Jump to content

Skibsplast 15 - 16 fot, hvilken motor?


ko-stens

Recommended Posts

Har sett på den jeg og, men den sitter bom fast. Tør ikke bruke mer makt for å få den løs i frykt for å ødelegge propellen. Trodde ikke denne kunne tas av, men ser nå at den nok muligens kan det, om en får løsnet den.

 

 

Blir vel til at jeg drar båten til verksted og ber de sjekke om kompresjonen er som den skal være, evt feilsøke andre ting og om det går an å fikse undervannshuset og evt få pris på reparasjon. De har neppe tid i sommer, men det får nå bare være. Koster det lite å fikse, gjør jeg det. Blir det dyrt, ja da blir den lagt ut som rep.objekt på Finn.no! Uansett er motoren i utgangspunktet uinteressant for min del. Det blir for stusselig... Noen ny motor blir det nok ikke i år, så om denne kunne fikses for en rimelig penge realtivt snart, kunne en jo dratt ut sesongen litt lenger enn 10. juli...

Link to post

Vel, da har man gjort bittelitt feilsøking, og jammen tror jeg at jeg har funnet en feil umiddelbart. Termostaten funker neppe som den skal. Har først tatt bilde av den kald. Har deretter lagt den i kokende vann for å se om den åpner, men det er ingen merkbar endring. Etter å ha tatt den ut av glasset med varmt vann, er det fremdeles ingen bevegelse, så da er det nok bare å bestille en ny.

 

En verkstedkar sa at det kunne være termostaten som gjør at det kan komme kondens i oljen dersom den står åpen hele tiden. Regner med at det stemmer? Kan det virkelig være så enkelt?

 

Hvor åpen skal den egentlig være når den er kald? Skal den være helt lukket, eller skal den være som på bildet? Den ser ganske åpen ut, synes jeg.

 

Bilde før kokende vann:

bilde

 

Bilde etter kokende vann:

bilde

 

Ingen endring å spore, egentlig...

 

Bestiller i hvert fall ny termostat!

 

Edit: Det var litt groe/grønske/grums i hullet til termostaten, men det var så lite at det neppe har betydning for noe som helst, men hvordan flusher man dette og med hva?

Redigert av ko-stens (see edit history)
Link to post

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Undervannshuset. Simringen som er lekk, har nok fått litt juling av propellen. Den har gnaget godt på støpegodset, både ved propellakslingen og der propell møter gods. Lurer på om det skal være gjenger innvendig i huset her, slik at man kan skru ut innmaten? De er i så fall godt gjemt nå. Men kan en skifte simring uten å demontere noe? Liten lekkasje er det her, i hvert fall. Som tidligere nevnt er det et undervannshus uten innmat til salgs på Finn.no...

 

 

skal man flytte innmat fra et undervannshus til et annet så må det shimses opp slik at klaringene innvendig blir rett. Fikk det gjort på et uv hus til en yamaha , ble noen timer verkstedjobb.(husker ikke nøyaktig antall) 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Ok. Det mest sannsynlige er at jeg etterfyller og kjører...

 

Har akkurat vært på et lokalt verksted og fått bestilt termostat og vist bilder av herligheten. Han var usikker på om det går an å gjøre noe, så får nå se.

 

Får i hvert fall håpe at termostatbytte kan hjelpe på litt lenger opp på motoren! Han mente at åpen termostat kan gjøre at motoren går kald og at det derfor kan komme kondens i oljen. Det var jo ikke mye vann, så tjo og tja... Det er jo verdt å prøve. Det er det billigste alternativet, selv om den vesle betan var styggdyr, 500 spenn!

Link to post

Den termostaten er gåen ja,den står i halvåpen stilling.  Fjæra går nesten helt i sammen når den er helt åpen.

 

På undervannhuset pleier det å være et lite lokk man kan skru ut på utsiden av simringen,men er ikke sikker på hvordan det er på Honda. Ser egentlig ikke ut som det er noe her.

Den store ringen med taggene på er på en måte en stor mutter som man skrur ut for å dra ut innmaten i undervannshuset.

 

Kjøpte akkurat ny termostat til en Suzuki 90hk hos Suzukiforhandleren,980,- takk- I tillegg har den to stykker :giggle:

Redigert av Lars K (see edit history)
Link to post

Hmmm... Fant en tråd om termostat her på forumet, med kun det ene innlegget, av trådstarter:

 

"Opplevde litt problemer med min Yamaha 9,9 Sport 4-takt forrige uker.

