ivar Svart 30.Mai.2016 Del på Facebook Svart 30.Mai.2016 vet du hva slags båt motoren sto på før? tenker på propell, du bør vel ha en som gir opp mot 6000 rpm på fullt for å få den aksen du ønsker Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Teerex Svart 30.Mai.2016 Del på Facebook Svart 30.Mai.2016 (redigert) Gikk greit for to mann å løfte en E-tec 50 på 108 kg inn i en bil, bare man finner teknikken. Og har beskyttelse... Men skal du drive på med båt og påhengsmotorer resten av livet kan du kanskje like gjerne stikke innom Biltema og kjøpe deg en elefantkran. Her er min BF50 -97 kjøpt med gammal båt i 2001, og solgt i 2002. Husker at jeg fikk 45.000 for motoren. Det var min første påhengsmotor, og sant og si hadde jeg ikke så mye peiling og interesse for den på daværende tidspunkt (var mest MC og datamann på den tiden). Redigert 30.Mai.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ko-stens Svart 31.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mai.2016 vet du hva slags båt motoren sto på før? tenker på propell, du bør vel ha en som gir opp mot 6000 rpm på fullt for å få den aksen du ønsker Forrige eier hadde den på en Buster L. Var det ikke 27, 28 knop han sa den gikk da, mon tro...? Det var med turteller, så får se hvordan det går før jeg glaner etter propell. Vet ikke hva som er orignal stigning på denne, men om jeg spør han derre gugel-fyren, finner jeg det vel ut! Har polert dekselet i dag. Demonterte det lille dekselet på toppen, pusset/flasset vekk gammel lakk og bommet stygt med ny lakk... Lurer på om jeg ikke skal plastidip'e dette dekselet med enten Blaze Orange (!) eller mørk grå. Er vel omtrent umulig å treffe blink med fargen uansett, så litt mer kontraster enn det ble nå, gjør vel ingenting. Oransje "selvlysende" er en smule harry... Ehm... Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 31.Mai.2016 Del på Facebook Svart 31.Mai.2016 mistenker Busteren er litt mer lettdrevet enn skibsplasten, men du får prøve og med turteller så får du jo en bra pekepinn på hvor du ligger Om du ønsker originalfarge så har nok helt sikkert nærmeste hondaforhandler noen bokser på lur Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Kaffelars Svart 31.Mai.2016 Del på Facebook Svart 31.Mai.2016 -- Vet ikke hva som er orignal stigning på denne, men om jeg spør han derre gugel-fyren, finner jeg det vel ut! -- Sendte deg en IM, tror det blir greit nok med denne motoren, og hyggelig lyd i denne 3'ern :) Sitér dette innlegget Link to post
ko-stens Svart 31.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mai.2016 (redigert) Da er motoren på båten. En kompis kom innom og hjalp med å løfte den ut. Var ikke så tungt som trodd. Gikk rett i hullene til den forrige motoren og, så slapp å borre nye. Ypperlig. Ellers har jeg plastidip'et det lille dekselet på toppen... En smule harry... Men litt kult på en bisarr måte... Er jo bare å rive av igjen, dette. Ble ikke pent heller, siden spraydysa ga like fin sprut som en hageslange... Gidder ikke gjøre mer enda. Må uansett tørke en dag før jeg bør prøve å rive av. Det står 11-1/2X14-1/4 på propellen, for øvrig. Tittet på en "propellkalkulator, og med dataene 390 kg båt og 250 kilo folk og utstyr, så er det 11x15, Solas Saturn stålpropell, som ble anbefalt. Vet ikke hvordan den som sitter der nå er i forhold. Blir å fikle litt med montering av kabler i kveld, så får en se om en får tid til å ta en lynkjapp tur i løpet av uka. Tviler veldig, men... Kan for øvrig trygt si at fjortisen ble særdeles misfornøyd med motorbyttet... Liten og stygg! Vel, vel... Unger - ikke kan en leve med dem og ikke kan en skyte dem... Redigert 31.Mai.2016 av ko-stens (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 31.Mai.2016 Del på Facebook Svart 31.Mai.2016 ... tviler for at du trenger mer stigning enn du allerede har.. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
