ko-stens Svart 21.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juni.2016 (redigert) Du har nok tittet på den forrige motoren, som hadde en Laser II. Den motoren har jeg altså ikke lenger, men en akkurat passe dau Honda 50. Den har 11,5x14,25 propell. Tenker jeg ser meg om etter en ca 11x13 i stedet. Edit: Til forrige taler. Ser at Solas har noen varianter: Rubex 3 aluminium, Saturn stål og Amita aluminium. Ellers er det jo originalt å få tak i. Regner med at stål er det beste, men er det verdt det? Redigert 21.Juni.2016 av ko-stens (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 21.Juni.2016 Del på Facebook Svart 21.Juni.2016 jeg vil vil si at en båt som går i 20-25 knop ikke har den store nytten av stålpropell i forhold til den ekstra kostnaden Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
ko-stens Svart 21.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juni.2016 Ok, da blir det vel en aluminiumspropell. Koster tross alt en del mindre. Lurer på om jeg skal gå for 12" stigning. En drøy tomme forskjell er kanskje litt lite? Får forhøre meg med en Honda-forhandler først, tenker jeg. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 21.Juni.2016 Del på Facebook Svart 21.Juni.2016 du kan jo kjøpe en 12 og 13 alu for prisen av en stål Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Teerex Svart 21.Juni.2016 Del på Facebook Svart 21.Juni.2016 (redigert) Honda 50 er ikke spesielt dau, men nesten alle motorer blir daue med feil (for stor propell). Klarte vel 25 knop på min relativt tunge Mørebas 17 så på en lettere 15-foter bør den være helt kurant. Og Honda 50 er jo tross alt lettest i klassen. Redigert 21.Juni.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ko-stens Svart 22.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2016 Har fått svar fra West System. De sa dette: "Hvis du går opp på en 13" i stedet så vil du få ca 350 RPM mer sammenlignet med din nåværende propell. En tommelregel er at 1" motsvarer ca 250 RPM." De anbefaler treblads 12" propell. Da vil jeg etter alt å dømme havne ca 600 o/min høyere enn nå. Kanskje like greit det. Nå er det jo ikke umulig å havne på ca 5 600 o/min, men da er det så nær kavitasjon at det ikke er holdbart å kjøre slik. 5 200 er nok mer melodien for sikker kjøring. Kavitasjon kan vel ødelegge propellen og, har jeg forstått. De kan skaffe original til 1 900,-. Litt dyrt, kanskje... Ser at Solas Amita koster 1 500,- hos Boatparts.no? Er det noen særli forskjell mellom Solas og original da, mon tro? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 22.Juni.2016 Del på Facebook Svart 22.Juni.2016 De anbefaler treblads 12" propell. Da vil jeg etter alt å dømme havne ca 600 o/min høyere enn nå. Kanskje like greit det. Nå er det jo ikke umulig å havne på ca 5 600 o/min, men da er det så nær kavitasjon at det ikke er holdbart å kjøre slik. 5 200 er nok mer melodien for sikker kjøring. Kavitasjon kan vel ødelegge propellen og, har jeg forstått. hva mener du med nært kavitasjon? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Teerex Svart 23.Juni.2016 Del på Facebook Svart 23.Juni.2016 (redigert) Propellen snurrer jo ikke med 5600 rpm da, det sørger utvekslingen i girhuset for Kavitasjon skjer neppe kun pga. turtall, da er det evt. andre faktorer også som spiller inn. De fleste motorer har jo max turtall på 6000-6300, og Verado har f.eks. 6400-6800 avhengig av modell. BF50 har smalt max. turtallsområde 5500-6000 og for max. effekt bør man ligge på 5800-6000. Passende propell til en slik liten motor bør jo ikke koste så mye over kr 1000, men med dagens kronekurs så blir det gjerne litt over. Kr 1900 er jo et ran for en 3-blads alu i denne klassen. Redigert 23.Juni.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ko-stens Svart 23.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juni.2016 (redigert) hva mener du med nært kavitasjon?Om jeg ikke har misforstått begrepet kavitasjon da... Mener at motoren er trimmet så høyt at propellen slipper vannet om det ikke er helt flatt omtrent. Den er vel omtrent i overflaten. Uten Smart tabs ville vel båten ha hoppet rimelig mye opp og ned med snuta og... Redigert 23.Juni.2016 av ko-stens (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 23.Juni.2016 Del på Facebook Svart 23.Juni.2016 (redigert) her er det jo flere ting som spiller sammen - eller rettere sagt mot hverandre. Tabsene prøver å trykke ned nesa, og du må trimme motoren helt ut for å motvirke det og få mindre vannmotstand. Blir bortkastede krefter med tabs som streker nedi og motor som må kjøres mye uttrimmet. Propell som er for tung hjelper jo heller ikke på... Prøv det jeg foreslo i post #50 med å hekte opp planene, da burde du kunne kjøre med mindre trim på motoren. Begynner den å hoppe så trimmer du bare inn litt mer Redigert 23.Juni.2016 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
