Sebb Startet 4.Mai.2016 Link til dette innlegget Startet 4.Mai.2016 Hei, har en Draco 21 med Mercruiser 470 motor fra 80 tallet en gang, med stifttenning. Den har blitt lite brukt de siste årene, og i fjor begynte den å få tenningsbank over 3500 rpm, tenninga og stiftene er justert riktig, 10 grader på 1000 rpm hvis ikke jeg husker helt feil. Men på cirka 3-4000 rpm går tenninga til rundt 50 grader fortenning. Er nesten ny coil, ny rotor, fordelerlokk, plugger og pluggledninger. Og motoren sviver veldig fint på tomgang og opp til 3500 rpm. Tenkte den var noe med loddene i fordeleren som var ødelagt, så fikk tak i ny fordeler, men kan ikke se noe som er veldig galt med den gamle fordeleren, men finner ikke ut av dette før båten er på vann. Kan det være noe annet som gjør at tenninga blir så gal? Byttet simringene på kamakselen før dette skjedde, så hadde av registerkjedet kan jeg ha gjort noe feil når jeg monterte dette sammen igjen? Sitér dette innlegget Link to post
StiiS Svart 4.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2016 Tenning skal være på 4 grader BTDC. Før når motoren var ny skulle tenningen stilles til 8 grader BTDC, men på begynnelsen av 90tallet ble brukermanualen oppdatert med 4 grader BTDC pga da kom det nyere å bedre bensin på markedet med mer futt i. Tenningen skal stilles på tomgang som er rundt 650-750 omdreininger. 10grader BTDC vil ødelegge motoren over tid Eg har hele manualen til motoren (Mercruiser service manual 8) og manualen til alpha one drev (mercruiser service manual 6), men vet ikke hvordan jeg skal få delt dette da det er store pdf filer. Sitér dette innlegget Link to post
Sebb Svart 4.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2016 Takk for svar, når du sier det så var det noe kjent med 4 grader, det var nok dette jeg stillte den til, var i fjor sommer, så husker ikke helt. Men hørte med mercruiser verksted, så er ganske sikker på at det er riktig. Prøvde også med mer og mindre fortenning uten at det var noe forskjell. Bare masse tenningsbank. Sitér dette innlegget Link to post
bmwmaxi Svart 5.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2016 Fra 3000 rpm og opp skal den ha 26-30 grader. Mistenker at feilen din har med for lite bensin tilførsel. Tett filter eller trinn 2 på forgasser. Det sitter også et filter der røret er koblet til forgasser. Forutsetter at kam ble riktig timet opp fordeler satt riktig ned. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 5.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2016 Nå er eg ikkje så bevandret på tenning på båtmotorer, men er det ikkje rundt 36 grader det skal ligge på ved 3000 rpm? Om du har justert tenningen til 4 grader ved tomgang og får 50 ved 3500 rpm, så må det vær noe galt med fordeleren. Det skal ikkje være fysisk mulig å få 45 grader mekanisk advance. Hvertfall har ikkje eg vært bort i slike fordelere. Einaste muligheten for å få så mykje forrtenning er at du i tillegg har vacuum advance, og det skal ikkje en båtmotor ha. Mitt tips er at du justerer tenningen til 36 grader ved 3000 rpm for å sjå om tenningsbanken blir borte. Problemet da er at du ikkje veit hvor tomgangen havner, men om den er helt på viddene da, så har du mest sansynlig ett problem med fordeleren. Sitér dette innlegget Link to post
Sebb Svart 5.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2016 (redigert) Takk for svar! Har byttet bensinfilter, har ikke skjekket forgasseren, men siden tenning er målt til 50 grader med tenningslampe, regner jeg med dette er grunnen til tenningsbanken. Tror ikke motoren vil gå på tomgang hvis jeg justere til 30 grader på 3000 rpm, teoretisk vil det gi tenning 16 grader etter øvre dødpunkt. Har byttet fordeler, men får ikke testet om dette hjalp før båten er på vann, men fant som sagt ikke noe alvorlig galt med den gamle, hadde forventet helt løse lodd eller noe annet veldig åpenbart. Redigert 5.Mai.2016 av Sebb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.