Jump to content

pris på 1. service utenbords

R.O

Recommended Posts

Jo det var litt mye.

Min 2015 Mercury F115 skal ikke ha 20 timers service engang. Første service er på 100 timer eller 1 år.

Og den er ganske enkel å utføre.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Ja de har forenklet det noe på den nye generasjonen iallefall. Både mht. til førstegangsservice og ordinære servicepunkter.

bilde

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

Man mister ikke sine rettigheter i henhold til Forbrukerkjøpsloven sålenge man gjør, selv eller av andre, det som produsenten "krever" så vidt jeg vet. Og hva tilbyr egentlig denne garantien utover hva Forbrukerkjøpsloven gir av rettigheter?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Blir nok praktisert litt forskjellig fra forhandler til forhandler. Men det er klart at skulle det oppstå en eller annen feil med motoren i garanti-tiden som kan ha forbindelse med at ikke det er gjennomført   arbeid/vedlikehold i følge motor-manualen av verksted/forhandler, så kan man få problemer. Verksted/forhandler har jo f.eks. diagnose-utstyr som jo kan finne feil, eller begynnende feil, oppdateringer, etc. som vel ikke "menig-mann kan utrette.

Jo, ser det, men forutsetter at man har byttet oljer og slikt i henhold til anbefalinger og krav, men uansett må jo feilen som man ber utrettet stå i forhold til hva som er gjort/ikke gjort for at forhandler skal nekte å erkjenne sitt ansvar vil jeg tro.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

På disse nye Mercury-modellene har produsenten gjort mye for å gjøre service enkelt.

Det er slangestuss på bunnpluggen så man kobler bare på en slange og løsner pluggen et par omdreininger. Intet søl.

Samme med oljefilteret. Et oppsamlingskar med slangestuss under oljefilteret fjerner mulighet for oljesøl.

Ingen ventilsjekk/justering, ingen registerreim osv. osv.

Så de har vel lagt opp til at ingen skal ha noen grunn til å sluntre unna ordinær service. Uansett om gjøres av eier selv eller av verksted.

Et problemfritt og rimelig motorhold gir god reklame og godt rykte framover i tid, er nok produsentens filosofi.

Godt spørsmål. Kan alltids prøve å sjekke det litt nærmere.

Jeg har jobbet litt med servicearbeid hos Mercury-forhandler de siste par årene, og jeg lar forøvrig ingen andre plukke unødig på mine saker (biler, MC, motorer osv.)  :saint:

Forhandlere flest foretrekker kanskje å si til kundene at garantien kun gjelder om motor har fått regelmessig/årlig service hos merkeforhandler, evt. autorisert/godkjent serviceverksted.

Men om dette er helt korrekt i.h.t. rettigheter i gjeldende Norsk forbrukerkjøpslov, reklamasjonsrett osv. er jeg nå litt i tvil om.

I andre land/markeder kan garanti og evt. reklamasjonsrettigheter være kortere/dårligere enn her til lands. 

Men et godt rykte og lav feilprosent er uansett viktig for produsentens framtid.

Så en motor med god servicevennlighet uten kompliserte rutiner/punkter vil uansett tjene motorprodusenten over tid.

Naturligvis er det også noen få andre mindre punkter som også bør utføres jevnlig, bl.a. innpressing av fett i smørenipler osv.

Selv om det ikke er nevnt i det forenklede serviceskjemaet som er klistret på motorblokka.

Redigert av teerex (see edit history)

• 6 år senere...
Teerex skrev On 29.4.2016 at 20.50:

På disse nye Mercury-modellene har produsenten gjort mye for å gjøre service enkelt.

Det er slangestuss på bunnpluggen så man kobler bare på en slange og løsner pluggen et par omdreininger. Intet søl.

Samme med oljefilteret. Et oppsamlingskar med slangestuss under oljefilteret fjerner mulighet for oljesøl.

Ingen ventilsjekk/justering, ingen registerreim osv. osv.

Så de har vel lagt opp til at ingen skal ha noen grunn til å sluntre unna ordinær service. Uansett om gjøres av eier selv eller av verksted.

Et problemfritt og rimelig motorhold gir god reklame og godt rykte framover i tid, er nok produsentens filosofi.

