Hantoen Startet 28.April.2016 Link til dette innlegget Startet 28.April.2016 Hei. Som tittelen sier, så er det litt jaging på lavere rpm når motoren min er driftsvarm. Ca 800-1200 rpm. Når den er kald går den helt jevnt. Motoren er en ren mekanisk konstruksjon uten elektronisk styring. Er det noen her som har erfart det samme på samme motor? Eventuelt noen kyndige som har en formening om hvor feilen kan ligge? Hvis dette er en feil da..... Sitér dette innlegget Link to post
ingelinn Svart 28.April.2016 Link til dette innlegget Svart 28.April.2016 kan være dysen. skru di løs å ta di med på et diesel verksted å få di trykktestet Sitér dette innlegget Link to post
Hantoen Svart 28.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2016 Ja dysene er nyoverhalt og alt av filtere er skiftet. Hele systemet er luftet. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 28.April.2016 Link til dette innlegget Svart 28.April.2016 På den jeg hadde var en av pin-boltene som dysen strammes med knekt. Ikke så lett å se den feilen. Men sjønner du hva jeg mener, Hantoen ? Mener jeg lagde en tråd om dette. Ser om jeg finner den. Men det kan være noe som har skjedd da dysene ble strammet. Kanskje med for mye moment ? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 28.April.2016 Link til dette innlegget Svart 28.April.2016 Der var den: https://baatplassen.no/i/topic/114299-yanmar-4lha-knukket-bolt-til-dyse-mulig-%C3%A5-skifte-bare-bolten/ Sitér dette innlegget Link to post
Hantoen Svart 28.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2016 Der var den: https://baatplassen.no/i/topic/114299-yanmar-4lha-knukket-bolt-til-dyse-mulig-%C3%A5-skifte-bare-bolten/ Takk for tipset Worry, men denne jagingen var der også før dysene ble demontert/remontert. Det var mitt lokale Yanmarverksted som gjorde jobben, de tok også ventilklaring samtidig. Jagingen har nok blitt noe redusert etter at denne jobben ble gjort, men er der fremdeles når motor er varm. Har videoopptak av dette, men fikk ikke lagt inn pga størrelse på fil. Sitér dette innlegget Link to post
macreimert Svart 28.April.2016 Link til dette innlegget Svart 28.April.2016 Har samme problemet på min. Har justert dyser uten at det løste noe som helst. Han som sjekket og justerte dysene mente det mest trolig er regulatoren i dieselpumpa som må justeres. Han sa også at det muligens kan være en justeringsskrue tilgjengelig utenpå pumpa som kan være verdt å justere på, men han mente det var best å høre med Yanmar først siden de har bøker og manualer. Har sendt mail til Yanmar Norge og de kunne ikke gi meg noe nyttig informasjon. Henviste meg til å ta kontakt med nærmeste verksted. Nærmeste verksted vil heller ikke gi meg noe informasjon slik at jeg kan feilsøke og evt reparere selv. Eksklusiv den kunnskapen til Yanmar-gjengen. De vil vel ikke gå glipp av en lukurativ jobb. Jeg antar du må ut med pumpa enten du tar den ut selv eller får noen til å gjøre det. Så må den vel i benk og justeres. Blir sikkert dyrt. Men er spent på om det løser seg på annet vis. Sitér dette innlegget Link to post
Hantoen Svart 28.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2016 Har samme problemet på min. Har justert dyser uten at det løste noe som helst. Han som sjekket og justerte dysene mente det mest trolig er regulatoren i dieselpumpa som må justeres. Han sa også at det muligens kan være en justeringsskrue tilgjengelig utenpå pumpa som kan være verdt å justere på, men han mente det var best å høre med Yanmar først siden de har bøker og manualer. Har sendt mail til Yanmar Norge og de kunne ikke gi meg noe nyttig informasjon. Henviste meg til å ta kontakt med nærmeste verksted. Nærmeste verksted vil heller ikke gi meg noe informasjon slik at jeg kan feilsøke og evt reparere selv. Eksklusiv den kunnskapen til Yanmar-gjengen. De vil vel ikke gå glipp av en lukurativ jobb. Jeg antar du må ut med pumpa enten du tar den ut selv eller får noen til å gjøre det. Så må den vel i benk og justeres. Blir sikkert dyrt. Men er spent på om det løser seg på annet vis. Har du akkurat samme motor? Jeg er nesten sikker på at det er regulatoren som trenger en liten justering. Har hatt samme greia tidligere på en liten Yanmar. Den gang fikk jeg låne verkstedmanualen og fikk satt regulatoren i fabr inst, så var problemet løst. Jeg har time på Yanmarverksted om et par uker, så får vi se da.... Sitér dette innlegget Link to post
