Jump to content

Langhelg i Oslofjorden med seilbåt - hvor skal vi dra

Danske

Recommended Posts

Skal bruke himmelfartsdagen + helgen på tur i Oslofjorden. Er relativ fersk i området og håber på tips til hyggelige havne/steder å besøke i seilbåt. Har besøkt Oscarsborg, Drøbak, Sandspollen, Vollen, Middagsbukta + i land ved Spro og se på Kråkesølv. Alle hyggelige steder. Noen erfaringer å dele hvor det er hyggeligt?

Da bør du benytte anledningen til å komme deg litt lengre ut i fjorden. Marinemuseet i Horten er et flott reisemål. Du når jo også til Tønsbergskjærgården eller Hankø om mannskapet orker litt forflytning. Son og Åsgårdstrand er perler. Vi skal også ut mot de trakter, med avreise i kveld. Dette blir en flott helg!

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Jeg mener at turen starter ved Holenderbåen, alt før det er transport for å komme seg til fine steder. Du har jo Son, Holmestrand, Horten, Åsgårdstrand og Moss, noen naturhavner ved Son og Holmestrand, men det kan ikke måle seg med områdene fra Hankø og Tønsberg / tjøme skjærgården. Er det fint vær i kveld gå rett til Åsgårdstrand, da har du 3 dager i dette området, Son lørdag kveld så er det ikke langt tilbake til Oslo søndag.

Hvor i Oslofjorden holder du til?  Hvor lenge ønsker dere å seile om gangen?  Et fint område å seile i er ennfor øyene i Vestfjorden (Ostøya og Borøya).  Du kan komme gjennom enten store eller lille Ostesund eller Snarøysundet.  Skal du gjennom lille Ostesund bør du nok ta ned seilene og tøffe gjennom, Snarøysundet og Store Ostesund kan du seile gjennom.  Innenfor kan du f.eks. ankre opp utenfor Storøyodden eller du kan legge til på Borøya. 

Steilene er fint og barnevennlig.  Her har Nesodden seilforening kiosk med is og vafler mm.  Det er en lun sandstrand som vender inn mot Nesoddlandet og en grus-strand som vender ut mot fjorden for de som vil leke i bølgene fra danskebåten.

Utenfor (nordre) Langåra finnes "Skauer'n"  eller skogerholmene.  Her ligger du fint beskyttet mot nattebrisen som kommer fra nord, men muligens litt utsatt ved sønnavind.  I området rundt Håhøya har du også Hjelp i tillegg til stedene du har vært på (pluss mange andre...).  Hjelp er lun og fin i forhold til sønnavind, men utsatt ved nordavind.

Eller skal du lenger ut i fjorden?

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Den gangen vi hadde båt på Killingen, regnet vi 8 timer til Son. Så flyttet vi til Son. Nå har vi båten i Strömstad, som er 8 timer fra Son. Nå er det meldt knallvær. Jeg tror jeg ville valgt Oslo-Son. Overnatte. Son-Hankø, via innerleia forbi Elløs etc. og så rote litt rundt der. Kanskje tvers over fjorden til Tjøme og Færder.

Seilbåt.

Hulda går 6 knop for motor, i marsjfart, 42 fot. Caroline (den gangen) gikk 5 knop for motor, 32 fot. Det ble en dagsmarsj fra Killingen til Son, med unge, mulig det var fem/seks timer. Mulig at jeg husker feil. Men Son til Strömstad er 8 timer, den er jeg helt sikker på. Vi flyttet fra Grorud til Son for å unngå den lange Oslofjord-tarmen.

Om man går med motor fra Killingen, strakeste veien, i 5 knop trenger man drøyt 5 timer fra Killingen til Son. 

Nå meldes det 5 m/s og strålende solskinn, så det kan jo være god grunn til å heller redusere målet om tilbakelagt distanse og heller nyte roen med seilene oppe....

Så jeg ville seilt til Sandspollen/Sætreområdet i kveld, og så gått videre i morgen formiddag, tar bare en time så har du passert Filtvet og kan nyte öppna landskap...

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Fersk båteier?

Muligens litt tidlig på året for solgangsbris og fallvinder. Men er vi allerede der så er scenarioet:

Stille morgen og kveld, blir rolig natt. Men nei:

Fra kl. 12 og utover stigende vind som dreier SW. Blikkstille om kvelden. Ved tretiden på morran, heftig nordavind ut Oslofjorden. Spesielt fallvinder fra Hurumplatået og ut fjorden.

Som jeg sa til fruen for mange år siden: "Neste gangen jeg ankrer på Akerøya, ring etter menn i hvite frakker".

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...