Opplegget med slange og pluggs som løsnes bare litt er god løsning hvis man kjenenr til den, men mer tungvint hvis man som vanlig mekanisk kyndig forventer den vanlige løsningen og det ikke er helt slik man forventer. Dette vil jegg se på som noe som i mange tilfeller gjør det vanskeligere å utføre service selv, slik at Mercury-verkstedene får mer å gjrøe.

Har forøvrig byttet olje på 2022 Mercury 6hk og der var det ikke slik, men det er jo mindre og eldre mmotor enn det som delvis omtales her.

Du skriver nederst om et problemfritt og rimelig motorhold gir god reklame for produsenten. Der kjenenr jeg meg ikke igjen når det gjelder Mercury. Jeg kjøpte en 6hk etter å ha sjekket dette hva kravene til service er og fått vite at jeg kunne ta service selv, som er det jeg ønsker. Etter kjøp ble det imidlertid annerledes, da mister man garantien om man tar service selv, man må ta servie til 2500 kr pr 100 time, så da må jeg ut med ca 5000 kr i året og dermed betale hele motoren på nytt iløpet av 2,5 år for å beholde garantien. Det er ikke akkurat rimelig motorhold vil jeg si.

Problemfritt motorhold var det heller ikke, da strammeskrua til styringa røyk ved første dags bruk. Etter 3 uker hadde de reparert den, og da holdt den 2 dager før den røyk igjen. Det var slark i stammen ogsåå og det var nok grunnen til at strammeskrua røyk, noe jeg også opplyste om, men de fkset strammeskrua og ikke slarken og da oppstod naturligvis samme feilen på nytt. Fikk heldigvis levert inn denne problemmotoren andre gangen strammeskrua røyk.

Å frakte motoren 600 km og lempe den inn og ut av bilen 3 ganger for hver service og bære motoren mye rundt (kan ikke kjøre helt til båtplassen, må gå på vei og i trapper og slikt) er også ganske tungvint sammenlignet med å bare ordne servicen selv. Så det er ikke bare dyrt å sette bort service.

Har nå kjøpt Yamaha som fungerer utmerket slik en motor skal gjøre. Den er også lettstartet i motsetning til Mercury-en hvor jeg til tider måtte dra veldig mange gnager i snora (ca 30 ganger siste gang jeg startet den).

Konklusjonen er at Mercury ikke har imponert og jeg synes beskrivelsen om gode motorer passet så ekstremt dårlig med min erfaring med samme merket.

Har forøvrig lagt merke til at de fleste slike motorer som selges på finn er lite brukt og ser ut som om de nesten ikke er brukt. Er vel kanskje sånn at om noe ikke fungerer så bra så blir det naturligvis litebrukt og til slutt solgt til en optimist  som tror han får en problemfri motor med lite slitasje, men ender opp med en motor som kun starter på gode dager.

19 fot skrev for 19 timer siden:

Opplegget med slange og pluggs som løsnes bare litt er god løsning hvis man kjenenr til den, men mer tungvint hvis man som vanlig mekanisk kyndig forventer den vanlige løsningen og det ikke er helt slik man forventer. Dette vil jegg se på som noe som i mange tilfeller gjør det vanskeligere å utføre service selv, slik at Mercury-verkstedene får mer å gjrøe.

Ehhh... nei :smiley:

Og hvis man leser instruksjonsboka osv. eller har et minimum av interesse for å gjøre slikt selv så kjenner man nok til løsningen.

Jeg har aldri hatt min 2015-modell Mercury F115 på service, siden det er så enkelt og rimelig å gjøre selv.

Nå har jeg skiftet impeller for første gang på den, men den gamle var jo fortsatt fullt brukbar. Som forventet altså etter bare 6-7 sesonger. Ingen grunn til å kaste penger ut av vinduet unødvendig.

Men uansett greit å få inspisert tilstanden.

6 hk er et annet marked, og motorer som Mercury ikke utvikler og produserer i egen regi, så der melder jeg meg ut.

Redigert av Teerex (see edit history)

Teerex skrev for 22 timer siden:
19 fot skrev On 1.8.2022 at 4.20:

Ehhh... nei :smiley:

Og hvis man leser instruksjonsboka osv. eller har et minimum av interesse for å gjøre slikt selv så kjenner man nok til løsningen.