ko-stens Svart 24.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juni.2016 Har bestilt propell med 12" stigning. Skal prøve både med og uten disse tabsene, så får en se hvordan det blir! Kanskje jeg har kjøpt katta i sekken med tanke på tabs... Nå kan det uansett hende demperne er for stive da. De er jo egentlig for 60 - 140 hk. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 24.Juni.2016 Del på Facebook Svart 24.Juni.2016 tabsene ble jo kjøpt for en helt annen motorvekt. Så kan nok godt være en fordel å gå for mykere dempere Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
ko-stens Svart 4.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juli.2016 Har endelig fått hentet den nye propellen. Dyrt som f..., men nå er jeg forhåpentligvis ferdig med det... Det står 11,4x12 på den, så får håpe det er bra. Blir akkurat passe irritert om det var 13" stigning jeg skulle hatt, men den tid, den sorg. Et par bilder av vidunderet: Det ser ikke ut som om det er særlig forskjell mellom den nye og den gamle, med tanke på stigning, men det er mer i virkeligheten. Virker ganske "flat", den nye. Her er den største forskjellen - formen. Den nye har veldig runde blad i forhold til den gamle. Diameteren er hakket større på den nye, 11,4 vs 11,25, men det er vel ikke av særlig betydning. Men hva med formen? Hvor viktig er den? Til slutt - hva tror dere om propellbyttet? Kan det være verdt "slitet"? Det er garantert ikke verdt pengene (2 000,- ferdig fraktet inkl porto og oppkrav). Har ganske nøyaktig 24 knop ved 5 200 o/min nå. Hvor mye raskere kan båten bli? Den blir uansett sikkert lettere å få i plan. Det er jo kjekt med tanke på vannski, feks. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 4.Juli.2016 Del på Facebook Svart 4.Juli.2016 diameter: fabrikantene tenker at trenger du mindre stigning så er det en båt som trenger mer skyvekraft (dvs diamerer/bladareal) mens en raskere båt som trenger mer stigning er lettere og trenger mindre diameter/areal. motoren vil også ha bedre av å gå med en propell som gir mer korrekt belastning Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
ko-stens Svart 4.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juli.2016 (redigert) Edit: Takk for kjapt svar. Blir artig å se hvordan det funker. Fjerner nok Smart Tab'ene før testtur, så får en se hvordan det blir uten først. Sitter i hvert fall med en følelse av at det blir litt kvassere i starten. Men hva med formen? Den gamle har jo "kvassere" blader. Er det noen spesiell grunn til det? Mens jeg først er innpå... Her er et bilde av nyeste tilskudd til hagebåtforeningen: Har smelt på en slik: Båten ble kjøpt ny lokalt. Det er en Robust 12' alujolle. I dag heter den Viking 370. Motoren ble kjøpt ny hos West System i Oslo. Største pakka jeg har fått i posten noengang! Nå har den akkurat rundet 10 timer, mest på dorgefart, men også litt "grisekjøring" i blant, så en kan vel kalle den innkjørt nå. Bør vel skifte olje før neste tur. Ganske fornøyd med ekvipasjen. Båten er stødigere enn jeg trodde, og det går ganske kjapt også, med opptil 15 knop, faktisk. Planer ikke med to voksne i. Da blir det maks halvparten. Målte 7,4 knop da. Men legg merke til misfargingen på store deler av gulvet. Den har nok ligget utendørs noen år og har blitt misfarget av vann (fikk den seks tusen under veiledende pris, da den har ligget en god stund og har fått noen merker etter å ha vært med på messer). Det er nesten umulig å få det av. Det er både misfarging (oksidering?) og et slags sandpapiraktig belegg. Har prøvd det meste, og det ser ut til at stålull er det eneste som funker. Problemet er at det ikke akkurat blir speilblankt av stålull. Det siste jeg har prøvd er aluminiumsrens, men jeg er nødt til å skrubbe hardt med stålull, rett og slett, og da trenger en jo bare vann i tillegg egentlig. Finnes det noe hokus-pokus å få fjernet belegget da, mon tro? For øvrig kan det nevnes at det i løpet av helga havnet 65 ørreter fra Jølstervatnet i båten. God start! :-) Redigert 4.Juli.2016 av ko-stens (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 4.Juli.2016 Del på Facebook Svart 4.Juli.2016 (redigert) belegget er vel aluminiumoksyd , det er temmelig hardt , og fungerer som en beskyttende hinne. Selv om det ikke er så pent nødvendigvis. Tar du det bort begynner det å danne seg nytt med en gang bladform på propellen - ikke godt å si hvorfor de er så forskjellige, eller hva som er best til ditt bruk.. det vanligste er nok en elle rannen variant av "round ear" formen. Redigert 4.Juli.2016 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
