Jump to content

Ford sabb 2402E vil ikke starte uten startgass

Jomes

Recommended Posts

Mest sannsynlig en oljetrykksalarm. Den gule og grønne skal til en summer som sikkert står oppunder instrumentpanelet. Hvis du ikke finner den får du billige på Biltema, jeg har det hos meg.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
  • 2 år senere...
softice skrev On 2.5.2016 at 18.36:

Ja det skulle være en Simms pumpe. Nr 3 på billedet.

bilde

Plutselig en dag i år er jeg blitt helt avhengig av denne innretningen,  hva kan det skyldes? Tidligere har jeg kun behøvd denne hvis motoren har stått over lengre tid uten å bli starta. Nå må jeg benytte denne hver gang jeg skal starte, til og med når motoren er varm. Hva har skjedd?

Jomes skrev On 1.5.2016 at 23.10:

min  Ford sabb 2402E vil ikke starte uten startgass, men starter lett med bare en bitte liten sprut startgass, og går som ei klokke. Hvorfor? Og er det heldig med den lille knærten med startgass ?

Det kan tyde på at motoren sliter med å få nok Diesel  når du starter..

Er det motor med Glødeplugger? 

det kan være at filteret begynner å gå tett.

Noen har et grovfilter i fødepumpen  som kan gå tett.(membranpumpe)

bytter du smørolje på høytrykspumpen  hvis du har den typen. Sjekk nivået.

Sjekk manualen og se hva slags utstyr du har.

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Ford Sabb 2402E er ein motor med direkte innsprøyting, då har den ikkje glødepluggar det er det bare forkammermotorar som har.  Direkte innsprøytingsmotorar har som regel ein kaldstartsinretning på pumpa som gir ekstra diesel i startøyeblikket heilt til gassstaget blir bevegd då slår denne seg av. Om den ikkje har kaldstartsannordningen på pumpa har dei som regel det som ovafor her er nevnt, glødespiral i innsugsmanifold med tilhøyrande dieselreservoar også kalt termostart.

Så poenget! Nokre direkte innsprøytingsmotorar hadde ikkje nokon av delane, dei hadde ei pumpe med startgass ved førarpassen og ei beskriving av bruken av denne. Ved riktig bruk av startgass er ikkje dette så skadeleg som nevnt ovafor i enkelte innlegg, ja feil brukt er den skadeleg for motoren idet at det blir for stort komresjonstrykk i sylinderane og topppakning, boltar stempelfjerer blir skada og det er då ein kjem til punktet ar motoren har blitt avhengig av startgass for i det heile å få start.

Eg hadde i si tid ein Ford Transit med dieselmotor, den var ikkje mulig å få i gang uten startgass, eg la opp til ein boksholdar (eit rørkopp ved sida av førarplassen) til å plassere startgassboksen i, ein bremserørslange i plast (trykkluft) fram i luftfilterboksen på innsida av filteret. Med denne innretningen starta den dødsdømte Transitten uansett vær og kulde for meg i dei 8 åra eg hadde den, og den vart ikkje verre.

Det viktige her då er bruken av denne, kinne motoren før ein byrjar å sprute startgass og ikkje mykje. Aldri stargass før motoren går rundt, då går dette kjempefint, det krever litt «figerspitzgefulen» men er ikkje nokon heksekunst.

Det er når ein sprøyter luftfilteret fult av startgass og så startar motoren med dertil bankelyd frå motoren du tek livet av motoren(kompresjonen)

Vart litt langt dette men viktig.

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

M/B Nordheim skrev for 9 timer siden:

Ford Sabb 2402E er ein motor med direkte innsprøyting, då har den ikkje glødepluggar det er det bare forkammermotorar som har.  

Tror du blander litt nå. Både 2401 og 2402 er forkammermotorer. Og de hadde glødeplugger de siste årene, kun eldre modeller som ikke har dette.  Mener E en indikerer glødeplugger. Min 2401E var totalt avhengig av gløding,  kun en defekt glødeplugg var nok til at den ikke startet. Versjonen etterpå FSD, var derimot direkteinnsprøytet. En sånn har jeg nå, en mye bedre motor.

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Ok, skal ærleg innrømme at eg ikkje har inngåande kunnskap om 2402 motorane men 2704ET som eg har, har direkte innspr. og ikkje glødepluggar og Simms pumpe med kaldstartannordning. 

Etter din oppklaring her då så må det vera ein eller fleire av glødepluggane som er ute av drift då? det skal ikkje meir enn ein så er det problemer. 

Redigert av M/B Nordheim (see edit history)

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Hvis dette er en E modell skal den ha glødeplugger ja. Og disse ryker lett. Tror jeg skiftet minst to sett på min 2401E de to årene jeg hadde den I bruk. Fikk startvansker, røyk og stort oljeforbruk etter hvert, da jeg plukket den opp hadde den opptil flere knekte stempelringer. Overraskende lite slitasje ellers for alderen, men dette er motorer som ikke er spesielt gode I utgangspunktet og deletilgangen er også heller begrenset. Så jeg valgte heller å bygge om til en nyere FSD motor fra neste generasjon Transit. Gear og varmeveksler passer rett på, resten må tilpasses litt. Må si meg meget fornøyd med FSD'en, starter bare man tar I nøkkelen og fungerer helt utmerket hver dag. Er vel rundt 10 år siden jeg skiftet nå og må ærlig si at jeg ikke savner 2401E'en...

Redigert: Glødepluggene på disse sitter innenfor innsugsmanifoilen, så de er ikke så lette å se. Må litt demontering til for å skifte glødeplugger. Dyserør, manifoil m.m. Fikk god erfaring med det etter hvert. Skiftet også et svindyrt gløderele og ditto tidsstyringsrele før jeg gav opp.

Redigert av index (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...