Jump to content

Skibsplast 15 - 16 fot, hvilken motor?

ko-stens

Recommended Posts

Lurer på å skaffe meg en båt i klasse 15 - 16 fot med mulighet for både fisketurer i dorgefart og sommeraktiviteter.

Når det gjelder fiske, er helt klart 4-takter veien å gå, men det spiller egentlig ikke så stor rolle om det er 2-takter dersom man kan montere en dorgemotor ved siden av.

På Finn.no er det akkurat nå tre interessante, alle Skibsplast. Det er en 15 fot med 100 hk 2-takt, en 16 fot med 70 hk 2-takt og en 16 fot med 45 hk 4-takt. Den siste er dyrest, men motoren er jo fin. Toppfarten er hhv ukjent (men kanskje den runder 40 knop?), 35 og 27 knop.

Den med 4-takt frister nok mest, men er den brukandes til vannski? Hvor raskt akselerer den i forhold til en tilsvarende 2-takter? Akselerasjon er jo ganske vesentlig om en skal få folk opp av vannet på ski... Feks har jeg en 10-foter med 9,8 Tohatsu 4-takter. Sirup i akselerasjonen, men nydelig når båten er i plan. Er vel ikke uten grunn at mange vil ha 2-takter til morobruk, men gjelder det samme når motorene blir større og?

Den med 100 hk er nok lynkjapp, og man kan vel stå barfot og der. Den er egentlig unødvendig stor, og den er egentlig for stor for båten. Tror muligens det var 85 hk maks på disse. Eieren tror det i hvert fall. Den mest "perfekte" er kanskje den med 70 hk 2-takter, men morofaktoren er nok høyere med 100 hk uansett.

Hvilken ville dere valgt til mitt bruk?

Om det ikke blir en av disse tre, dukker det jo stadig opp noen, og jeg vurderer jo andre merker også. Målet er å få tak i en "plug-and-play-båt"; bare å hente og sette på vannet uten å måtte koste på noe, en båt som ser pen og hel ut og med motor som funker. Det eneste skruingen er i så fall å montere stangholdere og brakett for dorgemotor. Den enkleste båten er den med 4-takter, men jeg tror unga blir veldig skuffet om det blir for tregt til å dra dem opp på vannski.

Har lyst på With Vital 1700 av 80-tallstypen, men tja... Ikke lett å komme over noe som ser bra ut og som samtidig er billig nok. Det røk en for meg forrige helg, så der har en igjen for å nøle...

Gå for max. tillatt motor. For Skibsplast 460 15-fot er det vel 80 hk, så 70-80 hk bør være greit.

En moderne 60 hk 4-takt funker nok også bra, evt. E-TEC 60.

100 hk blir noe overkill, og en stor gammel 2-takter er både tørst og støyende/rykende.

45 hk 4-takt høres ganske gammelt ut. Er vel Honda fra tidlig 90-tall. Og for lite kraft for morobruk.

Men jeg hadde en Honda 50 på en tung Mørebas 17 og det funket forsåvidt, men ikke veldig moro da.

Men over 20 år gamle utenbordsmotorer kan være risikosport, bortsett fra om de er brukt i ferskvann da.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Ok. Nå endte jeg med å slå til på 15-foteren med 100 hk. Stor kladd, men går bra. Falt rett og slett for selve båten. Ypperlig sittekomfort, akkurat plass til en natt eller to, mer eller mindre ståplass med kalesjen oppe og i det hele tatt i god stand. Får evt bytte ut motoren etter hvert. Tror nok også at motoren er noe overkill, men jeg prøver det nå. Kan evt ta den av og selge den på sikt. 4-takter på minst 60 hk er nok det jeg kunne tenkt meg mest, men det er ingen alternativer å finne. Evt kan jeg jo se etter noe på Finn.no, men det blir jo tidlig 2000-talls om en skal slippe litt rimelig unna.

• 3 uker senere...

