Jump to content

Må jeg bytte registerreim og impeller - Mercury 25 EFI?

fredsjo

Recommended Posts

Hei

Kjøpt en 07 Mercury 25hk 4t EFI. Uvisst hvilket antall timer på den, men den er jo da 9 år. Regreim og impeller er aldri byttet.

Mercury anbefaler hvert 5. år eller 500t (regreim) har jeg skjønt (står ikke i manualen), mens manualen sier man kan inspisere den. Det man skal se etter er listet opp under. Men hvis det ser greit ut, kan jeg da trygt vente til i sommer med å bytte?

Impelleren vet jeg ikke tilstand på, men kontrollstrålen er fin og kraftig (hvis det betyr noe i den anledning). Og den er jo ikke like kritisk å bytte som regreim?

Verkstedet må ha båten en ukes tid for å få gjort dette pga sesong, og det passet i grunn litt dårlig. Har lyst å bare få den på sjøen asap. Men er det noe stor risiko? Tenker jeg kan levere båten inn i sommer når vi drar på ferie, så kan den stå der de ukene vi er bortreist.

bilde

Redigert av fredsjo (see edit history)

Råd på internet er verdt omtrent det du betalte for dem, og det er umulig for noen her å si at det garantert går bra.

Men, dersom reimen ser bra ut, er passe stram osv. så er det ingen grunn til at den ikke skal holde noen måneder til, men det er selvfølgelig alltid en viss risiko når registerreimen ikke er skiftet på snart ti år.

• 2 uker senere...

Ja syntes det jeg og. 

Fikk meg en gledelig overaskelse da jeg skulle registrere båten i småbåtregisteret; viste seg at båten var et par år yngre enn hva jeg hadde fått opplyst av tidligere eier. Båt og motor ble kjøpt nytt i 2009, så da ble det plutselig litt mindre stress.

Byttes til høsten! :) 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...