kan kureres?? For ikke å skrive en lang avhandling ville jeg tenkt at kanskje en hurtiggående båt evt flytte hjemmehavn kanskje løsner problemet? Personlig likte vi aspektene rundt denne saktegående motorseileren; nyte natur og turen i seg selv...men hvem er det vi lurer? Vi visste at en større hurtiggående båt ga oss all frihet vi ønsket oss; som du sier om man ønsker å besøke noen, flykte vær og slippe gyngingen ;) Alt er ivaretatt i dag, inkludert å nyte naturen. Vi mennesker er forskjellige ;) Sitér dette innlegget Link to post
kointa Svart 27.April.2016 Link til dette innlegget Svart 27.April.2016 noen er slik med bilferie også, fra A til B på raskeste måte, mens noen bilister starter ferien når de setter seg i bilen. Slik er det vel også med båtfolk, men selv skjønner jeg ikke at man har dårlig tid på sjøen. Om man synes det er "kjedelig" å være på sjøen med seil , og 5-6 knops fart da snakker man vel mer som folk i båt.......... Sitér dette innlegget Link to post
Vilma Benita Svart 27.April.2016 Link til dette innlegget Svart 27.April.2016 Å kjøre timevis for motor er stort sett dørgende kjedelig uansett hvilken fart du holder. Det høres ut som du burde gå den ene eller den andre veien: Du sier at seiling er morsomt, så en ren seiler vil trolig gi deg mer glede underveis, og gjøre at du bruker motoren mindre. Alternativt så kan en raskere båt gjøre det kjedelige turene kortere, selv om de vil være like kjedelige. Jeg vet ikke om det er så mange som går fra seilbåt til motorbåt, men min egen erfaring som oppvokst i planende båt og nå som seiler så er det enorm forskjell på det å være underveis. Før så jeg på forflytning som ren transport, båtlivet var noe som foregikk etter at man var kommet frem. Med seilbåt nyter jeg i mye større grad turen, vi soler oss, lager mat og slapper av. Nå er det sjelden noe stort poeng for oss å komme lengst mulig når vi er på tur, men med seilbåten kan vi være underveis i mange timer og komme frem fullt uthvilt. Det gjør man ikke med planende båt. Sitér dette innlegget Mvh,SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder) Link to post
Euklid Svart 27.April.2016 Link til dette innlegget Svart 27.April.2016 Ikke alle etapper er like festlige. Da gjelder det å ha en god autopilot. Om man bare vil komme frem er en deplasementsbåt åpenbart feil svar. Sitér dette innlegget Link to post
Vilma Benita Svart 27.April.2016 Link til dette innlegget Svart 27.April.2016 Du har et rimelig snevert syn på båtlivet RSL... Alternativt har han funnet ut hva som passer for han... og lar andre folk drive med sine ting. Sitér dette innlegget Mvh,SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder) Link to post
tilplan Svart 27.April.2016 Link til dette innlegget Svart 27.April.2016 Å gå i deplasementsfart er herlig, men å kunne gi gass og komme seg fram i 20 knop er også flott. Å gå Jæren og Lista på noen få timer gjør at det går greit å ha med familien. Rullingen som en har i sakte fart slipper en og alle er mer fornøyde både underveis og når vi går i land. Vi har muligheten for å velge om en skal gå sakte og rolig eller med litt fart. Kunne godt tenkt meg enda mer fart, men 20 knop er ikke så galt. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 27.April.2016 Link til dette innlegget Svart 27.April.2016 Folk er forskjellig. Snekkefart er helt ok syns jeg. Av alle varianter "sakte fart" så er seiling definitivt det morsomste. Det kan, relativt sett, ikke gå veldig fort men oppleves som vanvittig fort, sånn seilmessig sett. Fort for motor er det verste jeg vet. Støy, vindus, hopp og sprett og en forferdelig stressende og fæl greie. Har prøvd noen ganger med ett åpent sinn men er helt gåen etter 5 minutter eller så. Jeg klarer ikke å forbinde det med å være på sjøen på noen som helst måte. --------- For trådstarter er svaret opplagt, en inspirerende seilbåt er tingen. Det blir ikke kjedelig og det kan fort bli mer gøy å være utpå enn å rekke frem til en havn. Sitér dette innlegget Link to post
jotto Svart 27.April.2016 Link til dette innlegget Svart 27.April.2016 Kjøre fort? Huffda. Det er jo ikke det man skal gjøre på sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 27.April.2016 Link til dette innlegget Svart 27.April.2016 Kjøre fort? Huffda. Det er jo ikke det man skal gjøre på sjøen. Som jeg sier, folk er forskjellige. Det store flertallet har saktegående båter, antagelig fordi det er det de vil ha. Jeg aksepterer 100% at noen syns stor fart på sjøen er gøy, men jeg er definitivt ikke en av de. De fleste er ikke det. Skal det gå fort så kan vi godt møtes på veien, der liker jeg fart av og til, helst gjennom noen svinger ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Navic II Svart 27.April.2016 Link