Har fått tatt en testtur med båten, og motoren går som bare det, den, men jeg synes og tror den kanskje blir litt for stor. Når jeg kjører i cruisefart på ca 18 - 20 knop, ikke langt unna farten da den går ut av plan igjen, legger den seg gjerne på den ene siden før den ruller over på den andre siden. Ganske ubehagelig egentlig. Mulig tyngden på hekken gjør at båten går og "wobbler" slik? I tillegg trekker den ganske mye mot høyre når jeg gir på. Det ser ut til at motoren er bra montert, så virker ikke som om feilmontering skulle ha noen betydning.

Siden jeg også skal ha på en dorgemotor ved siden av, vil det komme nærmere 30 kg til bakpå der.

Dette betyr at jeg vurderer veldig å prøve å selge 100-hesteren og få på noe med litt lavere vekt. MÅ ikke kjøre 40 knop heller... 30 holder i massevis, og det er sikkert nok moro i en 50 - 60-hester og. 48 kw står det som maks på "infoplaketten". Det er vel ca 70 hk det. Men 70 hk 4-takter veier jo like mye som kladden som sitter på nå, som veier 155 kg. Mener å ha lest at en 75 hk Honda veier 170 kg. Da er en egentlig like langt, men har lest meg til at 60-hesters 4-taktere gjerne veier 110 - 120 kg. Da blir det straks bedre. Og ikke minst slipper jeg ekstra dorgemotor.

Men så var det hvordan gjøre ting da... Om jeg annonserer den på Finn.no og noen har lyst på den, så må jeg jo ta av sulamitten. Det kan jo by på visse utfordringer. Ikke minst er den stor og uhåndterlig, og sjansen for å velte skiten ned på bakken er jo ganskse stor, men det er også oljetank på den. Burde denne tømmes først? Gjør det noe om motoren lagres på siden? Vet jo at 4-taktere ikke bør legges særlig på siden da oljen kan gå i forgasserne.

Det enkleste hadde vel vært å se om det finnes en butikk som kunne tenke seg å ta den i bytte mot en ny og bytte over motorer der, men den er jo ganske gammel (1990-modell) og ikke altfor pen å se på lenger, så den er kanskje ikke så interessant. Får vel ikke stort igjen for den i butikk sammenlignet med privat, og jeg har ikke lyst å spa ut 70 000,- på ny motor heller, selv om det frister veldig med en 60 hk Honda, feks.

Her er bilder av den, for øvrig:

bilde

bilde

bilde

Yamaha F70 veier 117 kg, men er dessverre som regel overpriset og sjelden å se på bruktmarkedet.

Letteste av de "sterke" motorene er E-tec 75/90 som veier 145 kg.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

Har stått en slik på Finn.no en tid, men den er borte nå. Litt mye mer enn hva jeg kunne tenkt meg å sette på.

Blir vel en 50 til 60 hk 4-takter, vil jeg anta. Kommer an på pris og tilgjengelighet. Men om en får solgt 100-hesteren får en se på. Går evt an å se på 80 - 90 hk 2-takter og bruke brakett, men en får se hva som skjer. Frister mest med 4-takter, selv om det blir en mye mindre motor. Men hvor mange knop trenger en egentlig...? Tenkte evt å få på Smart Tabs for kjappere plan/akselerasjon. Vil jo (i teorien) hjelpe litt det og.

En trenger 30 knop men ønsker 40.

Jeg fikk 43,5 knop idag med to mann ombord. Veldig fornøyd  :saint:

Men så var det hvordan gjøre ting da... Om jeg annonserer den på Finn.no og noen har lyst på den, så må jeg jo ta av sulamitten. Det kan jo by på visse utfordringer. Ikke minst er den stor og uhåndterlig, og sjansen for å velte skiten ned på bakken er jo ganskse stor, men det er også oljetank på den. Burde denne tømmes først? Gjør det noe om motoren lagres på siden? Vet jo at 4-taktere ikke bør legges særlig på siden da oljen kan gå i forgasserne.

best å heise av motoren med f.eks talje , mener å huske at til disse er det løfteøye å få kjøpt. sjekk f.eks Ravns Garasje

Smart Tabs vil hjelpe i praksis også, ikke bare til å gi lettere planing men også til å senke planingsfarta.  Du kan jo feks prøve å montere smart tabs nå allerede før du bytter motor - kanskje du da kan kjøre mer stabilt i 18-20 knop...? 

