Jump to content

Edit History

Lingefan

Lingefan

Da har jeg hatt første "langtur" med ibizaen. Kjørte Oslo-Kragerø i dag. Første gang med denne båten da jeg ikke tok den nedover i fjor. Gikk veldig radig og på ca 3 timer. Da holdt jeg 37-41 knop hele veien til Færder og småhoppet lett på dønningene. Gikk som en lek. Nøyaktig 1 time og 25 minutter fra bensinfyllingen på Oksenøya til Færder var fort synes jeg. Har aldri tidligere kjørt såpass fort med tidligere båter jeg har hatt. Så tok jeg en spisepause og en pils ved Færder, ca 20-30 min i rolig hastighet, slik jeg alltid gjør. Utenfor Færder og Svenner var det veldig store myke dønninger som rullet skrått rett i mot etter gårsdagens kraftige kuling. Da ble de 20-23 knop i 1 times tid og en del hopp og tildels slag, men båten taklet det relativt mykt og udramatisk. Og gassdemping i stolene kom til sin rett. Så roet det seg ved Tvistein og da ble det 35-40 knop igjen. Bare å sette på musikk på Spotify og kose seg.

 

Jeg synes båten leverer skikkelig bra på både sjøegenskaper, komfort, forbruk og fart. Den er rett og slett en fantastisk flott GT-båt. Forbruket ble 125 liter, i 40 knop ligger den på ca 60 liter i timen og i 20-23 knop bruker den 27-30 liter. Det var virkelig ikke ille og over all forventning. 

Oppnådde forresten ny toppfart med Suzuki 300 på hele 49 knop (hadde også 49,5 knop ved en kort anledning) på GPS. Riktignok med vinden ut forbi Filtvet utover fra Drøbak. Tidligere har jeg bare klart 48,4. Dette var med full drivstofftank og vanntank og også en del bagasje, så det overrasket også en del.

 

Jeg synes helt ærlig at denne båten ikke står så mye tilbake for en langt dyrere Windy 31 Zonda, og i tillegg marsjer man på Windyens toppfart. Men den er lettere og mer "bestemt" i vannet.

Om jeg var ufornuftig nok skulle jeg gjerne beholdt Ibizaen ved siden av den kommende Windy Khamsin eller Grand Bora. Da kanskje som hyttebåt. Men opplever den vel egentlig som litt vel stor i Kragerø-skjærgården som ren hyttebåt. 

 

760t har jeg blitt skikkelig glad i. OG: det var ikke en eneste dråpe saltvann på vinduene etter turen. Selv om det var sidevind og litt skrå motvind deler av turen.

Lingefan

Lingefan

Da har jeg hatt første "langtur" med ibizaen. Kjørte Oslo-Kragerø i dag. Første gang med denne båten da jeg ikke tok den nedover i fjor. Gikk veldig radig og på ca 3 timer. Da holdt jeg 37-41 knop hele veien til Færder og småhoppet lett på dønningene. Gikk som en lek. Nøyaktig 1 time og 25 minutter fra bensinfyllingen på Oksenøya til Færder var fort synes jeg. Har aldri tidligere kjørt såpass fort med tidligere båter jeg har hatt. Så tok jeg en spisepause og en pils ved Færder, ca 20-30 min i rolig hastighet, slik jeg alltid gjør. Utenfor Færder og Svenner var det veldig store myke dønninger som rullet skrått rett i mot etter gårsdagens kraftige kuling. Da ble de 20-23 knop i 1 times tid og en del hopp og tildels slag, men båten taklet det relativt mykt og udramatisk. Og gassdemping i stolene kom til sin rett. Så roet det seg ved Tvistein og da ble det 35-40 knop igjen. Bare å sette på musikk på Spotify og kose seg.

 

Jeg synes båten leverer skikkelig bra på både sjøegenskaper, komfort, forbruk og fart. Den er rett og slett en fantastisk flott GT-båt. Forbruket ble 125 liter, i 40 knop ligger den på ca 60 liter i timen og i 20-23 knop bruker den 27-30 liter. Det var virkelig ikke ille og over all forventning. 

Oppnådde forresten ny toppfart med Suzuki 300 på hele 49 knop (hadde også 49,5 knop ved en kort anledning) på GPS. Riktignok med vinden ut forbi Filtvet utover fra Drøbak. Tidligere har jeg bare klart 48,4. Dette var med full drivstofftank og vanntank og også en del bagasje, så det overrasket også en del.

 

Jeg synes helt ærlig at denne båten ikke står så mye tilbake for en langt dyrere Windy 31 Zonda, og i tillegg marsjer man på Windyens toppfart.

Om jeg var ufornuftig nok skulle jeg gjerne beholdt Ibizaen ved siden av den kommende Windy Khamsin eller Grand Bora. Da kanskje som hyttebåt. Men opplever den vel egentlig som litt vel stor i Kragerø-skjærgården som ren hyttebåt. 

 

760t har jeg blitt skikkelig glad i. OG: det var ikke en eneste dråpe saltvann på vinduene etter turen. Selv om det var sidevind og litt skrå motvind deler av turen.

Lingefan

Lingefan

Da har jeg hatt første "langtur" med ibizaen. Kjørte Oslo-Kragerø i dag. Første gang med denne båten da jeg ikke tok den nedover i fjor. Gikk veldig radig og på ca 3 timer. Da holdt jeg 37-41 knop hele veien til Færder og småhoppet lett på dønningene. Gikk som en lek. Nøyaktig 1 time og 25 minutter fra bensinfyllingen på Oksenøya til Færder var fort synes jeg. Har aldri tidligere kjørt såpass fort med tidligere båter jeg har hatt. Så tok jeg en spisepause og en pils ved Færder, ca 20-30 min i rolig hastighet, slik jeg alltid gjør. Utenfor Færder og Svenner var det veldig store myke dønninger som rullet skrått rett i mot etter gårsdagens kraftige kuling. Da ble de 20-23 knop i 1 times tid og en del hopp og tildels slag, men båten taklet det relativt mykt og udramatisk. Så roet det seg ved Tvistein og da ble det 35-40 knop igjen. Bare å sette på musikk på Spotify og kose seg.

 

Jeg synes båten leverer skikkelig bra på både sjøegenskaper, komfort, forbruk og fart. Den er rett og slett en fantastisk flott GT-båt. Forbruket ble 125 liter, i 40 knop ligger den på ca 60 liter i timen og i 20-23 knop bruker den 27-30 liter. Det var virkelig ikke ille og over all forventning. 

Oppnådde forresten ny toppfart med Suzuki 300 på hele 49 knop (hadde også 49,5 knop ved en kort anledning) på GPS. Riktignok med vinden ut forbi Filtvet utover fra Drøbak. Tidligere har jeg bare klart 48,4. Dette var med full drivstofftank og vanntank og også en del bagasje, så det overrasket også en del.

 

Jeg synes helt ærlig at denne båten ikke står så mye tilbake for en langt dyrere Windy 31 Zonda, og i tillegg marsjer man på Windyens toppfart.

Om jeg var ufornuftig nok skulle jeg gjerne beholdt Ibizaen ved siden av den kommende Windy Khamsin eller Grand Bora. Da kanskje som hyttebåt. Men opplever den vel egentlig som litt vel stor i Kragerø-skjærgården som ren hyttebåt. 

 

760t har jeg blitt skikkelig glad i. OG: det var ikke en eneste dråpe saltvann på vinduene etter turen. Selv om det var sidevind og litt skrå motvind deler av turen.



×
×
  • Create New...