Jump to content

Diesel-lekkasje fra tanken, hvordan finne ut hvor det kommer fra?

Whiskey

Recommended Posts

Fant ut uken før båten skal utpå at det har rent ut ca 30 liter diesel i løpet av vinteren
fra den ene tanken. Det er en relativt ny plasttank med alle tilkoblinger på toppen

bilde

Mens det er en utluftings-slange i bakkant på siden ca 10 cm ned fra topp - merkelig plassering, tror dieselen er over denne når tanken er proppfull...

Den var fylt helt proppfull før vinteren. Tror den er på ca 160-180 liter. Fikk pumpet ut det meste som hadde samlet seg rundt tanken samt i kjølen, og det virker som om skottene den står mellom er tette, så det har berget det meste av båten. Tømte så de resterende 140 litrene med oljesugeren min.

Det har sluttet å renne ut noe nå, og dieselen er, som man kan se på bildet, noen cm under toppen. Kan ikke se noen skader noe sted.

Nå prøver jeg å finne ut hvor det har runnet ut. Sliter med å få ut tanken, da den sitter dønn fast, har tømt ut de resterende 140 litrene. Begynner å mistenke at den er limt fast, eller har den en innfestning et sted jeg ikke kan se? Ekspanderer diesel når det blir kaldt? Kan det være noe hevert-prinsipp ute og går? Noen som har erfaring med denne typen tank? Hva gjør jeg for å finne lekkasjen, fylle den opp med vann? Sitter i en Scand Baltic, men den er byttet en gang de siste 5 årene, så vet ikke om den er original. Er rimelig rådløs her nå, og alt stinker diesel.

Redigert av Whiskey (see edit history)

Baltic-pappa

Jeg tok tanken ut tettet alle tilkoblinger fylte luft, veldig viktig å ikke fylle for mye luft obs obs!!!! deretter sprayet jeg såpevann Zalo. Da så jeg med en gang hvor det boblet opp. du kan jo regne med att det er fra der det rant ut og oppover det er lekkasje. Kan hende att det er rundt utluftingen eller slangen til utluftingen i å med at den ikke kan lekke fra topp når båten ligger i ro.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...