Hyttebåt1 Startet 1.Mai.2016 Del på Facebook Startet 1.Mai.2016 Hei godtfolk! Jeg skal kjøpe min første egeneide båt i år og søker derfor noen råd. Vi har en hytte i Nordland fylke hvor vi må gå en strekning på 12km med båt, vi har primært brukt hytta i om sommeren, men med en bedre båt vil vi nok strekke sesongen en del. Vi bruker i dagen tradisjonell åpenbåt uten noe særlig fart og lasteevne Jeg skal ha en skjærgårdsjeep med en problemfri motor :D 15-17 fot fordi jeg skal ta den på henger ofte. Båten blir liggende uten tilsyn i 1-2 uker så selvlensing er ett must! Har letet så lenge at jeg ser ikke potensiale i noe lenger når det gjelder båt/pris. Mitt budsjett er på 80 000, men helst under 70 000. Siden jeg er av "best i test generasjonen" å har jeg sett meg ut askeladden 475, men det er lite for pengene i forhold til andre merker. Trenger ikke luksus, men båten bør se ut som at den er verdt prisen. NOEN SOM HAR TIPS TIL BÅTER? Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 2.Mai.2016 Del på Facebook Svart 2.Mai.2016 Hei. Først å fremst velkommen til Forumet. Hyggelig med nye medlemmer. Når det gjelder det du spør etter om båt vil du få mye svar etterhvert. Mange meninger og folk som er sikre i sin sak her. Det som betyr noe er om det finnes noe service apparat for den type båt du kjøper. Selvfølgelig også for type motor. Motoren er jo ofte det dyreste ombord. Sørg for at du får noe som ser ut som det er tatt godt vare på. Å at du får et godt inntrykk av eier. Ikke se deg blind på den raskeste båten med den største motoren. Av egrn erfaring vet jeg at den fella er fort å gå i. Når det gjelder selve sing uten tilsyn er det ganske skummelt. Ser ofte båter som går ned med tett lensing. Det må følges med å renses godt for hver gang. Kan hende du kan få en velvillig båtmann til å følge med for deg. Når det gjelder båter synes jeg Buster er en solid sak. Aluminium. Lykke til med valget. Å fortell gjerne her hva du tenker underveis Mvh Bjørn Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
glalaks Svart 2.Mai.2016 Del på Facebook Svart 2.Mai.2016 Har hatt Askeladden 475 selv med 50 hk og det er en fin og solid båt! Jeg solgte min etter et år, mest pga for liten motor. 50 hk er litt snaut om man er mere enn to voksne i båten. Er vist en del bedre med 60 hk. Ellers er det mange fine båter i den størrelsen, og det meste funker greit om motoren er bra. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Hyttebåt1 Svart 7.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mai.2016 Hei! Takk for svarene! Jeg har fulgt godt med på hva som legges ut og jeg tror at jeg kommer til å gå for askeladden 475 eller en ekvalent. Dette er fordi den er velprøvd og jeg har ikke hørt mye negativt om den. Det finnes kalesje til den, er det noe som er å oppdrive etter at askeladden sluttet å produsere små båter? Tar gjerne tips til lignende båter ;) Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 7.Mai.2016 Del på Facebook Svart 7.Mai.2016 Yamarin 4730 big ride (har en selv) Kjekt med dobbel vindskjerm, mulighet for å lukke helt igjen med kalesje. Selvlysende og trygg i sjøen Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 7.Mai.2016 Del på Facebook Svart 7.Mai.2016 Er den virkelig selvlysende? ? Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 7.Mai.2016 Del på Facebook Svart 7.Mai.2016 Ifølge stavekontrollen på tlf min så er den det☺☺ Den er faktisk selvlensende også☺☺ Sitér dette innlegget Link to post
Hyttebåt1 Svart 7.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mai.2016 Jeg har sett den Yamarin båten, det er bare ikke så mange til salgs akkurat nå :) Jeg har ett spørsmål, noe jeg bemerket meg i en test av Askeladden 475, klikk.no: Hvis den er middelmådig i sjøegenskaper, hvilken båt i den klassen sammenlignes den med da? Sjøegenskaper: 3Askeladden 475 Freestyle har fortsatt et middelmådig skrog som ikke inviterer til fest, men som gjør båten snill og vanskelig å provosere. Båten sitter godt i svingene og kaviterer ikke, men er heller ikke spesielt trimmevillig. Da er det verre med enkelte av smådetaljene om bord, som har en tendens til å skrangle i bølgene. Jo mer vi kjører, desto mer har vi tro på Askeladden 475 som en trygg skjærgårdscruiser og hyttebåt for fire personer. