Athene66 Startet 2.Mai.2016 Link til dette innlegget Startet 2.Mai.2016 Vi har kjøpt en eldre båt og har hatt igang varmeren for første gang. Det kom overraskende mye lukt fra varmeren (lampeolje)inn i båten. Har noen en ide og hva som kan gjøres for å bedre på dette? Hva kan årsak til dette være? Eksosrøret er sjekket og OK. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 2.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2016 Det skal ikke komme eksoslukt inn i båten ved bruk av varmeren. Det kan jo kanskje ligge noe i varmluftsrørene etter en reparasjon e.l. men dette vil da eventuelt bli borte etter litt tids kjøring av varmeren. Om det fortsatt lukter eksos/lampeolje e.l. så er det enten rustet (korrodert) hull i brennkammeret så det er forbindelse mellom forbrenningsluft og friskluft. Et annet alternativ, er at det er eksos der hvor varmernen henter friskluften. Det skal ikke lukte mer eksos i båten ved bruk av varmer enn det gjør av å bruke varmeapparatet i bil. RSL (Jeg kjenner ikke til den varmeren, men ser det som utenkelig at man skal varme opp båten med eksos) Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Athene66 Svart 2.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2016 Takk for tips. Vi forsøker å demontere hele varmeren for å se om det kan være hull i brennkammeret. Tar gjerne imot flere tips! Har selve lampeoljen mye å si?? Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 2.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2016 Det skal også være en pakning mellom bunnlokket og brenneren, som ligger rundt hele enheten, og med et hull for ledninger og brenselrøret. Pakningen skal dekke over bunnlokket og brenneren, som en gummistrikk rundt det hele. Litt klønete forklart kanskje, men finnes ikke tegninger av denne. Ellers så er det et hull i returnippelen (del nr 32 i tegningen) på siden. Dette skal være åpent. Om det er gammel lampeolje/fritidsparafin (2 år +), kan det ha dannet seg kondens i dunken. Vil ikke ha noe å si for eksoslukten, men for effekten. Vann brenner dårlig. Kan tilsettes inntil 5% Isopropanol (kondensfjerner for bensinmotorer) for å binde vannet, men jeg ville prøvd med ny olje/parafin. Det som finnes av deler i Norge får du kjøpt hos I.M.S. i Sandefjord. Tlf: 907 84 056, Per Varild. Han finnes også her på forumet som I.M.S. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
I.M.S. Svart 3.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2016 Det er dessverre en kjensgjerning at brenneren på Thermo 1700 ikke er 100% tett, men lekkasjen er som regel så liten at det vanligvis ikke er merkbart. Denne varmeren hadde heller ikke det "strikket" rundt brennerbunn som Rune nevner som standard, men dette er lagervare og kan etter monteres. Det bør også nevnes at det på pumpen er et ventilasjonshull fra "baksiden" av membranen hvor det ved lekkasje på membran, vil "spytte" ut brennstoff som kan treffe varme deler og fordampe for deretter å bli sugd inn i friskluftinntaket og skape lukt i båten. Membran er ikke lagervare, men må bestilles fra et firma Stockholm. For øvrig er det uhyre sjeldent lekkasje på varmeveksler som sådan, men det kan forekomme sprekker i sveisesjøter. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 3.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2016 Har du sjekket at du ikke har en blank kopp over eksosutløpet på utsiden som skal tas av? Det hadde min Thermo, og det blir mye røyk med tett utløp... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.