Jump to content

Runde Strømtangen i frisk bris?

magnuje

Recommended Posts

Planen er å runde strømtangen på vei sørover og inn til fredrikstad i ettermiddag med en 31 fots seilbåt. Værmeldingen er 10 sv og jeg lurer på hva som er beste strategi med utrent mannskap?

1: gå innenfor øyene og skjærene på østsiden av fjorden for motor og komme ut mellom stakene rett nord for fyret. Ser ut til at det gir noe le, men fremdeles må man runde fyret da. Kan se for meg at rundingen kan bli ubehagelig.

2: følge vestsiden av fjorden nedover og sløre over fra ca tønsberg i god avstand fra land. Ser for meg at man har mer normale bølger lenger ute og slipper en del banking.

3: holde seg hjemme. Det er jo alltid en mulighet. Jeg kjenner ikke strømtangen og ønsker ikke at det skal bli en ubehagelig opplevelse for mannskapet.

Redigert av magnuje (see edit history)

10 sm bør gå helt fint. Hvilken retning ?

Fra Søsterøyene og til Strømtangen går det fra 250m dybde og rett opp til 40 m. Det er derfor det blir rotete sjø her. Rundt strømtangen er det ofte bølger fra alle kanter. Du kan fint gå innenfor øyene men ville holdt meg så langt ut fra fyret ved runding inn mot Lera.

Ikke undervurder Strømtangen i 10 ms. og gammel sjø. Kan være ganske så skremmende for utrent mannskap. Selv går vi alltid N av Lynghlmn. og kommer ut ved Strømstangen. kloss oppunder land. Da har vi flatt vann hele veien før vi runder mot E og (som regel) Kjøkøy. Ganske heftig når SW slår inn i bergveggen bare noen meter på babord, og du får sjøen rett inn på Stb. Fordelen er at sjøen roer seg ganske så raskt når du vender E-over og sjøen da kommer mer aktenfra. Menst skånsomt for førstereis mannskap er nok ruta nr. to. vil jeg tru?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Enten alternativ 1. eller 3.  Alt. 2 blir en lenger og utriveligere reise hvis det er et utrent mannskap. 10 M/S kan fort bli til 12 M/S i dette farvannet.

Normalt sett er det ingen problemer å krysse på utsiden av Strømtangen ved slike vindforhold. Meget kort distanse, og så fort du runder Strømtangen er du i smult farvann.

Utsiden av Mærrapanna sør om Hankø kan nok virke vel så skremmende som rundingen ved Strømtangen. Der bryter det på alle kanter og det er jo ikke så mye å gå på.

I det du kommer ut ved Strømtangen og setter kurs mot Mule og Kjøkøy drar du ut en flik av forseiliet og slår av motor. Da kan dere nyte Leira i frisk bris og se på snekker og motorbåter som ruller og hopper og danser.

Guest Avmønstret#

Har gjort begge alternativene men kun alternativ 1 to ganger, siste gang var det mye vær og det var et helvete. Siden den gang har jeg tatt alternativ 2 hver gang. Fungerer også brillefint i mye vind (har prøvd). 

Strømstangen er et drittsted og jeg anser det som helt meningsløst å kline seg opp i land på en sånn plass med mindre det er virkelig fintvær og en gjør det bare for å se seg omkring, bare å holde godt på utsiden av hele greiene og kose seg i åpent farvann med god plass for å seile (og god tid dersom noe skulle gå skeis). 

--------

I mitt hode eksisterer ikke alternativ 1 dersom det blåser noe særlig i det hele tatt. 

For å avslutte denne tråden så valgte jeg til slutt å gå godt ut fra land, men innenfor de ytterste øyene. Dybden lå vel på 50-100 m. Dette var helt uproblematisk, men det blåste litt mindre enn meldt; 9 ms steady og 11 i kastene.

Men med mer vind enn dette kan jeg se for meg at bølgene kan bygge seg opp også langt utenfor hvor jeg gikk

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...