innaskjærs Startet 1.Mai.2016 Link til dette innlegget Startet 1.Mai.2016 Må bytte propell, men på den orginale står det ingen spesifikasjoner. Er det noen av dere som vet hvilken propell som skal benyttes til min båt+ Båten er en Uttern D68 med mercruiser 1,7 d, 120 hk og alpha one, gen 2 drev Sitér dette innlegget Sjøsyk Link to post
theppan07 Svart 3.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2016 Se inni propellen under propellmutteren. Der skal det stå. Det er en tung båt til denne motoren. Jeg hadde også samme motor tidligere i min båt (Trophy 2052) og fikk da følgende:1800 kg, max fart 28 knop, 4250 rpm Standard propell her vil jeg anta er som hos meg: 14,5x19 BlackMax alu. Alternativt setter du på 15x17 BlackMax alu. Da får du raskt 3-400 rpm ekstra og mister et par knop på max, men bedre levevilkår for denne motoren som skal ha 4400 rpm på max. Sitér dette innlegget Link to post
Billa Svart 3.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2016 Mener å huske at denne motoren skulle ha max turtall mellom 4000 rpm og 4400 rpm og gjerne i øvre del. Jeg byttet fra orginal aluminiums propell til stål propell, mistet 50 rpm på topp (fra 4250 til 4200 rpm), men fikk bedre grep og mindre kavitasjon på en Beetle. Husker ikke spec men gikk ned litt i størrelse på propell. Sitér dette innlegget Sushi Link to post
theppan07 Svart 3.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2016 Det er tynt mye ut av denne motoren og den er kjent for å havarere. Mange runder med modifikasjoner av stempler. Derfor viktig at denne motoren oppnår rundt 4400. Mellom 4000 og 4200 er for lavt. Står moe om dette her på forumet og på utenlandske forum. Sitér dette innlegget Link to post
Billa Svart 3.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2016 Greit å være sikker så jeg motsier deg ikke, men hadde denne motoren og den var 13 år da jeg solgte. Ikke et feilslag og ikke noen feil. Kun bytte olje, filter osv.... Sitér dette innlegget Sushi Link to post
innaskjærs Svart 3.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2016 Takk for alle svar dere..:-) Theppan 07, jeg fant str v/propellmutteren. 14.5x19. Denne størrelsen passer ypperlig til min båt.. Takk for tips Jeg får 4450 omd med denne og føler at motoren har det greit med den. Alle problemene som ble nevnt om denne motoren kjenner jeg godt til, men smøring av wastergate på turbo, rens av varmeveksler, kjøleinntak på drev, og en frisk impeller så er denne motoren god som gull. Har også montert turbotrykkmåler for å holde kontroll. Sitér dette innlegget Sjøsyk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.