imens Startet 27.April.2016 Del på Facebook Startet 27.April.2016 Litt skummel hendelse i kveld. Skulle bakke inn i båsen når motor plutselig henger seg opp i revers. Måtte slukke motor og hale båten inn. Det gjekk heldigvis bra med både brygge og båt ettersom eg alltid tar det rolig når eg skal inn. Problemet er at no vil ikkje motor ut av revers og prøver eg å starte motoren prøver den å bakke. Erfaringer med dette eller tips for feilsøk mottas med åpne armer og stor takk. Sitér dette innlegget 2014-2016: Nor-Dan 780 (2008 mod.) Link to post
Rune Totland Svart 27.April.2016 Del på Facebook Svart 27.April.2016 Må nok si litt mer om type motor/gear hvis du skal få hjelp..... Sitér dette innlegget Link to post
imens Svart 27.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.April.2016 Motoren er en Cummins Mercruiser 2.8 ES med Bravo 3 drev. Sitér dette innlegget 2014-2016: Nor-Dan 780 (2008 mod.) Link to post
WGM36 Svart 27.April.2016 Del på Facebook Svart 27.April.2016 Sitter spaken fast? Sitér dette innlegget Link to post
imens Svart 27.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.April.2016 Spaken sitter ikkje fast. Kan bevege den både framover og bakover. Sitér dette innlegget 2014-2016: Nor-Dan 780 (2008 mod.) Link to post
bellen Svart 27.April.2016 Del på Facebook Svart 27.April.2016 (redigert) Sjekket om gearwiren til drevet er på plass? Redigert 27.April.2016 av bellen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 28.April.2016 Del på Facebook Svart 28.April.2016 (redigert) Hvis gearwire er hel og koblingen til gir og spak er intakt er giret det neste du må sjekke. Inni giret sitter en relativt stor sak som er kon i hver ende. Når du girer forover eller akterover skyves denne opp eller ned og konen griper fast i et tilsvarende sete oppe eller nede. Hvis konen er slitt, kombinert med slark i overføringen, kan det medføre at den setter seg i stilling oppe eller nede. Da kan det du opplever skje. For å komme til denne dobbelkonen (som sitter midt inni giret) MÅ du ha verkstedmanual for giret. Av spesialverktøy trenger du en hydraulisk presse for å åpne giret. Følg rekkefølgen i manualen nøyaktig. Hvis ikke får du ikke åpnet det. Alternativt leverer du giret til et verksted med kunnskap om slike gir. For oss på Østlandet er Drevia i Lysekil kunnskapsrike og ikke alt for dyre. Redigert 28.April.2016 av Herman (see edit history) Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
imens Svart 28.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.April.2016 (redigert) Ser ut som du har rett Herman. Gearwire er hel og ser ut til å fungere som den skal så langt eg klarer å se. Ser den beveger seg til motor og inn til drevet, så feilen ligger nok der inne på konen. Må med andre ord få båten på land for å fikse dette. Ufattelig irriterande! Var aleine når eg sjekka så la goproen i motorrommet slik at eg fekk sjekka at alt fungerte via direkteoverføring til mobilen. Synes eg var litt smart der. Redigert 28.April.2016 av Platypus (see edit history) Sitér dette innlegget 2014-2016: Nor-Dan 780 (2008 mod.) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.