Jeg har aldri hatt min 2015-modell Mercury F115 på service, siden det er så enkelt og rimelig å gjøre selv.

Nå har jeg skiftet impeller for første gang på den, men den gamle var jo fortsatt fullt brukbar. Som forventet altså etter bare 6-7 sesonger. Ingen grunn til å kaste penger ut av vinduet unødvendig.

Men uansett greit å få inspisert tilstanden.

6 hk er et annet marked, og motorer som Mercury ikke utvikler og produserer i egen regi, så der melder jeg meg ut.

Mange som utfører vedlikehold på motorer har ikke tilgang til instruksjonsboka. Den har lett for å forsvinne på mystisk vis og ikke alle klarer å søke em opp på nett heller (ikke sikkert den er å finne der heller), og det er ikke sikkert det følger med instruksjonsbok alltid heller (andre gang jeg kjøpte ny motorsag så fant ikke forhandler instruksjonsboka, men henviste til at alt det viktige er som på første jeg kjøpte av samme merke, men annen model).

Legg forøvrig merke til hvor mye av det  som spørres om her på forumet som man kan finne svaret på i instruksjonsboka, feks en som spurte om innkjøringsprosedyre på sin nye motor.

Har du bilde av hvordan dette slange-opplegget for å tappe motorolje er? På veldig gamle motorer så er det ofte veldig tydelig hvordan ting er bygget, mens når er det mer skjult inni blokka og ting gjemmes bort mest mulig så man ikke alltid ser hvordan ting skal gjøres. Feks er det jo en tråd nå om motorfester hvor en som har skrudd mye på motor skulle ta oljeskift og ergret seg over håpløs tilgang til bunnpluggen, mens det altså var et annet system med pumpe for den oppgaven. Det hadde ikke den motorkyndige oppdaget, og han hadde tydeligvis ikke tilgang til instruksjonsboka heller. Ganske vanlig det at de forvinner når man trenger dem.

Og jeg skrev altså at det med slange kan bli lettere når man VET OM opplegget, men om man ikke vet om det så kan det bli vanskeligere og dermed flere oppdrag for merkeverkstedet.

Du skriver at du alltid har tatt servicene selv på din Mercury, men husk på at du også skrev at du har jobbet noen år innen service på Mercury, så da kjenner du forhåpentligvis disse motorene bedre enn gjennomsnittsnordmannen.

Du skriver også at du gjorde servicen selv fordi det var så enkelt å gjøre det selv. Jeg synes også service på påhengsmotorer er enkelt og at det er greiest å gjøre det selv, men da ryker garantien på Mercury (kun 1 år garanti om man tar service selv istedenfor svindyre 2500 kr hos merkeverksted hver 100 time). Jeg har ikke peiling på hva de delene som ble byttet (pakke med strammeskrue), og foringa rundt stammen (som burde vært skiftet) koster, men la oss si man skulle ha en motor som til enhver tid fungerer og må bytte dette ca hver 10. driftstime så vil det koste endel å kjøpe ca 20 slike sett i året og da kan det bli dyrt å ikke ha garantien i orden (men også dyrt å ha den i orden pga dyre servicer. Så må man vel regne med endel andre problemer også hvis man har Mercury, min stoppet hvertfall ca 5 ganger de 2 månedene jeg hadde den (fikk alltid start igjen etter å ha pumpet på blæra og dratt i snora), muligens svak bensinpumpe som det hadde vært naturlig å kreve utbedret hvis jeg skulle fortsette å plages med den motoren. Og det er jo heller ikke meninga man skal trenge 30 drag i snora på en 2 måneder gammel motor, så det er mye som ville gått gjennom garantisystemet hvis jeg skulle hatt denne motoren lenger. Godt å bli kvitt den hvertfall.

Hvis Mercury ikke produserer de små motorene selv, men bare kjøper inn noe dritt og setter navnet sitt på dem så burde de heller holde seg unna småmotormarkedet. Jeg kommer vel etterhvert til å kjøpe meg en ny stor motor, men siden jeg først kjøpte en liten motor så fungerer det på et vis som en slags test av både ulike motormerker og forhandlere. Hadde de store Mercuryene vært så fantastiske som enkelte vil ha det til (men som selgeren også gav inntrykk av at 6-hesteren var) så kunne det jo godt hende jeg hadde kjøpt stor Mercury etterhvert. Men etter disse erfaringene med Mercury så er det mer sannsynlig med strømpriser på 1 øre i snitt gjennom året i sør-Norge enn at jeg kjøper ny Mercury.

