Jump to content

Motor hengt seg opp i revers

imens

Recommended Posts

Litt skummel hendelse i kveld. Skulle bakke inn i båsen når motor plutselig henger seg opp i revers. Måtte slukke motor og hale båten inn. Det gjekk heldigvis bra med både brygge og båt ettersom eg alltid tar det rolig når eg skal inn. Problemet er at no vil ikkje motor ut av revers og prøver eg å starte motoren prøver den å bakke. Erfaringer med dette eller tips for feilsøk mottas med åpne armer og stor takk. :smiley:

2014-2016: Nor-Dan 780 (2008 mod.)

Hvis gearwire er hel og koblingen til gir og spak er intakt er giret det neste du må sjekke. Inni giret sitter  en relativt stor sak som er kon i hver ende. Når du girer forover eller akterover skyves denne opp eller ned og konen griper fast i et tilsvarende sete oppe eller nede. Hvis konen er slitt, kombinert med slark i overføringen, kan det medføre at den setter seg i stilling oppe eller nede. Da kan det du opplever skje. For å komme til denne dobbelkonen (som sitter midt inni giret) MÅ du ha verkstedmanual for giret. Av spesialverktøy trenger du en hydraulisk presse for å åpne giret. Følg rekkefølgen i manualen nøyaktig. Hvis ikke får du ikke åpnet det.

Alternativt leverer du giret til et verksted med kunnskap om slike gir. For oss på Østlandet er Drevia i Lysekil kunnskapsrike og ikke alt for dyre.

Redigert av Herman (see edit history)

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Ser ut som du har rett Herman. Gearwire er hel og ser ut til å fungere som den skal så langt eg klarer å se. Ser den beveger seg til motor og inn til drevet, så feilen ligger nok der inne på konen. Må med andre ord få båten på land for å fikse dette. Ufattelig irriterande! :nonod:

Var aleine når eg sjekka så la goproen i motorrommet slik at eg fekk sjekka at alt fungerte via direkteoverføring til mobilen. Synes eg var litt smart der. :clap:

Redigert av Platypus (see edit history)

2014-2016: Nor-Dan 780 (2008 mod.)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...