Sotrabuen Startet 29.April.2016 Link til dette innlegget Startet 29.April.2016 Har 2xKAD 300 I båten. Når jeg skal få båten på plan og gir forsiktig økning i RPM så begynner turtallet på begge motorer å jage rundt 2700RPM. Etter noen sekunder kommer den opp mot 3000RPM og alt er normalt og den holder jevnt turtall. Jeg ser nå at det lekker forholdsvis mye luft ut ved kompressor manifolden sin trykkside på begge motorer. Håper og tror at dette er problemet. Er det bare å løsne de 6 boltene som holder denne manifolden og legge en ny stripe med pakningsilikon rundt? Er det noen spesiell pakningstoff som er anbefalt? Noen som hvet hva boltene skal torques til? (Se hvor Zaloen bobler) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 29.April.2016 Link til dette innlegget Svart 29.April.2016 Se sprengskisser på www.marinepartseurope.com. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 29.April.2016 Link til dette innlegget Svart 29.April.2016 Forholdsvis vanlig fenomen på KAD. Det er tetningspastaen mellom lokk og hus som blir blåst ut. Lokket er av plast og kan bli deformert så det spriker litt mellom boltene. Da blir det vanskeligere å få det tett. Den på bildet under lakk og hadde samme symptomer som deg. Rensket opp flatene og monterte med ny tetningspasta fra vp. Gikk noen uker før det lakk på nytt. Byttet så lokket, og da ble det bra. Skulle helst vært spor til tetningsring der synes jeg... Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Sotrabuen Svart 29.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2016 Flott Sap:-) Sitter stussen på manifold godt i det svarte røret (silencer rør), eller er det bare å nappe den ut forover? Må det Evt en ny O-ring der? Helt enig at det skulle vert spor. Jeg prøver med Locktite pakningsilikon først og ser:-) Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 29.April.2016 Link til dette innlegget Svart 29.April.2016 Det er en tjukk o-ring som tetning mellom rør og manifold. Sitter litt, men bare å nappe/ vri ut. Var borti et annet tilfelle med lignende symptomer på en tyngre båt med 2 KAD 44. Når kompressorene gikk ut på 28-2900 ramlet turtallet på den ene motoren ned mot 23-2500 før kompressoren hoppet inn igjen. Slik gikk det 2-6 runder før den kom seg opp og turboen begynte å lade. Den hadde litt for tunge propellere og makset på ca 3650-3700. Kombinasjonen av tung båt (NW 390), litt for tunge propellere og slitt turbo med for stor klaring mellom eksosturbin og turbohus gjorde at turboen slet med å bygge ladetrykk i de lavere rpm områdene. Gikk først ned en str på propellene så den greide 3950 og problemet ble mindre markant, men ble ikke borte. Det var ingen lekkasje i på trykksiden av luftsystemet på den, så mistanken gikk mot turbo. Med ny turbo ble den bra. Den motoren på bildet over (KAD 300) med lekkasje opplevdes også som slappere i hele området hvor kompressor var aktiv, altså på 17-2600. Den med turboen hadde fin fres i dette rpm området men fikk akutte pusteproblemer når kompressor gikk ut. Symptomene var altså litt forskjellige, men sistnevnte jaget mer og var tyngre å få ladetrykk på uten kompressor. Luftlekkasjen må jo uansett tettes, men om problemet vedvarer eller ikke forsvinner helt, så har du en pekepinn på andre forhold som kan påvirke dette :-) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Sotrabuen Svart 29.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2016 Takk SAP. Har aldri opplevd dette på disse motorene før, og det fungerte helt fint når jeg tok båten opp i Oktober. Når jeg nå sjøsette så er begge motorer slik. Så har en teori om morken tetning og at de er blitt blåst ut på begge motorer. Det lekker godt på begge sidene av dekselet (kjenner det godt på hånden). Jeg tetter slik du beskriver så krysser eg fingrene:-). Gir en lyd hvordan det gikk:-) Sitér dette innlegget Link to post
Sotrabuen Svart 1.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2016 Hei SAP. Da var manifolden tettet på begge motorer. Symptomene er ikke helt vekke enda. Har lokalisert feilen til å være Bb motor. Den jager nå litt rundt 2700 før den kommer videre. Den fungerer bra helt opp til maks RPM og det er heller ikke noe symptomer på jaging når jeg reduserer forsiktig nedunder 2700, det er kun på vei opp. Har tatt av ladeluftslange på bunn ECU og sjekket for kondens. Tenker det neste nå blir å bytte om ladeluftsensor som sitter i ECU. Håper det skal løse utfordringen:-) Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 1.