 

Motor startet veldig lett, og gikk greit på tomgang og mellomregister. Men ville ikke ta høyere turtall, motor virket "dau" så det holdt. På tross av 15 hk, virket den mer som en 5 hk.

 

Dette syntes jeg hadde blitt verre og verre, selv om motor av og til kviknet til. Jeg tenker da at dette må være et forgasserproblem, og starter først med å ha på litt kondensfjerner på tank. Vurderer så å bytte unit for primestart (automatchoke) som jeg har en ekstra liggende av. Hvis ikke dette heller gir effekt, ville jeg så byttet forgasser (har en ekstra forgasser liggende etter bytte til 20 hk forgasser på hyttebåt).

 

Tidligere hadde jeg feilsøkt litt vedr. at jeg føler motoren støyer en del mer i eksos. Pratet med en kollega på jobb som også driver med service og rep av båter. Han antydet at en kunne sjekke pakning ved impellerhus, samt termostat for å sjekke om var ok. Han mente dette kanskje kunne gi noe mer eksos-støy.

 

Fant da at termostat var defekt og stod i åpen posisjon. Jeg hadde tidligere reagert litt på noe svak kontrollstråle også.

 

I går monterte jeg den nye termostaten som jeg hadde fått tilsendt. Jeg ser da at kontrollstråle igjen er sterk og normal. Når jeg drar ut på teinehaling merkes med en gang at motor nå går som den skal også på høyt turtall :thumbsup: Lettelse!

 

Jeg tenker da at termostat og automatchoke "snakker sammen". Signal fra termostat indikerer kontinuerlig kaldt vann / kald motor, og primestart unit svarer da med å gi fet bensinblanding. Derav problem å få høyt turtall.

 

Tenkte dette kunne være et tips å dele med andre, dersom et slikt problem skulle oppstå for andre. En defekt termostat er jo ikke akkurat det første en tenker å feilsøke på når motor ikke går som den skal."

 

(https://baatplassen.no/i/topic/114433-defekt-termostat-tips-vedr-d%C3%A5rlig-gange-utenbordsmotor/)

 

Kan det virkelig være dette som gjør at jeg har slitt så veldig med å få opp turtallet på motoren? Ser at trådstarter i grunn har hatt akkurat det samme problemet som meg, men at det har blitt bra med skifte av termostat. Skal bli interessant å prøvekjøre motoren etter at jeg har skiftet den. Kan ikke huske å ha sett om vanstrålen har vært svak, men det kan jo hende. Det har i hvert fall vært kjøling.

 

Så får en ta undervannshusproblemet etter hvert. Med litt flaks kan en kanskje ha løst et par problemer kun med dette skiftet. Det høres for godt ut til å være sant, så det er sikkert akkurat det, men prøve først! Har ny olje liggende nå, så fikser det etter hvert. Litt synd jeg ikke får tatt en tur på Mjøsa i morgen, da "Sommerbåten" kommer til Hamar en tur.

Link to post

Æsj... Han Ravn-fyren provoserte meg i dag... Utspekulert å være så trivelig og skravlete og komme med så godt tilbud på 90-hester E-tec... Blir jo rent fristet til å handle! :lol:

 

Må bare holde meg i skinnet litt til! I stedet for å svare på eposten, ville han ringe, og det ble en halvtime gitt. Da snakker vi kundebehandling. Jeg som ikke er kunde ennå engang...

 

Men, blir det motor, ny motor, blir det å ta turen til Båstad, tipper jeg! :wink:

 

Han mente selv at Yamaha F70 er det rette motoren til det jeg hadde tenkt, men er enig i at denne er veldig dyr i forhold til E-tec, og når han har rabatt på 90-hester til 83 000,- kontra F70 til 94 000,-.... Han mente at dersom hovedgeskjeften er cruising i penværet, vannski og moro, er 75 - 90 E-tec valget.

 

Det kan kanskje blitt litt tungt på hekken, men... Starten på tråden var jo at jeg ville hive av en 155 kilos 100-hesters totakter fordi den var for tung og passet ikke til dorging. Vet kanskje ikke om en 145 kilos 90-hesters totakter blir det heeelt riktige valget da! Nå kan den jo gå lenge på tomgang, men om det er mulig å komme under eller rundt 2 knop, spørs.

