Popeye70 Svart 28.April.2016 Link til dette innlegget Svart 28.April.2016 TS får kjøpe seg en MacGregor, så kan han kjøre fort når han vil, eller seile når han vil. Båten er selvfølgelig et kompromiss rent funksjonsmessig, men det er vel en av få seilbåter hvor man kan starte motoren og ta seg en runde på vannski. Selv heller jeg mer mot Odd Børretzen sin filosofi: "Jeg elsker å seile og seiler så seint det går an, for turen tar slutt når du kommer til land" Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Jokkish Svart 28.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2016 Takk for svar alle sammen! Bobil kommer ikke på tale, da bil er enda kjedeligere å kjøre. Og jeg trives best i naturhavnene, så med mindre statens vegvesen har planer om å bygge bruer til hver eneste lille pærle som er i fjorden så er det ikke snakk om.Båten ligger forøvrig i Fredrikstad (Glomma) og turene er hovedsaklig rundt omkring hvaler/skjerbergkilen, samt svenskekysten. Men vil ha muligheten til å dra over til Telemark og Vestfold (Og kanskje så langt sør som Gøteborg), da jeg har venner der. Tanken bak å anskaffe seg en mer hurtiggående båt var ikke at jeg kunne komme meg lengre på samme tid, heller at jeg skal kunne kutte ned reisetiden til de stedene jeg som oftes drar.Forøvrig så var jeg litt for kjapp med å si at jeg syntes det alltid er kjedelig å kjøre, det er ikke sant. Jeg kan sette pris på turen når været er fint og sommerferien har nettopp startet og jeg egentlig ikke har ett konkret punkt som jeg må være da og da. Derimot så den samme turen utrolig kjedelig når man har kommet seg hjem fra jobb, pakket og handlet for helga og klokka drar seg mot 19.00 og du veit at du er ikke framme før det egentlig er leggetid :P.Det var dette jeg syntes er surest. Var ikke meningen å fornærme noen med meningene mine. Sitér dette innlegget Link to post
Artekno Svart 28.April.2016 Link til dette innlegget Svart 28.April.2016 En motorseiler er hverken fugl eller fisk. Kjedelig for seil og sikkert kjedelig for motor også. Når det er litt vind og jeg får farten opp i 5-8 knop for seil, da er jeg underveis og trives! Men jeg må ikke fra A til B, og der ligger hele forskjellen på mange seilere og folk i motorbåt. Når vi har seilt fra oss, så begynner vi å fundere på havn, og først da. Vi skal ikke noe bestemt sted. Og skulle kjøre(!) til "B", om så i 20 knop, mens drivstoffet minker kraftig og vi må holde oss fast og holde ut med motorbråk, det passer oss bare ikke. Velbekomme. Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
Artekno Svart 28.April.2016 Link til dette innlegget Svart 28.April.2016 Saktegående båt i Fredrikstad, langt opp i Glomma?? Bytt havn nå! Finn deg plass på Vesterøy eller noe lenger ut. Den turen OPP elva er begredelig... Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
Zitt Svart 28.April.2016 Link til dette innlegget Svart 28.April.2016 og holde ut med motorbråk Nei, nei, det er ikke bråk, men musikk!!! Sitér dette innlegget Link to post
Navic II Svart 28.April.2016 Link til dette innlegget Svart 28.April.2016 Nei, nei, det er ikke bråk, men musikk!!! og det bråker da ikke noe nevneverdig av maskinene i vår båt uansett pga godt isolert makinrom. ihverttfall ikke i tomgangsfart. den lille støyen vi står for som er høyere enn seilbåtene underveis, tar de igjen i havna. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 28.April.2016 Link til dette innlegget Svart 28.April.2016 (redigert) Det er jo litt forskjell på hvordan sittekomfort man har også. Selv sitter jeg på denne tiden av året i denne stolen, som regel med autopiloten på, spiser jordbær og spekeskinke og tar gjerne 1 øl underveis. Det synes jeg ikke er kjedelig. Å sitte i et flysete, derimot. DET synes jeg er kjedelig. Om godværet kommer, gjør jeg det samme her oppe, men da med "beina på bordet": Redigert 28.April.2016 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Capitan Svart 28.April.2016 Link til dette innlegget Svart 28.April.2016 Hei, anbefaler en katamaran eller trimaran. De får du i alle prisklasser. De seiler bra og opp til tre ganger så fort som en vanlig cruiser. Thomas Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 28.April.2016 Link til dette innlegget Svart 28.April.2016 Forstår TS veeldig godt og føler litt det samme. Knapt anledning å gå utpå, og når det endelig er en helg uten at tenåringene skal noko, så ønsker vi heller å kvile enn å høre på mas om "når vi er framme". Vi trudde løsningen var større og raskere båt, men det holdt bare 2-3 år. For vår del så har våre travle og rastløse barn ødelagt vårt båtliv. Men 10-15 år til så tenker eg det kjem seg... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Jokkish Svart 28.