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2016 Blir spennende å se om det hjelper med trykksensoren :-) får du rundt 3900 på maks, og det på begge motorene? På den med 2 KAD 44 som jaget var det også på vei opp. Holdt seg greit på vei ned inntil kompressorene koblet inn igjen. En ting du kan prøve for å få en indikasjon på om turboene gir det de skal, er å sjekke aks fra rundt 2900 rpm og opp. Ikke gi helt flate hendler da kompressorene kan koble inn som en slags kick-down, men ca 90-95% spak. Om en motor henger etter kan det tyde på sliten turbo om andre feil/ lekkasjer er utelukket. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Haddock_ Svart 1.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2016 (redigert) Det är din turbo på den motorn som inte orkar bygga sin varvtal vid för lågt rpm är jag nästan helt sikker på. Inte ett problem som är akut, undvik turtallet där kompressorn slutar (2700-ish) och gasa förbi bara men planera in en turbo-renovering. Jag har samma sak men tänkte ta turbo renoveringen till vintern. Redigert 1.Mai.2016 av Haddock_ (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Camarque44 Svart 1.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2016 Mistenker turbo . Hadde samme symptomer som deg. Ble værre etterhvert. Byttet om ecu Osv. Men feilen var turbo. Skru av eksoskrøk, og se inn i huset. Hvor mange år/ timer på motor? Sitér dette innlegget Link to post
Sotrabuen Svart 2.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2016 Hei. Takker for tilbakemeldinger. De er fra 2004 og har 950timer på "nakken". Tenker og det kan være turboen, men må utelukke alt annet først:-). Det som er litt merkelig om det er Turbo er at dette aldri har hendt før, men når jeg nå tar båten på sjø så er det slik på første tur, eller kan det komme så akutt?. Motorene har da stått i ro i 6mnd. Men får prøve med å bytte ecu og se om det hjelper, om ikke er det vel bare å planlegge turbo overhaling til høsten slik som dere beskriver. Er det en enkel (og forhåpentligvis ikke så kostbar) affære og overhale diise turboene, eller kan man evt få en bytteturbo hos et turbo verksted? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 2.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2016 Ja, slik kan det være. Det kan være at turboen har satt seg i løpet av vinteren. Jeg ville ha fått åpnet og sjekket begge turbinene på begge turboene. Først og fremst se at de snurrer fritt og at alle blader er hele Mener at dette er standard turboer som kan overhales - dvs at man leverer gammel og får overhalt bytteturbo i retur. Feks fra http://www.turboservice.no/index.php Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 2.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2016 Har tatt av ladeluftslange på bunn ECU og sjekket for kondens. Tenker det neste nå blir å bytte om ladeluftsensor som sitter i ECU. Håper det skal løse utfordringen:-) Bor et 3mm hull i enden av T-stykket, så unngår du kondensproblemer. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Camarque44 Svart 2.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2016 Hei igjen. Skru av krøket og se inn i huset. Sparer deg for mye tid. Er det klaring mellom turbin og hus, er det turboen. Jeg kjøpte de av Sevi turbo. Litt knot , men med tunga rett i munnen er det en grei jobb. Ligger en meget godt dokumentert tråd her på forumet med bilder Osv. Og ja, med timer og år er det nok turbo. ( min mening) men flere av de som har kommentert her i tråden har større erfaring enn meg. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 2.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2016 Ja, slik kan det være. Det kan være at turboen har satt seg i løpet av vinteren. Jeg ville ha fått åpnet og sjekket begge turbinene på begge turboene. Først og fremst se at de snurrer fritt og at alle blader er hele Bare for å pirke litt. Men satt seg har den vel ikke, da vil ikke turboen slå inn i det hele tatt. Tviler på at TS vil klare få båten i plan med en turbo som sitter bom. Båten hans trenger nok begge motorene for turbokraft til å gå i plan. Det sagt så er det ikke uvanlig at turboen kan sette seg ila en vinter uten å være i bruk. Hvis det er turbo så er det antakelig slitasje, slitte lager så at bladene på innsugssiden går inn i huset, men mest sannsynlig begynner turboen å gro igjen på eksosiden. Dette er ikke like lett å sjekke, du må da ta av kneet å lyse inn i turboen. Fordi huset gror igjen av bekk og rust så får man ofte inntrykk av at det ser ok ut, bladene er tett ved veggen. Dette skyldes dessverre bare at bladene blir slitt sammen med at det gror igjen. Jeg renset en turbo nylig på eksossiden og oppdaget da jeg hadde fått bort all dritt, at bladene plutselig hadde mm åpninger til veggen. Min turbo var vel slik ca. 20-25% grodd igjen. