Guest Avmønstret# Svart 29.April.2016 Link til dette innlegget Svart 29.April.2016 Man har ikke båt for å spare penger... Men man kan fint ha båt uten å bruke opp alle pengene på båt ;-) Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 29.April.2016 Link til dette innlegget Svart 29.April.2016 Trur nok det er mange som ikkje ynskjer å bruke 50000 kroner på drivstoff. Eg er ein av dei. Ligg nok godt under 50000 på det totale båtbudsjettet, noko som gjer at eg kan ha ein seilbåt på 33-34 fot. Trur at trådstartar må gå i seg sjølv og vurdere kva båtliv han vil ha, og kva han vil betale for det. Eg kjem aldri til å kjøpe ein hurtiggåande båt. Om eg må gje meg med seilbåt ein gong i framtida, så blir det ein saktegåande motorbåt som blir det rette for meg. Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 29.April.2016 Link til dette innlegget Svart 29.April.2016 ... Men er ikke saktegående hurtiggående familiebåter båter rart? Man bruker ikke båten til det den er laget for, hurtighet og god rekkevidde? ... Er vel ikke rarere enn å ha en bil som kan kjøres over 200 km/time uten å kjøre det hele tiden. Eller å ha en sovepose som klarer -15 uten å være ute hver vinter. Eller et musikkanlegg ombord (for å dra argumentene mine tilbake til det maritime ..) med kraftig forsterker og lettdrevne høyttalere uten å spille høyt hele tiden. Du må slutte å gruble så fælt, Pinkvin. vi har alle forskjellige ønsker, krav og preferanser. Tenk hvor kjedelig verden (les sjøen ..) hadde vært om vi var helt like alle mann . Fritiden min er altfor verdifull til at jeg gidder å regne på hva alt koster. Det gjorde jeg før vi kjøpte båt. Selv en struktur og regnearkfreak som meg har kuttet ut driftsregnskapet for lenge siden. Noen ganger kjører vi sakte og koser oss. Noen ganger kjører vi fort og koser oss. Noen ganger koser vi oss ikke i det hele tatt. Sånn ære bare Sitér dette innlegget Link to post
kointa Svart 29.April.2016 Link til dette innlegget Svart 29.April.2016 (redigert) "Ignorance is bliss", som man sier i utlandet... Ut fra tråden skulle en nesten tro planende familiebåter ikke hadde drivstoffutgifter. Rare greier. Vi vet jo enda ikke hvor mye, sånn ca, de med planende familiebåter bruker i sesongen. En ting er seilbåter (tørkestativ, pinnebåter osv) som går (billig) for motor, har fått med meg at mange motorbåtfolk syns det er rare greier når en ikke seiler i god seilvind. Men er ikke saktegående hurtiggående familiebåter båter rart? Man bruker ikke båten til det den er laget for, hurtighet og god rekkevidde? Seilbåt for motor i seilvind og saktegående hurtiggående båt, misbruk av potensiale. Like rart begge deler. Eller evt like dumt å mene at noen av delene er rart ;-) du glemte en gruppe (inkludert min egen onkel) de som har båten liggende ved brygga hver helg, og synes det er for mye pes å dra ut på fjorden, siden de har hytte på fjellet, og Campingvogn i hagen . Men kjekt å ha muligheten for å få dekket alle behov man måtte ha. (Det er, eller var vel noen mennesker i båt som kjøpte svære Princess båter uten motor for å kunne ligge ved strandpromenaden i Tønsberg ) Redigert 29.April.2016 av kointa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 29.April.2016 Link til dette innlegget Svart 29.April.2016 Men man kan fint ha båt uten å bruke opp alle pengene på båt ;-) mulig, det har jeg aldri prøvd.... Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
pacuare Svart 29.April.2016 Link til dette innlegget Svart 29.April.2016 Er seil og rigg gratis og varer i 30 utan at man må legge ei krone i det? Jeg bare spør... Jeg begynte å regne på hvor mange ganger rundt jorden jeg kunne kjørt med en planende 50 foter før dieselkostnaden kom opp summen jeg har kjøpt seil for. Selv med solide feilmarginer blir det en del ganger. Med seilbåt er det billigere å kjøre motor enn å seile. Men utrolig plagsomt med støyen fra dieseldyret, så foretrekker å seile. Jeg er også en av de som liker å være underveis, helst noen døgn sammenhengende for å starte på ferien. Sitér dette innlegget Link to post
