inline6 Startet 3.Mai.2016 Del på Facebook Startet 3.Mai.2016 (redigert) Jeg har sittet og vurdert import av en båt en stund. Det har vært mye frem og tilbake, og litt av problematikken er at denne båten kommer fra statene, er ikke CE-merket, og har motorer som er "for gamle til å møte kravene" i CE-reglementet. Motorene er velkjente også her i Norge; Catpillar 3208TA turbo med 375 hk, ser flere båter i Norge med tilsvarende maskineri, som da antakeligvis kom hit/til EU eller EØS før 98 og dermed er "fritatt" for kravene i CE. Båten blir solgt "as is" og motorene følger naturligvis med. Det er ikke aktuelt for selger å demontere motorer. Jeg vil ikke få båten CE-godkjent slik den står i dag, da må nye motorer monteres (slik jeg har fått info om). Siden jeg ikke har importert båt før, lurer jeg på en del: 1: Hva vil skje dersom båten taes over "dammen"? Jeg antar den blir stoppet i tollen og motorene må ut før jeg får ta båten inn, men hva skjer da med motorene, kan de taes inn i landet som industrimotorer el.l., eller må de hogges i biter og resirkuleres? Og får jeg deretter ta med båten inn, eller blir den fortsatt stående i "arrest" grunnet manglende CE-sertifisering? 2: Et alternativ kan selvfølgelig være å erstatte motorene i statene med noe nyere, som kan godkjennes. Da blir prisen på dette en helt annen, men er det folk her inne som har erfaring med dette? Hvilke motoralternativer er fornuftige å tenke her, og hva er faktisk mulig å få godkjent? Bensinmotorer kan selvfølgelig være et alternativ, men det er vel mest fornuftig å tenke diesel med en så stor båt (41 fot). Nye motorer er nok ikke aktuelt, da det blir for kostbart. 3: Tidligere har jeg sett mye om bensinmotorer og importnekt, men jeg kan ikke se å ha funnet særlig mye om dieselmotorer. Er det noen som har oversikt over spesifikke krav knyttet til dieselmotorer ift CE-sertifisering? Noen her som har gjort slik import tidligere? Redigert 3.Mai.2016 av inline6 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Regina III Svart 3.Mai.2016 Del på Facebook Svart 3.Mai.2016 Jeg tror du teoretisk kan ordne med CE godkjenning selv, men ikke i praksis. Ta kontakt me IMCI eller Ce-Proof, så får du både informasjon og tilbud. Det koster noen kroner. Selvfølgelig må Tollvesenet kontaktes ved/før import. Du får nok lov til å gå til veksted for å få byttet motorene, men ikke mer før godkjenning er i orden. Sitér dette innlegget Link to post
inline6 Svart 3.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mai.2016 Det er litt at problemet, slik jeg forstår det: Båten vil ikke bli godkjent så lenge ikke-godkjente motorer står i båten. Så hvis jeg tar båten hit, vil den ikke være godkjent, ei heller kunne bli godkjent, men akkurat det problemet kan jeg ta opp med tollen også. Sitér dette innlegget Link to post
Kaskazi Svart 3.Mai.2016 Del på Facebook Svart 3.Mai.2016 Du har ikke lov til å benytte båten og heller ikke å videreselge den uten CE godkjenning. Jeg ville styrt unna dette prosjektet. Å CE godkjenne selv er en kostbar og krevende affære. Sitér dette innlegget Link to post
inline6 Svart 3.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mai.2016 (redigert) Ja, det er jeg helt enig i, godkjenne båten på egen hånd kan jeg bare glemme, og dessuten har jeg forstått at man ikke får den inn i Norge med motorene. Er det noen som har formening om dette er rett eller galt? Etter det jeg har forstått, kan man dog få CE-godkjent denne hvis man bare sørger for rett motorisering. Det er flere selskaper som tilbyr denne form for sertifisering, og jeg forstår det er mulig å få gjort for en "overkommelig pris" utenlands. Flere båter som antakeligvis er i Norge i dag uten CE-godkjenning, og jeg kan vanskelig forstå hvordan tollvesenet skal finne ut av det, men poenget med dette innlegget er at jeg ikke skal bryte noen lover. Jeg forstår det også slik at dersom jeg