Jump to content

Liker båtlivet....men syntes det å kjøre båt er kjedelig.

Jokkish

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Det virker jo rimelig meningsløst å bruke masse penger på å kjøpe en båt, samt vedlikehold, båtplass etc, og så ikke ha råd til diesel. Det er rimelig dårlig planlagt..

Og dermed så ender man opp med en båt i putrefart og hele ideen om lang rekkevidde og muligheten til å kjapt forflytte seg faller bort?

Guest Avmønstret#

Om noen spør meg hva det koster å ha en båt som min (32 fot)i året så vil jeg si 50 til 70 tusen avhengig av hva en utfører selv av vedlikhold m.m. Penger som en kunne brukt på mye annet for, men samtidig ikke mer enn en lang tur til feks Thailand.

Godt poeng. Så en seiler med like god økonomi som deg kan da ha båt , og også få en ferietur med familien til Thailand hvert år ;-)

30 liter i timen for en dobbelinstallasjon er knallbra.

Det gir ca 26kg diesel, som kan drifte ca 130hk. Då kan vi ta ut ca 65hk pr motor. Her var snakk om familiebåt i over 20 knop. Bra skrog på den båten.

Som sagt, jeg har ikke peiling. Har du noen bedre anslag. Snakker vi om 3000,- pr helg hvis man går i plan i feks 4 timer?

Redigert av Avmønstret# (see edit history)

Jeg traff en bekjent, som har en 49-foter, i en gjestehavn i fjor sommer. Havnen ligger 3,5 timer hjemmefra med mine 6-7knop, og tur/retur brenner motoren opp ca 40liter.

Hvor mange liter han svir av på den timen han bruker på turen var ikke tema, da han har råd til det meste, men har var i grunnen veldig enig i at han heller kunne tatt en sydentur hvis han skulle spare penger.

Så til trådstarters dilemma - Jeg sitter heller 10 timer på tur i båten enn 5 timer i et fly oppi himmelen.

Merkelig diskusjon.

Facts:

1. Hvis man har lyst på seilbåt, så funker det utrolig dårlig med motorbåt.

2. Hvis man har lyst på motorbåt, så funker det utrolig dårlig med seilbåt.

;-)

Ganske riktig!  :thumbsup:

Hundrevis, om ikke tusenvis, av innlegg her som hevder at det ikke kan måles i penger, burde komme på blå resept, båtpenger er ikke som andre penger osv så her tar du nok en gang helt feil vil jeg tro, eller kanskje ikke?

Skulle jeg havne i den situasjonen at jeg teller kroner på fredag for å se om jeg har råd til å bruke båten i helgen, så tror jeg faktisk jeg hadde omprioritert på andre kostnader for å få råd til å bruke båten, fremfor å gjøre det omvendt.  :yesnod:

Guest Avmønstret#

Skulle jeg havne i den situasjonen at jeg teller kroner på fredag for å se om jeg har råd til å bruke båten i helgen, så tror jeg faktisk jeg hadde omprioritert på andre kostnader for å få råd til å bruke båten, fremfor å gjøre det omvendt.  :yesnod:

Ja det kan du selvsagt gjøre. Men det rokker ikke ved at en planende familiebåt er vesentlig dyrere i bruk. Særlig hvis man skal bruke fordelene båten har, rekkevidde og hastighet. Om de ikke kan brukes pga høy kostnad så er vel i praksis ei snekke et godt alternativ, eller en seilbåt for motor . 

Og da er det i det minste greit å vite hva bruken faktisk koster. Skulle tro det var mange nok her inne til å komme opp med faktabasert info om akkurat det. Hvor mye koster det å benytte seg av rekkevidden og hastigheten til en "vanlig" planende familebåt? Jeg anslo 1500,- for fire timer i plan en helg, men har skjønt at det var alt for lite. 

Så hvor er vi for å kunne utnytte fordelen av hurtiggående familiebåt? Koster det 2000,- å bruke den gode rekkevidden og hurtigheten en helg, eller 4000,-. Forutsatt at fire timer i plan er normalt i løpet av en helg da... men det er kanskje mye? 40nm en vei og 40 tilbake hvis 20 knop... En vanlig motorbåtrute i mitt område er Skjebergkilen til Strømstad, som er ca 16nm så en båt i 20 knop bruker da ca 45 minutt, men det er vel et godt strekke med redusert hastighet så det blir vel rundt timen. Mens ei snekke eller seilbåt for motor kanskje bruker 2.5-3 timer, dvs godt innenfor helgetur rekkevidde også for en treg båt. 

Mtp fordelen av å ha en rask båt som kan nå langt på kort tid så er kanskje helgeturer på totalt 80nm langt mer vanlig for huriggående båter enn "trege" båter? Eller har faktisk kostnad ved bruk noe å si på rekkevidden? To timer i båt er jo ikke veldig lenge...

