Jump to content

KAD300 lekkasje kompressor manifold


Sotrabuen

Recommended Posts

Har 2xKAD 300 I båten. Når jeg skal få båten på plan og gir forsiktig økning i RPM så begynner turtallet på begge motorer å jage rundt 2700RPM. Etter noen sekunder kommer den opp mot 3000RPM og alt er normalt og den holder jevnt turtall.

 

Jeg ser nå at det lekker forholdsvis mye luft ut ved kompressor manifolden sin trykkside på begge motorer. Håper og tror at dette er problemet. Er det bare å løsne de 6 boltene som holder denne manifolden og legge en ny stripe med pakningsilikon rundt? Er det noen spesiell pakningstoff som er anbefalt? Noen som hvet hva boltene skal torques til? (Se hvor Zaloen bobler)

bilde

Link to post

Forholdsvis vanlig fenomen på KAD.

Det er tetningspastaen mellom lokk og hus som blir blåst ut. Lokket er av plast og kan bli deformert så det spriker litt mellom boltene. Da blir det vanskeligere å få det tett.

 

Den på bildet under lakk og hadde samme symptomer som deg. Rensket opp flatene og monterte med ny tetningspasta fra vp. Gikk noen uker før det lakk på nytt. Byttet så lokket, og da ble det bra.

 

Skulle helst vært spor til tetningsring der synes jeg...

 

bilde

Mvh. SAP

Link to post

Det er en tjukk o-ring som tetning mellom rør og manifold. Sitter litt, men bare å nappe/ vri ut.

 

Var borti et annet tilfelle med lignende symptomer på en tyngre båt med 2 KAD 44.

Når kompressorene gikk ut på 28-2900 ramlet turtallet på den ene motoren ned mot 23-2500 før kompressoren hoppet inn igjen. Slik gikk det 2-6 runder før den kom seg opp og turboen begynte å lade.

 

Den hadde litt for tunge propellere og makset på ca 3650-3700. Kombinasjonen av tung båt (NW 390), litt for tunge propellere og slitt turbo med for stor klaring mellom eksosturbin og turbohus gjorde at turboen slet med å bygge ladetrykk i de lavere rpm områdene.

 

Gikk først ned en str på propellene så den greide 3950 og problemet ble mindre markant, men ble ikke borte. Det var ingen lekkasje i på trykksiden av luftsystemet på den, så mistanken gikk mot turbo. Med ny turbo ble den bra.

 

Den motoren på bildet over (KAD 300) med lekkasje opplevdes også som slappere i hele området hvor kompressor var aktiv, altså på 17-2600. Den med turboen hadde fin fres i dette rpm området men fikk akutte pusteproblemer når kompressor gikk ut. Symptomene var altså litt forskjellige, men sistnevnte jaget mer og var tyngre å få ladetrykk på uten kompressor.

 

Luftlekkasjen må jo uansett tettes, men om problemet vedvarer eller ikke forsvinner helt, så har du en pekepinn på andre forhold som kan påvirke dette :-)

Mvh. SAP

Link to post

Takk SAP. Har aldri opplevd dette på disse motorene før, og det fungerte helt fint når jeg tok båten opp i Oktober. Når jeg nå sjøsette så er begge motorer slik. Så har en teori om morken tetning og at de er blitt blåst ut på begge motorer. Det lekker godt på begge sidene av dekselet (kjenner det godt på hånden). Jeg tetter slik du beskriver så krysser eg fingrene:-). Gir en lyd hvordan det gikk:-)

Link to post

Hei SAP. Da var manifolden tettet på begge motorer. Symptomene er ikke helt vekke enda. Har lokalisert feilen til å være Bb motor. Den jager nå litt rundt 2700 før den kommer videre. Den fungerer bra helt opp til maks RPM og det er heller ikke noe symptomer på jaging når jeg reduserer forsiktig nedunder 2700, det er kun på vei opp. Har tatt av ladeluftslange på bunn ECU og sjekket for kondens. Tenker det neste nå blir å bytte om ladeluftsensor som sitter i ECU. Håper det skal løse utfordringen:-)

Link to post

Blir spennende å se om det hjelper med trykksensoren :-) får du rundt 3900 på maks, og det på begge motorene?

