Jump to content

Liker båtlivet....men syntes det å kjøre båt er kjedelig.

Jokkish

Recommended Posts

Hehe, spørsmålet fra trådstarter har jeg vanskelig å forholde meg til. For det er nettopp det å være på vei, i fart, underveis, som er det jeg liker best med båtlivet. Og jeg elsker å utforske sjøen fra snekka mi i marsjfart på 5 til 5,5 knop. Tøffer avgårde og storkoser meg. Plystrer litt for megs elv og koser meg stort.

Jeg har kjørt 13 timer i strekk uten å kjede meg ett eneste sekund! 

Det blir verre når jeg har lagt til. Jeg liker å utforske steder og gå litt rundt, knipse bilder og slikt, men én natt i gjestehavn eller annen havn er omtrent maks for meg. Da begynner det å klø i rattklørne mine og lengselen etter å høre motorduren og være underveis begynner å bli uutholdelig!

Er derfor spent på båtferien i sommer ettersom rederinnen gjerne vil overnatte et sted to netter... Det blir tøft! :-)

Når det gjelder økonomi trives lommeboka mi foreløpig bra med å ha en snekke. De største utgiftene går til oppussing og oppgradering. Drivstoffutgiftene er minimale i denne sammenhengen. Jeg har aldri vært i nærheten av å ikke kunne ta båten ut fordi jeg ikke har hatt penger til diesel!

Kommer meg fint fra Nesodden og over til Sverige og tilbake til Norge på én tank - og min er på bare 40 liter!

Som foreslått tidligere i tråden er vel en cabincruiser et bedre valg for trådstarter.

Guest Avmønstret#

Hehe, spørsmålet fra trådstarter har jeg vanskelig å forholde meg til. For det er nettopp det å være på vei, i fart, underveis, som er det jeg liker best med båtlivet. Og jeg elsker å utforske sjøen fra snekka mi i marsjfart på 5 til 5,5 knop. Tøffer avgårde og storkoser meg. Plystrer litt for megs elv og koser meg stort.

Jeg har kjørt 13 timer i strekk uten å kjede meg ett eneste sekund! 

Tror jeg har samme gen(feilen?)et som deg.. Koser meg fælt når jeg har allverdens tid på sjøen og bare kan fortsette. Gjerne "midt utpå" uten å kunne se så mye rart. Og alene gjør ingenting, har det brillefint i mitt eget selskap. 

Tok med meg et par kompiser når jeg flytta båten fra Bunnefjorden til Singlefjorden i våres, og la turen innom Koster. Mer hyggelig enn å gå alene men også mer slitsomt, blir både sene netter og lange dager. Når jeg går alene blir det kun lange dager.  

I tillegg til dette kommer forbruk av mat, rødvin og annet "kosestoff". Antar at rødvinsforbruket en typisk helg (Torsdag kveld - Søndag) utgjør ca. 600kr (3-4 flasker til 140-180kr, gjerne Zinfandel fra Napa Valley), altså rundt 10% over dieselforbruket om vi velger å kjøre i plan. Om vi ikke har råd til det, men velger å putre i 6-9 knop begge veier, utgjør rødvinsforbruket omtrent det dobbelte av dieselforbruket.

Grei utredning?  :wink:

:giggle:

Med åpen båt er overnatting og ankerdram utelukket. Vi tar vinen hjemme istedet. Vinen bokføres dermed ikke på båtbudsjettet, og vi kan derfor bruke dobbelt så mye penger på drivstoff.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...