ko-stens Svart 31.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mai.2016 Hadde aldri trodd det skulle være så enkelt å fikse. Bare smekke på kontakter, kabelskor, strøm og jord og gir/gasskabler. Mistenkelig enkelt... Vet ikke hva som er maks turtallsområde på denne motoren, men antar det er omkring 5 500 - 6 000 rpm. Det betyr at med full gass bør jeg oppi dette, ellers bør jeg se meg om etter annen propell? Bør den da være mindre i så fall? Feks 11x15? Hvor merkbart er det mellom den jeg har når og denne? Et annet alternativ på denne propellkalkulatoren var 10,75x16. Her er hageyachten slik den ser ut nå. Egentlig bare å fylle på olje og bensin og fyre opp. Det jeg har igjen å gjøre nå er å få på Smart Tabs'ene. De kom i posten i dag, så det var litt julekveld i heimen akkurat da. Ser bra ut. MEN, selvsagt, det skal jo ikke gå smertefritt... Hekken på båten er jo ikke rett! Den bøyer jo av, "kuver". Det betyr at jeg ikke får på tabs'ene dersom jeg skrur festene helt inn. Må få lagt noe mellom skrog og fester. Akkurat passe irriterende... I tillegg skal jeg flytte badestigen tilbake til venstre side. Det blir jo ikke behov for ekstramotor nå. Skal også ha på støyskjermen foran motoren. Da åpenbarer det seg selvsagt et problem til; den ene hengslen går borti badestigen... Kjekt å tenke på at jeg akkurat har tettet hullene på venstre side, for så å måtte gjøre det samme på høyre side samtidig som jeg må åpne de på venstre igjen. Uansett må jeg ta den av, siden silikonen jeg har brukt ikke tørker. For gammel, antakeligvis. Litt hell får en kanskje også si da. Smart tabs'ene og badestigen krasjer bare litt, men det er enkelt å gjøre noe med. Det er bare å sørge for at stigen ikke svinges innover når man tråkker på de nederste trinnene. Et par bolter gjennom, og den sperres for det. Har i hvert fall håp om at det kan gjøre det litt mer tålbart bare å ha 50 hk. Føles det smått ut, ja da får jeg se neste sesong om det blir noe større. Akkurat nå orker jeg ikke drive mer med motor. Men når alt dette er gjort, bør det vel være "plug and play" utpå fjorden. Tipper jeg må justere litt på gir- og gasskabler, men det er i så fall småtteri. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 31.Mai.2016 Del på Facebook Svart 31.Mai.2016 Vet ikke hva som er maks turtallsområde på denne motoren, men antar det er omkring 5 500 - 6 000 rpm. Det betyr at med full gass bør jeg oppi dette, ellers bør jeg se meg om etter annen propell? Bør den da være mindre i så fall? Feks 11x15? Hvor merkbart er det mellom den jeg har når og denne? Et annet alternativ på denne propellkalkulatoren var 10,75x16. http://news.honda.com/newsandviews/article.aspx?id=1110-en ja, anbefalt turtall 5500-6000 , og yter 50hk v/ 5750. Desto høyere opp mot 6000 du legger deg , jo mer krefter får du til å få båten i plan => kjappere aks. Får du for lite turtall , så er det stigningen du må ned på, dvs ned fra 14" til 13". 1 tomme stigning ned/opp kan utgjøre 2-300 omdreininger (avhenger bla av utveksling i girhus ) ikke bry deg så mye om diameteren (den er på sett og vis valgt for deg på forhånd..) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Teerex Svart 31.Mai.2016 Del på Facebook Svart 31.Mai.2016 Støyskjerm? Det er jo noe man bruker med 2-taktere Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ko-stens Svart 1.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juni.2016 Hehe, kanskje det. Synes den gjør seg litt da. Men en annen sak. En kamerat vurderer ny motor på sin Skibsplast, en 550. Har blitt anbefalt 80 - 115 hk. Maks 80 står det nå på båten, men... Uansett, han fikk beskjed om at de tar omkring 10 000,- for montering av ny motor! Er det en spøk!? Er det så vanvittig dyrt? Hvorfor? Har det skjedd noe på motorfronten som gjør det vanskelig for vanlige folk å gjøre jobben selv? Mener han sa det var hos Bakken Motor. Det tar jo noen timer å fjerne det gamle og få på det nye, men lell a gitt. Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 1.Juni.2016 Del på Facebook Svart 1.Juni.2016 Mange som tjener godt på andres uvitenhet tydligvis. Tipper du må ned på 11x13" propell hvis forrige eier brukte 14 på lettere båt. men det finner du jo ut når du skal prøve den. Grattis med fin motor forresten ;) Sitér dette innlegget Link to post