Skjønner jo forhandlers skepsis til å gi garanti når service ikke er utført hos merkeverksted. Helt klart mange som ikke har tatt seg bryet med å sette seg inn i hva som skal utføres av service på akkurat den spesifikke modellen. Generell mekanisk erfaring er vel og bra men erstatter ikke å sette seg inn I service manualen.

19 fot skrev 1 time siden:

Mange som utfører vedlikehold på motorer har ikke tilgang til instruksjonsboka. Den har lett for å forsvinne på mystisk vis og ikke alle klarer å søke em opp på nett heller (ikke sikkert den er å finne der heller), og det er ikke sikkert det følger med instruksjonsbok alltid heller (andre gang jeg kjøpte ny motorsag så fant ikke forhandler instruksjonsboka, men henviste til at alt det viktige er som på første jeg kjøpte av samme merke, men annen model).

Jeg ville ikke ha latt være å kjøpe den beste 115-hesteren bare fordi en har hatt dårlig erfaring med en 6-hester fra samme merke. Men det er jo opp til hver enkelt naturligvis.

Ellers så er det jo mange uforutsette ting som kan skje. Instruksjonsboka kan bli spist opp av rotter, eller strømmen går akkurat idet man skal lese instruksjonsboka :giggle:

Men fra spøk til alvor: På youtube finnes et utall av servicerelaterte videoer for de fleste utenbordsmotorer. Mercury naturligvis intet unntak. Det ligger dusinvis av dem på tuben, både de enkle og de mere teknisk inngående. Det aller mest kan man finne svar på der, hvis man foretrekker denne "moderne" læremetoden istedenfor et bokverk. Her kan f.eks. du studere inngående hvor slangen kobles til for å drenere motoroljen.

Teerex skrev 36 minutter siden:

Jeg ville ikke ha latt være å kjøpe den beste 115-hesteren bare fordi en har hatt dårlig erfaring med en 6-hester fra samme merke. Men det er jo opp til hver enkelt naturligvis.

Ellers så er det jo mange uforutsette ting som kan skje. Instruksjonsboka kan bli spist opp av rotter, eller strømmen går akkurat idet man skal lese instruksjonsboka :giggle:

Men fra spøk til alvor: På youtube finnes et utall av servicerelaterte videoer for de fleste utenbordsmotorer. Mercury naturligvis intet unntak. Det ligger dusinvis av dem på tuben, både de enkle og de mere teknisk inngående. Det aller mest kan man finne svar på der, hvis man foretrekker denne "moderne" læremetoden istedenfor et bokverk. Her kan f.eks. du studere inngående hvor slangen kobles til for å drenere motoroljen.

Hvis man spør noen som jobber for et merke om hva som er den beste motoren så vet man svaret på forhånd, det er det merket de selv jobber for, så det skal man ta med en klype salt(vann).

Når jeg har gode erfaringer med stor og liten Yamaha og mange i familien har gode erfaringer med Yamaha i størrelsene mellom og vi alle har gode erfaringer med en bestemt forhandler så vil jeg si det er et stort pluss til Yamaha ved evt kjøp av stor motor.

Når erfaringen min med Mercury er bånn i bøtta både når det gjelder kvaliteten på motore og når det gjelder forhandleren nærmest der jeg bor så betyr det at det er eksremt lite sannsynlig at jeg velger dem igjen, selv om de sikkert sier "Vi lurte deg en gang og skaffet  deg flere titalls timer ekstraarbeid og sikkert tusen kr i ekstra drivstoffutgifter, men kjøper du ny motor hos oss enda en gang så skal vi la være å lure deg enda en gang" så ville jeg ikke akkurat stolt på dem. Det har vært så mye løgn fra selgere der at det de sier stoler jeg rett og slett ikke på lenger. Da handler jeg heller hos neon som jeg har kun gode erfaringer med, og et merke jeg har kun gode erfaringer med.