På den med 2 KAD 44 som jaget var det også på vei opp. Holdt seg greit på vei ned inntil kompressorene koblet inn igjen.

En ting du kan prøve for å få en indikasjon på om turboene gir det de skal, er å sjekke aks fra rundt 2900 rpm og opp. Ikke gi helt flate hendler da kompressorene kan koble inn som en slags kick-down, men ca 90-95% spak.

Om en motor henger etter kan det tyde på sliten turbo om andre feil/ lekkasjer er utelukket.

Mvh. SAP

Link to post

Det är din turbo på den motorn som inte orkar bygga sin varvtal vid för lågt rpm är jag nästan helt sikker på. Inte ett problem som är akut, undvik turtallet där kompressorn slutar (2700-ish) och gasa förbi bara men planera in en turbo-renovering.

 

Jag har samma sak men tänkte ta turbo renoveringen till vintern.

Redigert av Haddock_ (see edit history)
Link to post

Hei. Takker for tilbakemeldinger. De er fra 2004 og har 950timer på "nakken". Tenker og det kan være turboen, men  må utelukke alt annet først:-). Det som er litt merkelig om det er Turbo er at dette aldri har hendt før, men når jeg nå tar båten på sjø så er det slik på første tur, eller kan det komme så akutt?. Motorene har da stått i ro i 6mnd. Men får prøve med å bytte ecu og se om det hjelper, om ikke er det vel bare å planlegge turbo overhaling til høsten slik som dere beskriver. Er det en enkel (og forhåpentligvis ikke så kostbar) affære og overhale diise turboene, eller kan man evt få en bytteturbo hos et turbo verksted?

Link to post

Ja, slik kan det være. Det kan være at turboen har satt seg i løpet av vinteren. Jeg ville ha fått åpnet og sjekket begge turbinene på begge turboene. Først og fremst se at de snurrer fritt og at alle blader er hele

 

Mener at dette er standard turboer som kan overhales - dvs at man leverer gammel og får overhalt bytteturbo i retur. Feks fra http://www.turboservice.no/index.php

Link to post

Har tatt av ladeluftslange på bunn ECU og sjekket for kondens. Tenker det neste nå blir å bytte om ladeluftsensor som sitter i ECU. Håper det skal løse utfordringen:-)

Bor et 3mm hull i enden av T-stykket, så unngår du kondensproblemer.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Hei igjen. Skru av krøket og se inn i huset. Sparer deg for mye tid. Er det klaring mellom turbin og hus, er det turboen.

Jeg kjøpte de av Sevi turbo. Litt knot , men med tunga rett i munnen er det en grei jobb. Ligger en meget godt dokumentert tråd her på forumet med bilder Osv.

Og ja, med timer og år er det nok turbo. ( min mening) men flere av de som har kommentert her i tråden har større erfaring enn meg.

Link to post

Ja, slik kan det være. Det kan være at turboen har satt seg i løpet av vinteren. Jeg ville ha fått åpnet og sjekket begge turbinene på begge turboene. Først og fremst se at de snurrer fritt og at alle blader er hele

 

 

Bare for å pirke litt. Men satt seg har den vel ikke, da vil ikke turboen slå inn i det hele tatt. Tviler på at TS vil klare  få båten i plan med en turbo som sitter bom. Båten hans trenger nok begge motorene for turbokraft til å gå i plan. Det sagt så er det ikke uvanlig at turboen kan sette seg ila en vinter uten å være i bruk.