macreimert Svart 28.April.2016 Link til dette innlegget Svart 28.April.2016 Samme motor mest trolig. 2005-modell 4LHA-DTP 184HK Jager når den er varm og fra 800-1400 omdreininger. Jager ikke ved belastning. Spent på å høre hva verkstedet finner ut. Sitér dette innlegget Link to post
Ballard Svart 28.April.2016 Link til dette innlegget Svart 28.April.2016 Når en diesel motor jager på tomgang, ligger alltid årsaken i regulatoren. Og den er inni diesel pumpa. Der er det finmekanikk, og ingen jobb vi kan gjøre sjøl. Sitér dette innlegget Link to post
Hantoen Svart 29.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2016 Samme motor mest trolig. 2005-modell 4LHA-DTP 184HK Jager når den er varm og fra 800-1400 omdreininger. Jager ikke ved belastning. Spent på å høre hva verkstedet finner ut. Ja, samme motor med samme symptomer. Sitér dette innlegget Link to post
Hantoen Svart 18.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2016 Har hatt verksted til å se på motoren. Den har gjennomslag. Blåser ut av oljepåfylling. Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 18.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2016 Jaha, det var en kjapp diagnose fra verkstedet, be de begrunne denne nærmere. Gjennomslag er jo normalt en større jobb å rette på en eller flere sylindre Sitér dette innlegget Link to post
Hantoen Svart 20.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2016 Da har verkstedet endret mening. Motoren har ikke gjennomslag. For å forsøke å bli kvitt jagingen justere de på mengdeskruen etter tips fra Yanmar Norge. Dette til ingen nytte. Tenker at jeg stopper opp der for nå. Båten er fullt brukbar, bare litt irriterende med jagingen. Tar opp tråden igjen til Høsten. God sommer! Sitér dette innlegget Link to post
Seasu Svart 20.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2016 På min 4JH-TE opplevde jeg jaging på tomgang, etter noen runder fant jeg luftlekkasje i vannutskilleren. Kan være verdt og sjekke mulige lekkasjer av luft i diverse koblinger på dieselslangene/forfilter. Lekkasjen var ikke synlig i glasset på vannutskilleren. Sitér dette innlegget Link to post
Hantoen Svart 24.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2016 Jagingen oppstår kun når motor er varm, da er det vel lite sansynelig at det er luftlekkasjer? På min 4JH-TE opplevde jeg jaging på tomgang, etter noen runder fant jeg luftlekkasje i vannutskilleren. Kan være verdt og sjekke mulige lekkasjer av luft i diverse koblinger på dieselslangene/forfilter. Lekkasjen var ikke synlig i glasset på vannutskilleren. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 25.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2016 ....Jeg har time på Yanmarverksted om et par uker, så får vi se da.... Hvordan går det, Hantoen ? Har du fått noe bistand eller svar fra verksted her ? Sitér dette innlegget Link to post
Hantoen Svart 2.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2016 Hvordan går det, Hantoen ? Har du fått noe bistand eller svar fra verksted her ? Hai! Yanmarverkstedet har ikke funnet noe feil på motoren, men jeg tenker at dieselpumpa må ut for en sjekk til høsten. Nå er det sommer okke som ?⚓️ Sitér dette innlegget Link to post
VegJoh Svart 21.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2018 Hei, Hantoen. Jeg opplever tidvis akkurat samme problem som du beskriver her på min 4lha-dtp. Fant du noen gang ut av dette, og hva ble resultatet? mvh VegJoh Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
Viksund Bravo Svart 21.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2018 (redigert) Må bare nevne at jeg har hatt litt jaging på lavt turtall i forbindelse med feil på dynamoen. Ujevnt strømtrekk gjorde at turtallet varierte. Byttet dynamo og problemet ble borte. Redigert 21.Mai.2018 av Viksund Bravo (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.