Trådstarter spurte om:

Men når det kommer til å flytte fra a til b så får jeg null glede og det føles bare ut som en kjedelig jobb som må bli gjort. Dette setter naturligvis en demper på det å bruke båten. Når helgen kommer og båt vennene sier "Vi ligger her, kommer du i helga?" Så tenker jeg først ugh, ditt tar det jo 4 timer å kjøre. Skal jeg gidde ta turen, også kan det se ut som regn, bla bla bla bla)

Er det noen som har opplevd noe lignende? Og egentlig til kjernen av problemet. Kan denne holdingen kureres med en cabinkruser? Som går i 20 knop og ikke 5-6  som motorseilern ligger komfortabelt i? Evt er det noen som har gått i fra seilbåt til motorbåt å vil dele erfaringer?

Er det noen som har denne erfaringen?

Drivstofforbruk er uinteressant i denne settingen, det er bytte av båttype som ønskes belyst og erfaringer herfra som er interessant.

Jeg har ikke byttet båttype, har alltid hatt en båt som kommer seg raskt fra A-B. Vi trives med dette, det er fleksibelt og gir oss stor rekkevidde.

Kanskje du kan leie en rask båt for å prøve og se om det klaffer for deres del?

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Igjen, Takk til alle som valgte å svare med egne erfaringer. Fikk svaret som jeg ville høre (Kjøp deg en båt med fart i) Selv om at jeg ser at metodikken min har en feil, som er at folk som har hvert i samme situasjon som meg, og som byttet fra seilbåt til motorbåt for å kurere denne fæle sykdommen jeg har, men ikke ble kurert henger kanskje ikke henger så mye på et forum dedikert til båt:P Var heller ikke meningen å starte den hellige krigen(Nr x) Seilbåt vs Motorbåt.

Siden tråden har blitt så offtopic som det kan bli så kan jeg jo spørre.

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=73815853

Hvorfor ekke denne solgt ennå? Virker som et røverkjøp, og feilene som kjøpern oppgir er ikke stort mere en å bytte noen slanger. Og sitter det ikke en ganske skuddsikker ford motor i disse som ikke trenger stort mere stell enn ett oljeskift i året?
Også har jeg lest at de wiking 28 gikk i fra ett skrog til et annet, og at det eldste er det "Beste", noen som vet hvilket årstall dette bytte ble gjort?

Ja det kan du selvsagt gjøre. Men det rokker ikke ved at en planende familiebåt er vesentlig dyrere i bruk. Særlig hvis man skal bruke fordelene båten har, rekkevidde og hastighet. Om de ikke kan brukes pga høy kostnad så er vel i praksis ei snekke et godt alternativ, eller en seilbåt for motor . 

Og da er det i det minste greit å vite hva bruken faktisk koster. Skulle tro det var mange nok her inne til å komme opp med faktabasert info om akkurat det. Hvor mye koster det å benytte seg av rekkevidden og hastigheten til en "vanlig" planende familebåt? Jeg anslo 1500,- for fire timer i plan en helg, men har skjønt at det var alt for lite. 

Så hvor er vi for å kunne utnytte fordelen av hurtiggående familiebåt? Koster det 2000,- å bruke den gode rekkevidden og hurtigheten en helg, eller 4000,-. Forutsatt at fire timer i plan er normalt i løpet av en helg da... men det er kanskje mye? 40nm en vei og 40 tilbake hvis 20 knop... En vanlig motorbåtrute i mitt område er Skjebergkilen til Strømstad, som er ca 16nm så en båt i 20 knop bruker da ca 45 minutt, men det er vel et godt strekke med redusert hastighet så det blir vel rundt timen. Mens ei snekke eller seilbåt for motor kanskje bruker 2.5-3 timer, dvs godt innenfor helgetur rekkevidde også for en treg båt. 

Mtp fordelen av å ha en rask båt som kan nå langt på kort tid så er kanskje helgeturer på totalt 80nm langt mer vanlig for huriggående båter enn "trege" båter? Eller har faktisk kostnad ved bruk noe å si på rekkevidden? To timer i båt er jo ikke veldig lenge...

spørsmålet ditt blir litt for generelt. kostnaden avhenger av veldig mange faktorer! vekt, skrog, motortype, antall maskiner, drev eller aksling osv.  

du vil få like mange svar som det antallet personer du spør.  :wink:

eksakt hva vi bruker på x timer i plan har jeg ikke målt, men i fjor regnet vi ut å ha brukt ca 2,5 l/nm i ferien Asker - Kristiansand tur/retur. vi kjørte i all slags vær, og i alle slags hastigheter, så det ga meg et inntrykk på forbruket på vår båt med full ferieoppakning.

vi ligger langt i fra 4 timer i plan pr helg. stort sett putrer vi rundt i hastigeter lavere enn at nesa løfter seg. i løpet av en vanlig helg er det nok under en time i plan.

det blir de gangene vi får lyst til å dra nedover til vestfold/østfold o.l. på helg/langweekend at vi dytter spakene fremover, og freser avgårde. dog skal ikke dette beregnes som at vi gjør dette for å unngå å kose oss på tur i båt, men fordi vil få mest mulig tid til å kose oss i området vi skal til. (man kan nemlig kose seg i båt i 5-6 knop her også) det betyr ikke at vi går i plan til bestemmelsestedet, slenger fra oss båten ved ei brygge, og ikke bruker den før vi skal kjøre i plan tilbake til start.  :giggle:

Hvorfor? Pris og at motorrom ser ut som et dass... Uansett om båten er ny eller gammel, kan man i det minste forsøke å holde kjølen ren for gammel (eller ny?) olje og annet gugg... Min personlige mening...

