fredsjo Startet 28.April.2016 Link til dette innlegget Startet 28.April.2016 Hei Har fått en Humminbird Fishfinder 515 gratis ettersom den i følge tidligere eier var defekt. Men selve ekkoloddet slår seg helt fint på, men jeg får dybde til rundt 200-240m når jeg kobler til svingeren. Forsøkt å legge svingeren i en kopp med vann, utgjorde ingen forskjell. Hvordan kan jeg feilsøke dette? Kan være brudd i kabelen i følge forrige eier. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøfare Svart 28.April.2016 Link til dette innlegget Svart 28.April.2016 Sist jeg hørte et ekkolodd på land (brodern skrudde det på mens båt var på henger, jeg lå under) så hørtes en jevn "knitrelyd". Altså du hørte pulsene ut fra svinger. Denne svingeren var 50 cm over betongdekke, ganske retningsbestemt lyd så måtte være like ved. Ikke sikkert alle er sånn, men verdt et forsøk kanskje? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 28.April.2016 Link til dette innlegget Svart 28.April.2016 Spytt på tommelen og gnikk på svingerflaten. Da skal du se støy på skjermen. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 29.April.2016 Link til dette innlegget Svart 29.April.2016 Tja. Eg forstår det slik at ekkoloddet ikkje er montert i båten. Ein måte kan jo vera å halda svingaren i sjøen. Dette frå ein annan båt, ein kai eller ei flytebrygga. Instrumentet må sjølvsasgt ha straum. Ask Sitér dette innlegget Link to post
jotto Svart 29.April.2016 Link til dette innlegget Svart 29.April.2016 (redigert) Mitt Garmin-ekkolodd fungerer på land. Dybden blir feil siden lydhastigheten er forskjellig i vann og luft, men den er korrekt om man korrigerer for dette. Redigert 29.April.2016 av jotto (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 29.April.2016 Link til dette innlegget Svart 29.April.2016 Det går på lyd, ikke lys. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 29.April.2016 Link til dette innlegget Svart 29.April.2016 Som sagt, gnikk på svingerflaten. Viser om det fungerer eller ikke. Sitér dette innlegget Link to post
jotto Svart 29.April.2016 Link til dette innlegget Svart 29.April.2016 Det går på lyd, ikke lys. Selvsagt. Sånn går det når ordlista på mobilen spiller deg et puss. Takk har, endret det nå Sitér dette innlegget Link to post
fredsjo Svart 1.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2016 Hei igjen Da har jeg fuktet finger og gnidd på svingeren (er en liten metallflate på svingeren, er vel den som skal gnikkes?). Og ikke fått noe respons. Den varierer litt fra 200 - 250 meter, men blir ikke helt klok på om det er en reaksjon på det jeg gjør. Er det noe å reparere på noe vis, eller bare å kassere? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 1.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2016 En siste test. Heng svingeren i et tre. Sett en pøs vann rett under og se om du får en lesning. Får du det, del tallet på fem og se om det stemmer sånn nogenlunde med avstanden. Sitér dette innlegget Link to post
fredsjo Svart 1.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2016 Høres ut som noe narr april greier..... ;) Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 1.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2016 Du hører nå om svingeren sender det vil da komme en klikkelyd fra den og du vil kjenne det gott i handa om du legger den på svingeren. Ellers fines det da testutstyr for slikt svinger simulator og testere. Både for testing av ekkolodd og svingere. Alle seriøse verksteder for skipselektronikk har slikt utstyr. Har selv en meget bra ekkolodd tester fra Koden. Sitér dette innlegget Link to post
fredsjo Svart 1.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2016 Ok.. Ja da funker den nok ikke. Hører eller kjenner ingenting! Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 2.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2016 Høres ut som noe narr april greier..... ;) Neida. Velocity i luft er ca 340 m/s. Velocity i sjøvann er ca 1490 m/s, så det stemmer nok. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 2.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2016 Neida. Velocity i luft er ca 340 m/s. Velocity i sjøvann er ca 1490 m/s, så det stemmer nok. Hvorfor bruker du det engelse ordet velocity, er ikke hastighet eller forplantninghastighet greit nok? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 2.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2016 Beklager. Falt tilbake på gamle synder. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.