tar inn båten uten motorer, så kan jeg ikke sette inn hva som helst heller, selv om jeg skulle ha et par passende, eldre motorer stående. De må møte kravene i CE-reglementet, som vel i praksis betyr at de ikke kan være eldre enn typ 15 år. Er dette riktig? Redigert 3.Mai.2016 av inline6 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Regina III Svart 3.Mai.2016 Del på Facebook Svart 3.Mai.2016 Tollvesenet er på plass når båten losses, Det er normalt helt kurant å få lov til å frakte/kjøre båten til der den skal klargjøres for CE undersøkelse. Så vidt jeg vet er alle land i EU (inkludert Norge!) nå enige i en tolkning at alle motorer som er eldre enn 10 år ved innførsel ikke skal godkjennes. Sitér dette innlegget Link to post
inline6 Svart 3.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mai.2016 OK, da blir det iallfall litt enklere å få båten inn om ikke annet, så den ikke bare blir stående på tollager. Det er jo egentlig litt interessant, dette regelverket. Du kan få tak i en hvilken som helst båt innen EU/EØS, sette inne en 50-talls bussmotor med marinisering, og deretter er det tut og kjør. Men det var et sidespor. Altså: Båten kan fraktes over, fortolles, deretter fraktes videre (i Norge, av meg, antar jeg) til verksted/fagmann som skal utføre besiktigelse, hvorpå denne båten med denne motorisering vil falle igjennom og ikke bli sertifisert, hvorpå det vil bli utstedt en form for bruksforbud(?) og krav om utbedring (innen en gitt tid?). Men hva deretter? Vil jeg kunne ta båten hjem til meg, demontere motorer, sette inn nye, eller blir den plassert i arrest på noen måte slik at dette ikke kan gjøres? Sitér dette innlegget Link to post
Regina III Svart 3.Mai.2016 Del på Facebook Svart 3.Mai.2016 Jeg husker at vi hørte noe om "syndere og tollere" da vi var barn, men tror ikke på at tollere er annerledes enn an andre mennesker. Møter du dem med respekt og forståelse for at de har en jobb å utføre, så vil de også høre på deg og prøve å gjøre ting på en grei måte, selvfølgelig uten at regelverk brytes. De fleste internasjonale logtradere f.eks har TIR godkjenning og foretar fortolling annet seted enn ved grensepassering. Jeg fikk inn båten med skipsfrakt til Trondheim. Ikke noe problem å få "midlertidig kjøretillatelse". Dro hjem, fikk besøk fra "Ce-proof" ved egen brygge. De ordnet deretter med papirer og foretok CE-merking av båten. Det var bare småting å forandre, noe jeg fikset selv. Båt og motorer var langt under 10 år gamle, men det var likevel en formidabel dokumentbunke som underlag til "Notifying Body" Du har ikke tjangs til å fikse dette uten proffesjonell hjelp. Jeg benyttet Ce-Proof da de nettopp hadde fått godkjent en Nordhavn av samme type og hadde underlagsdokumenter klare. For godkjenning i Norge vil jeg allikevel anbfale at du tar kontakt med IMCI. De har kontor i Norge og Olaf Hjelmeland gir deg råd og hjelp. https://www.imci.org/index.php?nav=34&pageId=94&item=20&op=lp Sitér dette innlegget Link to post
inline6 Svart 4.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mai.2016 Flott, takk for god info. Jeg får ta en runde med IMCI og høre litt der. Veldig informativt og kjekt å lese at det ikke er "helt låst". Det hjelper nok med en god porsjon godt humør og forståelse når tollere (og andre, i og for seg) er inne i bildet. Dialog hjelper som regel mer enn alternativet. Jeg får se hva som skjer med dette etterhvert. Bare litt rundt rekkefølgen: Når CE-proof eller andre foretar besiktigelse, så antar jeg at de ikke CE-merker båten før alle punkter på deres sjekkliste er klarert? Altså at det blir tilsvarende en EU-kontroll for bil: Først en kontroll, deretter utbedring av mangler eller feil, og til slutt en etterkontroll / sluttbefaring med påfølgende CE-merking / "godkjennelse"; er dette gangen i det? Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 4.Mai.2016 Del på Facebook Svart 4.Mai.2016 Les siste Båtens Verden for et lite hint om CE- merking. Innfører du uten motor, slipper du neppe ut av klørene på Toll/sjøfart før du har installert motorer de godtar. Så med mindre du vil installere helt nye maskiner, er en slik import realistisk sett dødfødt. Et eksempel på det motsatte finner du i denne artikkelen, men jeg anbefaler ikke at noen tar sjansen... Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
