magnuje Startet 1.Mai.2016 Link til dette innlegget Startet 1.Mai.2016 (redigert) Planen er å runde strømtangen på vei sørover og inn til fredrikstad i ettermiddag med en 31 fots seilbåt. Værmeldingen er 10 sv og jeg lurer på hva som er beste strategi med utrent mannskap? 1: gå innenfor øyene og skjærene på østsiden av fjorden for motor og komme ut mellom stakene rett nord for fyret. Ser ut til at det gir noe le, men fremdeles må man runde fyret da. Kan se for meg at rundingen kan bli ubehagelig. 2: følge vestsiden av fjorden nedover og sløre over fra ca tønsberg i god avstand fra land. Ser for meg at man har mer normale bølger lenger ute og slipper en del banking. 3: holde seg hjemme. Det er jo alltid en mulighet. Jeg kjenner ikke strømtangen og ønsker ikke at det skal bli en ubehagelig opplevelse for mannskapet. Redigert 1.Mai.2016 av magnuje (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Billa Svart 1.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2016 Hei, med så stor og fin båt kan du velge både 1 & 2. Jeg liker å gå innsiden av Hankø, Merrapannen og innsiden av Grindeskjær. Veldig fin tur og mye å se på. Det er ikke så ille ved Strømtangen og jeg har gått der med mye mindre båt i enda mere vær. Kos deg. Sitér dette innlegget Sushi Link to post
Dagsven Svart 1.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2016 10 sm bør gå helt fint. Hvilken retning ? Fra Søsterøyene og til Strømtangen går det fra 250m dybde og rett opp til 40 m. Det er derfor det blir rotete sjø her. Rundt strømtangen er det ofte bølger fra alle kanter. Du kan fint gå innenfor øyene men ville holdt meg så langt ut fra fyret ved runding inn mot Lera. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 1.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2016 Ikke undervurder Strømtangen i 10 ms. og gammel sjø. Kan være ganske så skremmende for utrent mannskap. Selv går vi alltid N av Lynghlmn. og kommer ut ved Strømstangen. kloss oppunder land. Da har vi flatt vann hele veien før vi runder mot E og (som regel) Kjøkøy. Ganske heftig når SW slår inn i bergveggen bare noen meter på babord, og du får sjøen rett inn på Stb. Fordelen er at sjøen roer seg ganske så raskt når du vender E-over og sjøen da kommer mer aktenfra. Menst skånsomt for førstereis mannskap er nok ruta nr. to. vil jeg tru? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Framtia Svart 1.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2016 Enig med de over. Alternativ 2 er et relativt langt strekk og kan være ubehagelig hvis dey er sjø. Om du går på østsiden er det kort rundt. Hold godt fra land og så vender du innover når Stømtangen er passert. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
millisivert Svart 1.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2016 Hvis du lurer på om det er lurt, så lar du være.... :-) Sitér dette innlegget Link to post
goggen000 Svart 1.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2016 Enten alternativ 1. eller 3. Alt. 2 blir en lenger og utriveligere reise hvis det er et utrent mannskap. 10 M/S kan fort bli til 12 M/S i dette farvannet. Normalt sett er det ingen problemer å krysse på utsiden av Strømtangen ved slike vindforhold. Meget kort distanse, og så fort du runder Strømtangen er du i smult farvann. Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 1.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2016 Hvis du lurer på om det er lurt, så lar du være.... :-) Hvis man er usikker ber man om råd Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Lazyjack Svart 1.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2016 Utsiden av Mærrapanna sør om Hankø kan nok virke vel så skremmende som rundingen ved Strømtangen. Der bryter det på alle kanter og det er jo ikke så mye å gå på. I det du kommer ut ved Strømtangen og setter kurs mot Mule og Kjøkøy drar du ut en flik av forseiliet og slår av motor. Da kan dere nyte Leira i frisk bris og se på snekker og motorbåter som ruller og hopper og danser. Sitér dette innlegget Link to post
magnuje Svart 1.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2016 Ser ut som det blir innaskjærs på østsiden da! Noen som har en anbefalt rute for seilbåt når man kommer sørfra som jeg kan legge inn på plotteren? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 1.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2016 Har gjort begge alternativene men kun alternativ 1 to ganger, siste gang var det mye vær og det var et helvete. Siden den gang har jeg tatt alternativ 2 hver gang. Fungerer også brillefint i mye vind (har prøvd). Strømstangen er et drittsted og jeg anser det som helt meningsløst å kline seg opp i land på en sånn plass med mindre det er virkelig fintvær og en gjør det bare for å se seg omkring, bare å holde godt på utsiden av hele greiene og kose seg i åpent farvann med god plass for å seile (og god tid dersom noe skulle gå skeis). -------- I mitt hode eksisterer ikke alternativ 1 dersom det blåser noe særlig i det hele tatt. Sitér dette innlegget Link to post
magnuje Svart 2.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2016 For å avslutte denne tråden så valgte jeg til slutt å gå godt ut fra land, men innenfor de ytterste øyene. Dybden lå vel på 50-100 m. Dette var helt uproblematisk, men det blåste litt mindre enn meldt; 9 ms steady og 11 i kastene. Men med mer vind enn dette kan jeg se for meg at bølgene kan bygge seg opp også langt utenfor hvor jeg gikk Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 2.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2016 Det løste du flott. En må være sikker på at en ikke har groms på bunn av tanken skal en kjøre motor i litt sjø, det kan fort bli motorstopp da. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.