Jump to content

Hvordan koble sammen 2 vanntanker?


Shipshape

Recommended Posts

I vår båt er det to vanntanker - en foran og en bak. Rett foran vannpumpa møtes de i et Y-ledd, og det er en liten stoppventil på hvert av de to tilførselsrørene så vi kan tømme en tank av gangen.

 

Du kan velge å droppe stoppventiler, men da tipper jeg at pumpen vil begynne å suge luft hvis den ene tanken tømmes før den andre.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post

Du kan du la dem kommunisere både i toppen når du fyller og i bunnen der du tapper. På Saowanee har jeg to tanker som er koblet slik. Disse ligger riktignok ved siden av hverandre og på samme nivå, men det er egentlig ikke så viktig. Da kan du fylle på ett sted (den øverste) og tappe på ett sted (den laveste).

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Hei

Takk for svar.

Fyller du en og en tank da?

Mine vil ligge på samme side og ca 1,5 meter fra hverandre.

Kan jeg koble feks. oveløpsrør fra ene tanken til den andre slik at jeg kan fylle på ett sted?

Vi fyller én og én tank, ja. Det er 6-7 meter mellom tankene, så de er helt separate fram til Y-leddet.

 

Vi tapper ned én tank først, vipper over så den andre er åpen og den første lukkes (for ikke å suge luft), og så har fyller jeg den første tanken så raskt jeg kan. På den måten går jeg aldri tom for vann, som jeg ville gjort hvis de var koblet sammen og ble tømt samtidig. Når første tank går tom har jeg fremdeles 160 liter igjen før det er helt tomt.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post

Hei

Takk for tips. Den gamle tanken suges det fra toppen. Sikkert en slange eller rør ned til bunn.

Så jeg kan bruke overløpsvann fra gamle over til den nye. Eller vil det ta en evighet å fylle opp kanskje. Kanskje bedre og ha et yledd ved påfyllingen? Koble så den nye tanken på den gamle. Nye vil ligge litt høyere enn den gamle.

Link to post

Seatronic har gode fleksible tanker fra Plastimo som jeg nå har montert 2 stk. av i min båt. Monterte en fleksible tank kjøpt på Maritim. På den måtte man klippe hull til tankstusser og jeg fant det vanskelig å få det tett. Pastimo tankene har "vulket" sete til tankstusser på tankene og det fungerer mye bedre(i alle fall for meg). Jeg fyller mine fra samme påfylling men har stoppekran på tappesiden for alle tankene slik at jeg bedre har kontroll over forbruk. Litt lettere for gjester å skjønne at de skal spare vann når man går tom og må bytte til ny tank. 

Link to post

Legg den tanken uten måler høyest når du sammenkopler. Så beholder du måling via den gamle tanken så lenge du har vann ombord.

 

Jeg kjøpte en båt ny for noen år siden. Bestilt med ekstra vanntank. Fabrikken hadde ikke forstått dette og satt den ekstra vanntanken på nivå under hovedvanntanken og dertil uten måler. Begge tankene sammenkoplet fylle/tømmesystem.

 

Så etter at hovedtanken var tom ante jeg ikke hvor mye vann jeg hadde igjen til disposisjon og vitsen med ekstra vanntank falt mer eller mindre vekk.

Link to post
  • 3 måneder senere...

Jeg har også fleksible tanker fra Plastimo, med 4x150l. Opplegget ble lagt opp av forrige båteier. Separate påfyllingsslanger for styrbord og babord, påfyllingsslangen deles i et Y-ledd for å fylle nedre og øvre tank. Alle fire tankene møtes i et koblingspunkt nederst under dørk, hvor jeg kan velge å la alle være sammenkoblet i parallell eller koble inn og ut enkelttanker. Ved langvarig seiling med samme vindretning pleier jeg å stenge lo tanker og tømme fra le tanker - uten at det har stort å si.

 

Av en eller annen merkelig grunn som jeg ikke helt har forstått dannes det ofte luftbobler som gjør at jeg som hovedregel ikke får tømt de nederste tankene skikkelig. Når jeg fyller nå pleier jeg bare å fylle på den ene siden, og la den andre siden fylles opp via sammenkoblingen i bunnen. Disse rørene er tynne, så jeg må ha god tålmodighet for å få begge tankene fulle på denne måten.

 

Kvalitetsmessig er jeg ikke helt fornøyd med tankene, de har vist seg å ha begrenset levetid og mye problemer med lekkasjer. De øvre vanntankene ligger flatt på toppen av dieseltank - de var ikke installert enda da jeg tok over båten (eieren sa at han ikke hadde hatt bruk for så mye vann enda). De gikk raskt lekk etter at jeg installerte dem. Jeg kjøpte nye hos Seatronic og sørget for å strappe de godt fast med bagasjestrikk for å redusere slitasjen ved sjøgang og krenging - etter det har bare én av de øvre vanntankene begynt å lekke, jeg fikk den byttet hos Seatronic. Nå skranter imidlertid de to nederste tankene (som har sidelengs støtte fra skroget, så de er ikke like utsatt). Den ene har begynt å lekke, og på den andre har ytterposen begynt å revne.

 

Tankmåler ... nei, jeg bare løfter opp på dørkplata og myser på hvor mye som er igjen. Eller jeg ser at vi er i ferd med å gå tom fordi det kommer luft ut av kranene. Eller jeg estimerer ut fra hvor lenge det er siden de har vært fylt, samt hvor mye oppvask, dusjing etc vi har gjort etter det.

 

Vi har i tillegg en helt separat fleksibel 50l-tank som var/er tiltenkt drikkevann (typisk kjøpt på flaske), når man besøker (eller bor i) land hvor vannkvaliteten er tvilsom. Jeg har ikke sett nytten av det, dersom man først kjøper vann på flasker er det best å beholde vannet på orginalemballasjen. Etter at fruen har klaget på at teen ikke blir delikat ved bruk av hardt, dansk vann så ser jeg kanskje en viss nytteverdi allikevel - vi får renske ut denne tanken og fylle den med norsk eller svensk vann før neste danmarkstur :-)

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
Guest Avmønstret#

Har to rustfrie tanker koblet sammen med slange og en stoppekran. Separate påfyllinger, kunne forsåvidt vært felles da de står rett ved hverande på dekk men fylling av tank 2 via "omfordelerslangen" tror jeg vil bli trege greier. Vannmåler har jeg aldri hatt, eller forsåvidt sett verdien i. Bruker en tank av gangen. Når tank 1 er tom så åpner vi tank 2. Når begge er tomme har vi en 4ltr imsdalsdunk stående med ferskt vann og fylling av tankene legges inn i planene. Men så krysser vi ikke verdenshav eller noe da. 

 

Så mao stenger vi krana når vi fyller tankene, åpner den når tank 1 er tom, og sånn går syklusen. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...