///CHARLIE Startet 30.April.2016 Link til dette innlegget Startet 30.April.2016 Vi har en liten datter på 6 år som dessverre spyr stort sett hver gang vi er på sjøen. Har prøvd med både sjøsyke tabletter og sjøsyke armbånd. Hun selv ser ikke på dette som noe problem, og smiler og er like glad etter hun har spydd. Vi synes derimot ikke alltid det er like kjekt å vaske/tørke opp spye, så derfor har vi bestemt oss for å ta med spyposer i båten. Noen som har gode tips til hvor man kan kjøpe dette?? Sitér dette innlegget Medlem av Princess Yachtklubb Vestlandet, Kongelig Norsk Båtforbund, Redningsselskapet Link to post
Lazyjack Svart 30.April.2016 Link til dette innlegget Svart 30.April.2016 (redigert) Sjøsyke tabletter og sjøsyke armbånd, ikke rart jenta blir sjøsyk selv! Men hvis vi glemmer orddelingen så selger apoteket oppkastposer. Redigert 30.April.2016 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
///CHARLIE Svart 30.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.April.2016 Ser ordeling-casen, hahaha Takker for svar. Da får vi sjekke på apoteket. Har blitt anbefalt noen poser med plastring øverst som kan låse posen etter bruk, men ikke hvor dette fås kjøpt. Sitér dette innlegget Medlem av Princess Yachtklubb Vestlandet, Kongelig Norsk Båtforbund, Redningsselskapet Link to post
glalaks Svart 1.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2016 Jeg fikk taki sånne poser med ring på legevakt/akuttmottak en gang, men litt usikker på om de faktisk deler de ut.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Førstefender Svart 1.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2016 (redigert) https://www.yourvismawebsite.com/forstehjelp-og-redningsopplaring-troms-stein/shop/product/spypose-sicsac-plast-mring?tm= Google is your friend.. Ellers det noen gode råd uti denne tråden, mange hadde god nytte av ingefær. https://baatplassen.no/i/topic/65125-gode-r%C3%A5d-mot-sj%C3%B8syke/page-4 Redigert 1.Mai.2016 av Førstefender (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Goodspeed Svart 1.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2016 (redigert) Det går an å få sjøsykeplaster man setter på halsen som er ganske sterkt (rød trekant), men dette mener jeg man må få på resept. Jeg er usikker på hvorvidt dette fås til barn pga styrken på det. Sjekk med legen din. Edit: Ser jeg ikke svarte på spm ang. spyposer, men håper øvrige tips også var av interesse siden du ikke spesifikt nevnte dette som noe av det dere har prøvd. :) Redigert 1.Mai.2016 av Goodspeed (see edit history) Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
Framtia Svart 1.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2016 (redigert) Vi bruker et bøtte til slikt. Da hiver man greiene overbord etterhvert og slipper dra med gammelt spy videre på turen. Redigert 1.Mai.2016 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Guest Avmønstret# Svart 1.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2016 Vi bruker et bøtte til slikt. Da hiver man greiene overbord etterhvert og slipper dra med gammelt spy videre på turen. 20+ knop og skylling av bøtte er for de tøffeste av oss. Bøtte med tau i hanken er for seilbåter ;-) Men som nevnt, hadde prøvd å lage en søt og god ingefærvariant til jenta for å se om det hjalp. Tror jeg hadde holdt meg unna farmasøytiske sjøsykepreparater som faktisk virker på småunger... Sitér dette innlegget Link to post
///CHARLIE Svart 1.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2016 (redigert) Hahaha!! Artig diskusjonstema Fant en rull med spyposer hos Røde Kors. Måtte registrere meg som bruker på www.rødekorsførstehjelp.no. Prøvde flere ganger å betale med VISA, men ordren ble kansellert hver gang. Søkte opp samme merke på Ebay i stedet og fant flere som solgte disse. Jeg kjøpte her: http://www.ebay.com/itm/SICSAC-Spuckbeutel-50-St-/222014683371?hash=item33b11b38eb:g:1L8AAOSwL7VWswaF. Kom på 290,- inkludert frakt. Så da tenker jeg problemet er løst. @Goodspeed. Alle gode tips mottas selvsagt med takk Redigert 1.Mai.2016 av ///CHARLIE (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av Princess Yachtklubb Vestlandet, Kongelig Norsk Båtforbund, Redningsselskapet Link to post
