Phil Startet 28.April.2016 Link til dette innlegget Startet 28.April.2016 Hei folkens, jeg har en Jabsco trykkvannspumpe i min seilbåt som har sluttet å fungere. Her forleden sto den og gikk en stund, og jeg oppdaget at det lakk noe vann fra overtrykksventilen på varmtvannsberederen. Den er nå skiftet og tett. Hele vannsystemet (samt trykkvannspumpen) i båten fungerte fint i noen timer. Trykkvannspumpa gikk dog noe når ingen kraner var åpne, men det kan ha vært luft i systemet/en av tankene som var tomme. Men plutselig så sluttet trykkvannspumpa å fungere. Jeg skiftet 10 amp. sikring uten at det hjalp. Når jeg nå skrur på trykkvannspumpa lager den en meget lav "knitre-lyd"/"boble-lyd". Lyden er så lav at man knapt hører den, og trykkvannspumpa har ingen effekt på vannsystemet. Åpne kraner gir hverken vann eller luft. Det er totalt 4 kraner i båten, evt. 6 hvis man tar med den ene ekstra dusjen inne og dusjen på hekken. Ellers kan jeg si at denne trukkvannspumpa bråker mye, men ifølge tidligere båteier har den altid gjort det. Det er vel ikke uvanlig. Hovedspørsmål: Hva kan være galt med trykkvannspumpa? Tilleggsspørsmål: Betyr "Par-Max2" at den egentlig kun er ment for 2 kraner? Hva betyr 20 PSI?På forhånd, takk for svar! Sitér dette innlegget Link to post
Ove T Svart 28.April.2016 Link til dette innlegget Svart 28.April.2016 Felet är svårt att veta, kan vara en tryckvakt som inte fungerat och knäckt pumpen. Oftast inte lönt att reparera. Par Max 2 är en modellbeteckning, idag ersatt med Par Max 1,9 som ger 7,2 liter/ min, näst minsta pumpen Jabsco pumpen, 20 psi är trycket (1,4 bar) http://www.martec.se/pumpar/jabsco/tryckvattenpumpar/ Hälsningar Ove Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 28.April.2016 Link til dette innlegget Svart 28.April.2016 Kan være trykk bryter som har sluttet å fungere, sitter i det lille huset der ledningen til pluss er montert. Eller motor er defekt. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Lars H. Svart 28.April.2016 Link til dette innlegget Svart 28.April.2016 Disse pumpene er ikke komplisert å åpne og sjekke for fremmedlegemer ol. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Phil Svart 30.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.April.2016 Hei igjen, takk for svarene. Jeg har nå fått noen tips fra forrige båteier: 1) Sjekke at varmtvannstanken er full og at det ikke er luft i rørsystemet. Dette har jeg vel egentlig sjekket, men får ta en runde til. 2) Kople to ledninger direkte fra forbruksbatteriet til trykkvannspumpa for å se om den går da. Hvis den går, så mener forrige eier at det er "trykkutjevningstanken" ved siden av trykkvannspumpa det er noe galt med / eller at det er luft et sted i rørsystemet. Da har jeg fått tips om å skru ut ventilen på trykkutjevningstanken for å se om det er noe galt med den (hvordan man nå enn ser det?). Hvis trykkvannspumpa derimot ikke går, er den mest sannsynlig ødelagt.Noen som har noen innvendinger rundt dette, høres det greit ut? Lars H, jeg kan også skru den fra hverandre og se etter fremmedlegemer. Ut ifra den lille knitrelyden/boblelyden fra trykkvannspumpa kan det være at den faktisk prøver å gå, men at det er noe i veien som hindrer den. Takk for tipset. Chris284, jeg skal undersøke trykk-bryteren, takk. Ove T, takk for opplysningene. Dere vil få opdatering av hva jeg finner ut, det hele er jo også en interessant læringsprosess. God helg! Sitér dette innlegget Link to post