Det blir litt av det samme som med bilkjøp. Forhandler av bilmerket jeg har nå har en bilmodell som er i samme kategori som jeg har tenkt å kjøpe, og samme merke som dagens bil. Men siden de lurte meg på mange viktige punkter for å få gjennom salget av nåværende bil (lyger på mange viktige punkter) og det viiser seg at dagens bil har mange svakheter så velger jeg å styre unna det bilmerket og den forhandleren og satser heller på å kjøpe bil hos en forhandler jeg kjøpte forrige bil av, for de har jeg veldig gode erfaringer med, og de har en bilmodell som ser ut til å passe meg bra. Når man har en forhandler/merke man har dårlige erfaringer med og annen forhandler/merke man har gode erfaringer med så er det jo ganske normalt at man da ved neste kjøp foretrekker den man har best erfaringer med.

Det finnes mye bra på Youtube, men da må man først finne ut hva slags motorkode eller lignende man skal søke på så det blir riktig motor, også er det ikke sikkert noen har lagt ut noe på den motoren. Eller kanskje er det 3 videoer om dette blat 1000 treff, så må man sile ut hva som er riktig video.

Så som en liten sjekk så ville jeg se om det fantes noe bra video av Yamaha-en jeg nettopp tok service på, så jeg søkte etter Yamaha 6hp 2022 og fant da kjapt denne som virket lovende:

Så la oss da se hvordan man utfører oljeskift på denne motoren. Neida, 6 minutters video og han har fortsatt ikke byttet hverken motorolje eller girolje. Det han har gjort er stort sett å peke på ting. Derimot brukes det mye tid på smørepunkter, hvor er de, nei det vet mekanikeren ikke. Så snakker kunden om ei tube og forveksler grease og girolje. Deretter blir det en diskusjon om viktigheten av hva som gjøres først av giroljeskift og motoroljeskift med begrunnelse om beste olja og mye ræl om og frem og tilbake om det kan gjøres i hvilken som helst rekkefølge eller ikke, hvor det viser seg at kunden tror man bruker samme type olje begge steder.

Egentlig en video med mye tomprat og lite info. Så kan man sikkert lete tappert videre og et sted der ute på det store internettet er det nokk en god video av dette.

Når det gjelder tappeslange-opplegget på stor Mercury så så det jo greit ut når/hvis man vet om det. Men om man ikke kjenner til at det er bremselufte-varianten på olja der eller ikke har rett slange tilgjengelig så blir det jo tungvint. For mens de fleste motorer er utformet slik at man lett kan tappe olja over i en egnet beholder så er oljeuttappinga her plassert like over antikavitasjonsplata så det sannsynligvis blir mye søl rundt og lite olje i spillolje-beholderen.

Og en slik slange-tilkobling nede ved impelleren er jo fort gjort å tro er til kjølevann (om det ikke er god merking jeg har oversett på videoen). Finnes det andre merker påhengsmotorer som velger å ha oljeuttapping så langt nede på stammen? Og hvorfor så langt nede (om det ikke er for å lure folk til å tro det er noe annet så det blir merkeverksted)? Saltvann har jo lett for å forverre tilstanden til motorkomponenter, så hvorfor plassere den der nede? Og skal man utføre oljeskift mens båten og motoren er på vannet så blir jo det umulig (bør vel stå loddrett, ikke opptiltet, for å få ut alt)? Ved oljeskift så er det vanlig å bytte tetnings-skiva så man får ny tetningsflate hver gang, men det får man ikke med denne Mercury-varianten.

Når man bytter olje på tradisjonelt vis så får man litt olje på fingrene og pipa, men etter et minutts arbeid med dopapir er det tørket bort. Det tar meg mye mer enn et minutt å dra på Biltema for å handle en passende slange.

Men for et merkeverksted som tar 5 slike oljeskift om dagen så er det selvfølgelig enklere med slange enn med tradisjonell oljeplugg.