 

Men når det gjelder motor... Det står jo maks 70 hk på plata i båten. Hva tenker egentlig produsent da? Er det vekt tilsvarende 70-hester eller lignende, eller tenker de på ren effekt? Feks veier Yamaha F70 119 kilo, mens en Suzuki DF70 veier 163. Begge er 70 hester, men den ene er jo over 40 kilo tyngre! På papiret er begge "godkjent", men den ene ville jeg aldri hatt bakpå der selv. Samtidig får man lettere motorer enn denne Suzukien med 115 hester. Eller hva da med den jeg hadde, 100 hester og 155 kilo? Denne høres da unektelig mer passende ut enn en Suzuki 70-hester da, selv om 70 er maks...

 

Hvor mye veier en ca 1990-modell 70-hesters totakter egentlig? Det er vel kanskje det en bør se på. Vet at Mariner 75 og 90 var like store og veide ca 120 kilo. En Evinrude 70, tresylindret, veide vel noe av det samme, og det er vel der en kanskje burde ligge. Og da er det faktisk bare ett eneste alternativ, Yamaha F70. Den passer rett på med tanke på skiltplata til båten!

 

Og det står en 2012-modell i Tvedestrand til salgs... Dårlig gjort at det gjør det nå, for jeg vil vente litt. Når jeg har fått bestemt meg er den garantert solgt... Men samtidig, 90 E-tec veier jo bare 25 kilo mer...

 

Pussig at ingen andre produsenter enn Yamaha har en "light-versjon" som denne F70'en. Den har da i praksis ingen reelle konkurrenter med tanke på forholdet mellom vekt og effekt. Etter hva jeg har lest/hørt, er det den mest solgte Yamaha-modellen. Den store ulempen er jo prisen... Om den har høyest effekt i forhold til vekt, har den også høyest kilospris!

 

Fikk ellers noen tips om hvordan kjøpe bruktmotor og hvordan IKKE kjøpe bruktmotor... Godt jeg ikke var der, for da hadde han sett en fyr som hadde stått der, rødmende av skam... :blush:

Redigert av ko-stens (see edit history)
Link to post

Både den gamle (1998-) og den nye (2009-) DF70 veier ca 155 kg tørrvekt, men den nye er naturligvis sterkere med mere kubikk (samme blokk som DF90A).

Derav høyeste vekt av 70-hesterne på markedet. Kan nok også omprogrammeres til 80 eller 90 hk.

 

Mange båtprodusenter oppgir både max hk og max motorvekt. Men det er naturligvis iberegnet en del slingringsmonn og sikkerhetsmargin.

Båter produsert før 4-takterne ble vanlig har sjelden max motorvekt oppgitt.

 

E-tec 75/90 er et bra kompromiss på vekt, ytelse, forbruk osv. og tåler sakte gange bra.

E-tec 75 kan dessuten omprogrammeres til 90 hk om man senere trenger/ønsker, hvis man kommer over et bra tilbud på 75 hk da.

 

Det beste kjøpet for tiden om man ser på effekt/pris er jo Mercury F80 (finnes jo også som 100/115) men den blir dessverre litt for tung med 164 kg tørrvekt.

Men prismessig ligger den vel lavest i denne klassen, men har størst sylindervolum med 2,1 liter.

F80 kan naturligvis også omprogrammeres til 100/115 senere om man kjøper større båt f.eks.)

 

Yamaha F70 er sykt dyr ja. Det stod en brukt en på finn for en stund siden. Da fikk man faktisk en båt på kjøpet  :saint:

 

Her en tråd om emnet https://baatplassen.no/i/topic/112691-hvilken-nyere-motor-gir-mye-kraft-pr-kg-i-klassen-60-til-80-hk/

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Jeg gremmes litt, men nyere brukt kan vel være noe å se på, kanskje?

 

Hva med denne, E-tec 75 2008-modell på Finn.no? http://m.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=79087005

45 000,- er jo ikke så gærn pris det? Er det noe særlig forskjell på denne og nye?

 

Eller hva med denne, F70 2012-modell på Finn.no også? http://m.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=71249735

59 000,- er ikke så gærn pris det heller? En del dyrere, men også en del nyere.

 

Kommer nå uansett til å vente et par uker, til jeg er hjemme fra Dana Cup med familien. Men står de fremdeles til salgs, kan det godt hende det kribler litt ekstra...

 

F70'en frister fælt, men det er en smertegrense et sted og... Dessuten er det ikke mer enn 20 000,- opp til en splitter ny E-tec 75 og 24 000,- til en splitter ny E-tec 90.