Navic II Svart 29.April.2016 Link til dette innlegget Svart 29.April.2016 mulig, det har jeg aldri prøvd.... Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 29.April.2016 Link til dette innlegget Svart 29.April.2016 2500,- skal jeg vel slite med å bruke opp ila 2016 sesongen. Altså étt problem mindre å tenke på:-) Sitér dette innlegget Link to post
Navic II Svart 29.April.2016 Link til dette innlegget Svart 29.April.2016 i mitt båtregnskap så er diesel langt i fra den største posten, så jeg lever godt med å ha to grønne raffinerier i kjelleren. god helg folkens. :) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 29.April.2016 Link til dette innlegget Svart 29.April.2016 Du må slutte å gruble så fælt, Pinkvin. vi har alle forskjellige ønsker, krav og preferanser. Tenk hvor kjedelig verden (les sjøen ..) hadde vært om vi var helt like alle mann . Spot on! ;-) Men samme pokker penger har noe å si for folk. At "alle" motorbåtfolk (og en seiler da ;-)) i denne tråden sier "pengebruk på båt spiller ingen rolle", som om lommeboka var uten bunn tror jeg rett og slett ikke på. Eller for å si det sånn, det gjelder de færreste. Er nok mange som bytter ut ordet "økonomifart" med "kosefart" når de putrer saakte avgårde til sin favoritthavn for helga. At det sitter langt inne å innrømme at drivstoffkostnader begrenser bruken ser jeg. Ingen problemer med det. Men det er jo knapt mulig å få ut av folk hvor mye en time i plan med dobbelinstallasjon i en "vanlig planende familiebåt" koster i kroner og øre. Får en følelse av at råflottheten ligger tykt utpå. "Penger er aldri noe problem". Ærlig talt, kom igjen da! ------------- Har forresten en kompis som faktisk har "ræva full av penger" og en "planende familiebåt". Jeg er rett og slett imponert over rekkevidden på den båten. Han feier nedover svenskekysten, over til Danmark, Sørlandet og over alt i løpet av sommerferien. Er også en fyr på BP "båtfolk på FB" med en flott planende familiebåt som får god dieselpris da han fyller for over 100 000,- i året og får rabatter som "storkunde". Og tanken har slått meg. Om jeg hadde hundretusen+ å svi av i drivstoff på en sommerferie i båt så er det jaggu ikke dumt å ha en båt man faktisk kommer seg godt avgårde med. På en måte så tenker jeg at han har akkurat den båten han trenger, høy fart, kjempegod rekkevidde og bunnløs lommebok (pluss godt humør) :-) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 29.April.2016 Link til dette innlegget Svart 29.April.2016 Jeg begynte å regne på hvor mange ganger rundt jorden jeg kunne kjørt med en planende 50 foter før dieselkostnaden kom opp summen jeg har kjøpt seil for. Selv med solide feilmarginer blir det en del ganger. Med seilbåt er det billigere å kjøre motor enn å seile. Men utrolig plagsomt med støyen fra dieseldyret, så foretrekker å seile. Jeg er også en av de som liker å være underveis, helst noen døgn sammenhengende for å starte på ferien. Har aldri seilt regatta. Der er jo "the sky the limit" på seilkostnader. Forrige seilbåten hadde seil fra midten av 90 tallet hvor storseilet var i helt ok turforfatning, genoa var moden for utskiftning mens fokka var helt fin til turbruk. Byttet aldri noen seil på den. Nåværende båt har turseil som har vært flikka ganske mye på og hvor egentlig begge godt kunne vært skifta men de er forsåvidt hele og robuste så de fungerer fint til turbruk enn så lenge. Tipper de er rundt 15 år gamle. Så min fasit er 0,- i seil. Men jeg ser utgiften komme. Og da går vel 40-50 000,- fort. Mao ca prisen av drivstoff for en halv sesong med ivrig bruk av en planende familiebåt ;-) Vurderer forresten nyere brukt seil, i hvertfall på genoa. Sitér dette innlegget Link to post
Jokkish Svart 29.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2016 For trådstarter sin del som syns det er dritkjedelig å kjøre båt for motor: - Kjøp seilbåt, dra i tau og herje på så du ikke rekker å kjede deg og ta familen med til Thailand hvert år - Evt. kjøp raskere motorbåt og gå veldig kort og fort, ink Thailandsferie - Evt. kjøp motorbåt og gå veldig kort men sakte, ink Thailandsferie og penger til gjestehavn - Evt. kjøp motorbåt og gå virkelig fort og litt lengre, men dropp Thailandsferien - Evt har du over snittet god inntekt og kan kjøpe motorbåten og bruke den både fort og langt til gjestehavn, hvis du vil, og ta med familien på Thailandsferie