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 2.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2016 Turbohuset er spesielt utsatt for rust og tæring da vannspeilet står kun 20-30 cm unna i eksosrøret på drevinstallasjoner. Båter som ligger ute hele året er mer utsatt enn de som får 6 mnd årlig pause på land i tørre omgivelser. Turbohuset er i støpegods og er ikke spesielt motstandsdyktig mot disse elementene. Etterhvert som rust og koks løsner fra "husveggen" og/ eller blir slipt bort av bladene på eksosturbinen, øker klaringen mellom blader og hus og effektiviteten reduseres. Blir først merkbart i rpm området der turboen skal begynne å bygge ladetrykk. Senere vil den også slite med å levere det skal på høyere turtall. Den båten jeg refererte til med 2 KAD 44 fikk disse symptomene på den ene motoren når den var 7-8 år gammel. Det var lett å se årsaken når man kikket inn på eksossiden av turboen. Som Jori sier, var det mye rust og koks, og man så lett at det var alt for mye klaring. Det var ikke slark utover normalen å spore (ca 1200 timer), så de var ikke slitt i tradisjonell forstand. Båten hadde ligget ute året rundt, men lite brukt i vintersesongen. Begge turboene ble byttet i samme slengen. Om symptomene fortsatt er der etter kryssbytte av sensorene hadde jeg begynt å se på turboen(e) først som sist. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
REM Svart 2.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2016 Skal vel ikke være rust på eksossida av turboen? Koks ja, men ikke rust. Finner du rust, har du antagelig et større problem enn en gåen turbo. Et riktig designet eksossystem skal ikke slippe saltvann inn bakveien, og inn i turbo og innsugsmanifold. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
sap_2000 Svart 2.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2016 (redigert) Ikke nødvendigvis vann i flytende form helt opptil turbo, men at eksossiden av turbo står konstant i saltosen da vannspeilet på endel drevinstallasjoner bare er 20-30 cm unna nedi røret. Redigert 2.Mai.2016 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Jori Svart 2.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2016 REM, Sap svarte på mine vegne ser jeg. Desverre helt normalt dette for drevbåter. Dessverre også overraskende hvor hard denne blandingen blir, jeg måtte frese bort det. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 2.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2016 Hei igjen. Skru av krøket og se inn i huset. Sparer deg for mye tid. Er det klaring mellom turbin og hus, er det turboen. Jeg kjøpte de av Sevi turbo. Litt knot , men med tunga rett i munnen er det en grei jobb. Ligger en meget godt dokumentert tråd her på forumet med bilder Osv. Hyggelig at folk husker tråden min: https://baatplassen.no/i/topic/101513-how-to-bytte-turbo-på-volvo-penta-kad32-og-kad4x/ Enkel affære, bortsett fra oljerøret som er,litt knot. mvh Windy37GM Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
REM Svart 2.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2016 Leenge siden jeg hadde drevbåt, men mener å huske at det satt en enveisklaff ifm. eksosslangen som skulle forhindre tilbakeslag av vann? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Jori Svart 2.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2016 Kun på de drev som ikke har klaff på selve drevet. Så vet vi jo alle hvor sikre de klaffene er. Oslofjorden er vel full av slik gummi . Men den type eksosbelg du viser til er å få kjøpt ennå, så her er jo kanskje ett godt poeng på hvorfor bruke den. Faktisk ikke tenkt på det i denne settingen, da jeg har trodd at vannet vil komme inn uansett opp i kneet. Sitér dette innlegget Link to post
Sotrabuen Svart 30.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2016 Heisan. Takker for mange gode innspill. Dessverre var det slik at de som trodde det var Turboen hadde rett:-) Nå sitter det en "ny" turbo på, og KAD'n går igjen som den skal. På slutten nå koplet kompressor ut/inn 6 ganger før den passerte 2800RPM når jeg hadde litt last og fulle tanker, så det var bare å få det gjort:-) Sitér dette innlegget Link to post
Olaf-Inge Svart 16.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2017 Hvor mye moment dro du til skruene med på plastlokket til kompressoren ?? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.