Jump to content

Fendre "båsen"


ares

Recommended Posts

Har sett ulike løsninger.

 

- tauvarianten om en har en utligger av typen en ikke kan gå på. Altså gammelt tykt tau som er kveilet tett rundt utliggeren

 

- fendervarianten på samme type utligger som nevnt over. En rekke billige fendere som er festet med kraftig strips.

 

- slangevarianten, igjen på samme type utligger, en kraftig slange - kanskje en gammel brannslange som er sprettet opp og stripset på.

 

- gummivarianten, fortsatt på samme type utligger, en gammel kraftig fenderlist eller annen gummilist som er kveilet runt utliggeren. Ikke så tett som den første tauvarianten.

 

De utliggerene som en går på er som oftest belagt med gummilist og ikke så ofte fendret.

 

Vel, dette var mine observasjoner etter timer med vandring i ulike båthavner :-)

 

I tillegg kommer selvsagt de ferdigkjøpte løsningene.

 

tj

Link to post
Share on other sites

Ikke et vondt ord om Parmas bryggefender, men koster fort 3500,- om du skal ha det hele veien.

Jeg har brukt sort rørisolasjon som er splittet opp på midten og stripset opp.

Begynner å smuldre opp litt nå, men har brukt dem i fire år nå.

Koster ikke mye om du får handlet fra grosisten.

 

Blir Parma på meg neste gang, veldig lekkert

 

Mvh Børre

Link to post
Share on other sites

Eg håpar å kunne fendre "båsen" billigare.

<{POST_SNAPBACK}>

Hva' med tj's forslag ang, billige fendere. Har du regnet på hvad det kommer på å "kle" utriggeren med fendere fra Biltema? Fenderene kan jo ha' litt mellemrom. Ikke sikkert det blir så j....... dyrt.

Redigert av Jensen_fra_Vest (see edit history)

Mvh. Jens Rytter.

 

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Link to post
Share on other sites

I siste post av denne tråden (som handlet om for stor båt eller for trang bås), kan du se ett bilde av hvordan jeg løste det med billige fendre i rekke :

 

Link til tråden.

 

På Post 31 (Side 4) i samme tråd ser du ett par bilder fra ferdigløsninger.

 

PS : Etter Ca 1 år nå så er ett par av fendrene seget ned, så jeg må nok til å justere/stramme opp litt snart.

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Litt artig at denne dukket opp nå da jeg hjalp en kamerat med dette i går.

Jeg brukte sorte tynnvegga polyeten rør 110 mm som jeg splitta og forborret hull til strips og

tredde disse på utliggeren.

fordelen er rund kant,ikke lager de striper og tåler mye juling.

Ser ut til å fungere ihvertfall..

Link to post
Share on other sites

I siste post av denne tråden (som handlet om for stor båt eller for trang bås), kan du se ett bilde av hvordan jeg løste det med billige fendre i rekke :

 

Link til tråden.

 

På Post 31 (Side 4) i samme tråd ser du ett par bilder fra ferdigløsninger.

 

PS : Etter Ca 1 år nå så er ett par av fendrene seget ned, så jeg må nok til å justere/stramme opp litt snart.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Gjorde det samme for et par år siden. Kjøpte rimlige hvite fendere på Biltema og stripset de fast.

Veldig kraftige strips, vet ikke pris da jeg fikk de gratis. De holder ennå. Gjode det fordi plassen var smal 3.30 og det ble var ikke enkelt å komme inn i plassen i mye sidevind uten å komme litt bort i.

Med fendere ute hang de seg ofte opp, eller hoppet over uteligger. Båten var 3.15 bred. Drev veldig av i sidevind pga mye over vann og lite under...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...