Anabelle Svart 3.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2016 Min erfaring er at disse glødepluggene (Thermostart) går istykker fra tid til annen. Jeg byttet en del av de. Greit å følge med at de faktisk virker. Sitér dette innlegget MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no Link to post
Gudrun Svart 3.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2016 La oss håpe du slipper å gjøre som de her, heheheheh.... Det er hva jeg vil kalle skikkelig kaldstart det! https://www.youtube.com/watch?v=Y3tXAuFxGQk Sitér dette innlegget Link to post
Jomes Svart 3.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2016 (redigert) det ville jeg aldri gjort. men skal starte opp i morgen :) mens jeg har alle her, hva er dette på bildet under ? og hvor skal den grønne og gule kabelen? Redigert 3.Mai.2016 av jomes (see edit history) Sitér dette innlegget "Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen". Link to post
Jomes Svart 3.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2016 det ville jeg aldri gjort. men skal starte opp i morgen :) mens jeg har alle her, hva er dette på bildet under ? og hvor skal den grønne og gule kabelen Sitér dette innlegget "Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen". Link to post
bellen Svart 3.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2016 Ser ut som en alarmmodul til en nivåalarm. Muligens til en septikktank siden der er inntegnet en nivåindikator? Den gule og grønne skal inn på en sirene. (Ett eller annet som skal lage lyd). Sitér dette innlegget Link to post
Jomes Svart 4.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2016 Kan det være endel av en olje tempraturmåler ? Sitér dette innlegget "Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen". Link to post
index Svart 4.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2016 Mest sannsynlig en oljetrykksalarm. Den gule og grønne skal til en summer som sikkert står oppunder instrumentpanelet. Hvis du ikke finner den får du billige på Biltema, jeg har det hos meg. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Lillesand Svart 26.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2018 softice skrev On 2.5.2016 at 16.36: Ja det skulle være en Simms pumpe. Nr 3 på billedet. Vis hele sitatet Plutselig en dag i år er jeg blitt helt avhengig av denne innretningen, hva kan det skyldes? Tidligere har jeg kun behøvd denne hvis motoren har stått over lengre tid uten å bli starta. Nå må jeg benytte denne hver gang jeg skal starte, til og med når motoren er varm. Hva har skjedd? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 26.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2018 (redigert) Jomes skrev On 1.5.2016 at 21.10: min Ford sabb 2402E vil ikke starte uten startgass, men starter lett med bare en bitte liten sprut startgass, og går som ei klokke. Hvorfor? Og er det heldig med den lille knærten med startgass ? Vis hele sitatet Det kan tyde på at motoren sliter med å få nok Diesel når du starter.. Er det motor med Glødeplugger? det kan være at filteret begynner å gå tett. Noen har et grovfilter i fødepumpen som kan gå tett.(membranpumpe) bytter du smørolje på høytrykspumpen hvis du har den typen. Sjekk nivået. Sjekk manualen og se hva slags utstyr du har. Redigert 26.Juni.2018 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
boble65 Svart 26.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2018 Startgass er uheldig. Sitér dette innlegget Link to post
