Jump to content

Thermo 1700 varmer - hvorfor sterk eksoslukt i båten?


Athene66

Recommended Posts

Det skal ikke komme eksoslukt inn i båten ved bruk av varmeren.

Det kan jo kanskje ligge noe i varmluftsrørene etter en reparasjon e.l. men dette vil da eventuelt bli borte etter litt tids kjøring av varmeren.

Om det fortsatt lukter eksos/lampeolje e.l. så er det enten rustet (korrodert) hull i brennkammeret så det er forbindelse mellom forbrenningsluft og friskluft.

Et annet alternativ, er at det er eksos der hvor varmernen henter friskluften.

 

Det skal ikke lukte mer eksos i båten ved bruk av varmer enn det gjør av å bruke varmeapparatet i bil.

 

RSL

(Jeg kjenner ikke til den varmeren, men ser det som utenkelig at man skal varme opp båten med eksos)

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post

Det skal også være en pakning mellom bunnlokket og brenneren, som ligger rundt hele enheten, og med et hull for ledninger og brenselrøret. Pakningen skal dekke over bunnlokket og brenneren, som en gummistrikk rundt det hele. Litt klønete forklart kanskje, men finnes ikke tegninger av denne.

 

Ellers så er det et hull i returnippelen (del nr 32 i tegningen) på siden. Dette skal være åpent.

 

Om det er gammel lampeolje/fritidsparafin (2 år +), kan det ha dannet seg kondens i dunken. Vil ikke ha noe å si for eksoslukten, men for effekten. Vann brenner dårlig. Kan tilsettes inntil 5% Isopropanol (kondensfjerner for bensinmotorer) for å binde vannet, men jeg ville prøvd med ny olje/parafin.

 

Det som finnes av deler i Norge får du kjøpt hos I.M.S. i Sandefjord. Tlf: 907 84 056, Per Varild. Han finnes også her på forumet som I.M.S.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post

Det er dessverre en kjensgjerning at brenneren på Thermo 1700 ikke er 100% tett, men lekkasjen er som regel så liten at det vanligvis ikke er merkbart. Denne varmeren hadde heller ikke det "strikket" rundt brennerbunn som Rune nevner som standard, men dette er lagervare og kan etter monteres. Det bør også nevnes at det på pumpen er et ventilasjonshull fra "baksiden" av membranen hvor det ved lekkasje på membran, vil "spytte" ut brennstoff som kan treffe varme deler og fordampe for deretter å bli sugd inn i friskluftinntaket og skape lukt i båten. Membran er ikke lagervare, men må bestilles fra et firma Stockholm. For øvrig er det uhyre sjeldent lekkasje på varmeveksler som sådan, men det kan forekomme sprekker i sveisesjøter. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...