ko-stens Svart 1.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juni.2016 Nå nærmer det seg veldig prøvetur. Fylte på olje på motoren og bensin på tanken, og jammen startet ikke dævelskapen ganske kjapt. Og du verden så stille den går! Er jo som natt og dag i forhold til Marineren som satt der før. Nå utpå eftan har jeg montert Smart Tabs'ene, så får en håpe de funker etter planen. Fryktet at jeg måtte bygge ut litt på selve brakettene da hekken er litt buet, men det gikk bra uten. Stigen er ellers fjernet, men kommer til å bli montert tilbake der den var først, på venstre side. Kjedelig med tetting av hull, men. Pent blir det uansett ikke. Har fylt i gelcoatsparkel. Tenkte etterpå at jeg like godt kunne tettet med Tec7, men får følge med. Skal også få på støyskjermen. Blir kanskje litt justering med kontrollkabler, men det ser da lovende ut foreløpig. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 1.Juni.2016 Del på Facebook Svart 1.Juni.2016 Bakken har rimelige priser på motor, så de må jo hente det inn på monteringsprisen da. 10 båtlapper er ikke så fryktelig ille hvis det inkluderer alt og alle eventualiteter. Tar nok vanligvis ikke ikke mere enn en dag å bytte motor på en ikke altfor gammel båt, men det varierer fra båt til båt. Særlig på litt eldre båter kan det være mye pussige løsninger og andre utfordringer som dukker opp underveis vedr. styring, strøm, instrumenter, forfilter osv. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ko-stens Svart 3.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juni.2016 (redigert) Da rakk jeg en kort times tur med båten. Motoren går så nydelig som bare det. Må bare få justert gasskabelen litt, for den går for fort på tomgang og smeller nærmest i gir. Selvsagt hadde jeg ikke med verktøy, men det gikk da... I en del vind og litt bølger, fikk jeg ca 5 500 o/min og 25,9 knop. Prøvde å trimme motoren til propellen omtrent gikk klar av vannet, men det gikk ikke mer enn dette. Smart tabs'ene funker fint. Trenger nesten ikke trim/tilt, føles det ut som. Båten går ellers knallfint også på lav fart, og den er nærmest i plan på omlag 12 knop. Er nok Smart tabs'ene som gjør det. Det er så å si ingen planingsterskel. Den er jo nesten i plan fra tomgang. Det hjalp nok med lettere motor i tillegg. Men , jeg har aldri noensinne vært borti en mer ustabil båt! Syntes det var rart sist også, men regnet med at det var motoren som var problemet i og med at den var såpass stor og tung, men nå var det helt jævlig, for å si det pent... Det føles jo ut som om den skal kantre, og det er så håpløst at det rett og slett er veldig ubehagelig mellom 10 og 20 knop. Den legger seg over noe så til de grader over på siden og gjør det nærmest umulig å sitte. Er faktisk nødt til å stå mellom setene for å utligne det, men om det er litt bølger, blir ikke det noen god løsning heller. Merkelig om dette er gjengs på disse båtene. I så fall kan jeg ikke fatte hvorfor de var så populære i denne klassen! For dette er det verste jeg har vært borti. Kajakken min føles mer stødig... Kan kanskje justere stivheten på Smart tab'en på styrbord side, slik at den ikke gir så mye etter som på venstre side. Går an å prøve i hvert fall... Den beste løsningen er vel å kjøpe en haug sandsekker og legge i på motsatt side... Redigert 3.Juni.2016 av ko-stens (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 3.Juni.2016 Del på Facebook Svart 3.Juni.2016 I en del vind og litt bølger, fikk jeg ca 5 500 o/min og 25,9 knop. Prøvde å trimme motoren til propellen omtrent gikk klar av vannet, men det gikk ikke mer enn dette. Smart tabs'ene funker fint. Trenger nesten ikke trim/tilt, føles det ut som. Båten går ellers knallfint også på lav fart, og den er nærmest i plan på omlag 12 knop. Er nok Smart tabs'ene som gjør det. Det er så å si ingen planingsterskel. Den er jo nesten i plan fra tomgang. definitivt smart tabsene som gjør dette. Men høres ut som at du har de stilt for stramt , trykker du baugen for mye ned så vil du kunne få oppførsel som du beskriver, i tillegg reagerer den mindre på trim. Hvordan har du de justert? Ville prøvd å slakket på de Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
KjetilBN Svart 3.Juni.2016 Del på Facebook Svart 3.Juni.2016 Driver den fortsatt og ruller fra ene siden til den andre? Min erfaring med Skibsplast er at den nesten ikke krenger i svin en gang, men min kan også legge seg litt over på ene siden hvis jeg er alene i båten. Tror den har noe med at jeg da får mye vekt langt frem i båten. Blir faktisk bedre med litt vekt på akterbenken. Har du sjekket at det ikke er vann i dobbeltbunnen som ligger å skvalper frem og tilbake? Er vel såpass ny denne at den ikke er skumfylt. Min har en liten plugg under benken bak for evt. lensing av dobbeltbunnen. Sitér dette innlegget Link to post