 

Hvis det er turbo så er det antakelig slitasje, slitte lager så at bladene på innsugssiden går inn i huset, men mest sannsynlig begynner turboen å gro igjen på eksosiden. Dette er ikke like lett å sjekke, du må da ta av kneet å lyse inn i turboen. Fordi huset gror igjen av bekk og rust så får man ofte inntrykk av at det ser ok ut, bladene er tett ved veggen. Dette skyldes dessverre bare at bladene blir slitt sammen med at det gror igjen. Jeg renset en turbo nylig på eksossiden og oppdaget da jeg hadde fått bort all dritt, at bladene plutselig hadde mm åpninger til veggen. Min turbo var vel slik ca. 20-25% grodd igjen.

Link to post

Turbohuset er spesielt utsatt for rust og tæring da vannspeilet står kun 20-30 cm unna i eksosrøret på drevinstallasjoner. Båter som ligger ute hele året er mer utsatt enn de som får 6 mnd årlig pause på land i tørre omgivelser.

 

 

Turbohuset er i støpegods og er ikke spesielt motstandsdyktig mot disse elementene.

Etterhvert som rust og koks løsner fra "husveggen" og/ eller blir slipt bort av bladene på eksosturbinen, øker klaringen mellom blader og hus og effektiviteten reduseres. Blir først merkbart i rpm området der turboen skal begynne å bygge ladetrykk. Senere vil den også slite med å levere det skal på høyere turtall.

 

Den båten jeg refererte til med 2 KAD 44 fikk disse symptomene på den ene motoren når den var 7-8 år gammel. Det var lett å se årsaken når man kikket inn på eksossiden av turboen. Som Jori sier, var det mye rust og koks, og man så lett at det var alt for mye klaring. Det var ikke slark utover normalen å spore (ca 1200 timer), så de var ikke slitt i tradisjonell forstand.

Båten hadde ligget ute året rundt, men lite brukt i vintersesongen. Begge turboene ble byttet i samme slengen.

 

Om symptomene fortsatt er der etter kryssbytte av sensorene hadde jeg begynt å se på turboen(e) først som sist.

Mvh. SAP

Link to post

Skal vel ikke være rust på eksossida av turboen? Koks ja, men ikke rust. Finner du rust, har du antagelig et større problem enn en gåen turbo. Et riktig designet eksossystem skal ikke slippe saltvann inn bakveien, og inn i turbo og innsugsmanifold.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Hei igjen. Skru av krøket og se inn i huset. Sparer deg for mye tid. Er det klaring mellom turbin og hus, er det turboen.

Jeg kjøpte de av Sevi turbo. Litt knot , men med tunga rett i munnen er det en grei jobb. Ligger en meget godt dokumentert tråd her på forumet med bilder Osv.

 

Hyggelig at folk husker tråden min:   https://baatplassen.no/i/topic/101513-how-to-bytte-turbo-på-volvo-penta-kad32-og-kad4x/

Enkel affære, bortsett fra oljerøret som er,litt knot.

 

mvh Windy37GM

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post

Leenge siden jeg hadde drevbåt, men mener å huske at det satt en enveisklaff ifm. eksosslangen som skulle forhindre tilbakeslag av vann?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Kun på de drev som ikke har klaff på selve drevet. Så vet vi jo alle hvor sikre de klaffene er. Oslofjorden er vel full av slik gummi :smiley:. Men den type eksosbelg du viser til er å få kjøpt ennå, så her er jo kanskje ett godt poeng på hvorfor bruke den. Faktisk ikke tenkt på det i denne settingen, da jeg har trodd at vannet vil komme inn uansett opp i kneet.​

Link to post
  • 4 uker senere...

Heisan. Takker for mange gode innspill. Dessverre var det slik at de som trodde det var Turboen hadde rett:-) Nå sitter det en "ny" turbo på, og KAD'n går igjen som den skal. På slutten nå koplet kompressor ut/inn 6 ganger før den passerte 2800RPM når jeg hadde litt last og fulle tanker, så det var bare å få det gjort:-)

Link to post
  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...