 

Så var det å bearbeide øverstkommanderende da... Tross alt er det den største hindringen! :sweat:

 

Vet ikke hvor mye jeg kan få igjen for motoren jeg har, men det er neppe mye. Butikken som har E-tec'en til salgs kan ta innbytte i følge annonsen, men de vil vel neppe ta i mot denne. Har sett delemotorer/rep.objekter til ti tusen, men om undervannshuset må skiftes, er det vel verdiløst uansett. Bare dette koster jo mer nytt enn det jeg ga for motoren selv.

Link to post

Hvis vekt og alder teller mere enn noen få knop på topp så er det vel bare å kline til på F70. Det er jo fortsatt garanti på den.

Den blir evt. uansett lett å selge den igjen, og tror ikke den blir stående så lenge til salgs.

Eller den kan flyttes over på en annen mere moderne båt om man ønsker.

Men timetallet var jo ikke oppgitt på den da.

 

E-tec 75 er jo også grei, kanskje du klarer å prute noen tusinger også pga. høyere timetall enn snittet.

 

Og tviler da på at undervannshuset må byttes på Hondaen. Men brukte undervannshus får man nok evt. også tak i rimelig, i Norge eller på ebay.

Honda er forøvrig kurante/populære motorer og det er alltid noen på finn.no som trenger en Honda 50, selv med litt rep..

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Er det noe forskjell i software, instrumenter eller andre ting på E-tec og F70 fra ca 2010 til i dag da? Ser i hvert fall at feks eldre Suzuki/Evinrude/Johnson er enormt tunge frem til nærmere 2010. Står jo noen fine på Finn, men de er uaktuelle pga tyngden, rett og slett.

 

F70 er veldig interessant pga vekt/effekt, men det er kanskje mer morofaktor i en E-tec 75/90?

 

Har uansett tenkt å se om ting blir bedre/bra med litt deleskift på Hondaen først. Venter fremdeles på termostat og bensinfilter fra lokal butikk, og simring/tetningsring til propellaksel er bestilt på Ebay. Ringen fikk jeg av veldig lett. Kanskje litt for lett. Er det nok hold i godset går det kanskje bra, og motoren får sitte på. Dersom det ikke gjør det...

 

Ellers akkurat passe frustrerende vær nå. Sol, 25 - 30 pluss, lite/ingen vind. Og ingen brukbar båt! :-(

 

Får håpe august blir fin ...

Link to post

Holder liv i en dødfødt tråd, kanskje... Men det er mye rart å gruble på. Nå grubler jeg på om jeg like godt kan selge hele skiten og heller legge penga i noe nyere og finere. Med litt flaks får jeg kanskje 40 000,- totalt for alt sammen slik det er i dag. Kan sikkert "sminke grisen" litt. Tenker at å hive på en motor til drøyt 80 000,- nesten blir i overkant. Gammalt skit har jeg egentlig ikke lyst på. Gammalt trenger ikke være skit, men en er jo prisgitt selgers ærlighet... Ærlighet er et abstrakt begrep og kan tolkes ganske vidt, har jeg inntrykk av...

 

Så hvorfor ikke selge for 40 000,- om noen vil ha den og heller legge de penga, pluss de 80 000,- motorpenga i noe annet og bedre?

 

Denne, feks?

bilde

 

Sea Ray 18 fot, Mercruiser 4,3 l, 190 hk. 321 timer, nyservet, kun ferskvannskjørt i Valdres og på Mjøsa. Ser helt strøken ut og ligger på Gjøvik, bare en lang halvtime unna. Kan ta en båttur på Mjøsa i morgen, om jeg vil, fra Gjøvik til Hamar... Og prisen er den samme som Den gamle, stusselige Skibsplast 15-foteren... Litt pruting, og kanskje man kan få med hengeren til en hyggelig pris og.

