Jump to content

Hvor og hvordan skal en ligge i de ulike havnene?


Avsluttet2

Recommended Posts

Sjenert som jeg er så vil jeg aller helst ligge ved bryggen, uten å ligge utenpå noen og uten å få noen utenpå meg.

Ser jo at om jeg ikke tar mot til meg blir det mye båtkjøring, snuing i havner og lite landligge.

Når jeg først tar mot til meg for å legge meg utenpå en annen båt vil jeg unødig tabbe meg ut.

Så hvor får jeg fatt i slike hendige skisser til ulike havner som viser hvordan båtene skal ligge og hvor mange båter som er tillatt utenpå hverandre?

Så en slik for gjestehavnen i Bergen og den ga veldig god oversikt for oss nybegynnere.

 

tj

Link to post
Share on other sites

I noen gjestehavner pleier der å være havnevakter som anviser plass, da fortrinnsvis ved brygge som du ønsker dersom det er plass.

 

Dersom det ikke er betjent, kjør frem, vurder om der er plass. "Båtfolk" som da befinner seg i båtene pleier å ordne det til med fendring og ev. skyve fra for å gi plass (dette ved ankerfortøyning mot brygge).

 

Dersom det er fullt, kjører man oppetter passende båt, spør eier om det er greit å ligge longside (i 99% av tilfeller får du ja), og legger deg oppetter. Man utveksler da noenlunde tidspunkter for når man drar videre, blir over eller lignende.

 

Du skriver noe om at du er sjenert. Det er feil. Det du egentlig mener, er at du tar hensyn, men kanskje egentlig litt for mye hensyn :wink:

 

Skisser for havneligge har ikke jeg sett før. Det eneste du skal passe på (mange bryr seg ikke) er at om det på bryggen er gule skilte med "2 meter brannsone" eller lignende så hensyntar du det og derav ikke legger deg der. Det er for alles sikkerhet....

Link to post
Share on other sites

Så hvor får jeg fatt i slike hendige skisser til ulike havner som viser hvordan båtene skal ligge og hvor mange båter som er tillatt utenpå hverandre? Så en slik for gjestehavnen i Bergen og den ga veldig god oversikt for oss nybegynnere.

 

tj

Det tror jeg ikke du får tak i. Har hvertfall aldri sett noen havnebok e.l. med så detaljerte beskrivelser som du ber om. NSSR gir ut boken Ferie og Fritidshavner. Her er det gjerne detaljkart over havnene med anmerkninger om hvor båter skal ligge + bilder og en del andre opplysninger.

 

Den Norske Los har tilsvarende, og har i tillegg en mengde farvannsbeskrivelser og annen nyttig informasjon.

Link to post
Share on other sites

Når jeg først tar mot til meg for å legge meg utenpå en annen båt vil jeg unødig tabbe meg ut.

 

tj

<{POST_SNAPBACK}>

 

Hei tj,

 

Her er det ett par ting som er kjekt å ta hensyn til.

 

Det er fint om noen legger ut fender for å "invitere" andre til å ligge utenpå, men det er

utenpåligger som har fenderansvaret innover. Og ligger mange utenpå hverandre (har talt opp til 11 i Skagen) og det blir litt vind kan det bli store påkjenninger de som ligger innerst. Da er det fint om man har en ekstra fender å avse til de innover om de ber om det.

Når du går i land over andre båter, så gjør det forsiktig og over fordekket deres.

 

mvh

FredT

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...