Phil Svart 9.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2016 Hei, jeg gikk til innkjøp av ny Jabsco 2.9 40 PSI 11L og installerte den her forleden. Pumpa var mye mer stillegående, og trykket i kranene mye bedre, naturlig nok :) Men, etter at jeg gikk tom for vann på de to hovedtankene akterut i båten, gikk jeg over til reservetanken som ligger under forpiggen (dette gjorde jeg også da den gamle pumpa slutta å fungere), og nå har den nye Jabsco pumpa gått over til å bråke mer enn dobbelt av det den gjorde (arbeider meget hardt), og trykket i kranene er lik null. Mer spesifikt, de første sekundene er trykket i tappekranene godt, så dabber det helt ut til en liten ministråle som ikke kan brukes til noen ting. For at det skal bygge seg opp nok trykk til at denne lille seansen skal skje så må pumpa jobbe hardt over lengre tid (med tappekranene lukket) før den klarer det.Noe er alvorlig galt, og jeg mistenker at det kanskje ikke var pumpa det var noe galt med i utgangspunktet. Jeg har en trykkakkumulator som er fra 1995 "Shurflo Accumulator" (NSE), precharged pressure 20 PSI, MAX. Capacity 125 PSI. Kan det være denne? Isåfall vil jeg gjerne åpne den for å gå over den inni. Hva skal jeg gjøre for å fjerne trykket før jeg åpner den, fjerne alt vann i rørsystemet opp til alle tappekraner (og la hovedkranene til vanntankene stå av)?Problemet med vannpumpene har nå skjedd hver gang de to hovedtankene har blitt tomme, og jeg har gått over til reservetanken (som jeg mistenker ikke har blitt brukt på mange år). Kan det være noen sammenheng? Jeg har åpnet "undervannshuset" på den nye jabsco pumpa, der fant jeg ingen fremmedlegemer. Irriterende og upraktisk å ikke ha vann ombord i en bobåt!!! Takk igjen på forhånd for svar :) Sitér dette innlegget Link to post
Captain Chaos Svart 9.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2016 (redigert) Ser du har Jeaneau båt. De har jo ofte montert pump guards / filter rett før pumpen. Inne i disse sitter en sil som kan bli potte tett. Da bråker pumpen mer... Jeg hadde flere slike filter i min Jeaneau. Slik ser de ut Du skrur av det blanke lokket. Redigert 9.Mai.2016 av Captain Chaos (see edit history) Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
Phil Svart 9.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2016 Fantastisk, Captain Chaos. Jeg gjorde det du foreslo. Åpna den vesentlig eldre filteret før trykkvannspumpa, og jammen dro jeg ikke ut det jeg syntes likna en kondom i første øyesyn, som heldigvis viste seg å være en tubeliknende gummidings på 10 cm. Den hadde krølla seg godt innerst før gitteret til filteret, og der var det lite vann som kunne passere. Nå fosser vannet ut av tappekranene igjen, og Jabsco trykkvannspumpe er nærmest musestille :) Forøvrig, pump guard; er det rett og slett et enkelt filter som skal hindre smuss og annen skit i å havne i trykkvannspumpa? Den gamle pumpa gikk føyken trolig fordi den ikke kunne tørrkjøres. Den nye pumpa, derimot, har takla dette fint, da den kan tørrkjøres. Takk for glimrende tips. Å ikke ha tilgang til vann i en båt suger ekstremt.Ha en god uke! Phil Sitér dette innlegget Link to post
Captain Chaos Svart 11.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2016 Flott det løste seg. Pumpguard er som du sier et enkelt filter for å hindre sand og annen smuss i pumpen. Jeg finner stadig litt bøss i alle sammen. På båten jeg har nå (Bavaria) er det Pumpguard foran vannpumpe for trykkvann, lensepumpe på dusj (Den går tett ofte av naturlige årsaker (fett og hår), og på vann inn til dassen (el-dass). På Jeaneauen jeg hadde så var det til og med Pumpguard på lensepumpen... Vet ikke om det er så lurt hvis den er tett.... :) Bør da sjekkes ofte. MVH Chaos Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.