 

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=61316468

 

Nesten så det gjør at det kribler litt i sjela, det her... Blir i hvert fall ikke motivert til å koste på den båten jeg har! Den eneste ulempen er at dette er ikke båten man hiver gjedde og abbor oppi... Noen fiske-/dorgebåt er det definitivt ikke! :-)

 

Men, gjort er gjort... Får vel se om Hondaen kan fikses først nå, så får en se om en sminker gris eller ikke. Enklest det! :wink:

Redigert av ko-stens (see edit history)
Link to post

Jepp, og da står jeg i hvert fall på bar bakke... Amerikanske daycruisere ser utrolig fine ut, synes jeg, men halve moroa mi med båt er jo å kunne dra opp en fin Mjøsørrett eller en diger gjedde, og da tror jeg nok ikke jeg bør ha noe finere enn den jeg har!  Er vel kanskje ikke så dorgevennlig en slik motor heller. Har alltid med fiskestanga i båten. Har jeg fem minutter, er det ut med en liten Rapala, og med litt tur, sitter en snerten abbor eller lignende på kroken. Da har jeg det moro, og fruen himler med øya...  :lol: 

 

Må slutte å se på Finn.no... Konse litt på å få Hondaen i stand, om det er mulig uten å hive hele banken ut vinduet. :sweat:

Link to post

Den har fin solseng, for de som helst vil sole seg istedenfor å fylle bensin (den bruker nok en del suppe)  :saint:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

F#%¤&... :headbang:

 

Da har man fått sett enda litt nærmere på undervannshuset, og en kan visst si at dette er gåent, eller i hvert fall propellakselhuset der hvor simringene sitter. Etter litt glaning, stusset jeg over at det kun var èn simring. Har da sett to på tegninger og på Youtube om hvordan bytte disse. Hvorfor var det bare èn på min? Joda, det fant jeg ut... Den andre satt fast i propellen! Stusset på hvorfor ikke denne thrustskiva (som jeg har forstått at den kan kalles) passet i den nye propellen. Det var jo ikke noe rart når plassen var "opptatt" av en simring... Senter av propellen har altså slipt ned propellakselhuset så grundig at simringen har blitt med og satt seg fast inni den. Det så faktisk ut som en del av propellen... Når jeg fikk ut den, passet jo thrustskiva som bare det.

 

Men, dette betyr jo at det er fåfengt å sette på plass ny simring. Jeg må jo ha to, og det går bare an å få på èn. Vel, vel... Fadern kom innom og har nå tatt med seg undervannshuset og skal se om han klarer å skru ut akselhuset. Går det greit, blir det å tråle nettet etter ny. Det ligger jo en brukt en på Ebay, men tja. Funker vel den og, men bør vel bytte simringer i den før en har den på plass.

 

Er det umulig å få ut skiten og fikse det, blir det en delemotor til salgs... Eller prosjektmotor, om en kan kalle det det. :nonod:

Link to post
  • 2 uker senere...

Får vel fortsette litt til her... Vanskelig å bestemme seg for hva en skal gjøre!

 

Undervannshuset er på vei fra verkstedet - uten å være fikset. Det er gåent, enkelt og greit. I utgangspunktet skulle det være grei skuring å bytte propellakselhuset, men det viser seg jo at det er en sprekk på undersiden som er reparert på amatørmessig måte og gjemt under sparkel og lakk. Gjengepartiet til den store "taggete" mutteren er ødelagt, slik at tidligere eier har boret og satt i små "setteskruer" for å hindre at akslingen kommer ut... I følge han er det umulig at dette har vært tett. Det er sannsynligvis frostsprengt en gang. Fant jo mye vann i oljen (eller olje i vannet...). Ikke utenkelig at det har vært pga dette, selv om noe nok har kommet av den timen propellen har tatt seg av akselhuset. Jeg begynner å skjønne hvorfor motoren var til salgs... Fordømte svindler...

 

1: Fikse Hondaen, koste hva det koste må, umiddelbart. Får nytt undervannshus fra Sverige for 19 000,- svenske rubler. Det koster ca 30 000,- her, har jeg fått vite. Dyrt, men da har jeg ferdig motor før sesongen er over. Imidlertid er jeg dritlei motoren, og å koste på så styggmye på noe gammalt ræl, virker rimelig bortkastet.

 

2: Fikse Hondaen, men vente til jeg kommer over et pent brukt som funker. Kan kanskje slippe unna med under 10 000,-. Problemet er at det knapt eksisterer noe slikt til en normal pris. Det kan med andre ord gå vinter og vår før jeg får fikset det. Når jeg er like tålmodig som en femåring med adhd på julaften....

 

3: Selge Hondaen as is for kjempetap og kjøpe meg E-tec 75 eller 90 hk eller Mercury F80. Da snakker vi ufattelig svindyrt for en slunken lommebok, ca 80 000,- for alle tre, og jeg tviler på at jeg har råd denne sesongen.