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2016 En motorseiler er hverken fugl eller fisk. Kjedelig for seil og sikkert kjedelig for motor også. Når det er litt vind og jeg får farten opp i 5-8 knop for seil, da er jeg underveis og trives! Men jeg må ikke fra A til B, og der ligger hele forskjellen på mange seilere og folk i motorbåt. Når vi har seilt fra oss, så begynner vi å fundere på havn, og først da. Vi skal ikke noe bestemt sted. Og skulle kjøre(!) til "B", om så i 20 knop, mens drivstoffet minker kraftig og vi må holde oss fast og holde ut med motorbråk, det passer oss bare ikke. Velbekomme. Har hørt denne før ang motorseilere, og forstår det absolutt. Falt for min fordi den var billig, langkølt og solid (Sklei rett opp på et umerket skjær som "blokkerte" inngangen til en fantastisk utehavn, da skjønte jeg hvorfor jeg aldri hadde sett noen ligge der !) Saktegående båt i Fredrikstad, langt opp i Glomma?? Bytt havn nå! Finn deg plass på Vesterøy eller noe lenger ut. Den turen OPP elva er begredelig... Det er ikke så langt opp i Glomma, rett ved brua er marinen så det er ikke så lange strekket, og har ganske overdimensjonert motor i forhold til båten, så kan ligge i 5knop i "allslags" vær og føre ;) Kommer aldri til å flytte ut på Vesterøy, Oslofolka tar over hele Fredrikstad og Hvaler så fort det er litt fint vær, det å sitte å tråkke i kø på torsdag/fredag er en tanke værre en døden :P . For ikke å snakke om prisforskjellene :) Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 28.April.2016 Link til dette innlegget Svart 28.April.2016 Skjønner hva trådstarter mener. Har kjedet meg mang en gang selv. Men det har stort sett vært fordi jeg har hatt for liten og dårlig propell på snekka. For mye bråk fra motor i forhold til fart. Man kommer ikke langt i 5 knop. Ny propell i år:-) Fordelen med snekke er at man ikke kan stresse. Det tar den tiden det tar. Beina høyt, kaffe eller en øl i hånda (vørterøl) og radioen på P1. Da er det bare å nyte utsikten og båtlivet. Nyter man ikke sistnevnte så har man ett problem. For mye tanker i hodet kanskje? Kan kjenne meg igjen i andre situasjoner der jeg "glemmer" å nyte... Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 28.April.2016 Link til dette innlegget Svart 28.April.2016 Jeg hadde det slik jeg også inntil jeg gikk over fra motorbåt til seil. Nå er det andre ting enn rask forflytning som gir glede. Hadde et par dårlige seilbåtvalg før jeg endte med redskap som ga akseptabel fremdrift også med vinden i mot. Og selv om det blir mye motorkjøring i en seilbåt også, er det veldig behagelig å sette på autopilot og nyte livet ombord i 7 knops fart. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Mouche Svart 28.April.2016 Link til dette innlegget Svart 28.April.2016 For noen er turen i seg selv selve gleden ved båtlivet mens andre kan ikke komme fort nok i havn og da skjønner jeg faktisk tanken om bobil. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Navic II Svart 28.April.2016 Link til dette innlegget Svart 28.April.2016 Jeg hadde det slik jeg også inntil jeg gikk over fra motorbåt til seil. Nå er det andre ting enn rask forflytning som gir glede. Hadde et par dårlige seilbåtvalg før jeg endte med redskap som ga akseptabel fremdrift også med vinden i mot. Og selv om det blir mye motorkjøring i en seilbåt også, er det veldig behagelig å sette på autopilot og nyte livet ombord i 7 knops fart. Vi kan sette på autopilot og nyte livet ombord i 7 kn vi også. ;) For noen er turen i seg selv selve gleden ved båtlivet mens andre kan ikke komme fort nok i havn og da skjønner jeg faktisk tanken om bobil. Det er sant, men dette er ikke nødvendigvis synonymt med seilbåt vs motorbåt. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 28.April.2016 Link til dette innlegget Svart 28.April.2016 En raskere motorbåt høres definitivt ut som løsningen for deg. Som flere har nevnt: en rask motorbåt gir deg muligheten til å kutte ned reisetiden når du ønsker det samtidig som man beholder muligheten til å putre rundt i 4-5 knop og kose seg når en ønsker det. Alltids kjekt med valgfrihet! Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