til dette innlegget Svart 27.April.2016 Alternativt har han funnet ut hva som passer for han... og lar andre folk drive med sine ting. Jada, funnet ut hva som passer for han, men med en fremtoning som om dette er det eneste riktige, og det synes jeg er litt provoserende. det blir en typisk motorbåt vs seiler diskusjon, og det er ikke meningen i denne tråden. Det er jo ikke uvanlig at folk med seilbåter merker alle med motorbåt på denne måten, at de ikke liker seg på sjøen, og at det handler om å komme seg fortest mulig i havn. Jeg har selv hurtiggående motorbåt, men har ikke noe problem med å forstå at seilere foretrekker seilbåt. men folk er forskjellige, og det er ikke alle som trives med det samme, selv om de trives aldri så mye på sjøen. for mitt vedkommende så har jeg hjemmehavn i indre oslofjord, og ved vanlige helgeturer i "distriktet" nord for drøbak går vi stort sett på tomgangsfart og bare nyter det, kanskje en og annen kjapp tur i plan for å glede unga, som synes dette er hysterisk artig. (og jeg også for den saks skyld ;) ) Derimot, om vi ønsker å ta en helgetur til Stavern, Jomfruland eller andre steder sør for Drøbak så flytter vi oss fort. da har vi mulighet til å ta sånne "snarturer" til flotte steder, og heller bruke litt tid der vi er, fremfor å nærmest måtte snu når vi kom frem. Som i sommerferien i fjor, da kostet vi på fra havn til havn utaskjærs til Kristiansand, da vi skulle møte noen der, og barna ville i dyreparken etc. så var planen å ta returen med god tid, og kose oss med turen. Det handler ikke en dritt om vi trives på sjøen eller ikke, for det gjør vi, både på svai, i 5 knop, i 35 knop, eller longside i en gjestehavn. vi liker friheten det gir oss å kunne velge fart selv. Misoppfatningen er ofte at alle kjører i marsjfart hele tiden, og det er feil. vi kan gå mange timer i "seilbåtfart" og bare kose oss, men vi er ikke NØDT til det. Men for all del, jeg kjenner maange med seilbåter, alt i fra småkasser med mast til 50 fot, og enkelte av disse er mektig vakre og imponerer stort, men det betyr ikke at disse båtene passer oss, og våre krav til båt. Som jeg forstår TS her, så er det hovedsaklig de gangene han skal flytte seg fra A til B som er kjedelig, pga mangel på fart. og ja, ved en transportetappe der man har et mål med å komme frem til et sted så kan jeg forstå det. det er ikke det samme som å dra utpå for å kose seg. i de tilfellene holder det gjerne med 5-6 knop. Kanskje en raskere båt hadde vært løsningen da. man kan faktisk kose seg på sjøen i 5-6 knop, selv om båten er god for 40 kn. ;) Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 27.April.2016 Link til dette innlegget Svart 27.April.2016 Jeg liker også å komme meg fra hjemmehavn til bestemmelsessted rimelig hurtig. Så dermed trives jeg i 22-23 knops fart. Uten at jeg ser ned på, synes synd på eller tenker stygge tanker om de som har valgt et båtliv som passer dem, i deres fart. Liker ikke slå kiler mellom de forskjellige typer båteiere, det klarer enkelte fint selv. Tror ikke jeg er mer folk i båt pga trang til 22 knop enn de som går i 8 på kryss og tvers ut fjorden. Jeg tror ikke løsningen for trådstarter er å kjøpe bobil, men rett og slett å bytte til en planende båt. Da kan han dra i den farten han synes er trivelig, feks 25 knop, og skulle han lengte tilbake til gamlebåten, har han muligheten og valget til å redusere farten til ønsket nivå.. Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
jotto Svart 27.April.2016 Link til dette innlegget Svart 27.April.2016 Skal det gå fort så kan vi godt møtes på veien, der liker jeg fart av og til, helst gjennom noen svinger ;-) Hehe, der melder jeg pass :D Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 27.April.2016 Link til dette innlegget Svart 27.April.2016 Jada, funnet ut hva som passer for han, men med en fremtoning som om dette er det eneste riktige, og det synes jeg er litt provoserende. det blir en typisk motorbåt vs seiler diskusjon, og det er ikke meningen i denne tråden. Der tror jeg du leste mer ut av min uttalelse enn det jeg mente å gi uttrykk for. Jeg er konvertert motorbåtmann og kommer godt ut av det med alle typer av båtfolk jeg treffer. Men når trådstarter beskriver sin opplevelse av båtlivet som kjedelig mellom hver havn, kan jeg ikke annet enn å undres om han ikke kunne opplevet samme kosen i havnene langs kysten om han tok landeveien mellom kystbyene. Da hadde han jo sluppet unna de kjedelige etappene hvor han var nødt til å være på sjøen å kjede seg. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Navic II Svart 27.April.2016 Link til dette innlegget Svart 27.April.2016 Der tror jeg du leste mer ut av min uttalelse enn det jeg mente å gi uttrykk for. Jeg er konvertert motorbåtmann og kommer godt ut av det med alle typer av båtfolk jeg treffer. Men når trådstarter beskriver sin opplevelse av båtlivet som kjedelig mellom hver havn, kan jeg ikke annet enn å undres om han ikke kunne opplevet samme kosen i havnene langs kysten om han tok landeveien mellom kystbyene. Da hadde han jo sluppet unna de kjedelige etappene hvor han var nødt til å være på sjøen å kjede seg. RSL ok, mulig jeg tok den litt "på spissen" når forslaget om bobil fremfor båt ble foreslått, så gikk jeg ut i fra at det stakk dypere enn som så. det siste innlegget var formulert på en måte som jeg lever godt med. :) god båtsommer, både med seil, motor og årer. ;) Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 28.April.2016 Link til dette innlegget Svart 28.April.2016 Jeg liker laaange seilturer i beskjeden fart. Gå vakter, se været som skifter fort eller gradvis. Være utenfor mobildekning, alene på natten med hav og himmel, etc. Nå har jeg tre barn under 15, og er singel. Båtlivet med dem blir som for TS. Da blir ikke helga bedre jo lengre man kommer, for å si det sånn. Nå er jeg så heldig at båten ligger i Rygge, og har masse muligheter med ett par timers seiling eller motorgange. Dette er også hyggelig, så spørsmålet blir: må man dra så langt hver gang? Sitér dette innlegget Link to post
Nøtterøy Svart 28.April.2016 Link til dette innlegget Svart 28.April.2016 Jeg aksepterer 100% at noen syns stor fart på sjøen er gøy, men jeg er definitivt ikke en av de. De fleste er ikke det. Jeg er ikke like sikker som du er på at de fleste ikke liker det. Om en ser på hvilke båttyper som har solgt mest de siste årene, så er ikke det snekker eller seilbåter, men skjærgårdjeeper og daycruisere. Og som de fleste er klar over så er dette planene båter, noe jeg tror kjøperne var klar over og ønsket da de kjøpte båten. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 28.April.2016 Link til dette innlegget Svart 28.April.2016 Jeg liker laaange seilturer i beskjeden fart. Gå vakter, se været som skifter fort eller gradvis. Være utenfor mobildekning, alene på natten med hav og himmel, etc. Nå har jeg tre barn under 15, og er singel. Båtlivet med dem blir som for TS. Da blir ikke helga bedre jo lengre man kommer, for å si det sånn. Nå er jeg så heldig at båten ligger i Rygge, og har masse muligheter med ett par timers seiling eller motorgange. Dette er også hyggelig, så spørsmålet blir: må man dra så langt hver gang? Nå vet jeg ikke hvor trådstarter har båt men vet jo at en del båtfolk oppover kysten som har båter laaangt inni fjorder unektelig har et behov for å "komme seg ut", av fjorden, når de først skal på båttur. Kan jo bli litt kjedelig å ligge å plaske i samme fjorden helg etter helt og aldri komme noe lengre :-) ------- Samtidig kjenner jeg jo også noen som stort sett holder seg i sin fjord og trives veldig godt med det.. så.. finnes ingen fasit. Men er det dørgende kjedelig å gå for motor så hadde jeg sluttet med det og seilt i stedet, så da gir svaret litt seg selv, seilbåt. Trenger vel strengt tatt ikke å gjøre det så veldig komplisert og vanskelig. At mer motor og mer fart er en løsning ser jeg ikke. Da øker bare rekkevidden men den kjedelige kjøringa blir akkurat like lang (fordi man går lengre). --------- Og en ting er underkommunisert hele veien. En helg i seilbåt koster noen få kroner i diesel. Har du et par hundrelapper på konto, to bokser lapskaus, en kaffepose og en liten slump igjen på akevittflaska så er helga redda. Skal du gå et par-tre timer med svære motorer så bør saldoen være solid før helga. Med seilbåt er penger aldri et hinder ifht muligheter for å få seg en tur. Sitér dette innlegget Link to post
Nøtterøy Svart 28.April.2016 Link til dette innlegget Svart 28.April.2016 Penger har nok aldri vært et hinder for å komme seg på båttur. For å skaffe seg båt, ja, men ikke for en tur på fjorden, så det argumentet tror jeg absolutt ikke noe på. Derimot er været et hinder for å komme seg på båttur med seilbåt, har en derimot en lukket motor båt, så er ikke været noe hinder. Da kan en sitte tørt varmt og trygt og lytte til sin DAB radio med kaffekoppen stående ved siden av, uten og måtte holde i den tilogmed. Sitér dette innlegget Link to post
oberst1 Svart 28.April.2016 Link til dette innlegget Svart 28.April.2016 Nå er det sjelden noe stort poeng for oss å komme lengst mulig når vi er på tur, men med seilbåten kan vi være underveis i mange timer og komme frem fullt uthvilt. Det gjør man ikke med planende båt. Vel, dette gjør vi veldig ofte med vår planende båt. Soler oss i seilbåtfart med en finger på rattet, null stress, kanskje mindre enn en båt med seilføring. Er nok enda mer uthvilte vi ;) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.