 

4: Selge Hondaen som i punkt 3, men heller kjøpe meg en Mercury F60. Mer enn dyrt nok det også, for en slunken lommebok, men tross alt ca 20 000,- under prisen for en 75/80/90- hester. Har mer lyst på større motor, men trenger jeg det egentlig? En 60-hester tar meg sikkert opp i 27 - 28 - 29 knop, og det holder jo til alt jeg tenker å bruke båten til, samtidig som den er mye lettere enn de store (112 kg vs hhv 145 (E-tec'ene) og 163 kg).

 

5: Selge alt sammen. Kanskje fåt jeg mellom 40 og 50 000,- for alt sammen, båt, motor og henger pluss utstyr ellers. Da kan jeg legge disse pengene, sammen med 60 - 80 000,- som ny motor koster, og kjøpe båt for kanskje ca 100 000,- til våren igjen. Det er vel det smarteste... Samtidig liker jeg den lille balja og. Den passer så godt til det jeg har tenkt å bruke båt til. En får sikkert Rana, Hansvik, Øien osv for samme pris, men de minner meg om Passat stasjonsvogner. Store, trauste, kjedelige. 460 TS'en er litt mer som en liten GTI. Snerten og sprek og litt friskere utseende enn de fleste andre "familiære" båter i samme størrelse.

 

6: Selge Hondaen som i punkt 3 og 4 og kjøpe meg en brukt firetakter, evt E-tec. En får ti år gamle motorer for ca 40 000,-. Eller - NEI! Aldri mer gammel og brukt. Billig er alltid dyrt for meg. I verste fall kan jeg kjøpe noe som er maks fem år gammelt, har hatt èn eier, har dokumentasjon på alt mellom himmel og jord og har gått absolutt samtlige tre timer i ferskvann... Vet om en Mercury F50, omgjort til F60 som er nesten ny... Om den er til salgs lenger, vet jeg ikke, men det kan jeg sikkert finne ut og gruble litt på.

 

Ellers, jeg har jo bestilt termostat igjen da. Den lokale sjappa klarte ikke å få tak i! Bestilte 12. juli, og først i går fant de ut at denne var vanskelig å få tak i... West System er behjelpeligheten selv og sender meg en rimelig kjapt, til en helsikes pris. 915,- spenn!!! Hvor dyre deler er det egentlig til Honda!? Kunne fått billigere via Ebay, men det er jo to forskjellige termostater/varenumre, og begge ser ut til å være til min, samtidig som de ikke ser ut til å være det... Satser på at West System sender meg den rikige!

 

For øvrig er motoren en 1998-modell. Klarte til slutt å finne det ut via en tyrkisk nettside! Ringte også Kellox, importøren og fikk bekreftet det. Den er produsert 15.12.97 og kom til importøren i mai 98. Hmf.... Den var annonsert som 1999-modell... Er det ikke det ene, så er det jaggu det andre. :rolleyes: Uansett, årsmodeller henger jeg meg ikke opp i så lenge de er like.

 

Vel, vel, det var dagens frustrasjonsrapport/grubling! Om noen i det hele tatt finner slik grubling interessant, er det i hvert fall interessant for meg selv hvordan det ender! :giggle:

 

Hva ville dere som leser dette, gjort? :smiley:

Redigert av ko-stens (see edit history)
Link to post

tror iallefall ikke at jeg ville lagt 80000+ i ny motor.    Da heller alt 2 eller alt. 6 nyere brukt. 

 

Med påhengere , så er det ikke alle merker som opererer med "årsmodeller" slik vi kjenner det fra bilverdenen. På påhengere så kan samme modell gå uforandret i flere år, evt med noe små forandringer underveis

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Må innrømme at jeg har falt av lasset nå...  :saint:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Var en tur og tittet på undervannshuset etter at far min hentet det på verkstedet. Han syntes ikke det så ureparerbart ut, så jeg ville nå ta en titt selv.

 

Her er et par bilder av hvordan det ser ut:

bilde

Har ringet rundt sprekken med rødt. Kan ikke skjønne at det kan ha kommet olje ut av dette. Mutteren som skal holde propellhuset på plass, måtte ødelegges for å få den ut. Som vist på bildet, har det vært festet med fire skruer. Gjengene er totalt ødelagt, så det er skruene som har holdt alt på plass. Disse skruene har vært sparklet over, så har undervannshuset blitt lakkert. I tillegg har den som har reparert det hatt på noe slags lim/sparkelaktig masse, sikkert for å dekke over sprekken. Godt gjemt, altså!

