Jump to content

Yanmar 6LP-STZE og Bravo 2X, fjerne sjøvannsinntak via drev?

Tempest

Recommended Posts

Har fått problemer med at sjøvannsfilteret mitt drar inn luft når eg øker turtall. Usikker på kor lufta kjem i frå,  men misstenker at det kanskje er på veien fra drevinntaket til filteret.

Eg har også inntak direkte, og lurer litt på å koble vekk inntaket via drevet slik at det ikkje går sjøvatn inn den veien. Under kvar tur tar eg og inn ein del vatn som blir liggande under motoren, det problemet har auka no når problemet med luft i sjøvannsfilteret kom. Kan det være en samanheng?

Spørsmålet er om det er greit å koble vekk inntaket via drevet, eller om det igjen fører til andre problemer (for lite vann eller kanskje drevet treng det vatnet som blir dradd inn der til kjøling elns..)?

Filteret er av typen med glas på toppen, så det er lett å sjå. Men vanskelig å vite om vatnet kjem inn via slangen eller tetningen rundt glaset ikkje er heilt pari. Tar eg av glaslokket og åpner det sjøvannsinntaket som går direkte (ikkje fra drevet), fyller filteret seg.

Redigert: Drevet er eit Bravo 2X, ikkje 3X som eg skreiv først.

Redigert av Tempest (see edit history)

Du kan bruker et direkt vann inntakk så lengs den er riktig dimensjonert til å levere nok vann. Mercruiser har et blankings plater som tetter vann inntak fra drevet innvendig hvor vann slangen kobler til transom. Men det er viktig at du kappe 5 cm fra den S slang mellom drev og transom skjold så at drevet få gjennomstrøm til kjøling.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...