Jump to content

Albin Cirrus 78 - Teknisk tegning av interiørputer

emil_hafslund

Recommended Posts

Gikk i fjor sommer til innkjøp av en Albin Cirrus 78 1982-modell.

Vi fikk noen fine turer på tampen av sesongen, men nå er tiden inne for å freshe opp litt både utvendig og innvendig. 

I den forbindelse skal vi trekke om interiørputene. Jeg mistenker at andre Cirrus-eiere også pønsker på, og ønsker, det samme. Originalt kom Cirrusen meg bekjent med en, hva skal vi si, interessant rød- eller grønnfarge på putene. 

Derfor bega jeg meg til å søke på nettet etter andre som hadde vært gjennom prosessen i håp om å finne mål og/eller skisse å gå etter. 

Det kunne jeg ikke finne noen steder. Og så tenkte jeg at det ikke er lov å ønske seg at noen andre hadde gjort det og så ikke gjøre det selv når man har sjansen. Derfor legger jeg ved teknisk tegning av interiørputene i vår båt - og håper at noen av våre Cirrus-kolleger kommer til å nyte godt av det :)

PS: Merk at tegningen er proporsjonalt korrekt og målbar. Jeg hadde derimot ikke sendt den rett til et verksted for sying, da det er endel skråskjæringer inn mot skroget som ikke vises på en 2D-tegning. Det kan også godt hende at de buede linjene er "off" med en centimeter eller to. Den kan uansett fint brukes til å beregne kostnader på ny skumgummi og trekk. 

bilde

Og et lite bilde som illustrer grunnen til at vi ønsker å trekke om putene til slutt ;) Det skal også sies at vi ønsker oss litt tykkere og fastere kvalitet, så de blir bedre å sove på.

bilde

Flott tiltak. Spekulerer på nye madrasser til Cirrusen min også. Med ferdige, målsatte tegninger blir det jo svært mye enklere å lage de sjøl. Men et spørsmål: Gjelder målene oversiden eller undersiden av madrassen?

• 2 uker senere...

Hei - sorry for treigt svar, glemte å skru på varsling. 

Målene gjelder for oversiden av madrassene. Men merk som sagt at jeg ikke har kontrollert tegningen mot noe annet enn putene i vår båt, så det kan være noe slingringsmonn og unøyaktigheter ;)

Selv har vi akkurat avlevert dem til Skumtex på Majorstua i Oslo for å få tilpasset 5 cm "eggekartong"-skumplast til å supplere den gamle med. Tror komforten, ikke minst ved overnattinger, blir veldig mye bedre av dette! Oppdaterer gjerne underveis eller når vi er ferdige hvis det er ønskelig :) 

Lykke til med putene dine! 

Redigert av emil_hafslund (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...