ko-stens Svart 4.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juli.2016 Er vel helst oksidering ja. Har nå prøvd å gni med gryteskrubb og Jif, av alle ting. Jif funker faktisk så vidt det er. Ferro Bet er nok det som kan fungere best, men jeg må jo gni til krampa tar meg. Tror jeg tar en tur til Feiltema og ser om jeg finner metallpolish og noe til pussemaskina. Alt skal prøves... Tenkte å legge på antisklitape til slutt. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 5.Juli.2016 Del på Facebook Svart 5.Juli.2016 (redigert) For enkelte betyr propeller det samme som flott bilfelger betyr for andre. Undertegnede er vel i den kategorien. Forskjellen er jo at bilen sjelden går raskere med flotte felger, mens båten kanskje fungerer bedre/optimalt med "flott" propell. Sånn sett er det jo mere fornuftig med propellkjøp på en måte Om propellen koster 4-5000 så må jeg bare ha den, hvis noe sier meg at jeg får bedre egenskaper/fart med den. For få år siden da dollarkursen var på et akseptabelt nivå var propellfiksering på stålnivå ikke fullt så kostbart. Nå operer jeg "endelig" i fartsområdet 40+ knop så da er det jo litt mere å vinne/tape på en måte. Båter med fartsområde omkring 25 knop klarer seg som regel fint med standard propeller. Redigert 5.Juli.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ivar Svart 5.Juli.2016 Del på Facebook Svart 5.Juli.2016 Båter med fartsområde omkring 25 knop klarer seg som regel fint med standard propeller. enig Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
ko-stens Svart 5.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2016 Er nok høyere fartspotensiale i denne båten, men motoren er nok ikke sterk nok til å nå 30 uansett hva jeg gjør. Tviler på at jeg får mer enn 26 - 27 knop. Må finne et fossefall om jeg skal få opp mer! Blir interessant å prøve i hvert fall. Får komme med en liten rapport på resultatet. :-) Blir vel å drive med denne motoren et år eller to, så får en se om en har lyst å sette på noe annet igjen. Den ideelle motoren hadde vært Yamaha 70-hester 4-takt. Veier som andre 50 - 60-hestere. Andre 70-hestere veier jo 160 - 170 kilo. Yamaha sin veier ca 120. Er jo en sylinder forskjell og sikkert en del mindre dreiemoment, men samme effekt og 40 - 50 kilo mindre. Det går vel greit uansett det! I utgangspunktet skulle jeg ha 60-hester, men så ble det nå denne 50'en da. Var pris og henteavstand som ble utslagsgivende denne gangen. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 5.Juli.2016 Del på Facebook Svart 5.Juli.2016 yamahas 50/60/70hk er 4syl og 1 liter, på større tyngre båter er det nok en fordel med det større momentet fra motorene i kubikk-klassen over Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
ko-stens Svart 5.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2016 Såpass? Det var jeg ikke klar over. Da høres det jo enda bedre ut, i grunn. Men nå får en teste ut ekvipasjen slik den er først, før jeg gjør andre idiotiske ting. ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 5.Juli.2016 Del på Facebook Svart 5.Juli.2016 Yamaha F70 er alene på markedet i sin klasse (kanskje derfor den er så dyr også...). Alle andre 70/75 hestere er vesentlig tyngre og sterkere siden de er basert på 90 hestere (eller større) i utgangspunktet. Men hvilken som helst moderne 60 hk er jo et trinn opp i forhold til BF50 som jo må klare seg med sine kun 808 kubikk. De andre 50-hesterne er også noe sterkere enn BF50 pga. mere kubikk (som regel samme motorblokk som 60 hk) men samtidig noen kg tyngre naturlig nok. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ko-stens Svart 10.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2016 Da har en fått prøvd med ny propell. Dauere motor har jeg aldri vært borti, men det er vel ikke noe galt. Det ryktes jo at det er en dau motor. 6000 o/min og 24 knop er det jeg får til. Elendig, synes jeg, men motoren er nok rett og slett for stusselig. Nå glemte jeg å ta av trim tab'ene, så mulig det er en knop ekstra å hente. Men... Det blir hæren fløtte meg ny og sprekere motor neste år, tror jeg! Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 10.Juli.2016 Del på Facebook Svart 10.Juli.2016 (redigert) Motoren er vel ikke spesielt dau i forhold til vekt og kubikk. Fikk 24-25 knop da jeg hadde en slik -97 modell på en gammal Mørebas 17, noe som var helt akseptabelt. En lettere båt bør jo klare litt mere, forutsatt at alt er OK. Men klart, er man opptatt av litt fart så er ikke dette motoren å satse på. At jeg byttet til DF70 (som egentlig var i tyngste laget men det var jo knapt noen alternativer i 2002) skyldtes kun at jeg ble frakjørt av hurtigbåten i tåka (den gjorde 28 knop). Redigert 10.Juli.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.