uansett ;-) Ikke dra meg inn i denne diskusjonen!:P lurte ikke på forskjellene på seilbåt og motorbåt, eller hva som er mest lønnsomt og dieselpriser, også kommer gjestehavn utgifter og ferieturer til Thailand plutselig opp å? 90% av hva folk her diskuterer er jo helt irrelevant fra hva jeg faktisk lurte på, altså er det noen som har byttet fra seilbåt (Eller hvem som helst saktegående båt for saken sin skyld) fordi de syntes at etapper er (Kan være) kjedelig, og vil ha muligheten til å komme seg fort i fra a til b. Og om det faktisk hjalp, har ikke lyst til å ta og bruke tid å penger på å bytte båttype, hvis sluttresultatet er at det ikke hjelper, at båten "aldri" går fort nokk. En variasjon av trefots syken om du vil ;) Sitér dette innlegget Link to post
Navic II Svart 29.April.2016 Link til dette innlegget Svart 29.April.2016 Spot on! ;-) Men samme pokker penger har noe å si for folk. At "alle" motorbåtfolk (og en seiler da ;-)) i denne tråden sier "pengebruk på båt spiller ingen rolle", som om lommeboka var uten bunn tror jeg rett og slett ikke på. Eller for å si det sånn, det gjelder de færreste. Er nok mange som bytter ut ordet "økonomifart" med "kosefart" når de putrer saakte avgårde til sin favoritthavn for helga. At det sitter langt inne å innrømme at drivstoffkostnader begrenser bruken ser jeg. Ingen problemer med det. Men det er jo knapt mulig å få ut av folk hvor mye en time i plan med dobbelinstallasjon i en "vanlig planende familiebåt" koster i kroner og øre. Får en følelse av at råflottheten ligger tykt utpå. "Penger er aldri noe problem". Ærlig talt, kom igjen da! ------------- Har forresten en kompis som faktisk har "ræva full av penger" og en "planende familiebåt". Jeg er rett og slett imponert over rekkevidden på den båten. Han feier nedover svenskekysten, over til Danmark, Sørlandet og over alt i løpet av sommerferien. Er også en fyr på BP "båtfolk på FB" med en flott planende familiebåt som får god dieselpris da han fyller for over 100 000,- i året og får rabatter som "storkunde". Og tanken har slått meg. Om jeg hadde hundretusen+ å svi av i drivstoff på en sommerferie i båt så er det jaggu ikke dumt å ha en båt man faktisk kommer seg godt avgårde med. På en måte så tenker jeg at han har akkurat den båten han trenger, høy fart, kjempegod rekkevidde og bunnløs lommebok (pluss godt humør) :-) Det handler ikke om at penger ikke betyr noe. (for oss ihvertfall) Vi kjøpte båttype/størrelse/motorer etter hva vi ser på som en båt som vi har råd til å eie/bruke og som oppfyller våre krav. vi hadde ikke hatt råd til å ha samme bruken om vi hadde hatt en 1997 62 Sunseeker Manhattan f.eks. ;) Om vi går på tomgangsfart, så har det null og niks med at jeg er redd for å bruke diesel. du etterlyser svar på hva en planende båt bruker på x timer i plan. viser til mitt tidligere innlegg. vi har ikke på vilkår mulighet til å måle det eksakte forbruket uten å fylle rett før, og rett etter en slik tur. det som faktisk kan oppgis er jo gjennomsnittsforbruket. og dette oppgitt i liter pr nm er mye mer relevant enn liter pr time. svaret vil også variere veldig mellom de forskjellige båtene. alt avhenger som sagt av vekt, skrog, motor(er) drev/aksel, og han som står ved spakene etc. Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 29.April.2016 Link til dette innlegget Svart 29.April.2016 ...Men det er jo knapt mulig å få ut av folk hvor mye en time i plan med dobbelinstallasjon i en "vanlig planende familiebåt" koster i kroner og øre. Ærlig talt, kom igjen da! Fælt så du maser da Men OK, her skal du få litt facts gjeldende vår båt. 37 fot, ca 6.500 kg, 2x420 liter dieseltanker, 2x260HK dieselmotorer, toppfart 38 knop. Typisk marsfart i plan, 24-29 knop. Typisk putrefart, 6-9 knop. Et typisk helgemål for oss er Oscarsborg (utenfor Drøbak i Oslofjorden). 