tuffff Svart 28.April.2016 Link til dette innlegget Svart 28.April.2016 Jeg er av dem som stort sett også synes turen er best når den holder opp. Med mindre det er innaskjærs i en relativt trang led. Det er skillet mellom hav og land som fasinerer meg med båtlivet. Ute på havet med fri horisont er relativt langdrygt synes jeg. Og ja, jeg har hatt seilbåter og hurtiggående om hver andre opp gjennom årene. Det har for så vidt ikke gjort så stor forskjell på opplevelsen. Men når jeg kommer til land - i en stille uthavn, har fortøyd og kan nyte strandlinjen der havet skifter over til land og det er et yrende liv i strandbeltet, da er båtturen fullendt for meg. Kan forresten like gjerne nyte en travel gjestehavn også, med alle sine viderverdigheter. Variasjoner som du ikke får med bobilen, som jeg for øvrig også har forsøkt for førti år siden. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 28.April.2016 Link til dette innlegget Svart 28.April.2016 Det er sant, men dette er ikke nødvendigvis synonymt med seilbåt vs motorbåt. Jeg har ikke nevnt båttype med et ord for av erfaring er det som å kaste bensin på bålet. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Navic II Svart 28.April.2016 Link til dette innlegget Svart 28.April.2016 Jeg har ikke nevnt båttype med et ord for av erfaring er det som å kaste bensin på bålet. smart move Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 28.April.2016 Link til dette innlegget Svart 28.April.2016 Penger har nok aldri vært et hinder for å komme seg på båttur. For å skaffe seg båt, ja, men ikke for en tur på fjorden, så det argumentet tror jeg absolutt ikke noe på. Jeg tror nok det kan ha noe å si for mange om det koster 1000, eller 1500,- i drivstoff for en helg eller ikke noe i det hele tatt for hvor mye man bruker båten. Men ikke for alle selvsagt. Poenget mitt var mer det at med seilbåt er ikke økonomisk situasjon på fredag etter lunsj noe tema i det hele tatt så lenge man kommer seg til båten kan man dra ut og kose seg i helga så lenge man har til maten. Penger blir mao ikke en terskel for båtbruken i det hele tatt. Selv tror jeg det bidrar til at båten kan bli brukt mer. ------------- Jeg aner selvsagt ikke hvor mye diesel man bruker på en familiebåt i fullt plan. Noen som vet? Si at man går i to timer til-fra, til sammen 4 timer på en helg i plan med en dobbelinstallasjon. Hvor mye koster det i kroner å øre? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 28.April.2016 Link til dette innlegget Svart 28.April.2016 Tja frå 2500 kr og oppover Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Kenneth 81 Svart 28.April.2016 Link til dette innlegget Svart 28.April.2016 Hvor lang er en kilo? Det kommer jo helt ann på marsjfart og størrelse på båten. Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Guest Avmønstret# Svart 28.April.2016 Link til dette innlegget Svart 28.April.2016 Tja frå 2500 kr og oppover Ok. For meg ville det definitivt ha betydning om en båthelg betydde 2500,- i utgangspunktet. En kan jo selvsagt putre avgårde billigere men da faller på mange måter rekkevidde og hurtighetspoenget vekk. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 28.April.2016 Link til dette innlegget Svart 28.April.2016 Hvor lang er en kilo? Det kommer jo helt ann på marsjfart og størrelse på båten. Leste litt i en tråd om forbruk og det kunne virke som 30ltr timen var relativt normalt for å holde en familiebåt med dobbelinstallasjon i plan. Om vi da holder oss til regnestykket 4t plan i løpet av en helg så er vi på 120ltr x pris pr ltr. Så 1500,- virker jo å være et greit utgangspunkt. Var ikke ute etter pinlig nøyaktighet men mer for å vite hva det faktisk koster i forholdet til poenget mitt, at utgifter til drivstoff for en seilbåt i praksis ikke utgjør noen terskel ifht bruk, men kan gjøre det på en motorbåt. 10- 15 helger med 1500,- i drivstoff utgjør mer enn hva jeg bruker på 39 fot seilbåt hele året inklusive sommerplass, vinteropplag og forsikring. --------------- Klart penger har noe å si for bruken... Sitér dette innlegget Link to post
KARILLA Svart 28.April.2016 Link til dette innlegget Svart 28.April.2016 (redigert) Jeg slutter ikke å forundre meg over at det er de med seilbåt som er mest opptatt av hvor mye diesel en bruker i timen eller på en helgetur. For min del så kjører jeg i overkant av 120 timer i året og har ingen problemer med det. Forøvrig så minnes jeg når en kolega av meg måtte bytte hele seilpakka, ikke gratis det heller, tilsvarte mange års diesel forbruk. Og når han også var uheldig i ruske vær å ødla litt seil ikke gratis det heller. Oppsummert så er det å ha båt så kostbart om en bare skulle se kostnader å ikke kos og trivsel, da hadde jeg vært båt løs for mange år siden. Om noen spør meg hva det koster å ha en båt som min (32 fot)i året så vil jeg si 50 til 70 tusen avhengig av hva en utfører selv av vedlikhold m.m. Penger som en kunne brukt på mye annet for, men samtidig ikke mer enn en lang tur til feks Thailand. Redigert 28.April.2016 av HAIK (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
Mouche Svart 28.April.2016 Link til dette innlegget Svart 28.April.2016 Klart penger har noe å si for bruken... Hundrevis, om ikke tusenvis, av innlegg her som hevder at det ikke kan måles i penger, burde komme på blå resept, båtpenger er ikke som andre penger osv så her tar du nok en gang helt feil vil jeg tro, eller kanskje ikke? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.