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

En trenger 30 knop men ønsker 40.

Jeg fikk 43,5 knop idag med to mann ombord. Veldig fornøyd  :saint:

Ble litt skuffet over min. 35 knop. Hadde faktisk trodd jeg skulle komme opp i 40. Nå var vi alle fire i familien, pluss at det var litt sjø, så det kan jo hende det er litt mer å hente, men fem knop opp høres litt mye ut.

Ellers, jeg tror nok jeg bestiller slike Smart Tabs fra Ebay. Sparer en god del hundrelapper på det.  Regner med at motoren kommer til å stå en stund på Finn.no, så rekker nok å prøve først. Har nok satt litt for høy pris, men ser nå om jeg får bud, om ikke annet. Har ikke dårlig tid.

Bestilte meg  SX9510-60. Gikk inn på hjemmesiden til Nauticus, http://nauticusinc.com/smart_choice_app/sca.php, og la inn data, og havnet på denne, også om jeg bytter til 60 hk 4-takter. Den havner litt mellom to stoler, båten min. I utgangspunktet høres det ut som om jeg burde hatt 9510-40, siden den er for 12 - 16 fot. Min står som 13 - 14 (4,1 - 4,7 m) på nettsiden, selv om den er 15,06 fot (4,6 m) i følge konverteringstabell.

Får nå uansett se hvordan det funker. Går an å bytte aktuatorer om det bare skulle bli galt. Tipper det går bra! I følge melding fra Ebay, er de allerede på vei i posten. Tar vel noen dager siden pakka kommer fra USA.

Men en ting er jeg nok litt skeptisk til. Dersom jeg skal ha på dorgemotor, lurer jeg jo litt på om både den og badestigen kommer til å komme borti flaps'ene. De stikker ut 25 cm. Må vel finne en løsning, vel. De skal jo monteres ganske langt ut mot siden, så med en smule flaks, kanskje det går likevel.

Men det er i hvert fall ingen tvil om at jeg kommer til å snuse rundt etter en 4-takter ganske kjapt dersom det ikke passer med dorgemotor og flaps. Tross alt skal den også brukes til fisking, og da er jeg avhengig av å ha motor som kan brukes til dorging.

Hvordan kan en Honda 50-hester funke? Står en på Finn.no, men har lest at de er en del svakere enn 50 hester 2-takter. Høres kanskje litt dødt ut da? Dette er en 99-modell. Ble visst bedre i 2003. Om ikke annet er prisen rimelig, og med slike trim-tabs vil jo båten kanskje bli noe sprekere og? I følge en test jeg leste er den også veldig lett, 93 kg.

60 hk frister absolutt mest, men om jeg får solgt motoren kjapt, trenger jeg også ny motor kjapt! En 6-hester med kort stamme som jeg har stående, stemmer liksom ikke helt... :lol: Det kommer en og ser på motoren om ikke lenge, så får se hva som skjer... Hva kan rett salgspris være da, mon tro? Har annonsert den for 14 000,-.  Er det rimelig både for kjøper og selger da? Den er jo bra, men ikke veldig pen. Må skifte sensor/sender for tilt/trim, men den delen har jeg her. Må av med motoren for å få skiftet den. LITT plunder når man driver alene...

Letteste av de "sterke" motorene er E-tec 75/90 som veier 145 kg.

Lettest blant bruktmotorer er vel Yamaha 90 totakt med 120 kg fordelt på de 90 Hestekreftene. Men de ble vel ikke tatt inn til Norge etter årsskiftet 2006/2007.

Nå ser det faktisk ut til at motoren blir solgt. Må bare få den h...vetes nøkkelen inn i tenningslåsen! Akkurat passe irriterende at det plutselig skulle bli vanskelig NÅ! Men, da får en nå fikle og ordne litt frem mot helgen. Må få hengeren i orden og, slik at det faktisk går an å få fraktet båten til testtur. Selger ikke noe som ikke funker som det skal...

