Jump to content

Ford sabb 2402E vil ikke starte uten startgass

Jomes

Recommended Posts

min  Ford sabb 2402E vil ikke starte uten startgass, men starter lett med bare en bitte liten sprut startgass, og går som ei klokke. Hvorfor? Og er det heldig med den lille knærten med startgass ?

"Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen".

Istedenfor startgass så kan man på mange dieseler oppnå samme effekt med en god dusj WD-40 eller tilsvarende i innsuget! Innbiller meg at den har litt mer smørende effekt enn kun startgass.

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Eg var med ein chief på ein båt, der vi skulle ha i gang ein hjelpemotor. Det blei jobba med motoren so lenge der var strøm på batteria. og videre so lenge der fans starteluft (ja, motoren hadde dobbelt startesystem). Han sa då at motoren var narkoman. Det han meinte var at når motoren har fått startgass, so er den avhengig, og må ha det inntil at motoren blir overhalt.

Kjenner til dette ja.  Hadde en slik for mange år siden. Men motoren går fremdeles og må fortsatt ha startgass.  Ingen motor blir "narkoman", det er en død ting. Disse motorene var kontstruet slik, men på senere modeller var det glødeplugger. Da ble de mye bedre.

Det er riktig det, det var en kaldstart knapp man kunne trykke inn. Den skulle komme ut igjen automatisk når motoren startet,  Men det hendte den satte seg fast, og da gikk den som et svin og var nesten umulig å stoppe....... Brukte den aldri mer !!    Tror det var en Simms brennstoff pumpe på den motoren jeg hadde.

Takk for svar gutter . holdt på i båten men dere svarte :) jeg fikk lest svarene , men ikke svart. MEN.....jeg fant endelig den kaldstartknappen som dere beskriver, den kan jeg trykke inn med fingeren, slipper jeg den så spretter den ut igjen. Prøvde lirke litt med gassen, og regner med gasshendelen skal påvirke den kaldstartknappen, men skjønner ikke hvordan. Enten er gasshendelen noe skjev fordi den går akkurat klar for kaldstartknappen, og treffer den ikke på noen måte. SKal den gjøre det? Jeg skal samtidig skryte av denne gruppen, for her finnes det virkelige dyktige mennesker uansett hva en lurer på :) tusen takk.

PS! skal jeg holde kaldstartknappen inne med fingeren når jeg prøver starte ? er det slik den virker ? Jeg har foressten IKKE prøvd starte ennå ved å holde den knappen inne.

Redigert av jomes (see edit history)

Les innlegg nr 11 av softice. Dette er motorfabrikkens "oppskrift" på hvordan maskinen skal startes. Sterkt forenklet ; bånn gass og trykk kaldstartknappen inn. Motoren får da mere diesel enn vanlig full gass, og dette vil da hjelpe til på en mye mer skånsom måte enn startgass-svineriet.

Og idet motoren fyrer, trekker du gassen av.

Kaldstartknappen skal ikke være borti noe på utsiden. Den skal bare tillate at sentrifugalregulator inni pumpa forskyver endestoppen slik at motor får mer diesel en vanlig full gass. Og den skal trykkes inn med fks. fingeren........ :saint:

Redigert av tb55 (see edit history)

Kjenner til dette ja.  Hadde en slik for mange år siden. Men motoren går fremdeles og må fortsatt ha startgass.  Ingen motor blir "narkoman", det er en død ting. Disse motorene var kontstruet slik, men på senere modeller var det glødeplugger. Da ble de mye bedre.

Motoren er ein død ting, ja. Meininga med ordet "narkoman" i denne settinga er at startgassen kan gjera sopass stor skade i motoren (f. eks. knekte stempelfjører) at den seinare ikkje starter uten dette svineriet

En del av de britiske motorene ble levert med kaldstartanordning som var tilkoblet innsuget.

Returdieselen gikk innom en liten "kopp" med fall til innsugsmanifolden. Der var en glødeplugg med tilkobling for dieselen. Når du trykket på glødingen var det bare å vente litt før du kinnet motoren.

Etter som årene gikk fjernet en del av båteierne disse og satte en blindplugg i manifolden.

Kjøpte en slik kaldstartanordning for noen år siden og monterte, så var fortsatt i handelen.

Sånn virker det:

https://www.youtube.com/watch?v=NeDvCVS38hk

dæven...stemmer jeghar en slik på toppen. Har faktisk ikke turt gløde med den, der kommer de samme flammene som på videoen. Jeg har trudd det har vært noe galt. Men et spørsmål til den flammen....det skal jo sitte et luftfilter på toppen der, det vil ta fyr.....Min motor har 6 sylindre,,,men 2 glødeplugger + samt den flammekasteren på toppen :)

Ja heftige greier..

På den videoen ser du at de har fjernet røret som skal inn på innsuget for at du skal få se inni hva som skjer, du ser det henge ned.

Første gangen jeg forsøkte dette var på begynnelsen av 70tallet på en 4syl SabbFord som var under utprøving på en liten arbeidsbåt,

Var heftig når du hørte det buldre i innsuget, så var kjapp å trykke på startknappen.

Vi lot lokket på motorkassen være av noen minutter etter start, da vi stolte ikke helt på at det ikke oppstod full fyr i motorrommet..heheh..

Under første servicen på Sabben ble vi beroliget av de karene på serviceavdelingen at det var bare å slappe av, helt normalt.

Var ikke innmat i filterboksen, gjerne ikke uten grunn. hehehehe.

Ble lagt inn en grov rist noe senere.

Redigert av Gudrun (see edit history)

ja det ser heftig ut, og ikke minst livsfarlig ut. Hvor skal en sette luftfilteret da? må vel ha et luftfilter ? Det stemmer korrekt at jeg har ei slik grov rist, og flammekasteren peker nedover.

Det er ikke nødvendig å bruke forvarmeren på luften lengre enn at du får start. Du får telle inni deg mens du prøver deg frem..

Spurte Lancing Marine en gang om dette med "mangel" på luftfilter på sine motorer. De svarte at i bil måtte du ha et fint filter pga alt veistøvet som ble sugd inn.

Men i båt var det rein sjøluft. De så dermed ikke behovet for dette på sine motorer.

De har drevet med marinisering og overhaling av båtmotorer til både fritid og yrkesbåter i over 40 år.

http://www.lancingmarine.com/companyinfo.pdf

Ser index kom imellom med svar mens jeg skrev....

Redigert av Gudrun (see edit history)

Nei, den skal bidra med varm luft. Og gjerne litt flammer også. Du kan oppnå noe av det samme ved å sette en varmluftpistol ned I innsuget på full guffe før start. Varm luft får dieselen til å tenne lettere.

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...