 

Vel, vel. Far min vil uansett prøve å fikse det på samme måte som det har vært fikset. Skal borre to hull til, slik at det er seks skruer som låser mutteren. Mutteren kan jo ikke skrus fast. Gjenger er umulig å få til, siden det også er tæret ganske godt der gjengene har vært. Lager gjenger i huset, samt i mutteren. Dette bør låse veldig godt.

 

Går det, så går det! Det kommer til å koste i underkant av tre tusen. 1700,- for propellakselhuset, 250,- for simring (har en fra før, så trenger bare å kjøpe èn), muligens o-ring til drevet som må tas av det ødelagte huset, samt ny mutter.

 

Et bilde til av hvordan det ser ut inni:

 

bilde

 

Om jeg selger motoren, vet jeg i hvert fall at jeg kommer til å fortelle om dette undervannshuset. Gidder ikke være drittsekk og lure andre.

 

Jammen rart dette med brukte båtmotorer. Det virker jo som om det skal være helt fritt frem å lure andre. Omtrent slik er det med bil og. Er så forbanna mye rask og ræl som er sminket der ute...

 

Nevnte på seks alternativer om hva jeg skal gjøre. Jeg velger nr 7 inntil videre!!! :wink:

 

Ser du skriver at du har falt av lasset, Teerex. Er nyss før jeg gjør det selv... :lol:

Link to post
  • 2 uker senere...

Da var det gjort. Undervannshuset er reparert! :fireworks3:

 

Jeg bestilte deler til 2 250,- pluss at jeg hadde kjøpt en simring fra før, totalt ca 2 500,-. Fadern tok fatt Dremel og skarp fil og renset opp gamle rester av gjenger og laget nye. Til slutt klarte han å få gjenget det opp nok til å få entret mutteren. Da var det i grunn bare å skru i hop skiten. Mutteren sitter godt fast, men han har samtidig brukt de gamle skruehullene og boret hull i mutteren. Deretter gjenget han hullene og skrudde i ny skruer for å låse mutteren skikkelig. Til slutt har han hatt på sparkelmasse over gjengene inni huset der. I tillegg har han hatt på "noe greier" for å tette sprekken. Den tror jeg ikke går noe sted uansett.

 

I dag har vi prøvekjørt. Alt går som hakka møkk. :thumbsup: Har også sjekket om det har kommet vann i oljen, men det er kanskje tidlig å si noe om.

 

Ellers, jeg kjørte uten Smart Tab'ene, og gammel termostat var byttet ut med ny. Nå gikk båten to knop fortere, og farten ble 24,6 knop. Turtallet ble 5 500 o/min. Alene, med ca 75 kilo færre folk ombord, går det kanskje 25 knop og en hundre omdreininger til. Kanskje jeg ikke trenger annen propell likevel. Får se etter finjustering. Blir det ny propell, ser jeg meg om etter en med 13" stigning, men da blir det brukt. Om jeg ikke heller selger motoren og kjøper meg en ny til våren.

 

Det eneste er at jeg må få ned tomgangshastigheten litt, men det kan kanskje ordnes med å justere gassen. Den går litt fort på tomgang, så det smeller nesten når jeg sjalter inn og ut av gir.

 

En ting er jeg dog ikke helt fornøyd med. Det gjelder ikke motoren, men båten. Synes den går litt vel flatt i vannet. Det virker som om det blir mye "våtflate". Skulle veldig gjerne hatt snuta høyere, rett og slett. Selv med maks trim ut, synes jeg den går for flatt. Kanskje det rett og slett faktisk burde vært endel kilo til bakpå!, eller vil da båten i stedet grave seg ned og ligge tyngre i vannet? Men da ville vel kanskje Smart Tab'ene komme til sin rett. Så lenge jeg har motoren som sitter på nå, ser det ikke ut til å være nødvendig å sette dem på igjen.

 

Fikk plutselig lyst på en Mercury F80...

Link to post

En ting er jeg dog ikke helt fornøyd med. Det gjelder ikke motoren, men båten. Synes den går litt vel flatt i vannet. Det virker som om det blir mye "våtflate". Skulle veldig gjerne hatt snuta høyere, rett og slett. Selv med maks trim ut, synes jeg den går for flatt. 

 

det er temmelig typisk skibsplast vil jeg si

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...