Får så smått se litt på 4-taktere for alvor da! Fortrinnsvis 60 hk, men det får en nå se på.

Lettest blant bruktmotorer er vel Yamaha 90 totakt med 120 kg fordelt på de 90 Hestekreftene. Men de ble vel ikke tatt inn til Norge etter årsskiftet 2006/2007.

Ja det er klart, men da er vi tilbake til gamle dagers forgasser-totaktsmotor og det var vel neppe aktuelt i dette tilfellet kanskje, siden 4-takter var vurdert.

Ikke glem E-tec 50/60 i 60 hk 4-taktsvrimmelen.

Meget bra motor det også både støy og forbruksmessig. Og svært enkelt vedlikehold.

Og sterk siden det i bunn og grunn er en 2-taktsmotor, men med moderne miljøvennlig oppførsel.

Hvor sakte klarer man å få en E-tec til å gå? Noe av bruken blir jo dorging etter mjøsørreten, og da blir det fort 8 - 10 timer mer eller mindre på tomgang, med fart på fra 1,8 - 2,5 knop avhenging av vanntemperatur.

Har lest såpass mye positivt om E-tec at den frister, men det var det med dorgingen, da. Det ryktes at den funker, men det er jo kjedelig om jeg ikke får den under 2,5 knop... Der "vet" jeg at 4-takterne holder, og de er så å si helt lydløse til dorging. Feks hadde jeg en Tohatsu 9,8 på en tifoter. På 1,5 knop måtte jeg nesten ha øret nedtil motordekselet for å høre motoren. En 50 - 60 hk 4-takter er vel ikke stort verre.

Samtidig hadde det jo vært kjekt med noe som er sprekt nok til å dra opp folk på vannski. Vet jo at 4-takterne er hakket tregere der. Nå skal jeg uansett ha på Smart Tabs trimflaps, så akselerasjonen blir i teorien kjappere uansett.

Har jo inngått avtale om handel med 100-hesteren nå, så regner med at den går i orden til helgen. Haster jo litt etter hvert med å få tak i motor da! :-)  Fant heldigvis feilen som gjorde at jeg ikke fikk nøkkelen i tenningslåsen. Det gikk MYE lettere når jeg brukte riktig nøkkel.... :blush: 

Det står akkurat nå en E-tec 60 hk til 37 000,- på Finn.no. Frister litt, men ikke om jeg heller bør satse på 4-takter. Fisking er nemlig viktig her. Er mer opptatt av dorgefart enn toppfart, for å si det sånn.

Den lager naturlig nok noe mere lyd på tomgang enn en moderne 4-takter, men sammenlignet med gamle dagers 2-taktere så er det en klar forbedring for å si det mildt.

Både vedr. motorstøy og ikke minst eksosrøyk/lukt.

Har ikke hørt 25 hk utgaven live men den E-tec 50 jeg hadde i 2009 var ganske behagelig på de fleste turtall.

E-tec 25 virker ikke så ille her da:

E-tec 40/50/60 har bare to sylindre i likhet med E-tec 25.

Men blir jo nesten som en 4-syl 4T siden det er like mange forbrenninger pr. omdreining.

Tohatsu MFS er nok meget bra motorer. Men 25-hesteren er ikke akkurat noen lettvekter med vekt på over 70 kg for letteste modell.

Men så lenge båten har nok bæring akter så er det jo ikke noe problem.

Tror dere en 50 hk Honda kan holde til å dra opp noen på vannski? Skal ha på Smart Tabs - trimflaps slik at den planer/akselererer raskere. Det er en i Oslo som frister veldig, om den ikke er solgt ennå, men den er jo litt gammel, 99-modell. En god del dauere enn tilsvarende 2-takter. Ble visst litt kjappere de som er noen år nyere, og en sju år nyere står i Grimstad. Noe dyrere, men mer for penga, kanskje, men litt for langt unna til at jeg har lyst å kaste meg i bilen.