Kan forstå at motorrommet ikke er så appetittvekkende, men resten av båten ser relativt fint ut ville jeg ha sakt, og prisen (som er åpent mot bud) kan man vell ikke si stort på, med tanke på de andre som ligger på finn.

Feks denne http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=72802342 (150k !)

Denne http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=73252139 (100k og bare ett par snålt vinklet bilder)

Denne http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=73189096 ( 95k, eneste som faktisk har bilder av motorrommet, og en forferdelig hjemmestøpt hardtop)

Denne http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=61573267 (75k kun ett bilde, og motor er ikke montert i båten, heller ingen bilder av motor)

Denne http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=74163323 (150 k, bitte små bilder så du ser ikke stort, ingen bilde av motorrom)

Men er åpen til forslag altså til tilsvarende båter i størrelse og pris, hvis du har?

Godt poeng. Så en seiler med like god økonomi som deg kan da ha båt , og også få en ferietur med familien til Thailand hvert år ;-)

Som sagt, jeg har ikke peiling. Har du noen bedre anslag. Snakker vi om 3000,- pr helg hvis man går i plan i feks 4 timer?

Ca 65 liter pr time med to motorer i plan. Men om jeg går i plan en vei i to timer så har jeg flyttet med 50 nm. Og for en helg tur er det ikke aktuelt for meg i hvertfall. 

En normal helgtur for de aller fleste er nok i nærområdet, og da ligger en ikke 4 timer i plan. 

Det seilerne tjener på diesel forbruk tar de igjen i havne avgifter. Det er langt færre seilbåter i uthavn enn motorbåter.

Guest Avmønstret#

Det seilerne tjener på diesel forbruk tar de igjen i havne avgifter. Det er langt færre seilbåter i uthavn enn motorbåter.

Nja... skal ligge lenge i gjestehavn før avgifta slår ut dieselforbruket til en planende motorbåt. En planende familiebåt vil jo til enhver tid koste mindre å ha liggende i gjestehavn enn å starte motorene for å presse skroget gjennom vannet. 

Men jeg skjønner jo at det må spares en plass så at motorbåtene ikke har råd til gjestehavn når de først er på tur er jo forståelig ;-). (Ironivarsel). 

-----------

Helt ærlig så kan jeg ikke si at jeg har lagt merke til noen forskjell i seil/motorbåter i uthavn/gjestehavn. Er jo litt umulig å si også siden det vel er langt flere motorbåter enn seilbåter sånn totalt sett. 

Ja, men ikke alle har en slik økonomi at de bare kan omprioritere litt og derved frigjøre 50.000 kroner i året, tro det eller ei.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Guest Avmønstret#

For trådstarter sin del som syns det er dritkjedelig å kjøre båt for motor:

- Kjøp seilbåt, dra i tau og herje på så du ikke rekker å kjede deg og ta familen med til Thailand hvert år

- Evt. kjøp raskere motorbåt og gå veldig kort og fort, ink Thailandsferie

- Evt. kjøp motorbåt og gå veldig kort men sakte, ink Thailandsferie og penger til gjestehavn

- Evt. kjøp motorbåt og gå virkelig fort og litt lengre, men dropp Thailandsferien

- Evt har du over snittet god inntekt og kan kjøpe motorbåten og bruke den både fort og langt til gjestehavn, hvis du vil, og ta med familien på Thailandsferie uansett 

;-)

Guest Avmønstret#

Ja, men ikke alle har en slik økonomi at de bare kan omprioritere litt og derved frigjøre 50.000 kroner i året, tro det eller ei.

"Ignorance is bliss", som man sier i utlandet... Ut fra tråden skulle en nesten tro planende familiebåter ikke hadde drivstoffutgifter. Rare greier. Vi vet jo enda ikke hvor mye, sånn ca, de med planende familiebåter bruker i sesongen. 

En ting er seilbåter (tørkestativ, pinnebåter osv) som går (billig) for motor, har fått med meg at mange motorbåtfolk syns det er rare greier når en ikke seiler i god seilvind. Men er ikke saktegående hurtiggående familiebåter båter rart? Man bruker ikke båten til det den er laget for, hurtighet og god rekkevidde? Seilbåt for motor i seilvind og saktegående hurtiggående båt, misbruk av potensiale. Like rart begge deler. Eller evt like dumt å mene at noen av delene er rart ;-) 

Jeg undres over de som påpeker at selv om de har to store motorer i kjelleren, motorer som hver seg koster 25/30% av båtens totale pris, så bruker de disse bare rent "unntaksvis" og resten av sesongen så tusler de rundt i 5-6 knop og diskuterer om det er bra for motoren/e om de bare kjører en av disse om gangen, eller om man bør kjøre begge to. Båtlivet er jamen ikke lett gitt!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...