ares Startet 1.Juni.2005 Link til dette innlegget Startet 1.Juni.2005 Eg skal igang med fendring av ny båtplass 8mtr. x 3,6, er det tips å få her på forumet (ikkje Parma) Sitér dette innlegget Ares Link to post
Avsluttet2 Svart 1.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2005 Har sett ulike løsninger. - tauvarianten om en har en utligger av typen en ikke kan gå på. Altså gammelt tykt tau som er kveilet tett rundt utliggeren - fendervarianten på samme type utligger som nevnt over. En rekke billige fendere som er festet med kraftig strips. - slangevarianten, igjen på samme type utligger, en kraftig slange - kanskje en gammel brannslange som er sprettet opp og stripset på. - gummivarianten, fortsatt på samme type utligger, en gammel kraftig fenderlist eller annen gummilist som er kveilet runt utliggeren. Ikke så tett som den første tauvarianten. De utliggerene som en går på er som oftest belagt med gummilist og ikke så ofte fendret. Vel, dette var mine observasjoner etter timer med vandring i ulike båthavner :-) I tillegg kommer selvsagt de ferdigkjøpte løsningene. tj Sitér dette innlegget Link to post
Jensen_fra_Vest Svart 1.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2005 (ikkje Parma) <{POST_SNAPBACK}> Hvorfor ikke Parma. Ikke for å starte en diskusjon om dette produkt, men da vi i "min" båtforening vuderer å kjøpe fra Parma, vil jeg gjerne høre positive/negative erfaringer med Parma. Sitér dette innlegget Mvh. Jens Rytter. Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre) Link to post
Avsluttet2 Svart 1.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2005 Pris???? tj Sitér dette innlegget Link to post
ares Svart 1.Juni.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2005 Parma er nok eit bra produkt , men høg pris. Eg håpar å kunne fendre "båsen" billigare. Sitér dette innlegget Ares Link to post
Jensen_fra_Vest Svart 1.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2005 Pris???? <{POST_SNAPBACK}> Nesten naboen din, ikke billig, husker ikke meterprisen, men kanske du finner noe her: http://www.parmaplast.no/ Sorry, ares, litt avsporring her Sitér dette innlegget Mvh. Jens Rytter. Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre) Link to post
borre16610 Svart 1.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2005 Ikke et vondt ord om Parmas bryggefender, men koster fort 3500,- om du skal ha det hele veien. Jeg har brukt sort rørisolasjon som er splittet opp på midten og stripset opp. Begynner å smuldre opp litt nå, men har brukt dem i fire år nå. Koster ikke mye om du får handlet fra grosisten. Blir Parma på meg neste gang, veldig lekkert Mvh Børre Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 1.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2005 Om hensikten er å gjøre det billig, uten at det "estetiske" taes så veldig godt vare på, ser jeg at der er en del som splitter bildekk, maler dem med kvitmaling og hekter på plass. Sitér dette innlegget Link to post
Avsluttet2 Svart 1.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2005 Jeg har brukt sort rørisolasjon som er splittet opp på midten og stripset opp. Glimrende, det skal jeg prøve og så kle det med en splittet brannslange. tj Sitér dette innlegget Link to post
Jensen_fra_Vest Svart 1.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2005 (redigert) Eg håpar å kunne fendre "båsen" billigare. <{POST_SNAPBACK}> Hva' med tj's forslag ang, billige fendere. Har du regnet på hvad det kommer på å "kle" utriggeren med fendere fra Biltema? Fenderene kan jo ha' litt mellemrom. Ikke sikkert det blir så j....... dyrt. Redigert 1.Juni.2005 av Jensen_fra_Vest (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. Jens Rytter. Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre) Link to post
haig Svart 2.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2005 Hei Rørisolasjon var et glimrende tips, men hvorfor splitte dem opp? er det ikk like smart og tre dem på et tau? Haig Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 2.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2005 (redigert) I siste post av denne tråden (som handlet om for stor båt eller for trang bås), kan du se ett bilde av hvordan jeg løste det med billige fendre i rekke : Link til tråden. På Post 31 (Side 4) i samme tråd ser du ett par bilder fra ferdigløsninger. PS : Etter Ca 1 år nå så er ett par av fendrene seget ned, så jeg må nok til å justere/stramme opp litt snart. Redigert 2.Juni.2005 av Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Vinylester Svart 2.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2005 Litt artig at denne dukket opp nå da jeg hjalp en kamerat med dette i går. Jeg brukte sorte tynnvegga polyeten rør 110 mm som jeg splitta og forborret hull til strips og tredde disse på utliggeren. fordelen er rund kant,ikke lager de striper og tåler mye juling. Ser ut til å fungere ihvertfall.. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 2.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2005 I siste post av denne tråden (som handlet om for stor båt eller for trang bås), kan du se ett bilde av hvordan jeg løste det med billige fendre i rekke : Link til tråden. På Post 31 (Side 4) i samme tråd ser du ett par bilder fra ferdigløsninger. PS : Etter Ca 1 år nå så er ett par av fendrene seget ned, så jeg må nok til å justere/stramme opp litt snart. <{POST_SNAPBACK}> Gjorde det samme for et par år siden. Kjøpte rimlige hvite fendere på Biltema og stripset de fast. Veldig kraftige strips, vet ikke pris da jeg fikk de gratis. De holder ennå. Gjode det fordi plassen var smal 3.30 og det ble var ikke enkelt å komme inn i plassen i mye sidevind uten å komme litt bort i. Med fendere ute hang de seg ofte opp, eller hoppet over uteligger. Båten var 3.15 bred. Drev veldig av i sidevind pga mye over vann og lite under... Sitér dette innlegget Link to post
ares Svart 4.Juni.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2005 Takker for mange gode tips. Sitér dette innlegget Ares Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.