Uansett kan det se ut som om salget kan ryke om det haster litt for han som skal kjøpe motoren. Har nemlig ikke sett noe til hjullager og trommel til båthengeren, og da får jeg verken flyttet den  noe sted eller kjøper prøvd den skikkelig. Og den står slik til at en ikke kommer til med noen løfteanordninger for å få den av båten heller. Akkurat passe irriterende... To dager igjen med postgang før det kan gå åt skogen...

Da var 100-hesteren overlevert ny eier. Fikk trommel og hjullagere i posten i går, monterte delene, demonterte ledningsnett og instrumenter pluss, pluss og kjørte av gårde med sulamitten i dag. Bandt fast motoren med slepetau festet til frontlasteren til en traktor, og vips, rett av.

Så nå MÅ jeg ha ny motor!

Er eldre Honda 50 hk noe å satse på? Lurer fremdeles på den fra forrige innlegg.

Er det store forskjeller mellom eldre og nyere 4-taktere? Etter nærmere opptelling, pluss nært forestående konfirmasjon for eldstefrøkna her i heimen, tror jeg nesten jeg får holde meg under tjuefemlapper. Da blir det nok helst en eldre motor.

Fikk 25 knop med en -97 modell BF50 på en relativt tung Mørebas 17 for mange år siden.

Så vannski funker nok på en lett båt og med ikke for tung propell. Og ikke for tung fyr på vannski  :saint:

BF50 fikk innsprøytning i 2010 var det vel.

Da var det gjort... Hentet Hondaen utenfor Oslo i dag. Tittet litt på kalenderen, og dersom jeg ikke fikk kjøpt noe enten i dag eller i morgen, måtte jeg ha ventet til St. Hans... En smule tett program akkurat nå! Har jo lurt på motoren en stund og hatt kontakt med selgeren, som hørtes ut som en grei kar. Så da ble det en tur til Bærum for å bli ferdig med å glane på Finn.no. Er jo nærmest tørke med tanke på 50 - 60 hk 4-taktere til en pris jeg liker.

Fikk lirket den inn i Golfen med en motorløftebukk. Og nå ligger den særdeles trygt i bagasjerommet på nevnte Golf uten at jeg helt vet hvordan jeg skal få den ut uten å ødelegge noe... :sweat: Finner jeg ingen til å hjelpe, har jeg en tomotors Golf en lang stund... Skulle få med motorolje og, siden den var tappet av, men det måtte jeg selvsagt glemme... Koster vel ikke skjorta uansett. 

Motoren veier i følge nettet 93 kg, så den er ikke noen voldsom tungvekter, så to stk klarer vel å få tak på dingsen og geleide den ut mens en holder bak slik at undervannshuset ikke slår borti noe (er med propellen innover i bilen). Så får en hekte på svineriet på hekken og se hvordan det blir. Det ser i hvert fall utrolig enkelt ut å montere og finne riktige ledninger. Litt klønete å få montert på kontrollboksen, men det kan jeg vel klare å fikse på et vis. Har ellers kjøpt nye kontrollkabler, og festebrakett satt det på motoren fra før, så det skal i teorien være "plug and play" her. :-)

Så får en også håpe alt er i orden. Motoren ser i hvert fall rimelig fin ut under dekselet. Får vel lakkere litt på det, forresten. Oppå er det et lite, avtagbart deksel. Dette er nesten fri for lakk. Har noe sølv metallic spraylakk i garasjen, pluss både plastheftgrunning og klarlakk, så det blir i hvert fall ikke styggere. Resten av motoren ser faktisk ikke gærnt ut.

Blir vel en del dauere enn før, båten, men jeg slipper i hvert fall å tenke på 190 kilo på hekken. Det blir faktisk nesten hundre kilo mindre da jeg også slipper å hekte på dorgemotor.

Skal bli artig å prøve båten - om to uker. Nå er det jobb og konfirmasjon en stund først... I mellomtiden får en evt også sjekke litt hvorfor båten er like bløt som Mjøsa innvendig. Det har vært fryktelig rått i lufta med masse regn og til dels god temperatur i det siste, så det er vel kanskje derfor den er fuktig oppetter veggene innvendig.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...