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 7.Mai.2016 Del på Facebook Svart 7.Mai.2016 De fleste båter i denne klassen er nok middelmådige. Dette pga de skal fungere med liten motor. moderat v-bunn og moderat breie. Regner med 475 er nokså lik min. Synes den reagerer godt på trim når eg er aleine eller når alle (2 voksne og 2 barn) sitter bak. Men om eg skal kjøre fort (30+) så greier eg Ikkje løfte baugen om noen sitter forran, men fungerer fint i "moderate hastigeter"☺ Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 7.Mai.2016 Del på Facebook Svart 7.Mai.2016 Hovedspørsmålet her blir vel strengt tatt om du ser etter råd til å kjøpe en båt, eller om du vil få bekreftet at Askeladden 475 gjør nytta for deg. Syns Bjørn sa det godt oppe her. Sjekk at det går an å få hjelp til båten/motoren i nærheten av der du er. I tillegg - husk at klikk.no primært tester i sjøen rundt oslofjorden. Dvs hyttebåt har en annen betydning der enn dine 12 km i åpen nordnorsk sjø.... Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
glalaks Svart 8.Mai.2016 Del på Facebook Svart 8.Mai.2016 Jeg opplevde 475 som stødig og trygg og sporty nok. Skal du ha bedre skrog er det ikke så mange i den størrelsen som er aktuelle.. Praktisk og fin båt, men sku gjerne vært et par fot større så klart;) Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
ivar Svart 8.Mai.2016 Del på Facebook Svart 8.Mai.2016 Jeg ville gått litt opp i størrelse, og samtidig sett etter noe som gir brukbar værbeskyttelse de dagene været ikke er samarbeidsvillig (og det er det ikke alltid i nordland ) - dårlig start på hytteturen om man starter med at konemor og unger er gjennomvåte og kalde... .. men blir nok værre å finne noe nyere i aktuell prisklasse... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Hyttebåt1 Svart 13.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mai.2016 (redigert) Jeg ser stadig på båtannonser :) Har bestemt meg for at jeg skal ha en skjærgårdsjeep, dette er fordi jeg vil ha plass til å frakte alskens ting, fiske, jakt osv. Syns også det er litt tøft og sporty ;) Nå har jeg vært litt rundt å sett og prøvd noen båter. Skal ikke låse meg til merker og tester, men jeg ser at det er en grunn til at noen kommer bedre ut enn andre :) En båt som skilte seg ut er yamarin 5010! Kan jo dele hva jeg sitter å spekulerer og reflekterer over i kveld: 1. Yamarin 5010 50 hk yamaha. 2004 mod på alt. Må ha service og bunnsmøring. Lite brukt di siste år. Strøken båt. 115 000kr Denne båten var veldig fin på sjøen, det var litt vind og bølger den dagen og båten var flott å kjøre, den var ikke like kjapp opp i fart som HR`n. Det lensende dekket virket veldig bra og jeg har tro på det! 2. HR 465 med 60 hk yamaha 4T, 2006mod med henger m/ elektrisk vinsj. Selges bunnsmurt, polert og ny sørvet motor fra merkeverksted. 70 000 Prøvde denne båten på en blikkstille dag, en noe kjipere båt enn yamarinen, har en "helt grei" følelse om den båten, god fart! Ser ut til at den har stått mye ute, lagret i naust. Begge båtene har Yamaha motor, kartplotter, henger, kalesje (for kjerringa på regnvåte hytteturer ) Den observante leser får kansje en følelse av at jeg heller mot Yamarin :) Isåfall må jeg strekke meg langt over budsjettet og litt til mtp service etc. Den andre båten er billig, helt klar men vil kansje ha større verditap ved eventuellt salg. Yamarin er en Volvo og HR er en KIA, her må jeg gruble litt Redigert 13.Mai.2016 av Hyttebåt1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 13.Mai.2016 Del på Facebook Svart 13.Mai.2016 Er ikke 50 hk litt lite på den båten? Jeg solgte 475'en min pga st 50 hk var snaut. Ta en testtur med 3-4 voksne ombord, gjerne samme vekt eller litt mere enn du kommer til å bruke den med. Det er dyrt å bytte båt pga for liten motor. Jeg ville heller gått for en litt kjip båt med stor motor enn motsatt. Det kjipeste av alt er å sende unger og kjerring i baugen for å komme i plan, og ikke kunne ha med folk uten å måtte dorge hele veien. Mulig yamarin er mer lettplanende og Yamaha sprekere. Men tror uansett det er knapt.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Hyttebåt1 Svart 13.