ko-stens Svart 3.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juni.2016 Jeg skal prøve å slakke på Tabs'ene. De er stilt på nest ytterste hakket. De er jo egentlig for 60 - 140 hk. Bestilte dem før jeg solgte 100-hesteren, så den er kanskje litt stram i utgangspunktet. De skal i utgangspunktet monteres i hullet i midten (det er 5 hull). Tok dem ut et hakk da båten jo er litt lettere i hekken enn den var. Tror jeg skal ta den helt ut. Evt går det an å bestille nye dempere som skal passe litt bedre. En måte å motvirke at den heller så vanvittig mot styrbord side, kan kanskje være å la tab'en på den siden være strammere enn på babord side. Må bare prøve meg frem litt. Den ruller ikke slik den gjorde med 100-hesteren. Den holder seg bare veldig langt nede på styrbord side, men det kan jo hende den er litt lett i hekken i stedet! Prøver først med litt tab-justering, så får jeg prøve litt ballast. Må vel finnes litt strøsandsekker etter vinteren et sted... Tre fire slike kan funke det. :-) Nekter å tro at Skibsplast har stusselige skrog... Det er ellers ingen skvalping å oppdrive. Det kom heller ikke ut noe vann da jeg boret hull til tab'ene. Da boret jeg jo helt nede i skrogkanten. Hadde det vært vann der, hadde det kommet ut. Nå kan det selvsagt hende den hadde vært like ille mot styrbord også med 100-hesteren, men jeg prøvde den kun èn gang, og da var det tre på babord side og jeg pluss et par batterier på styrbord. Tipper den hadde oppført seg ganske likt. Den forrige båten oppførte seg ikke slik. Litt helling var det, men langt fra så mye. Den var også 15 fot (eller 14,5 - 440 cm) med 50-hester (gammel Evinrude 2-takter). Den var grusom pga ettermontert kjølbord, men ble nydelig da jeg tok frem vinkelsliperen... Den var dog litt bredere over baken enn Skibsplasten. Det var en Flåtsund hjemmebygger. Med litt mer bredde ble den sikkert litt stødigere. Fikk for øvrig aldri mer enn nesten 24 knop med den motoren på den båten. I "nedoverbakke" og riktig trim kan jeg kanskje, dersom stjernene står i riktig forhold til sola og gudene er med meg, ca 27 knop. River ikke skinnet av pølsa akkurat, men det funker jo greit. Ikke like høy artigfaktor som 100 hester og kanskje 40 knop, men hvor ofte hadde jeg giddet å øse ut bensin på full guffe, med voldsom støy, bølgehopping og en følelse av at dette går til h... når som helst...? Litt mer komfortabel med treigingen som sitter på nå! Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 3.Juni.2016 Del på Facebook Svart 3.Juni.2016 Jeg skal prøve å slakke på Tabs'ene. De er stilt på nest ytterste hakket. De er jo egentlig for 60 - 140 hk. Bestilte dem før jeg solgte 100-hesteren, så den er kanskje litt stram i utgangspunktet. De skal i utgangspunktet monteres i hullet i midten (det er 5 hull). Tok dem ut et hakk da båten jo er litt lettere i hekken enn den var. Tror jeg skal ta den helt ut. Evt går det an å bestille nye dempere som skal passe litt bedre. her tenker du nok feil - flytter du demperen ut så virker den med større kraft. Flytt den inn så får vanntrykket større vektarm til å trykke ihop demperen. Jeg ville flyttet helt i innerste hull bare for å se hvordan den reagerer på det. Nye dempere fins ja, jeg har 60 på mine , og bestilte etpar 40 punds for å prøve Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
ko-stens Svart 3.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juni.2016 Ops, ja der sier du noe... Kanskje jeg skulle prøve innerste hull i stedet ja! Nå passer den vel mer til 120-hester enn 50... Sitér dette innlegget Link to post
ko-stens Svart 21.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juni.2016 (redigert) Å fytti grisen... Noe så utrolig kjedelig motor... Detta er daue greier altså... Hadde med familien utpå en tur i dag. Første gang jeg har tid, og jammen første gang på leeeenge det ikke blåser noe som kunne fått navn. Det var faktisk fint utpå Mjøsa i efta. Motoren går greit nok, men å si at den er turtallsvillig vil vel være å ta i... Skulle nesten tro båten stod i sirup, ikke i vann. Må tilte motoren så langt opp at den så å si glipper i vannskorpa for å få opp turtall på drøyt 5 500 o/min. Da viste gps'en 25,9 knop. Litt pussig at den skulle gjøre et slik hopp, for det virket da klin