M/B Nordheim Svart 28.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2018 Ford Sabb 2402E er ein motor med direkte innsprøyting, då har den ikkje glødepluggar det er det bare forkammermotorar som har. Direkte innsprøytingsmotorar har som regel ein kaldstartsinretning på pumpa som gir ekstra diesel i startøyeblikket heilt til gassstaget blir bevegd då slår denne seg av. Om den ikkje har kaldstartsannordningen på pumpa har dei som regel det som ovafor her er nevnt, glødespiral i innsugsmanifold med tilhøyrande dieselreservoar også kalt termostart. Så poenget! Nokre direkte innsprøytingsmotorar hadde ikkje nokon av delane, dei hadde ei pumpe med startgass ved førarpassen og ei beskriving av bruken av denne. Ved riktig bruk av startgass er ikkje dette så skadeleg som nevnt ovafor i enkelte innlegg, ja feil brukt er den skadeleg for motoren idet at det blir for stort komresjonstrykk i sylinderane og topppakning, boltar stempelfjerer blir skada og det er då ein kjem til punktet ar motoren har blitt avhengig av startgass for i det heile å få start. Eg hadde i si tid ein Ford Transit med dieselmotor, den var ikkje mulig å få i gang uten startgass, eg la opp til ein boksholdar (eit rørkopp ved sida av førarplassen) til å plassere startgassboksen i, ein bremserørslange i plast (trykkluft) fram i luftfilterboksen på innsida av filteret. Med denne innretningen starta den dødsdømte Transitten uansett vær og kulde for meg i dei 8 åra eg hadde den, og den vart ikkje verre. Det viktige her då er bruken av denne, kinne motoren før ein byrjar å sprute startgass og ikkje mykje. Aldri stargass før motoren går rundt, då går dette kjempefint, det krever litt «figerspitzgefulen» men er ikkje nokon heksekunst. Det er når ein sprøyter luftfilteret fult av startgass og så startar motoren med dertil bankelyd frå motoren du tek livet av motoren(kompresjonen) Vart litt langt dette men viktig. Sitér dette innlegget Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS Diagnose: Erklært kronisk båtintressert. Link to post
index Svart 28.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2018 (redigert) M/B Nordheim skrev On 28.6.2018 at 9.19: Ford Sabb 2402E er ein motor med direkte innsprøyting, då har den ikkje glødepluggar det er det bare forkammermotorar som har. Vis hele sitatet Tror du blander litt nå. Både 2401 og 2402 er forkammermotorer. Og de hadde glødeplugger de siste årene, kun eldre modeller som ikke har dette. Mener E en indikerer glødeplugger. Min 2401E var totalt avhengig av gløding, kun en defekt glødeplugg var nok til at den ikke startet. Versjonen etterpå FSD, var derimot direkteinnsprøytet. En sånn har jeg nå, en mye bedre motor. Redigert 28.Juni.2018 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
M/B Nordheim Svart 29.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2018 (redigert) Ok, skal ærleg innrømme at eg ikkje har inngåande kunnskap om 2402 motorane men 2704ET som eg har, har direkte innspr. og ikkje glødepluggar og Simms pumpe med kaldstartannordning. Etter din oppklaring her då så må det vera ein eller fleire av glødepluggane som er ute av drift då? det skal ikkje meir enn ein så er det problemer. Redigert 29.Juni.2018 av M/B Nordheim (see edit history) Sitér dette innlegget Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS Diagnose: Erklært kronisk båtintressert. Link to post
index Svart 29.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2018 (redigert) Hvis dette er en E modell skal den ha glødeplugger ja. Og disse ryker lett. Tror jeg skiftet minst to sett på min 2401E de to årene jeg hadde den I bruk. Fikk startvansker, røyk og stort oljeforbruk etter hvert, da jeg plukket den opp hadde den opptil flere knekte stempelringer. Overraskende lite slitasje ellers for alderen, men dette er motorer som ikke er spesielt gode I utgangspunktet og deletilgangen er også heller begrenset. Så jeg valgte heller å bygge om til en nyere FSD motor fra neste generasjon Transit. Gear og varmeveksler passer rett på, resten må tilpasses litt. Må si meg meget fornøyd med FSD'en, starter bare man tar I nøkkelen og fungerer helt utmerket hver dag. Er vel rundt 10 år siden jeg skiftet nå og må ærlig si at jeg ikke savner 2401E'en... Redigert: Glødepluggene på disse sitter innenfor innsugsmanifoilen, så de er ikke så lette å se. Må litt demontering til for å skifte glødeplugger. Dyserør, manifoil m.m. Fikk god erfaring med det etter hvert. Skiftet også et svindyrt gløderele og ditto tidsstyringsrele før jeg gav opp. Redigert 29.Juni.2018 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.