15NM distanse, hver vei, altså 30NM helgedistanse. Om vi velger å kjøre i plan hele veien, så vil det si ca. 10-11 NM av distansen hver vei. Resten går med lav fart for å varme opp motorene. vi bruker da typisk 29 liter diesel hver vei, altså totalt 58 liter. Sist vi tanket (på Fuglevik, syd for Moss), var literprisen 9,49. Det skulle gi en dieselkostnad på ca. 550 kr. Om vi putrer i 6-9 knop antar jeg litt over halvparten i forbruk. Da holder jeg dieselforbruket til dieselvarmeren helt utenom. I tillegg til dette kommer forbruk av mat, rødvin og annet "kosestoff". Antar at rødvinsforbruket en typisk helg (Torsdag kveld - Søndag) utgjør ca. 600kr (3-4 flasker til 140-180kr, gjerne Zinfandel fra Napa Valley), altså rundt 10% over dieselforbruket om vi velger å kjøre i plan. Om vi ikke har råd til det, men velger å putre i 6-9 knop begge veier, utgjør rødvinsforbruket omtrent det dobbelte av dieselforbruket. Grei utredning? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 29.April.2016 Link til dette innlegget Svart 29.April.2016 (redigert) Det var ikke skremmende. Bra med dialog, ser jo at huriggående ikke er så prisdrivende jeg trodde. Det der skulle selv jeg klart å påspandere meg, særlig de vinene du du nevner ;-) ------ Har gått oslofjorden tur/retur to ganger og det strekket syns jeg var ganske kjedelig for det var ikke seilvind noen av gangene. Så da ser jeg absolutt fordelen i å kunne smelle avgårde. Redigert 29.April.2016 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 29.April.2016 Link til dette innlegget Svart 29.April.2016 Er vel ikke rarere enn å ha en bil som kan kjøres over 200 km/time uten å kjøre det hele tiden. Ok. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Navic II Svart 29.April.2016 Link til dette innlegget Svart 29.April.2016 Det var ikke skremmende. Bra med dialog, ser jo at huriggående ikke er så prisdrivende jeg trodde. Det der skulle selv jeg klart å påspandere meg, særlig de vinene du du nevner ;-) ------ Har gått oslofjorden tur/retur to ganger og det strekket syns jeg var ganske kjedelig for det var ikke seilvind noen av gangene. Så da ser jeg absolutt fordelen i å kunne smelle avgårde. God helg folkens! Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 29.April.2016 Link til dette innlegget Svart 29.April.2016 Jeg begynte å regne på hvor mange ganger rundt jorden jeg kunne kjørt med en planende 50 foter før dieselkostnaden kom opp summen jeg har kjøpt seil for. Selv med solide feilmarginer blir det en del ganger. Med seilbåt er det billigere å kjøre motor enn å seile. Men utrolig plagsomt med støyen fra dieseldyret, så foretrekker å seile. Ikke uenig i at økonomi som hovedbegrunnelse for å velge seilbåt – jeg har akkurat sendt penger til både rigger og seilmaker – men en skal være svært ivrig kunde hos seilmakeren før det er så ille fatt. Regnestykket, sånn omtrentlig: 21600nm på veien rundt, 27 knop fart, 160 liter i timen (tall for Princess 50). 800 motortimer til 8 kroner per liter gir en dieselkostnad på rundt 1 million. ... på den annen side, om et års forbruk tilsvarer 80 timer i marsjfart blir kostnaden per år neppe spesielt avskrekkende om det i utgangspunktet var rom for å kjøpe en slik båt. Sitér dette innlegget Link to post
Bigmac Svart 29.April.2016 Link til dette innlegget Svart 29.April.2016 Økonomi? Jeg har seilbåt fordi min familie og jeg liker å seile. Har ikke dårlig tid, og det er veien som er målet - ikke målet :) Hadde motorbåt før, men de er ikke like sjødyktige til lange strekk utaskjærs, og ikke er jeg flink til, eller glad i å mekke på motor heller. Men misforstå meg rett, det er mer mekking på seilbåt - hvis den skal være ship shape. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 29.April.2016 Link til dette innlegget Svart 29.April.2016 Vi hadde ei snekke som vi stortrivdes i men etter å ha gått Sørlandet en sommer med litt mye vind så var også det med sjødyktighet en stor del av valget. Var rett å slett ubehagelig å gå i litt sidesjø og vind over lengre strekk med snekka. Ikke at jeg opplevde det som utrygt men når alt, inklusive unger, kjærring og bikkje flyr veggimellom så forsvinner fort noe av sjarmen med båtferie. En seilbåt oppfører seg langt mer sivilisert i litt vær og været blir da ikke et hinder for å kunne gå i samme grad. Men jeg har forstått at planende båter oppfører seg bedre. Dog er det overraskende lite hurtiggående på sjøen mange ganger når vi har gått åpne strekk på sørlandet med seilbåten. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 29.April.2016 Link til dette innlegget Svart 29.April.2016 altså er det noen som har byttet fra seilbåt (Eller hvem som helst saktegående båt for saken sin skyld) fordi de syntes at etapper er (Kan være) kjedelig, og vil ha muligheten til å komme seg fort i fra a til b. Og om det faktisk hjalp, har ikke lyst til å ta og bruke tid å penger på å bytte båttype, hvis sluttresultatet er at det ikke hjelper, at båten "aldri" går fort nokk. En variasjon av trefots syken om du vil ;) I en kombinasjon av flere årsaker gikk jeg fra trebåt til plastbåt, saktegående til hurtiggående og minus 4 fot i størrelse. Bruker båt stort sett innen et begrenset område med til dels åpent og kjedelig farvann. Etter 35 år i 7 knop er jeg forsynt. Det er deilig å kunne øke farten og gjøre unna turen til/fra favoritthavn på 1/3 av tiden - hvis jeg ønsker! Det andre fine med hurtiggående båt er at den må ikke kjøres hurtig til en hver tid!!! Ulempen er at mindre hurtiggående båt med drev er lite retningsstabil i lav hastighet, så det blir litt gjeting på rattet underveis. Bruker båten en del til småturer etter jobb. Med økt hastighet blir faktisk båten mer brukt enn med tidligere. Totalt drivstoff-forbruk for sesongen har økt, men skyldes i hovedsak at båten benyttes mer enn tidligere. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
WGM Svart 29.April.2016 Link til dette innlegget Svart 29.April.2016 (redigert) Ble dobbelt detta Redigert 29.April.2016 av WGM (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
WGM Svart 29.April.2016 Link til dette innlegget Svart 29.April.2016 Ikke at jeg opplevde det som utrygt men når alt, inklusive unger, kjærring og bikkje flyr veggimellom så forsvinner fort noe av sjarmen med båtferie. En seilbåt oppfører seg langt mer sivilisert i litt vær og været blir da ikke et hinder for å kunne gå i samme grad. Har aldri hatt Windy du skjønner jeg ! Men jeg har forstått at planende båter oppfører seg bedre. Dog er det overraskende lite hurtiggående på sjøen mange ganger når vi har gått åpne strekk på sørlandet med seilbåten. Det er fordi altfor mange nå til dags tenker kortsiktig økonomi (som du jo selv er så opptatt av) og kjøper Bavaria det ! Når det drar seg til med litt sjø, så snur de fleste Bavene og stikker nesa mot land med halen mellom beina, de fleste seilerne slipper klutene ned på dekket fortere enn lynet flerrer himmelen, fyrer symaskin i kjelleren og tusler slukøret samme retning som Bavene. Det er bare hardcoreseilerne vi ser utpå da - Ja, og så vi med Windy da ! Sitér dette innlegget Link to post
Bigmac Svart 29.April.2016 Link til dette innlegget Svart 29.April.2016 Ikke at jeg opplevde det som utrygt men når alt, inklusive unger, kjærring og bikkje flyr veggimellom så forsvinner fort noe av sjarmen med båtferie. En seilbåt oppfører seg langt mer sivilisert i litt vær og været blir da ikke et hinder for å kunne gå i samme grad. Har aldri hatt Windy du skjønner jeg ! Men jeg har forstått at planende båter oppfører seg bedre. Dog er det overraskende lite hurtiggående på sjøen mange ganger når vi har gått åpne strekk på sørlandet med seilbåten. Det er fordi altfor mange nå til dags tenker kortsiktig økonomi (som du jo selv er så opptatt av) og kjøper Bavaria det ! Når det drar seg til med litt sjø, så snur de fleste Bavene og stikker nesa mot land med halen mellom beina, de fleste seilerne slipper klutene ned på dekket fortere enn lynet flerrer himmelen, fyrer symaskin i kjelleren og tusler slukøret samme retning som Bavene. Det er bare hardcoreseilerne vi ser utpå da - Ja, og så vi med Windy da ! Windy er sikkert bra kjerre. Men prismessig så må man enten arve, vinne i lotto, eller rane en bank dersom man er menig mann og skal ha stor Windy. Derfor ikke i mine tanker. Har gått over Skagerak en del ganger i shitvær, aldri sett motorbåt utpå da (unntatt tank- og frakteskip). Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 29.April.2016 Link til dette innlegget Svart 29.April.2016 Har prata med ein del med motorbåteigarar siste åra. Mange av dei seier at dei vel å gå kortare turar no enn tidlegare. Ein helgetur på 100 nm sit visst lenger inne med mange no enn tidlegare. Mange vel å rusle 5-15 nm i lav fart pga drivstoffkostnaden. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.