Jump to content

Kjøp av ny båt, tanker og erfaringer?

simtech

Recommended Posts

Hei alle!

Som ung og fremadstormende sjømann er det på tide med egen båt! Det vil si, jeg er ikke sjømann, men ønsker å bli det. Ihvertfall på hobbybasis.

Har egentlig vært mye i båt igjennom hele oppveksten og føler meg komfortabel med å være på sjøen. Med hytta på Karmøy har jeg sett hvor fort sjøtåka kommer. Hvor store dønningene EGENTLIG er osv... Mye fin erfaring, og mer skal det bli.

I 2014 kjøpte jeg meg vannscooter (Som ligger ute for salg her inne). En Seadoo spark. Sinnsykt artig leketøy, som trekker både ring og vannski. Men i år vil jeg avansere. Båt. Det er ett hav av dem, med ulikt utstyr, motorer og utseende.

Jeg trenger noen erfarne meninger. Sier ikke at noen her inne skal velge båt for meg, men kanskje noen tanker rundt hva som er lurt og tenke på når jeg skal kjøpe.

Budsjettet mitt ligger på rundt 100 000. Kan strekke meg helt opp til 130 000 dersom jeg finner den rette båten. Har kikket mye på daycruisere, da jeg tror disse vil oppfylle de behovene jeg er ute etter. Nemlig litt sportslig, men også en fin turbåt hvor jeg kan dra med venner på en dagstur med reker og munkholm :) 

Mange av båtene har innbordsmotor. Alt ifra 100hk - 200hk, noen bensin og noen diesel. Hva bør en gå for her? Er det noe som er nogo? 

Størrelse ja... På bilder ser jo en 22 fot perfekt ut, men i virkeligheten er dette ett monster.. Så jeg har satt grense på 19 fot ettersom jeg i første omgang må transportere balja endel rundt. 

Håper det er noen tanker her inne som kan rettlede en litt uerfaren, men engasjert ung båtkjøper! :) 

Andre her har langt mere erfaring enn meg når det gjelder valg av motor og merker og sånt, men... du sier at du skal bruke den til dagsturer. Da er kanskje en daycruiser et dårlig valg siden halvparten av båten "forsvinner" til en kabin som i praksis bare brukes til å stue bort ting.

For dagsturer synes jeg en bowrider eller skjærgårdsjeep er et bedre valg. Da kan jo folk faktisk sitte foran i båten og drikke munkholm og spise reker mens de nyter sjølufta.

Jeg ville også satset på utenbordsmotor. For budsjett blir det vel litt eldre båter, men det finnes da noen fine daycruisermodeller som burde kunne tilfredsstille trådstarter. Selv er jeg svak for Ibiza 20 Touring. God bredde (240cm) og relativt åpen planløsning bakerst med nedfellbare trebenker gjør det lett for flere personer å bevege seg litt frem og tilbake. God og stor vindskjærm som tar litt av nordavinden som man ofte plages med her vestpå. Kanskje ikke den råeste v-bunnen og mykeste gangen, men fin båt når man er "på plass". Et annet minus er mangel på kjøleskap/kokemulighet, men det går an å improvisere litt.

Yamarin har også noen fine 19-20 fots varianter, men kanskje over budsjett? Ellers er U-sofa løsninger i så små båter gjerne litt kronglete med 4-5 personer ombord. Skibsplast har også fine båter, men kanskje litt minus at entring på/av skjer på utsiden av vindskjærmen hvis man skal ut i holmer og steder uten brygge/utriggere? Ellers enig i at det er fint å ha en solseng, eller benk det går an å lene seg litt tilbake i, og nyte litt solstråler :smiley:

Redigert av Solseng (see edit history)

Jeg hadde startet med å tenke nøye over hvordan du tenker å bruke båten og hvor mye. 

Dagsturer fort ut og fort inn og kanskje bare i finvær hadde jeg tenkt utenbords og bowrider (aldri skjønt skjærgårdsjeep)

Med ønske om mulighet for en overnatting eller noen som kan trenge en blund på hjemvei hadde jeg tenkt daycruiser.

Hvis du virkelig har tenkt å bruke båt mye hadde jeg vurdert innenbords og diesel som blir rimeligere i bruk selv om kanskje service kostnadene blir høyere en for utenbords. 

Hilsen

Lurvetass

Poenget med skjærgårdsjeep er at man kan kjøre båten med kjæresten i armkroken... det kan man ikke med bowrider, for da sitter man på hver sin side av båten.

Da lærte du det ;-)

Bra svart Jotto :)

Grunnen til at jeg ikke er så glad i jeepen er at i Norge blir det alltid kjølig hjemover etter tur. Og ofte sitter båtfører i le bak vindskjermen, mens resten av mannskapet pakker seg inn og fryser. Derfor jeg liker vindskjerm.

For meg blir jeep mer som en fraktebåt for de som må bruke båt på hytte og kunne ta med materialer og alt mulig som trengs til hytta i båten. 

Selv er jeg glad i DC med liten cabin og toalett. Vi bruker båten mye og derfor ble det innenbords og diesel på oss.

Men vi har vært vårt sete mens vi kjører så armkroken må bli i sofaen bak :)

Hilsen

Lurvetass

Takk til alle for fine svar :) 

Jeg hadde startet med å tenke nøye over hvordan du tenker å bruke båten og hvor mye. 

Dagsturer fort ut og fort inn og kanskje bare i finvær hadde jeg tenkt utenbords og bowrider (aldri skjønt skjærgårdsjeep)

Med ønske om mulighet for en overnatting eller noen som kan trenge en blund på hjemvei hadde jeg tenkt daycruiser.