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mai.2016 Jeg har egentlig ikke peiling! Det er 10 hk under lovlig maks. Skulle nesten kjøpt begge og byttet motorer?? En annen båt-kar jeg snakket med mente at 60hk var for mye og noe tungt på en HR ? En skade på haifinne på den enes motor Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 13.Mai.2016 Del på Facebook Svart 13.Mai.2016 Mulig den er litt tung. Vet ikke om det er forskjell på Yamaha 50 og 60.. Men det er bedre å redusere gassen for å få rett fart enn å alltid kjøre full gass for å kjøre fort nok.. Jeg gikk til en 19 foter på 570 kg og 130 hk og det var litt overkill, men utrolig kjekt.. Planet med 6 voksne menn bak konsollen... Uten problem. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
ivar Svart 13.Mai.2016 Del på Facebook Svart 13.Mai.2016 En annen båt-kar jeg snakket med mente at 60hk var for mye og noe tungt på en HR vektforskjellen er ca 5 kg - 108 vs 113 kg om jeg ikke husker feil. Dvs helt ubetydelig. Og du velger selv om du vil bruke de siste hestekreftene på topp. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Teerex Svart 15.Mai.2016 Del på Facebook Svart 15.Mai.2016 (redigert) Her er vel den nyeste, beste, kraftigste og sikkert mest problemfrie motor/båt du kan få i denne prisklassen uten tvil (og prisen er 65.000 uten garnhaler). En Yamaha F70 2011 modell med få gangtimer og relativt lav vekt. Båten i seg selv er ikke så mye å skryte av kanskje, helt flat under. Men kan jo bytte båt senere om man kommer over noe man liker og flytte motor over. Og du slipper lang fraktvei også siden det er i Rana. http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=75358642 Bare motoren har vel en verdi på 55-60k da disse motorene er uforholdsmessig dyre etter min mening. Nypris ca 90k, samme som en ny 80-100 hk Mercury på finn.no. http://m.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=71249735 Redigert 15.Mai.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Hyttebåt1 Svart 26.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mai.2016 Teerex: Den båten ble heldigvis solgt før jeg fikk kontakt med selgeren :D Vi har oppjustert maksprisen til under 100 000, med henger og kalejse på båten ;) Helst yamaha Hva kan man forvente av en påhengs som er ti år gammle? Jeg kan skifte olje, anoder, plugger, filter, impeller etc og vil ved ett kjøp av en som ikke har vært på verksted i år skifte alle disse. Tenker litt på driftssikkerhets Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 27.Mai.2016 Del på Facebook Svart 27.Mai.2016 Vurdert HT-båt? Ser at det ligger en Fjordling til salgs i området hos deg, det ville jo vært den perfekte båten! Men, det er jo noe helt annet enn du i utgangspunktet har tenkt/sett på. Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Hyttebåt1 Svart 27.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mai.2016 Det ble en yamarin 5010 på oss til slutt :) En pen og lite brukt båt, den trenger litt polering og rens av kalesje så er den helt super! Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 28.Mai.2016 Del på Facebook Svart 28.Mai.2016 Gratulerer med ny båt! Alltid gøy å finne en man har lyst på! :) Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Hyttebåt1 Svart 29.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mai.2016 Takk for det :) Jeg er veldig fornøyd. etter litt (MYE) stell så er den helt strøken ;) Nå skal jeg handle inn utstyr til å lage nytt dragtau på hytta. Ser meg nødt til å oppgradere dagens Det som er litt spesielt med bukta hvor jeg har fortøyning er at det kan bli en del del sjø inn-over i bukta, ved rette vindretnigene. Men samtidig så er det rett under ett høyt fjell, her kommer med fallvind som kan bli ganske sterk på kort tid.Bunnen er løs hvitsand og leire under. I fjor mistet jeg fast fortøyningen, da dreggen slapp under kraftig fallvind. Berget båten, måtte kappe tauet Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 29.Mai.2016 Del på Facebook Svart 29.Mai.2016 hva hadde du som fortøyning? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Hyttebåt1 Svart 13.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juni.2016 En stor dregg :) 15-20kg Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.