NilsPils Svart 1.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2016 20+ knop og skylling av bøtte er for de tøffeste av oss. Bøtte med tau i hanken er for seilbåter ;-) ...................... Kanskje en ide å slakke av på farten for å skylle bøtta? Det hjelper kanskje også på sjøsyken . . . Jeg er enig i at det burde være unødvendig å drasse rundt på poser med spy. Det blir nok søppel som det er. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
nomen Svart 1.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2016 Ta dere sammen da gutter, det heter ikke bøtte i båt det heter PØS!! Er dere båtfolk, eller folk i båt? ? Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Framtia Svart 1.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2016 det holder å tømme bøtta (ja, det heter også bøtte), man trenger ikke skylle den underveis. Jeg har lang erfaring med slikt som kronisk sjøsjuk... Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Guest Avmønstret# Svart 1.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2016 Og ei jente/tøs med bøtte/pøs er en pøsetøs? ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 1.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2016 (redigert) Slå av på farten og la jentungen hjelpe til med styringen så hun ser sjøen det vil som regel hjelpe. Tilstanden oppstår ved at hjernen oppfatter motstridende signaler fra balansenerven/ vestibularis organet, kontakten med underlaget og inntrykk fra synsnerven. Og pøs/bøtte er renslig, han tømmes i toa hvis en må kjøre i 20 k. Redigert 1.Mai.2016 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Navic II Svart 1.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2016 Slå av på farten og la jentungen hjelpe til med styringen så hun ser sjøen det vil som regel hjelpe. Tilstanden oppstår ved at hjernen oppfatter motstridende signaler fra balansenerven/ vestibularis organet, kontakten med underlaget og inntrykk fra synsnerven. Og pøs/bøtte er renslig, han tømmes i toa hvis en må kjøre i 20 k. Dette er helt korrekt, men det kan være vanskelig å få disse signalene til å samkjøre på sjøen uansett om man da ikke har direkte, jevn motsjø. sidesjø, medsjø, og/eller litt "rotesjø" med bølger fra alle kanter kan gjøre at det er helt ubrukelig å se ut også. ;) Ved et tilfelle ble tilogmed jeg, som satt å kjørte, sjøsyk. ;) unga våre har fått armbånd, og får reisesyketabletter om vi skal på lengre turer med litt sjø. for voksne ombord fungerer faktisk ingefær overraskende bra. kjøpte noen ingefærtabletter i fjor, og rederinnen har ikke vært dårlig siden. ;) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 2.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2016 Utkikk er også en bra måte å være i aktivitet på og lære hun hva alle Staker, Varder og midtgrunnsmerker betye. Lateralmerker og Kardinalmerker får komme etter hvert. En kan bedre overfarten for jentungen med å kartlegge hva hun reagerer på. Har erfart at det er mange måter å bli sjøsyk på den verste er i stampesjø når magen hopper opp og ned. ( det har hvert slik fra dag en) Slingring er bedre da rekker synsnerven som regel å følge med. Å bøye seg og jobbe med hode ned er er en bankers. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
arkmarin Svart 2.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2016 Som barn festet min mor en liten persilledusk på brystet på underskjortene våre, før vi dro ut på tur. Ingen ble syke, heller ikke min bror som tidligere alltid spydde. Det kan være et forsøk verd. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Kenneth82 Svart 2.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2016 Ellers det noen gode råd uti denne tråden, mange hadde god nytte av ingefær. Husker fruen hadde kjøpt ingefærtabletter en gang mot reisesyke.. Var begynt å bli dårlig, og tok en tablett. De var store som hasselnøtter, hun stappa tabletten i munnen og tygde til ... (Hun ble ikke bedre! ) For de som ikke vet det, ingefærtabletter er ikke tyggetabletter.. Sitér dette innlegget Link to post
simon_a Svart 2.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2016 Her var det mange gode!.Takker for en god latter på sengekanten. Husker selv jeg hadde med noen ungdommer på fisketur i en åpen 14 foter utenfor Egersund. Lange dryge dønninger. Jeg flirte litt for meg selv da ungdommene hang over rekka å spydde..det ble dårlig fangst gitt.. Sitér dette innlegget Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-.. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.