Hvis du virkelig har tenkt å bruke båt mye hadde jeg vurdert innenbords og diesel som blir rimeligere i bruk selv om kanskje service kostnadene blir høyere en for utenbords. 

Bruksområdene mine blir dagsturer, ikke overnatting, men ser for meg bading, kanskje vannski dersom båten og motor tillater det, men også mulighet for kveldsturer hvor mange kan kaste ut dregg og slappe av. 

Foretrekker derfor DC som har mulighet for kalesje. Og hvis ikke er det som du sier, greit med vindskjerm som beskytter litt :) 

Linker til noe jeg syns virker interessant. Ikke alle båtene som oppfyller alle ønsker. Men det får man kanskje klare seg med!

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=64092930

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=73720361

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=61223149

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=75133812

På daycruisere i denne størrelsen ville jeg definitivt prøvd å finne en med påhengsmotor. Det gir som regel bedre plass ombord og lavere drift og vedlikeholdsutgifter enn innenbordsmotor enten det er bensin eller diesel. :smiley:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

Bra svart Jotto :)

Grunnen til at jeg ikke er så glad i jeepen er at i Norge blir det alltid kjølig hjemover etter tur. Og ofte sitter båtfører i le bak vindskjermen, mens resten av mannskapet pakker seg inn og fryser. Derfor jeg liker vindskjerm.

Du meinte vel må? For her er det knapt plass til to om ein vil sitje i ly.

Man sitter nok bedre skjermet i en bowrider ja. I min 18-fots jeep sitter fører og passasjer veldig godt beskyttet (uten å nødvendigvis sitte i armkroken), men de som sitter i sofaen bak får det mere luftig. I 14-foteren som jeg hadde før var vindskjermen mye mindre. Der var det ikke mye beskyttelse å snakke om.

For oss var det armkroken som gjorde utslaget på valg av bowrider vs jeep. I tillegg synes jeg jeep ser mye tøffere ut, men det er jo smak og behag.

Bruksområdene mine blir dagsturer, ikke overnatting, men ser for meg bading, kanskje vannski dersom båten og motor tillater det, men også mulighet for kveldsturer hvor mange kan kaste ut dregg og slappe av. 

Foretrekker derfor DC som har mulighet for kalesje. Og hvis ikke er det som du sier, greit med vindskjerm som beskytter litt :) 

Linker til noe jeg syns virker interessant. Ikke alle båtene som oppfyller alle ønsker. Men det får man kanskje klare seg med!

Det er mange bowridere som har kalesje da. Noen jeeper også, men da blir det rimelig trangt å sitte under den.

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=64092930

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=73720361

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=61223149

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=75133812

DC ca 20 fot altså.

Da tror jeg hadde sett etter en med firetakt utenbords. 

Gammel bensin innenbords gir ikke meg noen god følelse. Dyrere service med drev og liker ikke bensinmotor innelukket under dekk.

Vi hadde Askeladden 605 explorer med 115 hk og var godt fornøyde med båttype og drivstofforbruk.

Finnes mange i den størrelsen å velge mellom. Og med en liten cabin har du sjansen til en overnatting også. 

Hilsen

Lurvetass

Hei, og velkommen til forumet! :thumbsup:

Du har fått flere gode råd allerede - har bare et innspill på veien; Jeg kjøpte daycruiser og hadde første sesong i fjor. Det jeg har å utsette på båten, er nettopp det, at det er en daycruiser. Både kone og unge hadde vært lettere å hatt med på tur, dersom det var en båt med styrhus hvor du sitter godt og skjermet uansett vær. Ser kanskje ikke like fine ut, men ... Og vestlandet er vestlandet.. Vi har tre dager med sommer, og tre sommermåneder med kald vind :giggle:

Ellers, flere bowridere med kalesje, så dersom valget står mellom bowrider og DC til ditt bruk, ville jeg vurdert bowrider. Rommet på mindre daycruisere blir mer oppbevaringsrom enn soveplass uansett. Og da er det kanskje hyggeligere med en sosial sone der fremme :yesnod:

Hei, og velkommen til forumet! :thumbsup:

Du har fått flere gode råd allerede - har bare et innspill på veien; Jeg kjøpte daycruiser og hadde første sesong i fjor. Det jeg har å utsette på båten, er nettopp det, at det er en daycruiser. Både kone og unge hadde vært lettere å hatt med på tur, dersom det var en båt med styrhus hvor du sitter godt og skjermet uansett vær. Ser kanskje ikke like fine ut, men ... Og vestlandet er vestlandet.. Vi har tre dager med sommer, og tre sommermåneder med kald vind :giggle:

Ellers, flere bowridere med kalesje, så dersom valget står mellom bowrider og DC til ditt bruk, ville jeg vurdert bowrider. Rommet på mindre daycruisere blir mer oppbevaringsrom enn soveplass uansett. Og da er det kanskje hyggeligere med en sosial sone der fremme :yesnod:

Må takke alle for fine innspill. Har nok innsett at jeg skal holde meg unna bensin innabords. Røyk på en ny motorsykkel her om dagen. Så da forsvant litt av kronasjene til båt... På en annen side gjør at jeg kan kjøpe noe som er billigere og antakeligvis mer driftsikkert.

Falt litt for denne. 

Fin størrelse, grei plass, og ok skrog?

Negativt er vel at det er 2-takts motor, og uten puter. Men har en mor som har sydd båtputer i alle år :D Så litt modifikasjoner her og der kan jo dette ordne seg. Hva tenker dere? Yay or nay?

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=73837346&ref=favorites&favoriteListId=487248

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...