FrodeB Svart 5.Mai.2016 Del på Facebook Svart 5.Mai.2016 (redigert) Jeg CE godkjente min båt i 2013. Brukte en som heter Thomas Wisløff til å godkjenne båten. Kan skaffe kontakt info om det er interesant. Båten kan godkjennes med gamle motorer hvis motorene ble tatt inn til lannet før 1998. Min båt ble godkjent med tamd41a motorer. Hadde bekreftele fra selger av motorene at de ble solgt nye i norge for 1998. Du kan derfor ta ut motor og kjøpe tilsvarende å sette inn. Men ikke bruke de som står i. Redigert 5.Mai.2016 av FrodeB (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dixie 2100 Svart 5.Mai.2016 Del på Facebook Svart 5.Mai.2016 ...... Du kan derfor ta ut motor og kjøpe tilsvarende å sette inn. Men ikke bruke de som står i. Fantastisk!!! Sitér dette innlegget Link to post
inline6 Svart 9.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mai.2016 Ja, det var dette med bekreftelse/dokumentasjon, da. Jeg antar det ikke alltid er like lett, spesielt hvis myndighetene krever faktura fra "tidenes morgen". Men det er jo interessant, og det åpner selvfølgelig litt for alternative muligheter ift fabrikksnye 2016 motorer, som ikke lar seg gjøre for min del iallfall. Thomas Wisløff, er det han nede i Arendal? Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 9.Mai.2016 Del på Facebook Svart 9.Mai.2016 Hvis motorleverandøren har orden i arkivet så kan de jo lett se ut fra serienummer hvor motoren er solgt første gangen. Burde være dokumentasjon god nok. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
inline6 Svart 10.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mai.2016 Ja, da må man antakeligvis ha et eller annet tolldokument på motorene dersom de er tatt inn brukt, så det er vel løsbart. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 11.Mai.2016 Del på Facebook Svart 11.Mai.2016 Jeg rekner med Import av båt hadde vært mer utbredt om dette var enkelt.. skal du begynne å bruke masse tid og penger på dette har du jo brukt opp differansen.. Husker det var en del forhandlere/selgere som importerte amerikanske båter uten motor og innstalerte motorer her i Norge for noen år tilbake og videresolgte.. Slik jeg ser det er import av båt kun et tema om det er en skjelden spessiel båt man ikke kan skaffe her i Norge, hvis ikke kan det neppe være spessielt økonomisk lønnsomt. Båter som har ligget ute i sola året rundt har jo delvis mye mere slitt gelcoat osv osv.. Norske bårter blir jo kun brukt halve året og slipper unna en del sol, hehe. Utenlandske båter må som regel Norskifiseres litt også.. Men uansett lykke til! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Sjøfareren Svart 25.Juli.2016 Del på Facebook Svart 25.Juli.2016 Foregående innlegg fra -morten- trekker avslutningsvis fram noe jeg selv har fundert litt på. "Norskifisering" av importbåter - i hvilken grad er dette reelt / et behov? Hva er det egentlig som må påregnes av endringer på en båt som har hatt tilhold i middelhavet, Tyskland eller Nederland f.eks?? Har da i tankene båter av årgang fra 2000 og nyere, av fabrikat som Princess og Fairline sine flybridge modeller, samt trawler modeller fra eks. Benetau.. Dette er båter hvor CE merkingen er på plass i utg.pkt, så slikt er vel knapt noe dilemma på disse i så måte ved import (?). Noen som har erfaring (gode/dårlige) med skipning av båt (40 - 50 fot) hjem fra middelhavsområdet / Tyskland / Nederland? Prisanslag? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.