Lingefan
Usikker på hvilken propell jeg har, men har en som ble levert standard. Jeg får 6000rpm på maks fart. Se bilde:
Jeg tror forresten alle båter smeller og slår litt til slutt når bølgene blir store nok. Har fått smell i både 25 Mirage (ut fra elven i Fredrikstad var sjøen rotete), Windy 7800 (1 meter skarp oslofjord), Marex Estremo og nå også Windy 31 Zonda (1 meter skarp oslofjord) Alt slår til slutt når bølgene blir skarpe og store nok. Forskjellene er hvor stumt skroget tar det og hvor kontrollerte landingene er og vekten på båtene. Alle disse er gode sjøbåter og Ibiza 760 er lettere enn dem alle. Likevel synes jeg den går meget bra selv satt opp mot de tyngre daycruiserne. Selv fantastiske 31 Zonda stamper så passasjerer shakes skikkelig i krapp motsjø i 30 knop. I tillegg gikk 31 Zonda bare i 39,7 knop med kalesjen oppe. Håpet på 43. Ikke viktig, men under 40 føles litt lite og turtallet i 32 knop som var en fin marsjfart ble litt høyt for å være D6 (2900-3000rpm).
Jeg må si jeg er svært fornøyd med Ibiza 760 T som en daycruiser med nødovernattingsegenskaper. Men som turbåt/reservehytte er den for liten. Og 811 liker jeg ikke designet på i samme grad som den lave slanke elegante 760. Den blir for høy og vinduet på siden er litt rart i forhold til fenderlisten. Så større båt må bli Windy og innboard.