Jump to content

Hvordan sjekke om ekkolodd fungerer - på land?

fredsjo

Recommended Posts

Hei

Har fått en Humminbird Fishfinder 515 gratis ettersom den i følge tidligere eier var defekt. Men selve ekkoloddet slår seg helt fint på, men jeg får dybde til rundt 200-240m når jeg kobler til svingeren. Forsøkt å legge svingeren i en kopp med vann, utgjorde ingen forskjell.

Hvordan kan jeg feilsøke dette? Kan være brudd i kabelen i følge forrige eier.

Hei igjen

Da har jeg fuktet finger og gnidd på svingeren (er en liten metallflate på svingeren, er vel den som skal gnikkes?). Og ikke fått noe respons. Den varierer litt fra 200 - 250 meter, men blir ikke helt klok på om det er en reaksjon på det jeg gjør.

Er det noe å reparere på noe vis, eller bare å kassere? 

Du hører nå om svingeren sender det vil da komme en klikkelyd fra den og du vil kjenne det gott i handa om du legger den på svingeren. Ellers fines det da testutstyr for slikt svinger simulator og testere. Både for testing av ekkolodd og svingere. Alle seriøse verksteder for skipselektronikk har slikt utstyr. Har selv en meget bra ekkolodd tester fra Koden.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...