På en tradisjonell oljeplugg i bunnpanna har man gjerne også en magnet som samler opp evt metallspon. Dette metallsponet får man fjernet når man tørker av oljepluggen og man får samtidig sjekket tilstanden (er det noe nytt spon?). Mens når oljepluggen er nederst i et langt rør så får man ikke den nødvendige sirkulasjonen forbi pluggen til å samle spon. Og siden pluggen ikke skal helt ut så får man heller ikke fjernet evt spon eller i det hele tatt oppdaget dette. Så hvordan er opplegget for Mercury når det gjelder oppsamling av metallspon (som kanskje er for smått for filteret eller går i bypass)? Har de bare tenkt at metallspon klarer ikke ta knekken på motoren på 1 eller 3 år så da bryr vi oss ikke om det for det blir kundens problem?

19 fot skrev 35 minutter siden:

Hvis man spør noen som jobber for et merke om hva som er den beste motoren så vet man svaret på forhånd, det er det merket de selv jobber for, så det skal man ta med en klype salt(vann).

Litt usikker på hva du sikter til her. For min egen del jobber jeg ikke for noe spesielt merke (er faktisk ikke tilknyttet båtbransjen i det hele tatt, dvs. ikke siden 2017). Jeg var ansatt hos bl.a. en båtforhandler noen perioder/sesonger, og tok  bl.a. installasjon og service på ymse utenbordsmotorer som Suzuki og Mercury. Men var også borti andre merker, bl.a. Yamaha (ble ikke veldig imponert) hos en annen forhandler. Selv hadde jeg Honda på denne tiden, men da den nye Mercury 2,1 liter ble lansert mot slutten av 2014 visste jeg at dette var motoren for meg, så den måtte jeg ha. Og det har jo vist seg å holde stikk fortsatt.

Ellers må jeg berømme dine kvantitative skriveferdigheter, men må innrømme at jeg ofte svarer før jeg har lest alt.

Det blir til at man skumleser for å prøve å få med seg essensen.... Og heller prøve å overse ting du skriver som kanskje ligger noe nærmere opp til det som kan tolkes som trolling/kverulering og ren svada. Keep up the good work :smiley:

Teerex skrev 1 time siden:
19 fot skrev for 1 time siden:

Litt usikker på hva du sikter til her. For min egen del jobber jeg ikke for noe spesielt merke (er faktisk ikke tilknyttet båtbransjen i det hele tatt, dvs. ikke siden 2017). Jeg var ansatt hos bl.a. en båtforhandler noen perioder/sesonger, og tok  bl.a. installasjon og service på ymse utenbordsmotorer som Suzuki og Mercury. Men var også borti andre merker, bl.a. Yamaha (ble ikke veldig imponert) hos en annen forhandler. Selv hadde jeg Honda på denne tiden, men da den nye Mercury 2,1 liter ble lansert mot slutten av 2014 visste jeg at dette var motoren for meg, så den måtte jeg ha. Og det har jo vist seg å holde stikk fortsatt.

Om noen jobber for et merke (samme om det er båtmotor, bil eller noe annet) og blir spurt om hvilket merke som er best så vil nesten alle svare at sitt eget merke er best. Spør man to som jobber for ulike merker så vil man selvfølgelig få ulike svar, selv om det bare er et merke som er best så minst en må ta feil. Og du skrev at Mercury var best, og det er jo ikke så overraskende lesing når du også skrev du jobbet med servicearbeid hos Mercury-forhandler:

Teerex skrev On 29.4.2016 at 21.29:

Jeg har jobbet litt med servicearbeid hos Mercury-forhandler de siste par årene,

Mens nå prøver du altså å dra det over til at du har jobbet med andre merker (som man jo gjerne også kommer borti selv om man jobber for forhandler av et merke eller flere) og at du har gått over til annen bransje.

Forhandleren jeg kjøpte Mercury hos hadde forøvrig også Suzuki tidligere (jeg har kjøpt Suzuki-impeller der), du har ikke tilfeldigvis jobbet i annen landsdel tidligere, eller var det en vanlig merke-kombinasjon?

19 fot skrev for 6 timer siden:

steib = ......?

Ja, spørsmålet mitt er om du er samme bruker som SUV fra gamle VGD? Noe jeg for øvrig er 99,9% sikker på, for det finnes neppe to like. Om du mot formodning ikke er det, så er det to identiske forumbrukere her til lands med en ekstrem variant av skrivekløe, som resulterer i eviglange innlegg fulle av merkverdige digresjoner og teorier om alt og ingenting.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...