Jump to content

British seagull...Pålitelig?

Hugobernt

Recommended Posts

Nå har jeg bestemt meg for å skaffe en motor som kommer fra samme tid som båten, en British seagull silver century plus. Jeg har hørt overalt at disse motorene er de mest pålitelige og bombesikre noensinne laget, men har noen på forumet noe tidligere erfaring? 

Bilder: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/17/BritishSeagull2.JPG/440px-BritishSeagull2.JPG

Redigert av Hugobernt (see edit history)

Barndomsminne samt motor på vår BB11 og var med på flere turer langs kysten. Snortrekk uten fjærmekanisme er ikke bare morsomt når/hvis motoren er tungstartet. Passer vel idag bedre som en utstillingsgreie enn en motor man skal være avhengig av i bruk.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Barndomsminne samt motor på vår BB11 og var med på flere turer langs kysten. Snortrekk uten fjærmekanisme er ikke bare morsomt når/hvis motoren er tungstartet. Passer vel idag bedre som en utstillingsgreie enn en motor man skal være avhengig av i bruk.

Mitt barndomsminne;

"det ende som bevege seg, var han som trakk snoren på en Seagull" 

eller

"hvor langt går den på ett opptrekk"

S/Y Gunga Din

Rart at ingen (?) nevner STØYEN:  Seagull-motorene lager et vanvittig bråk;  en venn av meg sa at han hadde en slik motor fordi den støyet så mye at han bare orket å bruke den i virkelig nødsfall!  Styr unna!

(Kameratens motor brøt forresten helt sammen;  akslingen brakk tvers av rett under (det åpne!) svinghjulet!)

Redigert av roeren (see edit history)

Vil hevde at det er reaksjonært konservativt å gjøre seg avhengig av en slik motor! Den forurenser! 90%av smøreoljen du blander i bensinen går rett ut i sjøen, resten blir til SO2og CO2. Den er så effektiv, at mindre en 30% av drivstoffet medvirker til fremdrift. Og den bråker øredøvende. Fremdriften blir så liten, at de du passerer, på din ferd må høre på bråket minst 30 min.

Skaff deg heller en moderne 4 takter, eller en ell påhenger.

Aileen ll

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...