Jump to content

OpnCpn på dator med hög upplösning - små båtikoner

ebonita

Recommended Posts

Jag har skaffat en ny laptop som jag bland annat använder i båten med OpnCpn.

Den nya datorn har i7-processor (Win10) och touch-skärm med upplösning 3200 x  1800).

Problemet är att vissa saker blir eländigt små med denna upplösning, t ex egen båt och AIS-båtar i OpnCPN.

Jag har försökt ställa upp visnings-storleken i Win10 och vissa saker blir då större och lättare att läsa, men vissa saker - t ex dessa ikoner i OpnCpn - påverkas inte. Jag har även sökt i dokumentationen till OpnCpn, men no success.

Någon härinne som har förslag på lösning?

:confused: :confused: :confused:

Hei igjen. Klikker du på der det står "Brukergrensesnitt", er det nederst et sted du kan endre skalering. Dette påvirker i hvert fall røde og grønne pricker som dere sier i Sverige. Om det påvirker AIS-symbolene, får jeg ikke testet her jeg sitter hjemme uten AIS-mottaker tilkoblet. Du får teste selv.

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Nej dessvärre, där har jag redan varit och skruvat, så bägge skalreglagen står på +5.

Men det finns ju en ruta i raden ovanför som säger:

'Aktiver nettbrett-skalert grafiskt grensesnitt'. Den rutan var tom, jag skall prova om det gör någon skillnad om man tickar i där.

Sitter hemma resten av dagen, skall prova när jag kommer till båten och får AIS-signal.

I Androidversjonen er det på åpningssiden i øvre høyre hjørne tre prikker overhverandre. Her åpnes det en meny. Nederst får man opp OpenCPN settings. Nederst på rullemenyen kan man justere størrelsen på ikoner som vises på skjermen. Hjemmefra får jeg ikke sjekket om det er samme opplegget på Windowsversjonen av OpenCPN.

Tack Hulda,

jag skall prova när jag kommer till båten.

Men jag kan som tillägg nämna att det är fler bilder/ikoner som blir väldigt små när skärmen har hög upplösning.

T ex när man startar Word så kommer det upp en skärm med välkomsthälsning och den blir då jätteliten och nästan oläslig.

Vissa saker går att påverka i W10 inställningarna, men inte alla.

Windows 10 sin generelle zoom er ganske bra, men det er noen steder hvor den kommer til kort. Jeg kjører 150% zoom hos meg, men f.eks. RDP-sesjoner (via Remote Destop Connection Manager) blir ikke zoomet og ender opp som nesten uleselige.

Hold oss oppdatert på framgangen, ebonita. Det er alltid greit å vite hvordan slike problemer blir løst.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...