umulig å få den over 24 knop ellers. Må ha vært en liten nedoverbakke akkurat der... Skal en kjøre på full gass med tilten litt lenger ned enn at propellen går i lufta i bølgene, får jeg bare så vidt 5 200 o/min og ca 23,5 knop. Burde jeg få tak i en annen propell? Tenker ca 6 000 o/min kan være greia her. Nå er det slik at jeg også skal bruke båten til dorging, og jeg vil da helst ikke særlig over 2 knop på tomgang. Nå bør jeg nok justere ned tomgangen litt på denne, for jeg kommer ikke under 2,3 knop. En propell med stigning som gir høyere maksfart, vil ikke den også gi høyere tomgangsfart? Eller hvordan er dette? Er nesten så jeg angrer kjøpet av denne motoren. Burde kanskje ventet til det dukket opp en 60 hester med litt mer moderne teknologi. Leste jo at denne gammern er treig, men at den er sååå treig hadde jeg ikke trodd. Elllers, den går jo jevnt og fint, om ikke annet, så det er i det minste en koseturmotor. Funker fint i marsjfart på 15 - 17 knop. Båten holder seg i plan på 15 knop. Dette med at båten legger seg på siden, er fremdeles et problem. Den er nok noe sidetung, faktisk, for vi parkerte ved en gjestebrygge, og da vi gikk tilbake mot båten etterpå, så jeg tydelig at den har litt "slagside" mot styrbord. Litt pussig. Det er da ikke så mye vekt der i forhold til andre siden. Det er Dashbord/kontrollboks, lite brannslukningsapparat og batteri. Maks ca 20 kilo. Står jeg i midten, og det gjelder også når fruen og den ene datteren min sitter på babord side (den andre på styrbord) baki, går det fint. En smule irriterende ikke å kunne sitte i stolen når jeg kjører... Redigert 21.Juni.2016 av ko-stens (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 21.Juni.2016 Del på Facebook Svart 21.Juni.2016 (redigert) som vi skrev på side 2 i denne tråden - her må du nok gå ned i stigning , det vil gi lavere fart på tomgang , men mer turtall - og dermed mer fart på topp. Og motoren vil føles sprekere når den slipper å "kjøre i for høyt gir" som den gjør nå , med bortimot 600 omdreininger for lite fikk du justert tabsene forresten? Redigert 21.Juni.2016 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
ko-stens Svart 21.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juni.2016 Ok. Takker for svar. Da får jeg se meg om etter en "raskere" propell. :-) Justerte litt på tab'ene, men merket egentlig ingen forskjell. Men nå er det jo en stund siden sist jeg prøvde. Burde prøve, justere, prøve, justere og prøve igjen. Alt på samme tid. Venter til det blir varmere i vannet, så slipper jeg å dra den opp hver gang. Sitér dette innlegget Link to post
bmwmaxi Svart 21.Juni.2016 Del på Facebook Svart 21.Juni.2016 (redigert) Isteden for og bruke penger på de tabene. Ville jeg heller prøvd meg fram med forskjellige propeller. Den laser II propellen du har der er bygd for fart og er ikke så veldig bra for lav plane fart. Tror jeg ville prøv en balistic 4blads propell for ditt bruk. Båten kan oppføre seg vit forskeligg med propeller, noen løfter båten mer opp av vanne, drar mindre til sidene+++. Tilter du motor nok opp i plan så ikke båten "går på snuten" og graver seg ned og legger seg over på siden. Den lille finnen du ser rett over propellen kan du løsne bolten på oversiden og justere litt over til siden"motsatt vei" for og kompensere for at båten drar til siden. Hvis du prøver med andre propeller, påse at den ikke går borti den finnen da kutter man av den. Så nå at det var flere sider i denne tråden, og at det har blitt svart på noe av det samme. Redigert 21.Juni.2016 av bmwmaxi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 21.Juni.2016 Del på Facebook Svart 21.Juni.2016 (redigert) Justerte litt på tab'ene, men merket egentlig ingen forskjell. Men nå er det jo en stund siden sist jeg prøvde. Burde prøve, justere, prøve, justere og prøve igjen. Alt på samme tid. Venter til det blir varmere i vannet, så slipper jeg å dra den opp hver gang. justerte litt , dvs hvor mye da - 1 hull? ville kjørt de helt inn , da merker du mer forskjell. evt kan du binde de opp med en taustump med en karabinkrok i bare for å se hvordan båten går med flapsene helt utkoblet. Justerte forresten mine med båten på vannet og +5 i vanntemeratur , det var ikke direkte behagelig Redigert 21.Juni.2016 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.